Yamaha FJR 1300 Part 5

Nou, voorlopig dan weer veel veilige Km toegewenst met de FJR. Ik heb nooit op een Tracer gereden, misschien ga ik eens een proefrit doen. Gewoon om het verschil eens te ervaren met wegligging, FJR ligt inderdaad vast op de weg. FJR is bij mij wel een blijvertje. Misschien ooit voor de heb een Tracer erbij... :+
 
Heb nog een FJR te koop.

Zoals zovelen die de fjr weg doen is het gewicht een probleem aan het worden.

Ben nu ruim over de 60 en merk dat ik steeds meer last krijg om de motor uit de garage te krijgen.

Als er iemand belangstelling heeft stuur een persoonlijk bericht.
IMG-2497.jpeg
IMG-2498.jpeg
IMG-2500.jpeg
IMG-2501.jpeg
IMG-2506.jpeg
 
Ben ook over de 60, maar ben juist weer terug gegaan naar de FJR. De Tracer9GT die ik hiervoor had was weliswaar een stuk lichter, maar dat merkte ik ook negatief tijdens het rijden. Het in- en uit de garage manoeuvreren vond ik juist erg weinig verschil maken.
 
Het in- en uit de garage manoeuvreren vond ik juist erg weinig verschil maken.
Is natuurlijk voor iedereen verschillend. Niet iedereen van dezelfde leeftijd heeft fysiek dezelfde sterkte of handigheid. Je moet met een zware motor toch doorgaans met meer dingen rekening houden wat betreft handelen en manoeuvreren. Maar ja, blijft toch erg jammer als je ongewild met fysieke beperkingen te maken krijgt. En doorgaans kondigt zich dat van tevoren niet aan.
 
Mijn 2002 fjr ga ik weg doen. Ben gevallen en ga hem niet meer opknappen. Mocht iemand interesse hebben in een gereviseerde fjr met schade…

Nu vind ik het een super fijne motor dus komt er een andere. Mijn voorkeur gaat uit naar het 2008 model. Het is mijn woon/werk motor welke heel het jaar door bereden wordt.
Ik vroeg me af of de warmte echt minder is op de jongere modellen? Dat is het enige wat me echt stoort aan de (2002) fjr
 
Ik vind van niet. Het latere model had van die kuipdelen die je naar buiten kon draaien zodat de warmte wat beter afgevoerd werd, maar ik merkte persoonlijk echt geen verschil. Enige is dat de latere modellen volgens mij een beschermer voor de radiateur hadden zodat deze wat minder schade opliep door steenslag, bij de eerste series zat die soms voor de helft dicht. Later was dat minder waardoor ik het gevoel had dat de motor wat beter koelde, maar dat kan ook gevoelsmatig geweest zijn. Het blijft nou eenmaal een dik blok wat zijn warmte ergens kwijt moet.
 
Ik vroeg me af of de warmte echt minder is op de jongere modellen?
Ik heb het RP23 model van 2015. Boven op het blok zit zo'n soort van aluminium afdekschild, onder dat T frame stuk. Ik weet niet of dat bij jouw model 2002 ook is? Mij valt de warmte op na een tijd voor een stoplicht, als de 2 ventilators aanslaan. Verder vind ik het niet irritant, met rijden merk ik niks bijzonders. (Ikzelf heb trouwens die kuipdeeltjes aan de zijkant altijd open staan, verder nooit geprobeerd of het iets uitmaakt door 1 kant eens dicht te doen. Misschien doe ik dat nog eens).

Enige is dat de latere modellen volgens mij een beschermer voor de radiateur hadden zodat deze wat minder schade opliep door steenslag, bij de eerste series zat die soms voor de helft dicht. Later was dat minder waardoor ik het gevoel had dat de motor wat beter koelde,
Bij mij zit de radiator in een soort kunststof raam, maar ik zie dat toch echt niet als bescherming. Steentje zou er zo tussendoor kunnen knallen. Ik heb wel zo'n zwarte spatbord verlenging op gelijmd, spatwater van het wiel kan niet bij de radiator komen.
 
