Yamaha FJR 1300 Part 5

Hallo fjr rijders. Ik ben mij aan het oriënteren op een nieuwe motor. Heb altijd de pan european gereden maar heb deze weg gedaan nadat wij verhuisd waren en de pan niet door de deuropening paste. De deur is breed 88 cm, zodoende rij ik nu bijna 3 jaar cbf1000f die wel die de deur past zonder problemen. Maar deze wordt ouder en wij gaan ook graag op vakantie met de motor en zoek een goed alternatief. Heb de fjr altijd een mooie toermotor gevonden maar altijd gedacht dat deze ook te breed was. Maar nu zie ik bij de technische gegevens dat hij maar 75 cm breed is . Klopt dat en heeft iemand ervaring hier mee ?

Ik heb mijn 2003 model net even voor je nagemeten, die meet 84cm op de ingeklapte spiegels als breedste punt.
 
FjRaymond@ bedankt voor je reactie. Is jou motor dan smaller of maak je zeg maar een beetje kantel beweging met het naar binnen rijden bij de deurpost ?
 
Ja dat klopt, het is een beetje krap, maar als je eerste de ene stuurhelft doet en dan de andere kan het net.

Ik heb trouwens ook nog een Travellock cruise control op m'n stuureind, dus dat is nog ietsje breder dan standaard.

Verder met ingeklapte spiegels en zeker zonder koffers..

PS: Voor lange vakanties is het een fantastische fiets..kan hem alleen maar aanbevelen!
 
Ik heb mijn 2003 model net even voor je nagemeten, die meet 84cm op de ingeklapte spiegels als breedste punt.

Heb dat nog even nagemeten omdat ik het erg raar vond aangezien ik door een opening van 80 cm kan.

Je hebt alleen het deel waar de spiegel in zit ingeklapt..maar je kan de stang waar die aan vast zit ook nog naar binnen klappen.

Dan blijft er nog maar 72 cm over.
 
Heb dat nog even nagemeten omdat ik het erg raar vond aangezien ik door een opening van 80 cm kan.

Je hebt alleen het deel waar de spiegel in zit ingeklapt..maar je kan de stang waar die aan vast zit ook nog naar binnen klappen.

Dan blijft er nog maar 72 cm over.

Ik heb de stang juist ingeklapt, niet heel de spiegel op het draaipunt ingevouwen. Aangezien de poort 88cm is en hij daar al binnen valt leek het me niet nodig de rest ook nog in te vouwen. Mijn stuur is (ook met travellock) precies 80cm breed. Met een poort van 88cm zou het in ieder geval makkelijk moeten kunnen, mits je er redelijk recht voor kan komen.
 
Top dat zijn goede berichten. Ga me verder oriënteren naar een model rond 2013. Hebben jullie nog advies voor een goede fjr dealer ?
 
Goedenavond FJR rijders. Ik vraag mij af of er al geruchten rond gaan mbt een compleet nieuwe FJR, of dat wellicht het blok word opgewaardeerd naar de nieuwe milieu norm.
 
@nick299 Ik ben al paar maanden aan het kijken voor een FJR1300 vanaf 2013/2014. (Vanaf model RP23). Ik ben bij een paar Yamaha dealers geweest en die vertelde mij dat de FJR1300 uit de collectie gaat. Het model RP28 is het laatste model dat ze op de markt brengen dus de productie is gestopt of gaat stoppen. Dat is tenminste wat ze mij vertelde, of het echt waar is weet ik niet. Ik vind het wat vreemd, want het is toch een geweldige machine. Er zal wel een marketing verhaal achter zitten?
 
