Yamaha FJR 1300 Part 5

Geen zorgen blijf dan wel gewoon bij het cluppie :}
Ja, maar een Guzzi.... Die zijn alleen leuk om een caferacer van te bouwen.

Zoiets bijvoorbeeld:

ae855a062be982f20af480661da2d37e_zpsubh43b8c.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hallo erik99,
Ik vernam laatst dat een collega van mij aan het orienteren was om zijn FJR uit 2002, die hij sinds 2007 heeft, te verkopen en uit te zien naar iets anders. Hij was bezig met een inruil op een VFR800, maar dat is mis gelopen, waarschijnlijk kwam hij er op de pesos niet uit.
Geen idee hoe serieus hij is. Wat ik weet is dat ie er netjes uit ziet, blauw van kleur, en inclusief topkoffer is.Ow ja, niet geheel onbelangrijk, de motor bevindt zich in de omgeving Drachten.
 
Je gaat van 4 cilinders naar 2

Het heeft Karakter ik heb ook aan de Norge gedacht maar voor mij te hoog
Voor de FJR had ik een Triumph Trophy met de koffers heel goede motor 52000km met gereden
maar was voor mij ook te hoog

Denk of een breva of een Norge(moto guzzi)
 
Ja, maar een Guzzi.... Die zijn alleen leuk om een caferacer van te bouwen.

_O-

Ik ben overigens van 2 naar 4-cylinders gegaan, en mis dat rauwe wel, begrijp me niet verkeerd, FJR rijd heerlijk maar mist wel een klein beetje karakter...
 
Laatst bewerkt:
Hallo erik99,
Ik vernam laatst dat een collega van mij aan het orienteren was om zijn FJR uit 2002, die hij sinds 2007 heeft, te verkopen en uit te zien naar iets anders. Hij was bezig met een inruil op een VFR800, maar dat is mis gelopen, waarschijnlijk kwam hij er op de pesos niet uit.
Geen idee hoe serieus hij is. Wat ik weet is dat ie er netjes uit ziet, blauw van kleur, en inclusief topkoffer is.Ow ja, niet geheel onbelangrijk, de motor bevindt zich in de omgeving Drachten.

Drachten is wel een eind vanuit Cuijk. Maar voor een mooie ben ik best bereid een stukkie te rijden.

Op speurders staat sinds vandaag een Fjr uit 2005 met weinig km. Voor € 3000,-. Dat is een oplichtersadvertentie. Ik kreeg de bekende reactie dat de motor momenteel in Duitsland is .....etc.....Niet doen dus.
Ben vanmiddag nog bij bloemdidam.nl wezen kijken voor een 2003 model met ABS. Had omvalschade, geen onderhoudshistorie en ik vond hem daar dan weer net niet scherp genoeg voor geprijsd.
 
Met karakter wordt meestal onvolkomenheden bedoeld.... Die mis ik echt niet op mijn FJR.

Klopt een FJR is zeer betrouwbaar, en ik vind de mijne ook echt heel mooi, en hij rijd ook super maar....... , ik mis iets .
Mensen die mij langer kennen zeggen vaak dat ik zoekende ben en blijf , mischien is dat zo maar ik heb erg veel lol gehad die testdag, als ik het niet probeer dan blijf ik maar zoeken dus ik gok gewoon eens een keer.
 
Jongelui, wat zijn jullie ervaringen met 'All-Weather' kleding zoals bijvoorbeeld van Rev-it?

Voor volgend jaar wil ik naar een set gaan kijken, rij nu met textiel jas en leren broek vaak rond maar als ik dan wat regen tegenkom heb ik een probleem...
 
Laatst bewerkt:
Jongelui, wat zijn jullie ervaringen met 'All-Weather' kleding zoals bijvoorbeeld van Rev-it?

Voor volgend jaar wil ik naar een set gaan kijken, rij nu met textiel jas en leren broek vaak rond maar als ik dan wat regen tegenkom heb ik een probleem...
Rev'it maakt goed spul, wel even passen: er zijn op bestelling tal van korte en lange maten leverbaar.