Bij mij zit de radiator in een soort kunststof raam, maar ik zie dat toch echt niet als bescherming. Steentje zou er zo tussendoor kunnen knallen. Ik heb wel zo'n zwarte spatbord verlenging op gelijmd, spatwater van het wiel kan niet bij de radiator komen.
En toch doet zo'n ding best zijn werk, vergelijk maar eens met een radiateur van een type die dat niet had
 
Ik heb bij mij de stuurverhogers er tussen uit gehaald en dit rijdt voor mij persoonlijk beter. Als er iemand is die ze willen hebben of eens proberen dan kan dat gratis en voor niks ...
Ze zijn 25 mm dik en inclusief bouten op maat, de zelfborgende moeten zal je er zelf bij moeten halen, M12 en M8.

IMG20220724114442.jpg
IMG20220724114421.jpg


Volgens mij passen ze op de modellen 2001 t/m 2014 maar dat weet ik niet zeker, de mijne is een 2006.

Op te halen in Middelharnis....
 
Allen, sinds gisteren overgestapt op een HD. Heb mij meer dan prima vermaakt met de FJR, maar deze zit voor de vrouw veel beter en dus kunnen we vaker samen weg.

Veel plezier hier allemaal, heb veel geleerd van de posts hier. Veilige km allemaal en binnenkort staat mijn FJR hier te koop.
 
Mooie motor, al is het niet mijn smaak.
Maar of het beter zit hangt helemaal af van de persoon die er op zit.
Ikzelf krijg altijd last van mijn rug bij dit soort houdingen, ik moet echt meer voorover zitten dan dit. En nee, niet zoals op een racer, dan krijg ik weer last van mijn nek en schouders...... Ach ja, leeftijd komt met gebreken..... :+
 
Ik vind een Harley toch echt iets hebben en ook mooie modellen hebben. Maar ik heb wel altijd voorkeur voor weg toer modellen gehad. Lang geleden ook een chopper gehad, vaak speelde inderdaad de rug op. Vraag me wel af of je dezelfde tijdsduur op een Harley kunt zitten ten opzichte van een FJR? En hij is nog een heel pak zwaarder met het handeling gewicht.
 
Vraag me wel af of je dezelfde tijdsduur op een Harley kunt zitten ten opzichte van een FJR? En hij is nog een heel pak zwaarder met het handeling gewicht.
Ik kan nog niks zinnigs zeggen of ik hier langer op kan zitten als op de FJR, maar ook daar, ondanks het bagster zadel kreeg ik na ruim 1,5 uur al last van mijn kont, mijn vrouw zelfs al eerder. Dit weekend gaan we een stuk touren en dan weet ik meer, maar aangezien ik, toen ok de motor ophaalde, ruim 160km achter elkaar gereden heb zonder maar een centje pijn denk ik dat het voor mij wel goed zit.

En het gewicht merk je echt niet als je eenmaal in beweging bent, en ook bij stilstand bij het stoplicht of zo totaal niet, wel met manoeuvreren als je stilstaat, bv achteruit de garage in, vergt wel wat meer inspanning.
 
Mooie kleur. Is het een 23 of 28 en bevalt de automaat? Ik heb trouwens ook dezelfde V-Stream schuifpui erop zitten. Vind hem niet mooi maar bevalt uitstekend. Ook dezelfde Puig omval blokken.
 
Zo ziet een RP28 AS eruit😎
 

Bijlagen

  • 65F767CE-6D86-45AB-9927-095BAD420F29.jpeg
    65F767CE-6D86-45AB-9927-095BAD420F29.jpeg
    247,8 KB · Weergaven: 35
Mooie kleur. Is het een 23 of 28 en bevalt de automaat? Ik heb trouwens ook dezelfde V-Stream schuifpui erop zitten. Vind hem niet mooi maar bevalt uitstekend. Ook dezelfde Puig omval blokken.
Ja het is een flinke ruit inderdaad en wat je zegt, wel functioneel. Dit is een RP23.
 
Terug
Bovenaan Onderaan