Yamaha FJR 1300 Part 5

Vandaag even rondgeneusd hier bij het forum onderdeel : techniek , vragen en antwoorden , daar spreekt men dat er kans bestaat dat de dynamo en spanningsregelaar eventueel stuk kunnen gaan bij het plaatsen van LED lampen in de motor , klopt dit ?

Groeten Panky

Ja , die kun je het best beiden uit voorzorg iedere maand vervangen, was ik in mijn eerdere posts vergeten erbij te vertellen.
 
Ja , die kun je het best beiden uit voorzorg iedere maand vervangen, was ik in mijn eerdere posts vergeten erbij te vertellen.
_O-

Vandaag even rondgeneusd hier bij het forum onderdeel : techniek , vragen en antwoorden , daar spreekt men dat er kans bestaat dat de dynamo en spanningsregelaar eventueel stuk kunnen gaan bij het plaatsen van LED lampen in de motor , klopt dit ?
Er is een potentieel probleempje met het plaatsen van LED-lampen in koplamphuizen die ontworpen waren voor het herbergen van traditionele (al dan niet halogeen) gloeilampen: LEDs hebben een aanzienlijk lagere restwarmte. Dit is aan de ene kant een voordeel (t.o.v. retro-fit xenon, bijvoorbeeld), maar kan ook tot problemen leiden. Zo kan eventueel vocht dat in de koplamp terecht is gekomen, en deze “vertroebelt”, niet zo makkelijk verdampen, en uiteindelijk de lenzen doen corroderen. Dat duurt wel een poosje.

Over spanningsregelaren e.d. zou ik me niet al te druk maken, vooropgesteld dat je spullen koopt die gemaakt zijn voor het doel: retro-fit plaatsing. LED-koplampen hebben gelijkgerichte pulsstroom. Met name bij oudere voertuigen is de stroomvoorziening niet compatibel met LEDs en er moeten dan adapters of transformatoren tussen worden geplaatst. Meestal maakt de fabrikant van het LED-lamje je hierop attent, iig goed de productbeschrijving van de fabrikant doorlezen.

Bij retrofit-LED-koplampen behoudt je de oude behuizing, vervangt echter de traditionele gloeilampen door LED-lampen. Deze zijn oftewel direct compatibel met de oudere spanningsvoorziening, of worden geleverd met adapters die direct aan de oude stekkers kunnen worden geklemd. Hier kun je weinig verkeerd doen omdat de montage in principe hetzelfde is als bij het vervangen van het gloeilampje. Dit is echter niet altijd het geval, omdat er ook actief gekoelde retrofit-LED-koplampen zijn, die bijvoorbeeld met een ventilator zijn uitgerust die ook van stroom moet worden voorzien. Let hier in ieder geval op de montagetips van de fabrikant: dan zou er normaal gezien niets mis kunnen gaan.
 
Laatst bewerkt:
bijna tijd voor de winterstalling

helaas geen elektro in de garagebox, dus de accu zal er uit moeten

kan dat probleemloos?
of moet ik wat bedenken voor de computer?
 
Accu kun je er probleemloos uit halen. Het enige is dat de motor na enige tijd (pakweg 1 uur) terugvalt op de basisinstellingen van de computer (ECU), en dat het een poosje duurt - na de eerste start in het voorjaar, als je weer gaat rijden - voordat de ECU zich weer afgesteld heeft op jouw motor. En, tenzij je het terugplaatsen van de accu heel precies timed, je zult het klokje weer op tijd moeten zetten.
Accu na demonteren op een vorstvrije plek bewaren, en eens in de zoveel tijd (1 a 2 maanden) even aan de druppellader hangen, maar beslist niet continue gedurende maanden daarop aangesloten laten.
 
oke, dankje

wat moet ik daar bij denken?
dat de ecu zich weer moet afstellen op mijn motor?
dat de motor niet loopt? of slecht loopt?
en hoe lang duurt dat instellen dan?

gelukkig is het klokje instellen geen groot probleem..
 
