Yamaha FJR 1300 Part 5

Dit komt eerder doordat Michelin haar (meeste) banden met een slapper karkas maakt dan vrijwel alle andere concurrenten.
Dat heeft voordelen en nadelen.
De bandvorm verschilt nauwelijks met de concurrentie (binnen hetzelfde segment).
 
Vlegel heeft het linksysteem onder handen genomen, bij de dealer zou dit ook gedaan zijn....2000 km geleden.
Maar blijkbaar verdwijnt dat vet van de dealer op miraculeuze wijze op het lastigst aan te brengen deel.
Toch wel teleurstellend om dit te zien, zorgt ervoor dat ik na de garantie periode dus niet meer terug ga voor dit soort beurten met bijbehorend kostenplaatje.
Vlegel keek ook meteen naar mijn veerinstellingen, kortom het systeem werkt wel maar al die nuance stapjes is eigenlijk een beetje overdreven.
Soft is dus echt deinen, nee niet fijn in bochtenwerk.
Ik ervaar het fijnste als ik alleen rij, helm 1 en bagage op hard +3
Met mijn vrouw erbij, 2 helmen Hard +3
2018-08-22_105648.jpg

link2.jpg


Nog maar weinig vet te bespeuren........................
 
Soft met één helm is eigenlijk alleen in de Ardennen te gebruiken. Anders ben je je kiezen zo kwijt😂
Vlerk heet niet voor niets zo😉 Koffie erbij gehad😁
 
Vlegel heeft het linksysteem onder handen genomen, bij de dealer zou dit ook gedaan zijn....2000 km geleden.
Maar blijkbaar verdwijnt dat vet van de dealer op miraculeuze wijze op het lastigst aan te brengen deel.
Toch wel teleurstellend om dit te zien, zorgt ervoor dat ik na de garantie periode dus niet meer terug ga voor dit soort beurten met bijbehorend kostenplaatje.

Tja, triest. Dan denk je dat de motor een fatsoenlijke beurt krijgt bij de dealer. Het lastige gedeelte wordt inderdaad vaak overgeslagen omdat de bout er niet uit kan door de fabriek af montage wijze. Ik heb daarom de moeite genomen om de uitlaten met bochten even los te nemen, en deze bouten links en rechts om te draaien. Kan ik het linksysteem er altijd onderuit halen na optakelen van de motor om te smeren. (Bok moet er onderuit).
 
Tja, triest. Dan denk je dat de motor een fatsoenlijke beurt krijgt bij de dealer. Het lastige gedeelte wordt inderdaad vaak overgeslagen omdat de bout er niet uit kan door de fabriek af montage wijze. Ik heb daarom de moeite genomen om de uitlaten met bochten even los te nemen, en deze bouten links en rechts om te draaien. Kan ik het linksysteem er altijd onderuit halen na optakelen van de motor om te smeren. (Bok moet er onderuit).
Dat is dus precies wat Vlerk weet te voorkomen (het losmaken van het uitlaatsysteem).
Hij maakt de moer los van de bout, zaagt dan de kop van de bout, en plaatst een nieuwe bout vanaf de andere kant.
Veel sneller en goedkoper dan het uitlaatsysteem te demonteren.
 
Hij maakt de moer los van de bout, zaagt dan de kop van de bout, en plaatst een nieuwe bout vanaf de andere kant.
Yep, dat klopt helemaal. Is mij bekend. Maar ik sleutel heel graag aan de motor en ik heb alle tijd hiervoor. Maar ja, zelfs een dealer zaagt daarvoor de bout niet door en kiest ervoor om het maar te laten zitten. Met blijkbaar het gevolg dat ooit zo'n linksysteem was afgebroken?
 
Ik heb van 2 toch wel gerenommeerde motorzaken begrepen dat ze de moeilijkst bereikbare bout overslaan. Onder het mom van wanneer de 2 andere soepel lopen en gesmeerd zijn, dan hoeft de 3e niet. Deze heeft het minst te lijden van weersinvloeden.
 
