Aldus, proef op de som: hedenochtend om 7u24 de tripmeter en weergave gemiddeld verbruik gereset alvorens te vertrekken naar Amsterdam. Wel eerst de oude stand voor (cummulatief) gemiddeld verbruik genoteerd: 18.9 km/l aldus de boordcomputer, over de tot nu toe met deze motor gereden 23214 km. Dat is relevant omdat het werkelijk gemeten verbruik (o.b.v. tankbonnen) over die afstand 18.0 km/l is. De boordcomputer ziet de wereld dus 5% rooskleuriger dan-ie in realiteit is, en hoewel ik gezond positivisme een aantrekkelijke eigenschap vind, pas ik vandaag dus die 5% correctie toe. Buitentemperatuur: 8 graden Celsius bij vertrek, 11 bij aankomst.
.
Super gedaan Albert!
Het zou kunnen echter dat je met name het verschil in soort weg/rijstijl gemeten hebt. Als je meteen de snelweg op gaat zal je snel dat verbruik krijgen ook. De choke gaat er dan nagenoeg meteen af. De euro4 motoren moeten heel snel opwarmen om de kat op temperatuur te krijgen anders worden de verplichte uitstoot waardes (gemiddeld) niet gehaald. Maar nogmaals chapeau voor je onderzoek.
Misschien kun je de fjr een nachtje bij een snelweg benzine pomp parkeren en vandaar uit vertrekken.