Yamaha FJR 1300 Part 5

Het lijkt me dat dit iets is met de koppeling. (Is een AS model). Is de koppelingsvloeistof op tijd ververst geweest? Vastzitten / lekken of blijven hangen van hydraulische koppeling en remmen ontstaan meestal door niet tijdig vervangen van de koppeling en/of remvloeistof.
 
Nee gelukkig niet en het schokken doet hij ook minder , ik heb op het fjr forum het probleem ook voorgelegd en daar hadden ze het over te droge koppelingsplaten , na een nacht in motorolie was get probleem over
Ik weet dat bij sommige bmw modelen het probleem ook voorkomt.
 
De FJR kent een zogenaamde 'natte' koppeling, ik vraag me dan af hoe deze dan te droog kan zijn.
Bij welke BMW modellen komt dit probleem ook voor? De meeste modellen kennen namelijk een 'droge' koppeling
 
Als de motor lang stilstaat loopt de olie naar beneden naar het carter en drukken de koppelingsveren de olie tussen de platen uit.
Als men regelmatig rijd dan is de kans op droge koppelingsplaten veel minder.
 
geert-jan371
Ik herken jou probleem maar al te goed mijn Fjr 1300 AS (bj 2013) had hetzelfde probleem , schokkerig bij wegrijden en harde klappen
:doh:
bij het schakelen op lage snelheid of laag in toeren hoe hoger het toerental hoe beter schakelen .
Het stoorde mij al lange tijd mateloos
:angry:
, maar had al eens gelezen dat de koppelingsplaten van een Fjr 1300 te droog zijn (te weinig olie in de natte koppeling) na even zoeken is hier is op het forum ook informatie over te vinden , kortweg ik was het beu en had contact opgenomen met Peter 57 (top technieker
:thumbsup:
) van het forum verleden week maandag motor op trailertje naar Brielle gebracht en donderdag teruggehaald (groot onderhoud laten uitvoeren ) hij kent het probleem v/d te droge koppelingsplaten , hij haalt deze eruit en laat ze een nachtje in een badje met olie liggen en plaatst ze dan terug.
Om een lang verhaal kort te maken had ik dit maar veel eerder gedaan ik heb precies een andere motor teruggekregen schakelt vlot zonder die harde klappen
:)
en het schokkerig wegrijden is ook verleden tijd .
Het was mij het ritje van Lanaken(B) naar Brielle (225km x 4) meer dan waard , doen zou ik zeggen
:thumbsup:

Hopelijk heb je hier wat aan
:hands:

M.v.g. Josse (Silvester)
Dit is wat ik via het fjr forum kreeg
 
Ik merk dat mijn nog originele accu geleidelijk wat minder begint te worden, Zijn er mensen hier die ervaring hebben met een Lithium accu in een FJR1300? Het lijkt mij wel wat, naast de flinke startcapaciteit ook de enorme gewichtsbesparing gezien de locatie hiervan. Bijna 1 Kg in plaats van ruim 4 Kg. Vandaar mijn vraag of dit iets is?
 
Ik merk dat mijn nog originele accu geleidelijk wat minder begint te worden, Zijn er mensen hier die ervaring hebben met een Lithium accu in een FJR1300? Het lijkt mij wel wat, naast de flinke startcapaciteit ook de enorme gewichtsbesparing gezien de locatie hiervan. Bijna 1 Kg in plaats van ruim 4 Kg. Vandaar mijn vraag of dit iets is?
Hoewel een lithium accu op zichzelf ook nadelen kent i.c.m. een conventioneel laadsysteem, is het best mogelijk in een FJR, zoals bij vrijwel alle motoren. Maar persoonlijk zou ik het extra geld in m’n zak houden en een normale standaard Yuasa monteren, want het verschil in die paar kg op de verkeerde plek ga je niet merken op een rijklare massa van om en nabij 300/kg, waar sowieso heel veel massa op de verkeerde plekken zit, en meer dan een normale accu heeft een FJR niet nodig,
 
Mijn idee was inderdaad de gewichtsbesparing op die specifieke locatie. Op zich is dat best ver buiten de hartlijn van de motor. Bij mijn vorige motors en ook deze merk je best wel het verschil in een volle of bijna lege tank. Volle tank weegt ongeveer 25 x 0.7= 17.5 Kg meer. Meestal is mijn tank ongeveer voor de helft gevuld, alleen echt lange ritten helemaal. Tank doorgaans ongeveer voor de helft of 3/4 gevuld en dan ook nog eens een 3 Kg lichtere accu is dan toch best wel veel, was mijn gedachte.
 
Mijn idee was inderdaad de gewichtsbesparing op die specifieke locatie. Op zich is dat best ver buiten de hartlijn van de motor. Bij mijn vorige motors en ook deze merk je best wel het verschil in een volle of bijna lege tank. Volle tank weegt ongeveer 25 x 0.7= 17.5 Kg meer. Meestal is mijn tank ongeveer voor de helft gevuld, alleen echt lange ritten helemaal. Tank doorgaans ongeveer voor de helft of 3/4 gevuld en dan ook nog eens een 3 Kg lichtere accu is dan toch best wel veel, was mijn gedachte.
Ik heb 6 FJR-en gehad, en diverse sport- en racemotoren, en een boel toermotoren waarbij de fabrikant het concept “massa centralisatie” iets beter begrepen had dan de (accountant van) Yamaha. Trust me: een 3 kg lichtere accu ga je niet merken bij de FJR, in geen enkel opzicht. Als je de stuureigenschappen wilt verbeteren, dan kun je beter investeren in vering/demping: vooral de af-fabriek achterschokdemper kan wel een upgrade gebruiken, hoeft niet de hele wereld te kosten, en heeft heel erg veel meer effect.
 
