Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Dat is mijn gevoel ook een beetjeLijkt me meer een commercieel verkooppraatje.
Hoe is (graag zo precies mogelijk) geconstateerd dat er koelvloeistof lekt?Dank voor jullie reacties. Wellicht goed om erbij te vermelden dat er al eerder naar gekeken is en de makkelijk te vinden lekken al zijn nagegaan/uitgesloten. Verwachting (van motor-monteur) is dat het lek dus wellicht in of rondom het motorblok zal zitten en het daar vandaan verdampt. Lekkage is namelijk nergens te zien, geen vloeistof op zichtbare onderdelen of onder de motor na stilstand. Dit euvel speelt wellicht al een jaar, in de tussentijd is er zonder verdere problemen veel op gereden. Alleen dus regelmatig even wat koelvloeistof bijvullen.
Het is inderdaad de vraag: is de motor de aanschafprijs + reparatiekosten waard, of kan ik voor dat bedrag beter een andere aanschaffen. Nadeel van een andere is dat daar óók wat mis mee kan zijn, wat ik níet weet. En waar ik vervolgens dus veel meer voor betaal in aanschaf. En garantie is leuk, maar ook eindig en lang niet alle zaken zijn daar even netjes mee. Zit je na de garantie alsnog met de gebakken peren.
Weten doe je het allemaal nooit van te voren, dat is het lastige… keuzes keuzes keuzes…
Ik neem aan dat een monteur weet hoe je kunt zien of er inwendige lekkage van koelvloeistof is, en ook hoe je uitwendige lekkage opspoort. Dus die zou eea gemakkelijk uit moeten kunnen sluiten of vaststellen. Ik begrijp eigenlijk niet waarom die monteur dat niet deed, en de klant met een vermoeden huiswaarts stuurt.Dank voor jullie reacties. Wellicht goed om erbij te vermelden dat er al eerder naar gekeken is en de makkelijk te vinden lekken al zijn nagegaan/uitgesloten. Verwachting (van motor-monteur) is dat het lek dus wellicht in of rondom het motorblok zal zitten en het daar vandaan verdampt. Lekkage is namelijk nergens te zien, geen vloeistof op zichtbare onderdelen of onder de motor na stilstand. Dit euvel speelt wellicht al een jaar, in de tussentijd is er zonder verdere problemen veel op gereden. Alleen dus regelmatig even wat koelvloeistof bijvullen.
Het is inderdaad de vraag: is de motor de aanschafprijs + reparatiekosten waard, of kan ik voor dat bedrag beter een andere aanschaffen. Nadeel van een andere is dat daar óók wat mis mee kan zijn, wat ik níet weet. En waar ik vervolgens dus veel meer voor betaal in aanschaf. En garantie is leuk, maar ook eindig en lang niet alle zaken zijn daar even netjes mee. Zit je na de garantie alsnog met de gebakken peren.
Weten doe je het allemaal nooit van te voren, dat is het lastige… keuzes keuzes keuzes…
Nou, dat is toch wel brute mishandeling om dan nog een jaar met die smeer combinatie door te rijden. Zegt iets over de kwaliteit van het blok?Als er inwendige lekkage is waarmee een jaar is doorgereden, dan zou ik de motor lekker laten staan, want koelvloeistof vermengt zich dan met motorolie, en die combinatie is geen opperbest smeermiddel.
Dat is voor mij een lastige om te beantwoorden, ik heb de eigenaar niet heel uitgebreid meer gesproken sinds hij dit vertelde. Maar het is naar ik heb begrepen vooral geconstateerd omdat het koelvloeistofniveau zakt.Hoe is (graag zo precies mogelijk) geconstateerd dat er koelvloeistof lekt?
Wanneer het niveau in het reservoir daalt, zou je eens kunnen controleren of de vloeistof via het overloop slangetje verdwijnt. Ik had namelijk ook een koelvloeistof 'verbruik' op mijn FJR 2009. Ik bleef maar bijvullen (koude motor) tot max streepje en op een gegeven moment maar mee gestopt. Het 'verbruik' stopte bij een niveau tussen max en min in. Wat bleek nou: bij warme motor zet vloeistof uit en dient het reservoir als overloop. Echter bij het remmen klotste de vloeistof tegen de uitgang van het overloopslangetje aan en werd deze ongewild naar buiten afgevoerd.Dat is voor mij een lastige om te beantwoorden, ik heb de eigenaar niet heel uitgebreid meer gesproken sinds hij dit vertelde. Maar het is naar ik heb begrepen vooral geconstateerd omdat het koelvloeistofniveau zakt.
Ik ook.Voor 1000 euro zou ik de gok wel nemen
Ik heb recent, bij mijn FJR de kleppen gesteld en de afdichtingen van het koelsysteem waren alles behalve soepel.. Ik had nog geen lekkage, maar kan me wel voorstellen dat dit er voor kan zorgen. 2x O-ringen voor de ingang aan kleppendeksel, 1x O-ring voor aan thermostaathuis. Dichtingen kosten op zich niet zo veel, wel een beetje werk aan : ).Als het nog niet gedaan is, zou ik het koelsysteem echt als eerste afpersen met druk voordat je alles open gaat trekken. Dan kijken of je ergens een lek gaat zien na een tijdje om het goed uit te sluiten. Koppakking zou ik niet meteen als eerste verwachten omdat dit vaak snel verergert en gaat openbaren, maar het kan. Misschien de afdichtingen van het koelsysteem boven op het kleppendeksel? Want bij klep stellen wordt dat los gehaald en moeten die afdichtingen vernieuwd worden. Misschien dat dit nooit gedaan is?