Yamaha FJR 1300 Part 5

Ik heb er gewoon Kroon cardan olie van voorgeschreven specificatie erin zitten. Nog nooit problemen of abnormale slijtage meegemaakt. Ook geen afzetting van metaal slijpsel aan de magneetplug. Lijkt me meer een commercieel verkooppraatje.
 
Iemand hier ook al eens het contactslot moeten vervangen? Stond vorige week in Duitsland met een motor die niet op contact wou.
De eerste drie mm van de draai wel maar als ik 'm doordraaide viel het contact weg, heeft met de koperen sleepbaantjes te maken onderin je contactslot.
Uiteindelijk heb ik de motor maar gehotwired en ben toch thuis gekomen.
Nu ben ik op zoek naar een manier om m'n huidige sleutel te behouden en het spul onderin het contactslot te vervangen, ik vind wel contact sloten maar dat is vaak ook al ver versleten en zit ik binnenkort weer met hetzelfde.
IMG_20220507_110326.jpg
IMG_20220507_110330.jpg
 
Helpt het niet om de sleutel een beetje te kantelen, dus met de kop een beetje naar je toe trekken, zodat de onderkant wat meer naar voren duwt, en dan tegelijkertijd het contact omdraaien? Dat is bij veel versleten Yamaha sloten de truc.
 
Nee, dat hielp niet, het gemorrel met de sleutel begon woensdag/donderdag in de Jura al na een nachtje in de regen, ik heb het met kantelen, twisten en andere acrobatische draaien tot zaterdag kunnen rekken..
Onder de koper sleepbaantjes zitten veertjes die het plaatje ertegen drukt, ik vermoed dat deze kapot zijn waardoor er geen contact meer is. Nu nog kunnen repareren....
 
Dag allen! Ik hoop dat ik hier even mag inbreken ;). Na lange afwezigheid hier en zelfs een tijdje motorloos geweest te zijn, nu toch weer aan het kijken voor een motor. Hiervoor een aantal jaren een XJ900 Diversion gehad, maar door omstandigheden een hele tijd niet gereden en daarom toch maar verkocht. Nu begint het weer te kriebelen, en hoe!

Ik hoop dat jullie mij van advies kunnen voorzien. Ik heb een oudere FJR1300 op het oog. Ik kan deze overnemen van een vriend voor een erg schappelijke prijs, maar dat is met een reden. Er is bekend dat deze koelvloeistof lekt, maar het is onbekend waarvandaan. Rijden doet ie prima, wel al flink wat km's op de teller (ruim klokje rond). Er is mij verteld dat, om erachter te komen wat er speelt, de motor wel flink uit elkaar zal moeten. Dus daar zit een prijskaartje aan. Mijn dilemma is nu natuurlijk... is dit de moeite waard. Ik snap echt dat jullie geen kristallen bol hebben, maar wellicht zijn er bepaalde zaken die vaker spelen bij dit type waardoor er een inschatting te maken valt. Ik heb geen idee, en moet ergens beginnen met het vergaren van kennis om de keuze te maken om het wel/niet te doen. Mijn plan is sowieso om ook een bezoekje te brengen aan de motorzaak waar deze in onderhoud is, in de hoop dat ze mij wat wijzer kunnen maken. Maar hoe meer kennis hoe beter. Of wellicht weten jullie waar ik op moet letten of wat ik vooral na moet vragen. Alle tips en info is welkom!
 
Bereken eens even of de reparatiekosten wel de "mooie" prijs dekken. Als ie dan toch duurder word kun je beter een motor bij een motorzaak kopen dan heb je iig nog wat garantie.
 
De motor flink uit elkaar halen zou ik toch niet direct mee beginnen. Ik zou eerst de meest logische dingen na lopen. Radiateur lek door steenslag of een slechte koelwaterslang, radiateurdop, slechte slangenklem? Misschien mogelijkheid om de zaak af te persen en dat je dan ziet waar hij lekt? Ik zou eerst deze "snellere" opties nagaan, voordat je hem flink uit elkaar haalt.
 
Thermostaat checken, en dan op bedrijfstemperatuur, de afdichtingsrubber begint te lekken op bedrijfstemperatuur, koud niks te zien.
 