Bedankt voor de info. Het zal dan toch een normale accu worden. De vering staat ook nog op het lijstje, dat zal het voorjaar worden. Zelf had ik dit bij mijn vorige ook gedaan, toen Hyperpro erin gepropt. Was inderdaad een enorme verbetering.
 
Vorige week ff n weekje gestuurd in Sauerland, heerlijk rustig.
Ik had nog n nieuwe achterband laten omleggen ( Metzler roadtec 6) ,maar bij het wiel eruit halen zag ik pas dat er een Hagon monoshock inzat, weet iemand hoe dat met die instelbare demping werkt?.
 
Nog even terug komen op het slechte schakelen van mijn fjr AS ,donderdag naar motor oost gebracht daar hebben ze de koppeling gedemonteerd en een nacht in de olie gelegd en gisteren weer gemonteerd en het probleem is weg , hij schakelt heel soepel en zonder klappen en met koude motor wegrijden ook geen probleem meer
 
Laatst bewerkt:
Nee. Het stuur is exact hetzelfde. Omdat de RP28 een zesbak heeft, vind ik deze sportiever. Hierdoor vind ik de sportievere zithouding, dus origineel, beter.
Ok, ik ervaar zelf dat de houding redelijk sportief is, zit best nog mooi rechtop.
Maar ik dacht dat de risers erop geplaatst werden vanwege slapende handen....daar heb ik ook best wel last van de eerste 50 km.
Vreemd genoeg gaat het weg, maar komt ook weer terug die slapende handen.
Zit dus andere gewichten te overwegen, maar wil dan dat ze wel zo mooi zitten als de originele.
 
Zijn er hier mensen met een AE uitvoering ?
Ben een beetje aan het zoeken tussen de veerinstellingen.
Ik kom af van een ST1100 met harde Hyperpro vering, zet ik bij de FJR de vering op 1 persoon en bagage hoor ik toch dat de veerweg nogal tikt...alsof die te soft is. Gaat die uiteraard in stand hard, maar ook dan is dat tik geluid er bij sterke oneffenheden.
Momenteel rij ik bijna altijd in de stand 2 personen, standaard.
Zou nu echt eens benieuwd zijn hoe andere AE de vering hebben staan.
 
Ik had destijds mijn AE gewoon op standaardinstelling, en heel en toe maakte ik het ding wijs dat er iemand achterop zat terwijl dat niet zo was. Wat mij tegenstond was dat de balans voor-achter qua uitgaande demping bij alle instellingen een beetje zoek was, en niet afzonderlijk in te stellen. Met veervoorspanning nooit problemen gehad. Sowieso reikt het stelbereik qua demping van veel toer tot weinig toer, maar echt groot vond ik het stelbereik (ondanks de vele stapjes) niet. Dat was ook de reden dat mijn laatste FJR weer gewoon een A was (de AE was mijn voorlaatste).

Dat gezegd hebbende, ik heb met de AE nooit een doorslaande vering gehad, dus als dat is waar je op doelt met een tik bij inveren, dan klinkt het alsof de veervoorspanning bij jou tekort schiet, en dat is eerder een kwestie van te grote belasting (massa) en/of defecte schokdempers. Wanneer zijn bij jouw motor de veerelementen voor het laatst geserviced, wat is de leeftijd van jouw motor, en wat is de km stand?
 
Wanneer zijn bij jouw motor de veerelementen voor het laatst geserviced, wat is de leeftijd van jouw motor, en wat is de km stand?
Motor is pas 2 jaar jong en heeft 20.000 km gelopen.
Massa, ik weeg 105 kg....geen dunnen japanner dus.
Ik vond zelf ook al dat het heell veel stapjes zijn, maar merkbaar verschil tussen diee kleine stapjes is het niet.
Vandaar dat ik tot nu toe 2 personen standaard neem, of 1 persoon en bagage op hard.
Bandenspanning voor 2.7, achter 2.9 Michelin road5 GT
 
Ik had voorheen de Bridgestone T31 GT eronder liggen en nu sinds een week de Michelin pilot Road 5 GT (bij m'n gsx600f gingen ze lekker lang mee en reden ze ook goed, dus nu dezelfde gehaald maar dan uiteraard GT's)
Ik ga komende week een dagje naar Duitsland dus zal nog wel terugkoppeling geven mbt hoe ze het deden.
Tevreden?
Bij mij zitten ze nu 1500 km eronder, enkel alleen maar ritten in de Eifel en Moezel.
Beetje gemengde gevoelens, bij dieper in de bochten gaan ervaar ik een soort knikje, alsof de helling opeens dieper gaat...geen fijn gevoel
Regen, zeer tevreden.
Met 2 personen, zeeeeer tevreden, je merkt dat het een GT band is, Hij is soepeler, comfortabeler.
Spanning, 2.7 voor, en 2.9 achter....loopt tijdens de rit op naar 2.9 en 3.1/3.2
 
Tevreden?
Bij mij zitten ze nu 1500 km eronder, enkel alleen maar ritten in de Eifel en Moezel.
Beetje gemengde gevoelens, bij dieper in de bochten gaan ervaar ik een soort knikje, alsof de helling opeens dieper gaat...geen fijn gevoel
Regen, zeer tevreden.
Met 2 personen, zeeeeer tevreden, je merkt dat het een GT band is, Hij is soepeler, comfortabeler.
Spanning, 2.7 voor, en 2.9 achter....loopt tijdens de rit op naar 2.9 en 3.1/3.2
Zou die knik te maken kunnen hebben met een versleten balhoofdlager? Of aan een te los balhoofdlager te wijten kunnen zijn?
 
Terug
Bovenaan Onderaan