Nou, dan ben je bedankt. Het zal je maar gebeuren dat de zaak achter vast slaat doordat de vering afbreekt, op de snelweg. Ben ik even blij dat ik de mogelijkheid heb om heel veel onderhoud zelf te doen. Dat soort zaken noemen zich dan gerenommeerd als ze al de hoofdprijs betaald krijgen en dan toch niet doen omdat het teveel moeite is?
 
Ik heb van 2 toch wel gerenommeerde motorzaken begrepen dat ze de moeilijkst bereikbare bout overslaan. Onder het mom van wanneer de 2 andere soepel lopen en gesmeerd zijn, dan hoeft de 3e niet. Deze heeft het minst te lijden van weersinvloeden.

Mijn motor had ook bij een gerenommeerde dealer die beurt gehad, ( met bijbehorende rekening) de motor was daar ook nieuw gekocht.
Vind het dan dubbel triest dat de dealer het niet doet.
Maar goed, ik weet uit ervaring dat het met dit soort beurtjes heel vaak zo gaat vandaar dat ik blij was om bij Wim langs te mogen gaan.

Koffie was goed.
Zal aan mij liggen, maar bij binnenkomst kreeg ik al meteen een goed gevoel, een topbrug, schone werkbank, alles clean en netjes opgeruimd, wim zet al zijn materiaal gestructureerd neer en begint.....dit alles straalt gewoon uit dat het goed komt.
Mag mijn dealer van leren.....ook van de tijd dat die klaar was.

Inderdaad vond Wim in de andere bouten/bussen vet...die waren dus wel gedaan.
Maar in de andere zat nog maar nauwelijks vet....en dat bij een kM stand van 22.000.
Zou dan eens graag willen zien, ondanks minder lijden van weersinvloeden, hoe de stand was bij 40.000.
En waarschijnlijk bij 60.000 zou ik een telefoontje krijgen dat iets vervangen moet worden.
 

Bijlagen

  • link1.jpg
    link1.jpg
    104 KB · Weergaven: 41
Bizar.
en dan niet dat dealer het niet goed heeft gedaan maar de uitspraak van de rechter in relatie met het letsel en boete.
Rapport van de deskundige laat niet te wensen over, een lager / bus die zit opgesloten en gesmeerd moet worden kan niet van buitenaf.....en dat weet toch wel iedere monteur tenzij hij eerst 40 jaar bakker was.
Nog meer fronsten mijn wenkbrauwen bij......het gaat slecht in de motorbranche, dus strafvermindering gevraagd maar ook hij (slachtoffer) is nog steeds klant bij ons.
 
Nou, dan ben je bedankt. Het zal je maar gebeuren dat de zaak achter vast slaat doordat de vering afbreekt, op de snelweg. Ben ik even blij dat ik de mogelijkheid heb om heel veel onderhoud zelf te doen. Dat soort zaken noemen zich dan gerenommeerd als ze al de hoofdprijs betaald krijgen en dan toch niet doen omdat het teveel moeite is?
Sja, ik weet het ook niet... vermoedelijk omdat de rekening dan nog veel hoger uitvalt.
 
Deze ga ik vd winter eens doen..
Onder t mom van 'trauen ist gut, aber controle ist besser'. 🤔
 
Het contactslot van mijn trouwe werkpaard heeft kuren. Het was al een beetje “spelen” met de sleutel om hem om te kunnen draaien, maar nu ging het wel heel lastig. Na een nachtdienst wil ik toch rap naar huis 😉
Ik heb zitten zoeken maar kan niet echt wat vinden.
Weet iemand een adres waar ik een goed alternatief kan kopen. Of een goede originele. Het gaat om een 2001 model. Gr Jan
 