Dank voor jullie reacties. Wellicht goed om erbij te vermelden dat er al eerder naar gekeken is en de makkelijk te vinden lekken al zijn nagegaan/uitgesloten. Verwachting (van motor-monteur) is dat het lek dus wellicht in of rondom het motorblok zal zitten en het daar vandaan verdampt. Lekkage is namelijk nergens te zien, geen vloeistof op zichtbare onderdelen of onder de motor na stilstand. Dit euvel speelt wellicht al een jaar, in de tussentijd is er zonder verdere problemen veel op gereden. Alleen dus regelmatig even wat koelvloeistof bijvullen.

Het is inderdaad de vraag: is de motor de aanschafprijs + reparatiekosten waard, of kan ik voor dat bedrag beter een andere aanschaffen. Nadeel van een andere is dat daar óók wat mis mee kan zijn, wat ik níet weet. En waar ik vervolgens dus veel meer voor betaal in aanschaf. En garantie is leuk, maar ook eindig en lang niet alle zaken zijn daar even netjes mee. Zit je na de garantie alsnog met de gebakken peren.

Weten doe je het allemaal nooit van te voren, dat is het lastige… keuzes keuzes keuzes…
 
Als het nog niet gedaan is, zou ik het koelsysteem echt als eerste afpersen met druk voordat je alles open gaat trekken. Dan kijken of je ergens een lek gaat zien na een tijdje om het goed uit te sluiten. Koppakking zou ik niet meteen als eerste verwachten omdat dit vaak snel verergert en gaat openbaren, maar het kan. Misschien de afdichtingen van het koelsysteem boven op het kleppendeksel? Want bij klep stellen wordt dat los gehaald en moeten die afdichtingen vernieuwd worden. Misschien dat dit nooit gedaan is?
 
Dank voor jullie reacties. Wellicht goed om erbij te vermelden dat er al eerder naar gekeken is en de makkelijk te vinden lekken al zijn nagegaan/uitgesloten. Verwachting (van motor-monteur) is dat het lek dus wellicht in of rondom het motorblok zal zitten en het daar vandaan verdampt. Lekkage is namelijk nergens te zien, geen vloeistof op zichtbare onderdelen of onder de motor na stilstand. Dit euvel speelt wellicht al een jaar, in de tussentijd is er zonder verdere problemen veel op gereden. Alleen dus regelmatig even wat koelvloeistof bijvullen.

Het is inderdaad de vraag: is de motor de aanschafprijs + reparatiekosten waard, of kan ik voor dat bedrag beter een andere aanschaffen. Nadeel van een andere is dat daar óók wat mis mee kan zijn, wat ik níet weet. En waar ik vervolgens dus veel meer voor betaal in aanschaf. En garantie is leuk, maar ook eindig en lang niet alle zaken zijn daar even netjes mee. Zit je na de garantie alsnog met de gebakken peren.

Weten doe je het allemaal nooit van te voren, dat is het lastige… keuzes keuzes keuzes…
Hoe is (graag zo precies mogelijk) geconstateerd dat er koelvloeistof lekt?
 
Dank voor jullie reacties. Wellicht goed om erbij te vermelden dat er al eerder naar gekeken is en de makkelijk te vinden lekken al zijn nagegaan/uitgesloten. Verwachting (van motor-monteur) is dat het lek dus wellicht in of rondom het motorblok zal zitten en het daar vandaan verdampt. Lekkage is namelijk nergens te zien, geen vloeistof op zichtbare onderdelen of onder de motor na stilstand. Dit euvel speelt wellicht al een jaar, in de tussentijd is er zonder verdere problemen veel op gereden. Alleen dus regelmatig even wat koelvloeistof bijvullen.

Het is inderdaad de vraag: is de motor de aanschafprijs + reparatiekosten waard, of kan ik voor dat bedrag beter een andere aanschaffen. Nadeel van een andere is dat daar óók wat mis mee kan zijn, wat ik níet weet. En waar ik vervolgens dus veel meer voor betaal in aanschaf. En garantie is leuk, maar ook eindig en lang niet alle zaken zijn daar even netjes mee. Zit je na de garantie alsnog met de gebakken peren.

Weten doe je het allemaal nooit van te voren, dat is het lastige… keuzes keuzes keuzes…
Ik neem aan dat een monteur weet hoe je kunt zien of er inwendige lekkage van koelvloeistof is, en ook hoe je uitwendige lekkage opspoort. Dus die zou eea gemakkelijk uit moeten kunnen sluiten of vaststellen. Ik begrijp eigenlijk niet waarom die monteur dat niet deed, en de klant met een vermoeden huiswaarts stuurt.