Het is inderdaad al heel lang FJR1300. Ik heb dat verhaal ook gelezen. Tja, degene die dat verzinnen doen dat vaak theoretisch vanachter een comfortabel bureau. Het zal inderdaad nog wel wat schoner kunnen, maar dan ga je toch tegen andere grenzen aan lopen. Het zal daarom voor Yamaha misschien ook mede een reden zijn om er mee te gaan stoppen. Misschien een idee om een elektrische FJR uitvoering te gaan ontwikkelen? O-)
 
Vergelijkbare toerbuffels als de Kawasaki GTR1400, de Honda ST1300 Pan European en de Triumph Trophy zijn ook al gesneuveld. De BMW RT1250 houdt het nog vol met zijn 2 cilinders. Wil je op dit moment een splinternieuwe sportieve toermotor met 4 cilinders, dan kom je uit bij de Kawasaki Ninja 1000SX.
 
Ff snel uit de losse pols met de rolmaat gemeten;
  • 95 cm over de spiegels
  • 90 cm over de koffers
  • 75 cm over het stuur
als je de spiegels inklapt en de koffers er af haalt kan t wel.
 
Niet marketing, maar de steeds strenger wordende regels m.b.t. uitstoot vermoed ik. Ik ben geen expert op dat gebied, maar gezien hoe lang de FJR al meedraait denk ik dat het gewoon einde verhaal is op motorgebied. Gegeven ontwikkelingen als deze:

Euro 7-norm betekent einde van verbrandingsmotor in 2025

Inderdaad, dit dus.

Je zag in 2016 al zo'n beetje het halve modelgamma van b.v. Suzuki en Honda verdwijnen, omdat er geen investeringsbereidheid was om die modellen geschikt te maken voor de toen aanstormende Euro-4 normering. Inmiddels gaan we naar Euro-5, en de kans is groot dat de FJR daar niet aan kan voldoen (al verbaasd me dat enigszins).

Bij de keuze om al of niet te investeren in een opvolger zal vast ook meewegen dat de vraag naar zware toerbuffels zo'n beetje ingestort is ten faveure van all-roads en cross-overs. En tja, als er over 5 jaar in Europa geen nieuwe motorfietsen met een verbrandingsmotor meer verkocht mogen worden, dan denk ik dat het aanbod nieuwe motorfietsen nog wel eens heel rap kon gaan slinken.

Een elektrische FJR (of willekeurig andere motor) vind ik, bij de huidige stand van de techniek en de beschikbare infrastructuur, persoonlijk helemaal niets. Dan strand een weekendje Eifel ergens vlak over de NL grens, en kun je verder duwen. Lekker elektrisch aangedreven een weekje sturen in de Alpen lijkt me vooralsnog ook een beetje problematisch. Ik hoop maar dat de technologische ontwikkeling en beetje versneld in de komende 5 jaar.
 
De productie van de FJR1300 stopt niet. De verkoop in Europa gaat wel stoppen. De Kawa GTR1400 wordt ook nog steeds gemaakt maar niet in Europa verkocht. Euro-5 is een brug te ver voor deze modellen. De FJR heeft Euro-4 gehaald enkele jaren terug door oa de 6e versnelling toe te voegen en het koolstof filter dat onder de radiateur zit. De Kawa is daar al afgehaakt. Uiteraard kan Yamaha euro-5 blokken maken maar de FJR stamt in basis uit 2000. Die nogmaals aanpassen lijkt commercieel niet haalbaar. Of er een nieuwe FJR komt. Geen idee maar zolang de huidige in productie blijft voor buiten Europa lijkt dat (al speculerende) niet aannemelijk.
 
Bij de keuze om al of niet te investeren in een opvolger zal vast ook meewegen dat de vraag naar zware toerbuffels zo'n beetje ingestort is ten faveure van all-roads en cross-overs.
Denk dat dit naast de milieunormen zeker het belangrijkste punt is. Kijk naar 15 jaar geleden, toen was de GS vrijwel de enige allroad boven de 1000cc. Alles boven de 1000cc was of een supersport of een toerbuffel en meer smaken waren er niet. KTM en Duc deden in dat segment nog niks. Tegenwoordig is het allroad segment zo enorm uitgegroeid dat ze de vraag naar toerbuffels bijna volledig hebben overgenomen. Voor zo'n fabrikant is het gewoon een kwestie van vraag en aanbod, en als dat niet meer opweegt tegen de torenhoge ontwikkelkosten voor een nieuw model wat aan alle milieueisen voldoet dan houdt het gewoon op.

