Yamaha FJR 1300 Part 5

wie rijdt er met de semi automaat versie en wat zijn de meningen / bevindingen hiermee?
ik heb nog geen negatieve reacties gelezen mbt betrouwbaarheid volgens mij.
wat vinden jullie van hoe het rijdt?
 
Eind 2017 heb ik er een keer een langere proefrit op gemaakt. Je kan bij het opschakelen niet het gas vol open houden en verwachten dat het dan soepel schakelt. Het is dus niet vergelijkbaar met een quickshifter, maar eerder met een normale bak. De motorriek om het gas op het juiste moment in te houden en dan te schakelen vergt dus wat meer oefening dan 1 proefrit, om het soepel te laten verlopen was mijn ervaring. Maar als je rustig rijdt gaat het vrijwel vanzelf.

Als je regelmatig lange ritten rijdt, is het dus heel relaxed dat je de koppeling niet hoeft te gebruiken.
 
Eind 2017 heb ik er een keer een langere proefrit op gemaakt. Je kan bij het opschakelen niet het gas vol open houden en verwachten dat het dan soepel schakelt. Het is dus niet vergelijkbaar met een quickshifter, maar eerder met een normale bak. De motorriek om het gas op het juiste moment in te houden en dan te schakelen vergt dus wat meer oefening dan 1 proefrit, om het soepel te laten verlopen was mijn ervaring. Maar als je rustig rijdt gaat het vrijwel vanzelf.

Als je regelmatig lange ritten rijdt, is het dus heel relaxed dat je de koppeling niet hoeft te gebruiken.

ja precies. Koppeling gebruiken vind ik tijdens het rijden niet erg, maar met name bij stadsverkeer/verkeerslichten en soms bij file rijden.
 
Bij de versie vanaf 2013 kun je juist wel gewoon het gas vol open houden tijdens het opschakelen. Werkt perfect.
 
Ik heb een 2006 AS gehad. Deze vond ik niet prettig. Het wegrijden kreeg ik niet goed. Had ook met die serie (2006-2007) te maken. Daarna een RP23AS (2013) gehad. Deze beviel erg goed! Inderdaad kon je met gas open houden perfect schakelen. In het begin even wennen zonder koppeling, maar hij was zo soepel, dat het altijd wel lukte. Ruim 30.000 km mee gereden.
 
@Jorissubje : Wat versta je onder klein?

Ik ben zelf ook niet al te groot (1.76m) maar heb geen probleem met de FJR. Kan goed met beide benen aan de grond met een normaal zadel en de FJR is ook niet verhoogd of verlaagd. Denk dat de motor zeker nog 5cm hoger zou kunnen en dan zou het nog zonder problemen kunnen en mijn benen zijn echt niet extreem lang in verhouding tot de rest van het lichaam.

Manouvreren met de motor als je stilstaat of er naast lopen om ergens te plaatsen is iets lastiger door het gewicht, maar ook daar kan je handigheid in krijgen. Dus misschien als je iets concreter je vraag stelt kunnen we die ook beter beantwoorden. :)
 
ik ben nog iets kleiner +/- 1,70

manoeuvreren geloof ik dat lastig zal worden, aangezien de motor toch wel zwaar en log is.
 
Ik ben 1.80 m en ik kon niet wennen aan het gewicht van de FJR. Heerlijke motor om te rijden, maar het blijft een bakbeest.
 
wat is een goed alternatief dan, als je toch de power wilt ? (ja daar komen veel toure/sport motoren wel te kort)
 
Typisch dat er nu (bijna) allemaal motoren genoemd worden die volgens mij door hun hoogte nog minder geschikt voor kleinere mensen zijn dan de FJR....
 
Typisch dat er nu (bijna) allemaal motoren genoemd worden die volgens mij door hun hoogte nog minder geschikt voor kleinere mensen zijn dan de FJR....
:+

Maar ze - althans de Z1000SX, MT-10 en de Super Duke GT - zijn wel lichter en een stuk smaller t.h.v. de overgang zadel-tank. Mijn vriendin is ook circa 1.70 m. en heeft geen problemen met de Super Duke GT (zithoogte 835 mm, onbelast), waar ze bij de lagere FJR alleen maar naar de grond kon spartelen in de hoop daar enig houvast te vinden.
 
Laatst bewerkt:
Zijn wel allemaal motoren die het 3 dubbelen kosten ;p

z'n superduke gt kon me ook wel bevallen
 
Zijn wel allemaal motoren die het 3 dubbelen kosten ;p

z'n superduke gt kon me ook wel bevallen
Tja, zoals altijd met dit soort vragen is het handig om aan te geven wat je ongeveer wilt besteden. Een nieuwe Super Duke GT is bijvoorbeeld niet duurder dan een nieuwe FJR, maar gebruikt is er v.w.b. een FJR natuurlijk een veel grotere spreiding (want veel langer in productie).

Als het iets ouder mag zijn, dan zou je eventueel uit kunnen kijken naar een Suzuki GSF 1250 SA of een Honda CBF 1000 SA.

Overigens is 1.70 meter lengte niet per se te klein om met een FJR te rijden, al hangt dat er sterk van af hoe handig en vertrouwd je bent met zware motoren. Hou er in elke geval rekening mee dat, als je het bij wat oudere motoren zoekt, een toersport-fiets al gauw een massa heeft gelijk aan die van een FJR. Dus als die massa een probleem is, dan zul je je heil bij lichtere motoren moeten zoeken, bijvoorbeeld een Honda VFR 800 of Yamaha Fazer 600 of 800 o.i.d. Een Yamaha Fazer 1000 zou ook een optie zijn, maar die is ook niet echt laag.
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht aan 8k ongeveer. Voor een superduke gt, ben je al snel het dubbelen kwijt.

Ik heb ook graag een beetje power, een fazer 600 komt dan niet echt in de buurt. Misschien is z'n fz1 gt wel iets dan.....
 
Een lage motor, veel power, niet te zwaar qua kilo's.
Dan kom je al gauw uit bij zoiets als een Fazer 1000cc. Heeft 143 pk, 208 kg zonder koffers.
Is natuurlijk niet een echte toermotor, maar ja.

Staan genoeg 2e hands te koop.
 
juist liever niet naakt, ik mis juist een kuip op mijn naked bike :P

fazer..... dan eerder een fz1 (of is dat nou dezelfde motor)
 
Terug
Bovenaan Onderaan