Qua jas heb ik diverse exemplaren van het type Sand 2 gehad, die koop je voor 350-400 Euro, zijn regelmatig in de aanbieding. en dit type biedt op zich goed waar voor z'n geld. Daar moet ik bij zeggen dat bij intensief gebruik het mooie er snel af is, en ook de waterdichtheid na 1 à 2 jaar te wensen over laat. Soewieso was ik het gedoe met al die losse binnenvoeringen een beetje zat: buitenjas van Cordura (neemt dus water op), en uitritsbaar goretex membraan en binnenvoering beogen je torso droog resp. warm te houden. Doordat de buitenjas als een spons werkt zit je na een (tank)stop alsnog met natte klauwen.

Aldus, eerder dit jaar het type Poseidon gekocht (slik, 1100 Euro), en die is perfect waterdicht: goretex-laminaat, dus de buitenjas fungeert niet meer als spons, en geen gedoe met losse binnenvoeringen. Perfect ding, als je het mij vraagt, maar dat mag ook wel voor die centen.

Qua broek, tja, die is bij mij meestal van leer, al dan niet met een losse regenbroek eroverheen. Heel soms (uit luiheid) een oude textiele Alpinestars. Werkt prima, zeker i.c.m. een FJR, want daarop vangen je benen sowieso niet al teveel water op, jas is veel belangrijker wat dat aangaat.

Terzijde, de combinatie jas/btoek die ik bij aankoop van de KTM cadeau kreeg zijn eveneens van goretex-laminaat, kosten ongeveer de helft als je ze moet kopen, en bieden dezelfde eigenschappen als die Poseidon... verweerd wel een stuk sneller.
 
Laatst bewerkt:
Hartelijk dank voor de antwoorden, combinatie van leer/textiel wilde ik inderdaad blijven aanhouden, had ook gemerkt dat de FJR je redelijk droog houd.

Rev'it Sand 2 was toevallig ook waar ik naar aan het kijken was, is goed om een ervaring te horen, Poseidon zie ik nu voor ongeveer 700 langskomen?

Hoe zit het overigens met de lengte van de jas? Ik heb vroeger ook zo'n 3/4 jas gehad en daar bleef aan de voorkant altijd water instaan door het 'opbollen'...
 
Hartelijk dank voor de antwoorden, combinatie van leer/textiel wilde ik inderdaad blijven aanhouden, had ook gemerkt dat de FJR je redelijk droog houd.

Rev'it Sand 2 was toevallig ook waar ik naar aan het kijken was, is goed om een ervaring te horen, Poseidon zie ik nu voor ongeveer 700 langskomen?

Hoe zit het overigens met de lengte van de jas? Ik heb vroeger ook zo'n 3/4 jas gehad en daar bleef aan de voorkant altijd water instaan door het 'opbollen'...
Pardon, ik heb me vergist: ik heb van Rev'it iets dat Dominatrix Dominator GTX heet *D

full


Weliswaar werd mij 1099 in rekening gebracht, maar ik zag op google dat-ie inmiddels ook voor (net) onder de 1000 geadverteerd wordt (actieprijzen, zullen wel nieuwe kleurtjes aan zitten te komen).

De Poseidon zou van hetzelfde materiaal gemaakt moeten zijn (3-laags laminaat). Wat precies het verschil is weet ik eigenlijk niet, zal met afwerking te maken hebben wellicht. Kortom, dat laminaat is imo zeker het aanraden waard, dus ik zou ze gewoon beide eens gaan bekijken, passen, vergelijken, etc. (Poseidon en Dominator).

Het water opzuigen dat de Sand doet (en alle andere normale cordura jassen) is voor korte ritjes niet zo erg, maar bij langere ritten wordt het allemaal erg klam en koud. Bovendien "slaat het ding door", in mijn ervaring na een uur of 8 in de regen. Daarna-ie niet meer echt waterdicht voordat je het ding opnieuw geïmpregneerd hebt. Tijdens meerdaagse ritten i.c.m. regen heb je bovendien het nadeel dat het opdrogen van de jas erg lang kan duren. Pasvorm komt met name aan op de veelvoudige verstelbaarheid d.m.v. riempjes en touwtjes. Dat werkt goed, maar toch vangt-ie nog vrij veel wind.