BMW zal met de RT nog wel een tijdje doorgaan omdat het blok gezien het succes van de GS toch wel doorontwikkeld wordt. Yamaha gaat die kosten gewoon niet meer maken voor een segment wat al zo goed als plat ligt.
 
Ben ik weer ,,, tijdje geleden gepost dat ik neig naar een FJR en dat doe ik nog steeds.
Paar maanden geleden beetje noodgedwongen mijn gsx s1000 van 2019 verkocht en het gaat zakelijk niet heel slecht en overweeg ik dus om weer iets meer motor te kopen van een diversion 900.
Nu dus weer aan het kijken naar een FJR en vanaf de rp13.
Nu zie ik mooie staan wat me konden bevallen vanaf een mille of 5/6 maar ook nieuwere type vanaf 2013 vanaf een 10000eur
Is het nieuwe type zijn centen waard of is een nette 2009 met lage kilometerstand minstens een vergelijkbaar lekkere motor ?

Zou het liefste een 2016 blauwe half automaat willen hebben maar die zijn dan toch wel wat duurder of je moet al 80000km accepteren maar dat vind ik dan wel weer veel voor een relatief jonge motor
 
Ben ik weer ,,, tijdje geleden gepost dat ik neig naar een FJR en dat doe ik nog steeds.
Paar maanden geleden beetje noodgedwongen mijn gsx s1000 van 2019 verkocht en het gaat zakelijk niet heel slecht en overweeg ik dus om weer iets meer motor te kopen van een diversion 900.
Nu dus weer aan het kijken naar een FJR en vanaf de rp13.
Nu zie ik mooie staan wat me konden bevallen vanaf een mille of 5/6 maar ook nieuwere type vanaf 2013 vanaf een 10000eur
Is het nieuwe type zijn centen waard of is een nette 2009 met lage kilometerstand minstens een vergelijkbaar lekkere motor ?

Zou het liefste een 2016 blauwe half automaat willen hebben maar die zijn dan toch wel wat duurder of je moet al 80000km accepteren maar dat vind ik dan wel weer veel voor een relatief jonge motor
De RP23 (vanaf 2013) is vooral meer toermotor, met een grotere Kuip en een iets betere ruit. Ook is er meer electronica, o.a. cruise control en een nogal rudimentair TCS, maar onderhuids is het grofweg dezelfde motor als de RP13, ongeacht de aanpassingen aan het motorblok die het ding iets schoner qua uitstoot moesten maken, en volgens Yamaha meer vermogen opleverde. Dat laatste is nonsens, want op de testbanken leverde die RP23 steevast 136-138 pk (krukas, 146 opgegeven), en dat deed voorganger RP13 ook (143 volgens opgave). Sowieso ga je bij een motor van om en nabij 300 kg rijklaar het verschil van een handvol pk’s niet merken. Rijwielgedeelte en alles wat daar op zit is verder zo goed als identiek. Met de ontwikkeling van de remmerij is Yamaha al in 2010 gestopt, dus dat maakt sowieso geen verschil: naar hedendaagse normen erg grote regelintervallen van het ABS, en een matige remvertraging.

Dus afhankelijk van wat je wenst (c.q. gewend bent) qua windbescherming, en de AE/AS buiten beschouwing gelaten (hoewel ik in elk geval de elektronisch verstelbare vering/demping van de AE eerder irritant vond dan dat ik het iets vond toevoegen) is er imho niet zoveel verschil tussen de RP13 en de RP23, behoudens de looks. De RP28, die met zesbak, was mijn laatste FJR, en die zesbak vond ik volstrekt niet bij het karakter van het motorblok passen, maar het was een noodzaak i.v.m. de Euro-4 normen. Het iets grotere snelheid bereik in 1e versnelling was leuk, maar het zesde verzet was veel te lang, en heb ik eigenlijk nooit gebruikt. Verder was het wel een fijne motor, FJR immers, iets zuiniger dan de voorganger, en de led-verlichting staat ‘em goed. Maar objectief bezien is-ie niet beter dan een een RP23.