Het contactslot van mijn trouwe werkpaard heeft kuren. Het was al een beetje “spelen” met de sleutel om hem om te kunnen draaien, maar nu ging het wel heel lastig. Na een nachtdienst wil ik toch rap naar huis 😉
Ik heb zitten zoeken maar kan niet echt wat vinden.
Weet iemand een adres waar ik een goed alternatief kan kopen. Of een goede originele. Het gaat om een 2001 model. Gr Jan
Ik zou voor het moment gewoon de reservesleutel (de zwarte, niet de rode) gebruiken, en een nieuwe sleutel bestellen bij de Yamaha dealer. Die kan ook de nieuwe sleutel coderen, tenminste, als jij de rode sleutel nog hebt. Als je googled op “sleutel yamaha fjr” dan vind je ook universele blanco sleutels voor een paar tientjes, maar ik weet of en hoe makkelijk die zijn te coderen.
 
Volgens mij heeft een 2001 geen rode sleutel.
Gewoon de reserve gebruiken en als die wel goed werkt een nieuwe laten maken.
 
Weet iemand een adres waar ik een goed alternatief kan kopen. Of een goede originele. Het gaat om een 2001 model. Gr Jan
Zoals hierboven al vernoemd, ik weet niet of model 2001 een rode sleutel heeft? Maar misschien heb je hier wat aan?

 
Mijn motor had ook bij een gerenommeerde dealer die beurt gehad, ( met bijbehorende rekening) de motor was daar ook nieuw gekocht.
Vind het dan dubbel triest dat de dealer het niet doet.
Maar goed, ik weet uit ervaring dat het met dit soort beurtjes heel vaak zo gaat vandaar dat ik blij was om bij Wim langs te mogen gaan.

Koffie was goed.
Zal aan mij liggen, maar bij binnenkomst kreeg ik al meteen een goed gevoel, een topbrug, schone werkbank, alles clean en netjes opgeruimd, wim zet al zijn materiaal gestructureerd neer en begint.....dit alles straalt gewoon uit dat het goed komt.
Mag mijn dealer van leren.....ook van de tijd dat die klaar was.

Inderdaad vond Wim in de andere bouten/bussen vet...die waren dus wel gedaan.
Maar in de andere zat nog maar nauwelijks vet....en dat bij een kM stand van 22.000.
Zou dan eens graag willen zien, ondanks minder lijden van weersinvloeden, hoe de stand was bij 40.000.
En waarschijnlijk bij 60.000 zou ik een telefoontje krijgen dat iets vervangen moet worden.
Bij mij ziet het er -helaas- zo uit. Deze week nieuwe lagers en bussen bestellen. Middelste bus zat zelf volledig vast.. FJR van 2003 met 80000 km
 

Bijlagen

  • IMG_20220109_185001_1.jpg
    IMG_20220109_185001_1.jpg
    105,8 KB · Weergaven: 39
Ik geloof dat je voor 1 lager echt een lagertrekker moet hebben, omdat je die er niet uit kunt tikken. Je kunt er niet bij van 2 kanten.
 
Heb nog niet zo lang geleden de remvoering/remblokken vernieuwt op de fjr 1300 heb er nu Brembo in zitten.
Gisteren even de motor gewassen en het viel mij op dat de velgen erg veel remstof op zit.
Weet zeker dat de blokken die ik hiervoor erin had dit niet zo was.
Herkent iemand dit.
 
Heb nog niet zo lang geleden de remvoering/remblokken vernieuwt op de fjr 1300 heb er nu Brembo in zitten.
Gisteren even de motor gewassen en het viel mij op dat de velgen erg veel remstof op zit.
Weet zeker dat de blokken die ik hiervoor erin had dit niet zo was.
Herkent iemand dit.
Heb dan wel geen FJR... Maar mijn vader wel, dus kijk hier wel eens mee :)

Voor jouw vraag: op beide mijn motoren heb ik Brembo remspul en ja, die leveren (ook) bij mij aardig wat remstof.
 
Terug
Bovenaan Onderaan