Inwendige lekkage kan grofweg komen door de thermostaat, de pomp, of een lekke koppakking. Dat laatste geeft trouwens ook zichtbare uitwendige sporen: witte rook uit de uitlaat tijdens het rijden en onder acceleratie, vervuiling (olie/sludge) in het expansiereservoir en/of in het carter, en niet zelden sporen van olielekkage ter hoogte van boven- of onderzijde van het cilinderblok. Bovendien zou het oliepeil toe moeten nemen. Maar met een lekke koppakking probleemloos een jaar en veel doorrijden, dat zie ik nog niet zo snel gebeuren.

Uitwendige lekkage laat zichtbare sporen achter, en kun je vaak ook ruiken als de motor warm is. Koelvloeistof geeft een weeë, zoetige lucht, zeker bij verdamping. In het plaatje hieronder alle onderdelen van het koelsysteem, geeft een beetje een idee waar je kunt zoeken naar lekkage:

15C17155-8580-41BF-94D9-A5F45A7CEAB7.jpeg


Wat ook nog zou kunnen is dat er vloeistof via de ontluchting verdwijnt, als er lucht in het systeem zit. Ontluchten: motor stationair laten draaien, zonder de dop op het expansiereservoir. Het vloeistofnivo in dat “tankje” zou dan moeten dalen. Overigens is dan wel de vraag hoe er lucht in het systeem kwam: dat kan komen door lekkage, of gewoon omdat er niet eerder goed was ontlucht (bijvoorbeeld na werkzaamheden).

Als er inwendige lekkage is waarmee een jaar is doorgereden, dan zou ik de motor lekker laten staan, want koelvloeistof vermengt zich dan met motorolie, en die combinatie is geen opperbest smeermiddel. Maar dat hangt er natuurlijk ook vanaf voor welk bedrag je de motor over kunt of wilt nemen: een goed ruilblok koop je voor om en nabij €1000, en als je de blokwissel niet zelf kunt doen dan komt daar wss nog zo’n bedrag bij voor het monteren.
 
Laatst bewerkt:
Als er inwendige lekkage is waarmee een jaar is doorgereden, dan zou ik de motor lekker laten staan, want koelvloeistof vermengt zich dan met motorolie, en die combinatie is geen opperbest smeermiddel.
Nou, dat is toch wel brute mishandeling om dan nog een jaar met die smeer combinatie door te rijden. Zegt iets over de kwaliteit van het blok? :+
 
Hoe is (graag zo precies mogelijk) geconstateerd dat er koelvloeistof lekt?
Dat is voor mij een lastige om te beantwoorden, ik heb de eigenaar niet heel uitgebreid meer gesproken sinds hij dit vertelde. Maar het is naar ik heb begrepen vooral geconstateerd omdat het koelvloeistofniveau zakt.

Ik word wel wat wijzer van jullie reacties/adviezen, dank daarvoor.
Ik denk zelf dat alle manieren om (op een minder invasieve manier) te achterhalen waar het vandaan kwam, al zijn uitgeprobeerd. Maar goed, dat is een aanname van mijn kant, ik heb de monteur nog niet gesproken. Dat staat voor morgen op de planning. Ik heb wel een inschatting van deze monteur (heb zelf ook mijn motor bij hem in onderhoud gehad) en verwacht niet dat hij zich er makkelijk van af probeerde te maken. Maar de motor doet het op zich prima en de eigenaar was toch al aan het kijken naar een andere motor. Uitgebreid verder zoeken naar een probleem wat hij wellicht niet meer de moeite waard had gevonden om te repareren, heeft dan geen directe prioriteit.
De vraag is dan of het voor mij wél de moeite waard is. Het verhaal over de vermenging met motorolie en daardoor veel minder goede smering klinkt natuurlijk niet zo best. Overigens heb ik twee weken geleden nog een hele rit achter deze motor aangereden, en ernaast gestaan, en toen geen rare dingen gezien/gehoord/geroken. Maar heb er natuurlijk niet met mijn neus boven gehangen.

Wat er door de eigenaar gezegd is, is dat ze (hij en de monteur) een lekkage vermoeden ergens boven op de motor. Of dus inderdaad intern. Ik begrijp uit jullie verhalen dat dit laatste dus redelijk prut zou zijn en ik er dan beter vanaf kan zien.
Nog afgezien van het geld, zit ik eigenlijk niet te wachten op hele flinke reparaties met een twijfelachtige uitkomst, of vervanging van het motorblok. Maar ja, de prijs is wel echt interessant, als ik de verkoopsites mag geloven leveren ze normaal gesproken twee tot drie keer dat bedrag op, zelfs met deze km-stand. Dus de vraag is wat dan goedkoper is, op zoek naar een andere die (hopelijk) wel in orde is, of gokken dat ik met de aanschaf van deze en een reparatie nog goedkoper uit ben.

