Yamaha FJR 1300 Part 5

Goede tips wederom, dank!

Inmiddels besloten zelf de gok ook aan te durven, een ‘wijs man’ (mijn vader ;)) zei: is de kans groter dat je spijt krijgt als je het wel doet? Of als je het niet doet? Nou ja… als ik het niet doe denk ik dat die kans richting de 100% gaat. Vooral als ik jullie zo hoor *D.

Soms moet je een gokje wagen. Ik houd jullie op de hoogte! Zal sowieso even duren voor ik ‘m heb, eigenaar wacht nog op een nieuwe motor voordat deze weg kan.
Je kan sowieso beter spijt hebben van dingen die je wel hebt gedaan dan van dingen die je niet hebt gedaan ;)

Paar honderd euro krijg je er altijd wel weer voor terug, al zou je hem in onderdelen verkopen omdat het blok toch niet goed blijkt te zijn. Die 1000 euro kan je echt geen buil aan vallen
 
Ik denk ook dat de lekkage bovenop het blok bij de o ringen moet zijn.
Als hij daar een klein beetje lekt verdampt de koelvloeistof meteen, maar dit zou je wel moeten kunnen ruiken.
 
Nou, proficiat Goede betrouwbare motors. Aan het gewicht met hanteren / duwen zul je wel moeten wennen, hij is zwaar. Met rijden merk je dat niet.
Zal inderdaad even wennen zijn omdat ik al een tijdje geen motor meer heb gehad. Maar ik weet zeker dat dat goedkomt, namelijk jaren terug op exact die motor de rijtest van mijn instructeursbevoegdheid gehaald ;) .
Daarom wil ik ‘m ook zo graag, heb er toch een beetje een band mee :]. Heb na de eerste keer dat ik erop reed, jaren geleden, al geroepen dat ik ‘m wilde hebben als hij ‘m ooit zou verkopen. En zo geschiedde…
 
Hoi allen,

Ik ben een her opstapper en ik zoek een leuke toerfiets. Zodoende bij Yamaha fjr 1300 uit gekomen. Nu krijg ik via een vriend van een vriend er eentje aangeboden met 265.000 km op de teller. Onderhoudshistorie is aanwezig (tot 2 ton) toen heeft hij hem kocht en zelf het onderhoud gedaan met die vriend van mij. Motor ziet er optisch redelijk netjes uit, al heeft hij wat pekel gezien. Ik hem de onderhoudshistorie opgevraagd zodat ik in kan schatten of er evt nog groot onderhoud aan gaat komen. Jaartal ook opgevraagd maar gok ergens tussen 2000-2005. Hij vraagt 2k. Motor komt incl kofferset. Is dat een reële prijs? En waar moet ik qua slijtage onderdelen op letten?
Vanmiddag een korte proefrit gemaakt en het klinkt en voelt op het eerste oog goed.
 
Begin er niet aan met die km stand. Die vriend van je is allang blij dat die dat hok kwijt is. Als 2k je budget is dan zou ik even doorsparen.
 
Bij goed onderhoud hoeft die stand geen probleem te zijn. Als kleppen gedaan zijn om de 40K en linksysteem achtervering goed onderhouden is. Ook distributieketting en spanner moet bijgehouden zijn. (Kleppen is veel werk). Verder remvloeistof en koppeling vloeistof bijgehouden? Je kunt toch zien welk bouwjaar op kenteken. Kijk anders even op Finnik.nl voor wat basisgegevens.
 
Zou ook verder kijken. Motorisch kunnen ze het wel hebben, maar de rest slijt ook. Elektronica van de vroege FJR's kan in de loop der jaren ook problemen gaan geven. Zolang je het laat zitten gaat het meestal wel goed, tot het een keer los moet. Kwam ik laatst ook achter bij het kleppen stellen. Stekkers zwaar geoxideerd, na het opbouwen deed de verlichting het niet meer. Nieuwe stekkers erop, toen bleek bij het vervangen van de remvloeistof de abs ook niet meer te werken. Relais verrot. Los van elkaar allemaal de kosten niet, maar als je ergens begint rol je vaak van het een in het ander. Voor je het weet ben je die aankoop van 2000 ook kwijt aan reparaties, en als je gelijk 4000 neerlegt heb je er een met veel minder kilometers. Heb mijn andere FJR van 2004 met 75k op de teller laatst verkocht voor 3250. Voor 1250 bijna 2 ton meer op de klok zou ik niet doen.
 
Dank allen. De hint is duidelijk. Er is gelukkig iets meer budget dan 2k maar dan zoek ik lekker verder.
 
Vandaag mijn Tracer9GT ingeruild voor een FJR1300AS. Vond de Tracer9GT toch minder geschikt voor duo gebruik en ook vond ik het geluid te hard voor Touring.
 

Bijlagen

  • 202B4C1B-8580-4C99-84A5-690ED2A9B93B.jpeg
    202B4C1B-8580-4C99-84A5-690ED2A9B93B.jpeg
    546,3 KB · Weergaven: 53
Dan is de fjr een fijne toermotor. Zolang ik de fjr heb nog nooit iemand achterop gehad. Zie dat er een verhoogde scherm op de motor zit.
Net boven de koplamp het blauwe plaatje is dat voor wind langs de handen vermijden?
 