Van de 6 FJR-en die ik tussen 2004 en 2018 heb gehad (RP04, RP13, RP13A, RP23, RP23AE, RP28) was de fijnste een RP13A uit 2011, maar vooral vanwege de looks: retro kleurstelling Sunset Silver (naar de FJ1200 uit de vroege negentiger jaren), en sowieso vind ik de RP13 eigenlijk de mooiste FJR, de RP04 de “beste“ (kortere wielbasis, lichter, krachtigere remmen).

Ik heb eerder dit jaar - toen de K1600GT vervangen moest worden - de aanschaf van een mat-blauwe A of AE overwogen, want dat vind ik een mooie combinatie, maar zag er van af omdat ik een nieuwe FJR te duur vind voor wat het biedt: heel fijn motorblok, maar de rest is al geruime tijd achtergebleven qua ontwikkeling (vooral rijwielgedeelte: vering/demping, remmen, ABS, TCS). Maar goed, t.o.v. een Diversion is elke FJR perfect, t.o.v. een GSX S 1000 weet ik het even niet ... zal heel persoonlijk zijn ... ik zou gaan proefrijden als ik jou was.
 
Laatst bewerkt:
lekkere info , daar kan ik zeker wat mee.
GSX S1000 is vooral een knal motor die door bochten vliegt en ze letterlijk opvreet.
Maar bied 0 windbescherming en op hele lange ritten is dat gewoon klote.
Vind het lekker om met helmpie open geklapt lekker beetje te toeren en dat vliegen hoeft van mij niet meer zo want dat is vrij slecht voor de gezondheid heb ik begrepen van sommige wat in het ziekenhuis beland zijn _O-
Als ik morgenvroeg tijd heb ga ik eens bij motoport rijden met een fjr , daar staat een rp13 te koop.

Zag een mooie mat blauwe automaat staan maar aangezien ik nog maar weinig rij en ook graag een dikke cabrio wil kopen heb ik zoiets een rp13 vind ik ook prima zeker als die weinig gelopen heeft.
Daarbij is een auto voor mij uiteindelijk iets waar ik mijn geld mee verdien en is het beetje overdreven om voor die ene keer per maand een motor van 15k neer te zetten.

Maar we hebben weer wat denk werk , gelukkig is het winter en rij ik nu maar weinig maar ga zeker eens proberen te proefrijden deze week op een FJR.
 
Mooie fiets, en voor de verandering komt de kleur eens een keer overeen met het opgegeven bouwjaar. Nette prijs, voor het type i.c.m. de km stand (en daar wordt ik dan weer achterdochtig van, hahaha).

Waar op letten ... Onderhoudsgeschiedenis, actuele staat van onderhoud (i.h.b. heeft die de 40k beurt met controle klepspeling gehad, of moet jij die straks betalen? gelet op de vraagprijs zou dat laatste zomaar het geval kunnen zijn), eventuele sporen van opgelapte schade, en natuurlijk moeten er 3 sleutels bij zitten, en idealiter ook de afdek kapjes voor als je zonder zijkoffers rijdt.

Check ter plaatse a.d.h.v. het kenteken ook even bij het RDW de geschiedenis qua tenaamstelling, b.v. om te zien of het een echte 2007 is, of een 2006 met naderhand aangebrachte stickers op tank en kuip. De 2007 had standaard handvatverwarming, te bedienen met een draaiknop links in de kuip, naast de tank. Als die knop er niet zit is het geen 2007., maar een 2006.
 
Terug
Bovenaan Onderaan