Ik hoop morgen weer wat wijzer te worden.
 
En wat is dan de prijs, en wat is de km stand? Zonder die informatie is m.b.t. die afweging niets zinnigs te zeggen.

Zonder de motor gezien te hebben verdenk ik de afdichtingen op het klepdeksel die @Klikoo. eerder noemde, domweg omdat daar vaker lekkage voorkomt bij oudere FJR-en. Om dat te controleren zal de tank er even af moeten. En het kan sowieso geen kwaad om alle slangen te controleren, waarvoor de onderkuip er even af moet. Dat is allemaal werk, en kost allemaal geld als je het moet laten doen. Verreweg de meeste motoreigenaren die ik ken lossen problemen op zodra ze die ontdekken, en ze gaan er niet een jaartje mee door rijden.

Het feit dat een eigenaar bijna een jaar doorrijdt met een motor waar regelmatig koelvloeistof moet worden bijgevuld, zonder precies te weten waar het lekt, en waar niet gewoon het onderzoek en de reparatie werd gedaan, zegt mij dat die eigenaar niet erg zuinig was op z’n spulletjes en/of ergens in het voorbije jaar al afscheid had genomen van de motor. Om die reden alleen al zou ik de motor niet hoeven. Een oude FJR met veel km’s kan je op flinke kosten jagen, zeker als er niet goed voor werd gezorgd (en dat geldt voor elke motor, niet specifiek FJR).
 
Dank voor je aanvulling @DucBMW. Ik begrijp je twijfels. Als de verkoper een onbekende van me zou zijn geweest, had ik de gok waarschijnlijk sowieso niet durven nemen. Maar ik weet dat deze eigenaar wél zuinig is op zijn motoren.

Ik heb vandaag zowel de monteur als de eigenaar uitgebreid gesproken en ben dus weer wat wijzer geworden. Lekke koppakking is eigenlijk niet aannemelijk omdat hierbij normaal gesproken sneller verslechtering optreedt. Deze verslechtering is er niet, sterker nog, het balletje is alleen maar gaan rollen omdat er door iemand anders opgemerkt werd dat de motor wat warmer leek te worden dan volgens hem 'normaal' was. Eigenaar had dit niet direct opgemerkt, had het idee dat de motor eigenlijk vanaf begin af aan wel op die manier 'warm' werd. Toen is er gekeken of er lekkage was en dit is niet ontdekt, maar het niveau is toen wel bijgevuld en ik begrijp dat dit dus wel (lichtjes) zakt. In de tussentijd is de motorolie regelmatig gecheckt en heeft de motor nog een uitgebreide beurt gehad, het motorolie-niveau is nooit gestegen wat je dus wel zou verwachten bij een lekke koppakking (naar ik begrijp).

Hoe dan ook, het is een motor die verder altijd goed onderhouden is, dat weet ik wel met zekerheid te zeggen. Dat geeft niet alleen de eigenaar aan, maar ook de monteur. Ik heb geen reden om aan hun verhaal te twijfelen, daarvoor ken ik in ieder geval de eigenaar te goed. Hij hóéft 'm ook niet aan mij te verkopen, voor dit bedrag zijn er meer kopers.
Monteur gaf me nog mee dat als ik er niet voor zou gaan, hij dat graag wilde weten want dan wilde hij 'm voor die prijs graag overnemen. Gaat om een bedrag van 1000,-. Km-stand is 132.000.

Ander punt wat de eigenaar nog wel aangaf, de motor heeft geen ABS (type uit 2001) en hij dacht dat de nieuwere types beter remmen (volgens mij vanaf 2003?) omdat deze grotere remschijven hebben. Nu rijd ik sowieso niet al te sportief, eerder 'saai', maar ook dit is natuurlijk iets om wel mee te nemen in de beslissing. Vroeg me vooral af of dit iets herkenbaars is binnen dit type.
 
Oke, duidelijk verhaal, en een aanschafprijs van €1000 is natuurlijk bijna te geef, en laat een boel ruimte om er mettertijd nog van alles aan te (laten) doen, mocht dat nodig blijken.