Laatst bewerkt:
oke, dankje

wat moet ik daar bij denken?
dat de ecu zich weer moet afstellen op mijn motor?
dat de motor niet loopt? of slecht loopt?
en hoe lang duurt dat instellen dan?

gelukkig is het klokje instellen geen groot probleem..
Wees gerust, het is allemaal niet zo spannend. Het enige dat er gebeurd is dat de ECU bij gebrek aan stroom gereset wordt naar de instellingen waarmee het ding de fabriek verliet. De motor zal dus gewoon weer starten, dat doet een nieuwe tenslotte ook, en vervolgens gaat-ie zich aanpassen (leren van) de omstandigheden waarin-ie zich bevind. Ik schreef daar eerder - in een andere context (hoog brandstofverbruik resp. wisselen van vervangingsuitlaten naar originele exemplaren) - al eens iets over:

[...] wat je zou kunnen doen - want makkelijk - is eventjes de ECU resetten: accu een uurtje loskoppelen, contact aan en weer uit, daarna accu weer aansluiten en na de eerste keer starten tenminste 15 minuten stationair laten draaien voordat je gaat rijden. In die 15 minuten verzameld de ECU informatie om terug te keren naar de basisafstelling. Na een paar ritten kijken of dat verschil maakt.

Als de motor verder in goede staat van onderhoud verkeerd (geen klachten), dan is die 15 minuten stationair draaien wss niet eens noodzakelijk, maar wel raadzaam omdat Yamaha dit zelf adviseert. De ECU zal tijdens het rijden voortdurend de afstelling wijzigen, namelijk in functie van veranderende rijomstandigheden, want daar is-ie voor. De ideale brandstof/lucht-mengsel-verhouding voor een benzinemotor is 1 liter benzine op 14.7 liter lucht. Daar regelt het ding voortdurend naartoe, en indien nodig past-ie eventueel ook het ontstekingstijdstip aan. Variaties in buitentemperatuur, luchtvochtigheid en zuurstofgehalte (hoogte!) maken dat de ECU regelmatig aan het werk moet.
 
Laatst bewerkt:
is duidelijk zo
kan ik mijn accu er uit halen..

dan nog een vraag over mijn koppeling:
die grijpt heel vroeg aan, de hendel maar een paar millimeter van het handvat
is dat nog in te stellen?

dus niet de hendel, maar het aangrijppunt?
 
Volgens mij niet, of het zou inwendig in het blok moeten gebeuren. mar dat is mij niet bekend. Maar je zou de koppelingsvloeistof - voor de bediening - kunnen (laten) verversen: als die veroudert is en wat viscositeit kwijt is dan helpt dat soms. Kilometerstand is ... wat precies?
 
zo'n 80 duizend

net dit jaar gekocht
onderhouds was in orde geloof ik
maar weet het niet zeker..
M.b.t. de koppeling: bij die km stand kan er van alles aan de hand zijn. Sowieso kan het geen kwaad - zeker als je eigenlijk niet precies weet hoe het er qua onderhoud voor staat - de fiets een grote beurt te (laten) geven.
Hoedanook, verouderde koppelingsvloeistof (volgens mij is dat gewoon Dot-4 remvloeistof), zoals ik suggereerde, is onschuldig en goedkoop/gemakkelijk te verversen. Maar even goed kan het zijn dat afdichtingen in de koppelingscilinder ("koppelingshendel" oftewel de bediening), of de slang er vandaan, niet meer zo best zijn, waardoor er druk verloren gaat. Of mss zijn de koppelingsplaten nabij versleten. Lastig te zeggen allemaal, op afstand. Ik zou zeggen: begin met het simpelste en kijk of dat de gewenste verbetering brengt. Als niet, dan kun je altijd nog verder kijken.
 
Technische vraag; ik ben weer bezig met het opbouwen na de sachde van vorig jaar.

Nu heb ik een 'nieuw' topkuip frame, daar heb ik de ruitmotor op geplaatst, maar de ruitsteun (5) lijnt nu niet op met de beugeltjes(8) aan de zijkant. (met de motor in de onderste stand).
Dient de motor nog 'ingeleerd' te worden of moet ik de oorzaak ergens anders zoeken? Er is verder niets meer krom.
 

Bijlagen

  • kuipsteun.jpg
    kuipsteun.jpg
    84,8 KB · Weergaven: 29
Technische vraag; ik ben weer bezig met het opbouwen na de sachde van vorig jaar.

