Yamaha FJR 1300 Part 5

Nu ben ik geen FJR expert... Maar als ik dit zo zie, denk ik toch aan een (te) zwakke accu.
Zet eens een multimeter op de accu en meet voor & tijdens het starten de spanning eens?
 
De accu is nieuw, en om uit te sluiten dat het een toevallig slecht exemplaar is heb ik al een andere geprobeerd, want ik heb nog een motor staan met hetzelfde type accu. Ook met deze accu hetzelfde probleem. Met totaal 3 verschillende accu's geprobeerd en hetzelfde mankement, dus een slechte accu lijkt me uitgesloten
 
Nu ben ik geen FJR expert... Maar als ik dit zo zie, denk ik toch aan een (te) zwakke accu.
Zet eens een multimeter op de accu en meet voor & tijdens het starten de spanning eens?
Meten kan nooit kwaad, maar je kunt nu al zien dat je een spanningsval gaat meten. Als dat aan de accu ligt, dan zou de startmotor niet versnellen, zoals-ie doet net voordat de motor aanslaat. Vooral ook omdat je ziet dat, vanaf het moment van indrukken van de startknop, het display aan rechterzijde al uitvalt, en net voor het aanslaan slaan de wijzers van de tellers uit. Dat wijst imho op spanningsval door zeer hoge weerstand, hetzij door losse of slechte contacten, hetzij door een probleem met de startmotor. Die laatste - de startmotor - geeft vaker problemen bij de oudere modellen, vanwege inwendige vervuiling (feitelijk een gevolg van slijtage).

Edit: er zijn nog allerlei andere mogelijke oorzaken die het de startmotor moeilijk kunnen maken om de cilinders door de compressie te slingeren, maar omdat de motor verder netjes lijkt te lopen (en Frazer dat ook aangeeft) lijken die me niet erg aannemelijk.
 
Laatst bewerkt:
Als het de accu was, dan zou de startmotor niet versnellen, zoals-ie doet net voordat de motor aanslaat. Vooral ook omdat je ziet dat, vanaf het moment van indrukken van de startknop, het display aan rechterzijde al uitvalt, en net voor het aanslaan slaan de wijzers van de tellers uit. Dat wijst imho op spanningsval door zeer hoge weerstand, hetzij door losse of slechte contacten, hetzij door een probleem met de startmotor. Die laatste - de startmotor - geeft vaker problemen bij de oudere modellen, vanwege inwendige vervuiling (feitelijk een gevolg van slijtage).
Check :)
Redenering kan ik volgen :Y
 
Edit: er zijn nog allerlei andere mogelijke oorzaken die het de startmotor moeilijk kunnen maken om de cilinders door de compressie te slingeren, maar omdat de motor verder netjes lijkt te lopen (en Frazer dat ook aangeeft) lijken die me niet erg aannemelijk.
Hij loopt inderdaad prima, keurig stationair, trekt goed door de toeren, geen rare bijgeluiden, geen olieverbruik. Afgelopen weekend de olie nog ververst (probleem was daarvoor ook al aanwezig), zag er ook goed uit, optisch niks wat er niet in thuishoort. Motorisch verwacht ik geen mankementen.
 
Meestal slechte of vervuilde startknop. Kijk daar eerst eens.
Wat zou het gevolg kunnen zijn van een vervuilde startknop? Kortsluiting?
Ik zou startrelais overbruggen; uitval van display en reset van de wijzers wijst op een flinke spanningsdip. Zet mijn geld in op de startmotor :)

edit: bedacht me nog iets anders... wanneer zijn de kleppen voor het laatst gesteld?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dat probleem ook 1 keer gehad. Kreeg hem niet meer rondgefrasid terwijl de motor nog warm was van n rit van pakweg 2 uur. Anwb overgestart en starte gelijk. Thuis heb ik alle zekeringen schoon gemaakt bij de accu en daarna heb ik geen last meer gehad tot heden
 
Vandaag even contact gehad met de dealer, en die houdt het ook op de startmotor. Hij adviseerde ook om eerst even het startrelais te overbruggen, dat is eenvoudig te doen en makkelijk uit te sluiten. Het lijkt mij ook dat je daarmee een eventueel mankementen aan de startknop uitsluit?