Ik vond de remmen van dat eerste model 2001-2002 (RP04, met de “bluespot” remklauwen van de toenmalige FZ1) eigenlijk altijd superieur aan die van de latere modellen, qua aangrijpen, qua feedback en doseren, en ook qua remvertraging (maar die eerste FJR was natuurlijk ook gevoelig lichter). Het gemis van ABS klopt, maar van de werking van het FJR ABS ben ik nooit onder de indruk geweest (veel te grote regelintervallen), dus ik zou het niet missen. De latere modellen remmen beslist niet beter, sterker nog, al medio 2008 was de remvertraging van de FJR al ernstig achterhaald in vergelijking met concurrerende merken. Ter vergelijk: bij een noodstop vanaf 100 km/u rijden de nieuwere FJR-en (van na 2006: RP13, RP23, RP28) nog 30+ km/u als de rest al stilstaat. Dat deed de RP04 beslist beter (vooropgesteld dat je de wielen niet blokkeert).
 
Laatst bewerkt:
Ik neem
Dat is voor mij een lastige om te beantwoorden, ik heb de eigenaar niet heel uitgebreid meer gesproken sinds hij dit vertelde. Maar het is naar ik heb begrepen vooral geconstateerd omdat het koelvloeistofniveau zakt.
Wanneer het niveau in het reservoir daalt, zou je eens kunnen controleren of de vloeistof via het overloop slangetje verdwijnt. Ik had namelijk ook een koelvloeistof 'verbruik' op mijn FJR 2009. Ik bleef maar bijvullen (koude motor) tot max streepje en op een gegeven moment maar mee gestopt. Het 'verbruik' stopte bij een niveau tussen max en min in. Wat bleek nou: bij warme motor zet vloeistof uit en dient het reservoir als overloop. Echter bij het remmen klotste de vloeistof tegen de uitgang van het overloopslangetje aan en werd deze ongewild naar buiten afgevoerd.

Wellicht dat bij een 2001 ook zoiets aan de hand is.
 
Ik zou je willen adviseren om het koelsysteem onder druk te zetten.. setjes zijn te koop voor ca. 60,-.

Ik heb hetzelfde gehad bij mn cbr 1000 en ST 1100. Bij eerstgenoemde had ik de koelvloeistofslangen nét niet genoeg aangedraaid na groot onderhoud, gaf hele kleine lekkages/mist die verdampten op het blok én een slechte radateurdop. Gaf geen kenmerken van lekkages, maar wel verbruik en het systeem kwam niet onder druk te staan, waardoor KVS gebruik en een motor die continue warm loopt bij stationair (en uiteindelijk kokende KVS )..

Als ik tenminste mag inbreken hier.. (En anders wil ik voor 1000,- de gok wel te nemen..).
 
Goede tips wederom, dank!

Inmiddels besloten zelf de gok ook aan te durven, een ‘wijs man’ (mijn vader ;)) zei: is de kans groter dat je spijt krijgt als je het wel doet? Of als je het niet doet? Nou ja… als ik het niet doe denk ik dat die kans richting de 100% gaat. Vooral als ik jullie zo hoor *D.

Soms moet je een gokje wagen. Ik houd jullie op de hoogte! Zal sowieso even duren voor ik ‘m heb, eigenaar wacht nog op een nieuwe motor voordat deze weg kan.
 
Nou, proficiat Goede betrouwbare motors. Aan het gewicht met hanteren / duwen zul je wel moeten wennen, hij is zwaar. Met rijden merk je dat niet.
 
Als het nog niet gedaan is, zou ik het koelsysteem echt als eerste afpersen met druk voordat je alles open gaat trekken. Dan kijken of je ergens een lek gaat zien na een tijdje om het goed uit te sluiten. Koppakking zou ik niet meteen als eerste verwachten omdat dit vaak snel verergert en gaat openbaren, maar het kan. Misschien de afdichtingen van het koelsysteem boven op het kleppendeksel? Want bij klep stellen wordt dat los gehaald en moeten die afdichtingen vernieuwd worden. Misschien dat dit nooit gedaan is?
Ik heb recent, bij mijn FJR de kleppen gesteld en de afdichtingen van het koelsysteem waren alles behalve soepel.. Ik had nog geen lekkage, maar kan me wel voorstellen dat dit er voor kan zorgen. 2x O-ringen voor de ingang aan kleppendeksel, 1x O-ring voor aan thermostaathuis. Dichtingen kosten op zich niet zo veel, wel een beetje werk aan : ).

J
 
Terug
Bovenaan Onderaan