Het opbollen doen de meeste iets langere cordura jassen idd, dus de Sand ook, alhoewel ik daar persoonlijk nooit zo'n last van heb gehad.

De Dominator is vanwege het gebruikte materiaal gewoon veel steviger: je zou er wss op kunnen surfen, en dan is-ie denk ik nog zeewaardig ook :+ Daarnaast een veel betere (nauwere) pasvorm, en sluit aan de onderzijde perfect op de heupen aan zonder dat je met een touwtje de boel in moet moet nemen. Overigens is het wel aan te raden - met de temperaturen van de afgelopen dagen - om iets van een vest of trui eronder te dragen: het ding is winddicht (kan ook doorwaaien als je de daartoe bedoelde flappen openzet), maar een binnenvoering zit er niet in voor die centen :/

Overigens zou je ook eens naar de jassen van Held en Rukka kunnen kijken: het viel me tijdens mijn zoektocht op dat die ook mooie spullen maken, de maten vallen wel net iets anders uit, maar passen kan nooit kwaad.
 
Laatst bewerkt:
Djuu, heb ik eindelijk mijn GTR verkocht zodat ik serieus voor een FJR kan gaan kijken zijn er inmiddels al 2 van opties die op mijn lijstje stonden onder mijn neus vandaan gekocht. De verkoop ligt blijkbaar toch nog nog niet zo stil als ik dacht.
Ik heb er nu nog twee op mijn lijstje staan. Maar beide nog zonder ABS en eigenlijk wil ik dat stiekum toch wel.
 

'Dominatrix'... ha, waar het hart van vol is...

Inderdaad een mooie jas en toch ook wel waar ik voor ga sparen, misschien niet specifiek die maar wel Rev'it, Held en Rukka vind ik beide een beetje pretentieus klinken... Ben geen van beide... :+

Super bedankt voor weer een zeer heldere review Duc!
 
Link naar de zijtassen: Fjr1300 binnentassen origineel
http://link.marktplaats.nl/m1113966...tm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
Ad

Ook een gps houder voor de fjr, zie de andere advertenties. Spullen zijn van mijn schoonvader die de fjr verkocht heeft.


Ducbmw ben je bij de Triumph dag tegen gekomen. Je Revit verhaal kan ik bevestigen. Heb een revit jas met een goretex liner van 375euro. Nu vier jaar oud en nog perfect waterdicht. De buitenjas blijft inderdaad nat, dus als je woon werk / veelrijder bent is een duurdere versie mogelijk een betere optie
 
Op beide FJR's samen (na elkaar) nu 400000 km gereden, ben 1,88m. Er staat wel telkens een hoger scherm op. De moto wordt hoofdzakelijk voor woon-werkverkeer gebruikt, maar vind ik ook best geschikt om in een dorpje als Brugge rond te tuffen in volle file.
Het zadel staat op zo een stand dat ik met 1 voet vlak op de grond kan staan en met de andere juist met de tenen de grond raak (middenstand). De reden voor die stand is dat ik dan een iets grotere hoek heb in mijn knieën, daar had ik wel een beetje last van op mijn "langere" woon-werkritten.
Het gewicht van de moto doet mij nog niet veel, ik weeg de helft van de moto. :D

edit: heb ik hier nu vergeten quoten... |(
 
Laatst bewerkt:
Ik zou altijd voor die met ABS gaan.

Deze zomer bergaf klapt de motor voor me op een auto. Reed gelukkig niet hard maar van schrik knijp ik toch mijn remhandle vol in. Voelde de ABS ingrijpen, stond binnen een paar meter stil.

Er zijn natuurlijk mensen die zeggen, ja maar ik heb 23 VRO cursussen gedaan blablabla, maar in een schrikreactie denk je daar echt niet aan.

Als ik met een hamer op een stuk staal sla, knipper ik met mijn ogen. Kun je nog zo hard proberen niet te knipperen maar dat lukt je niet.
Zelfde met een schrikreactie op de motor.
:^
 
Terug
Bovenaan Onderaan