Dat blauwe plaatje is alleen een nette afdekking van de boutjes waarmee het scherm gemonteerd is. Bij de Tracers was de vering duidelijk niet echt op 2 personen afgestemd. Daarnaast moest ik elke keer van solo naar duo de veervoorspanning afstellen. Bij deze AS is dat enkel even op een knopje drukken😁
 
Een tip gevraagd: er zit zo’n lelijke sticker op de tank.
Dat kreng verbrokkeld helemaal bij het verwijderen. Iemand een goed idee?
 
Een tip gevraagd: er zit zo’n lelijke sticker op de tank.
Dat kreng verbrokkeld helemaal bij het verwijderen. Iemand een goed idee?
Föhn erop, of even in de volle zon dat het lekker warm wordt. Dan effe peuteren, die dingen scheuren altijd. Beetje wd40 om de lijmresten weg te krijgen en dan nog effe een doekje er overheen
 
Föhn erop, of even in de volle zon dat het lekker warm wordt. Dan effe peuteren, die dingen scheuren altijd. Beetje wd40 om de lijmresten weg te krijgen en dan nog effe een doekje er overheen
Heb inderdaad föhn gebruikt, maar ipv wd40 heb ik terpentine gebruikt. En uiteraard mijn nagels😂
 
Vandaag mijn Tracer9GT ingeruild voor een FJR1300AS.
Wat had je voor de Tracer9GT? Ik vind de Tracer echt ook een hele mooie machine, vind alleen jammer dat hij ketting heeft. Ben altijd cardan of tandriem fan geweest. Trouwens ook een hele mooie kleur die FJR.
 
Ik heb meerdere FJRen gehad. In 2019 heb ik een Tracer900GT gekocht en vorig jaar de Tracer9GT.
 
Vandaag de motor weer opgehaald. Had erg veel last van horten en stoten tijdens het rijden laag in de toeren (50 km/u in de 4e versnelling).
Power commander was al gemonteerd en nu ook de lamdasonde vervangen. Tot nu toe gaat het nog goed! Hopen dat het zo blijft anders ga ik toch naar iets anders op zoek. Een beetje rustig tokkelen door de dorpjes is toch wel heel leuk maar niet met een haperende motor.
 
Heb je toevallig iridium bougies in het blok zitten?
Die dingen willen ook nog wel eens zorgen voor onregelmatig lopen. Een setje normale NGK bougies er in zou dan kunnen helpen.

Edit: Ik ga er hierbij wel van uit dat je de meest voor de hand liggende zaken uitgesloten hebt zoals oude brandstof, synchronisatie gasklephuis, haperende injector.
 
Laatst bewerkt:
Een tip gevraagd: er zit zo’n lelijke sticker op de tank.
Dat kreng verbrokkeld helemaal bij het verwijderen. Iemand een goed idee?
Citrus cleaner van Motip. Ik gebruikt het al jaren, verdwijnt als sneeuw voor de zon (en ook bij half zon, en ook bij geen zon :)). Werkt voortreffelijk goed en heeft nog een lekker geurtje ook.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2022-07-03 at 11.49.36 AM.jpeg
    WhatsApp Image 2022-07-03 at 11.49.36 AM.jpeg
    90,1 KB · Weergaven: 5
Volgens mij bedoel jij Remvloeistof
Ik snap je opmerking, maar bedoel toch echt remmenreiniger. Het is een agressief middel en hoewel het niet lak oplost, is mijn ervaring dat lak dof wordt bij gebruik van remmenreiniger.

Persoonlijk ben ik voorzichtig met het gebruik ervan in buurt van lak.
 
Ik heb meerdere FJRen gehad. In 2019 heb ik een Tracer900GT gekocht en vorig jaar de Tracer9GT.
Waarom ging je toen van de FJR over naar de Tracer? Wat ik aantal keer vernomen heb is dat de mensen dit deden om het gewicht bij handelen. Je levert wel in op comfort. Was dit bij jou toen ook de reden? Ikzelf heb wel wat moeten wennen aan het hogere gewicht na m'n Diversion 900. Maar je ontwikkelt wel een routine en het is toch een comfortabel motor met behoorlijk veel pit.
 
Meerdere redenen. Inderdaad oa het manouvreren op lage snelheid, maar ook het gegeven dat er geen nieuwe FJR meer leverbaar was. Dacht dat ik met de Tracer900GT voldoende ‘motor’ zou hebben. Echter bij de eerste echte trip vond ik deze te licht en heb meteen de achtervering aan laten passen. Tijdens buitenlandse trips (bv Eifel) bleek de Tracer niet veel handzamer te zijn dan een FJR. Bij de nieuwe Tracer, de Tracer9GT zat ook elektronische vering, dat was wel beter, maar nog niet vergelijkbaar met de stabiliteit van de FJR.
 
Terug
Bovenaan Onderaan