Nu heb ik een 'nieuw' topkuip frame, daar heb ik de ruitmotor op geplaatst, maar de ruitsteun (5) lijnt nu niet op met de beugeltjes(8) aan de zijkant. (met de motor in de onderste stand).
Dient de motor nog 'ingeleerd' te worden of moet ik de oorzaak ergens anders zoeken? Er is verder niets meer krom.
Weet je zeker dat je het juiste kuipframe hebt? Bestelnummers voor de RP04 en RP13 zijn bijvoorbeeld anders, hetgeen meestal betekent dat het een ander onderdeel is. De beugeltjes zijn wel hetzelfde. Misschien kan iemand met een RP04 of RP06 even opmeten wat de afstand is tussen de armpjes (no. 8 in het plaatje van Pimmie); dat zijn de armpjes die door de topkuip steken, toch?
 
Laatst bewerkt:
Weet je zeker dat je het juiste kuipframe hebt? Bestelnummers voor de RP04 en RP13 zijn bijvoorbeeld anders, hetgeen meestal betekent dat het een ander onderdeel is. De beugeltjes zijn wel hetzelfde. Misschien kan iemand met een RP04 of RP06 even opmeten wat de afstand is tussen de armpjes (no. 8 in het plaatje van Pimmie); dat zijn de armpjes die door de topkuip steken, toch?

Hmm, ik heb het frame via het fjr forum van Peter gekocht, hij gaf niet aan dat het anders zou zijn... Meten is weten, ik ga vanmiddag even langs de fjeur om een en ander uit te sluiten...
 
Bekijk bijlage 1346962
Leuk winterklusje... aansluiting maken voor de TomTom.
Waarom demonteer je daarvoor de onderkuip :?
Ik deed het gewoon dmv een zelf-gefabriekte connector die de plek van de accessoire-zekering innam (als contact uit, dan geen stroom), alternatief gewoon direct op de accupolen. Beide kan via dezelfde ruimte en van bovenaf, en is binnen een half uurtje gepiept. Korte winter?
 
Waarom demonteer je daarvoor de onderkuip :?
Ik deed het gewoon dmv een zelf-gefabriekte connector die de plek van de accessoire-zekering innam (als contact uit, dan geen stroom), alternatief gewoon direct op de accupolen. Beide kan via dezelfde ruimte en van bovenaf, en is binnen een half uurtje gepiept. Korte winter?

De aansluiting maak ik idd op de accessoire plug. Alleen ik wil deze plug ook gebruiken om een telefoon op te laden. Dus moet ik aan de binnenkant van de kuip wezen, daar zit nl de aansluiting op de kabelboom. Kwestie van even solderen, krimpkous en klaar. Direct op de accupolen wil ik niet meer, dit had ik hiervoor maar dat beviel me niet zo erg.
 
Ik heb mijn sigarenaanstekeraansluiting gebruikt om een relais te schakelen om de GPS te voeden. Sigarenaansteker werd toch niet gebruikt :-) en sigarenaansteker is een geschakeld kontakt.
 
De relais dient om de spanning van de batterij door te voeren. Kontakten van de relais kunnen meer stroom aan,omdat er ook nog een voedingskabel bij mijn kabelboom van de Garmin zit en het draadje van de sigarenaansteker kan dan te zwak zijn.
 
Technische vraag; ik ben weer bezig met het opbouwen na de sachde van vorig jaar.

Nu heb ik een 'nieuw' topkuip frame, daar heb ik de ruitmotor op geplaatst, maar de ruitsteun (5) lijnt nu niet op met de beugeltjes(8) aan de zijkant. (met de motor in de onderste stand).
Dient de motor nog 'ingeleerd' te worden of moet ik de oorzaak ergens anders zoeken? Er is verder niets meer krom.


Ik lees het nu pas, dikke balen!
Zo te zien valt het mee met de motor en we zijn alweer maanden verder dus zelf ben je waarschijnlijk weer net zo soepel als voorheen;)
 
Zo, heeft effe geduurd maar hij staat weer klaar...

Ducbmw, was inderdaad een verschil in onderdelen, gelukkig kon ik ze nog bij de persoon van wie ik het 'gewei' heb overgenomen vinden...:)

King, herstel gaat toch wat langzamer dan ik dacht maar boeien, de fiets is er weer helemaal bovenop... ;)

IMG_5101.JPG
 
Terug
Bovenaan Onderaan