Ze hebben het daar een paar maanden terug gehad met een FZ8, die vertoonde min of meer dezelfde symptomen, ook met die uitslaande tellers. Dat was ook de startmotor. Daar waren de accupolen zelfs zo heet geworden dat de isolatie van de bedrading begon te smelten. Zo extreem was het bij mij niet, maar de accupolen waren wel aardig op temperatuur.

Helaas pas morgenmiddag tijd, maar dan ga ik eerst het startrelais controleren en mocht dat geen effect hebben dan de startmotor maar uitbouwen.

Kleppen zijn gesteld bij 40k, en moeten weer bij de 80, dus hij komt redelijk in de buurt maar zit er nog niet aan.
 
De oude is eruit, viel nog best mee. In dit filmpje staat precies welke stappen je moet volgen:

7A0EF779-A64F-4C7F-A762-2D77C5035C7B.jpeg

DFAFACCA-D4F0-40F9-B69F-28D3617FFE26.jpeg


1147A22F-43DE-41D2-B9C5-DA5DACDCBF2A.jpeg


Nou opereer ik niet dagelijks startmotoren, maar ik zie zo op het eerste gezicht weinig bijzonders

7365BE15-3303-4C89-A11E-168A6B9294A6.jpeg



Nu de nieuwe er maar weer in meubelen
 
Heb je de oude nog heel even laten draaien toen je hem eruit had en voordat je hem open maakte? Ik zou ook proberen de nieuwe startmotor voordat je hem terug monteert even laten draaien door kortstondig te starten. Gewoon even startrelais overbruggen? Hoef je hem ook niet op contact te zetten?
 
Proficiat, geeft toch altijd weer een voldaan gevoel. En je spaart een bak geld aan arbeidsloon uit, beter te gebruiken voor benzine. Je kan de startmotor misschien reviseren? Je kunt de wikkelingen ohms op de collector doormeten, kun je zien of ze gelijk zijn of dat er een sluiting in de wikkeling zit.
 
Nog een FJR vraagje, dit keer cardanolie. Ik moet nieuwe olie hebben, en nou zag ik op meerdere sites dat er speciale Yamalube olie in de cardan moet. Sommige sites melden zelfs dat er beslist niks anders in mag. De vorige keren heb ik er gewone standaard cardanolie in gegooid (Motul dacht ik) en ik merkte niks vreemds, ook aan de magneetstift in de aftapplug niks te zien.

De motorzaak hier heeft het niet eens staan en zegt dat ze het zelf ook niet gebruiken bij FJR's. Zolang het gewoon 80W90 GL5 is het volgens hun prima.

Dus is het echt zo belangrijk om die van Yamalube te gebruiken? Doen jullie het, of gooi je er gewoon standaard cardanolie in? Dat het iets duurder is maakt me niet zoveel uit, er gaat toch maar weinig in, maar ik vroeg het me gewoon af. Ik ben ook wel benieuwd wat er dan precies zoveel beter is aan die Yamalube.
 
In mijn FJR-en ging gewoon Yamalube, althans, dat stond steevast op de bonnen, en is wat ik zou verwachten van merkdealers. Het vervelende is dat de specificaties van die Yamalube niet bekend zijn, behalve dat het spul 9079E-SH001-00 heet, en er kennelijk magische additieven in zitten… (DucBMW zet alvast spannend twilight-zone-deuntje op…), aldus Yamaha. De specificaties van universele vervangers lopen best uiteen: ik kwam destijds 75W140 tegen, 75W90 wordt door garages veel gebruikt (want goedkoop), en kennelijk is er dus ook 80W90.

Die getallen slaan op de viscositeit bij resp. lage en hoge temperaturen: hoe hoger het cijfer, des te dikker de olie, en het verschil tussen die getallen zegt dus eigenlijk iets over het behoudt van viscositeit met het toenemen van de temperatuur. Voor de cardan zal het niet veel uitmaken, veronderstel ik, en tenzij je hele extreme dingen met die FJR van plan bent (maandenlang in woestijnzand rondploegen bijvoorbeeld) zou ik gewoon die 80W90 erin kiepen. De GL5 slaat op het zinkgehalte van de olie, dit terzijde.

Hier een uitgebreide discussie over cardanolie en FJR-en: klik
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan