Yamaha FJR 1300 Part 5

ik ben nog iets kleiner +/- 1,70

manoeuvreren geloof ik dat lastig zal worden, aangezien de motor toch wel zwaar en log is.
Mijn vader heeft een FJR (2016 model). Hij is nog een stukkie korter, compleet met korte beentjes :+
Hij is gok ik 1m60~1m65 of zo. Hij kan ...nét met beide tenen bij de grond. Vergt dus wat oefening om met de motor om te gaan en wat anticiperen bij bijvoorbeeld pompstations enzo waar nog wel eens een putje kan zijn. Daarvoor zijn valdoppen dan weer een erg fijne uitvinding :+
 
Heeft iemand toevallig nog een origineel scherm liggen van een 2001? (weet niet of de latere modellen hetzelfde zijn?)

Lijkt erop dat ik mijne toch heb kunnen verbuigen bij het ongeluk...
 
Goedemiddag! Sinds gister ben ik in bezit van een FJR1300A. Heerlijke motor ter vervanging van mijn CBF500A. Toch viel mij wel iets op! Er brand maar 1 lamp, alleen de linker hoort dit? Het seinen werkt wel gewoon, je ziet wel vaker een motor waarvan er maar 1 lamp brand. Zodra ik wat harder ga rijden +-100kmh begint hij te fluiten, zodra ik de 110kmh passeer is dit ook weer weg. Iemand een idee misschien?
 
Goedemiddag! Sinds gister ben ik in bezit van een FJR1300A. Heerlijke motor ter vervanging van mijn CBF500A. Toch viel mij wel iets op! Er brand maar 1 lamp, alleen de linker hoort dit? Het seinen werkt wel gewoon, je ziet wel vaker een motor waarvan er maar 1 lamp brand. Zodra ik wat harder ga rijden +-100kmh begint hij te fluiten, zodra ik de 110kmh passeer is dit ook weer weg. Iemand een idee misschien?
Bij een FJR horen beide koplampen te branden, dus er is er wss eentje stuk. Gefeliciteerd trouwens, met de FJR, goede keuze.

Fluittoon kan ik weinig over zeggen, want ik weet niet wat je precies bedoelt. De aandrijving van een FJR produceert op zich een zangerig geluid, zou kunnen dat dat rond de 100-110 km/u een soort hoogtepunt bereikt (weet ik niet meer precies), maar is in elk geval kenmerkend voor de FJR. M.i.v. 2013 is er in de opwarmfase een nadrukkelijke fluittoon bij verhoogd stationair toerental (komt uit het inlaattraject), maar ik neem aan dat je daar niet op doelt. Mss handig om even bouwjaar en type te vermelden, want er rijden grofweg 5 generaties FJR-en in de rondte, met zelfs binnen die generaties nog de nodige verschillen. Daarnaast is km stand soms handig om te vermelden als het gaat om (mogelijke) technische problemen.
 
Jaja, maar belangrijker: heb je wel gewonnen? :+
Ja! Natuurlijk niet. :+ Ik ben daar wel eens vaker geweest en toen kon ik bij wijze van spreken zo het circuit op rijden, geen controle of iets dergelijks. Maar nu was het hele terrein vol met race auto's. En de toegang tot de paddock was afgesloten. Heb even een rondje gereden en daarna maar weer vertrokken, iets te warm om te blijven hangen in je motorpak.
 
Bij een FJR horen beide koplampen te branden, dus er is er wss eentje stuk. Gefeliciteerd trouwens, met de FJR, goede keuze.

Fluittoon kan ik weinig over zeggen, want ik weet niet wat je precies bedoelt. De aandrijving van een FJR produceert op zich een zangerig geluid, zou kunnen dat dat rond de 100-110 km/u een soort hoogtepunt bereikt (weet ik niet meer precies), maar is in elk geval kenmerkend voor de FJR. M.i.v. 2013 is er in de opwarmfase een nadrukkelijke fluittoon bij verhoogd stationair toerental (komt uit het inlaattraject), maar ik neem aan dat je daar niet op doelt. Mss handig om even bouwjaar en type te vermelden, want er rijden grofweg 5 generaties FJR-en in de rondte, met zelfs binnen die generaties nog de nodige verschillen. Daarnaast is km stand soms handig om te vermelden als het gaat om (mogelijke) technische problemen.

Bedankt! Hij rijdt erg goed! De lamp zal ik dan zsm vervangen.. de motor komt uit 2006 en heeft nu bijna 80k km op de klok staan.

Wat goed om te weten is dat er verder geen gekke trillingen, bijgeluiden of andere hinderingen te vinden zijn. Het is echt even in die 10km/h dat deze soort fluitachtige toon er is.

Verder heb ik hiervoor enkel op een 500cc gereden. Het is bijna eng om het gas open te draaien haha! Ik ben er echt heel erg blij mee in ieder geval!!
 
Bedankt! Hij rijdt erg goed! De lamp zal ik dan zsm vervangen.. de motor komt uit 2006 en heeft nu bijna 80k km op de klok staan.

Wat goed om te weten is dat er verder geen gekke trillingen, bijgeluiden of andere hinderingen te vinden zijn. Het is echt even in die 10km/h dat deze soort fluitachtige toon er is.

Verder heb ik hiervoor enkel op een 500cc gereden. Het is bijna eng om het gas open te draaien haha! Ik ben er echt heel erg blij mee in ieder geval!!
Mooi, nou weet ik nog steeds niet wat voor fluittoon je precies bedoelt, hahaha, maar als de motor verder goed rijdt en schakelt zou ik me niet onmiddellijk zorgen maken. Persoonlijk zou ik wel beide lampjes vervangen, want je weet hoe het gaat: als er eentje stuk is volgt de andere meestal niet veel later. Kost ook niet de hele wereld.

Mss wel handig om - voor zover je dat niet al deed - even zien te achterhalen wat precies de onderhoudshistorie van de fiets is, en of-ie alle updates gehad heeft. De 80k beurt zal een kostbare zijn (tenzij die al aantoonbaar uitgevoerd werd), omdat dan (elke 40k km dus) de klepspeling gechecked en eventueel afgesteld dient te worden.
Als het spul dan toch open ligt kan het ook geen kwaad om even goed naar de nokkenasketting en -spanner te (laten) kijken. Eventueel die spanner preventief vervangen, omdat-ie tussen 70 en 90 duizend km weleens stuk gaat. Dat is niet onmiddellijk superschadelijk, want je kunt het aftakelen van die spanner horen: er is meer mechanisch geruis. Maar het is wel vervelend en onnodig duur, omdat het openhalen van het blok dan extra werk is dat normaliter pas bij 120k km had gehoeven (zie interval klepspeling).

En oja, het is natuurlijk waardeloos om te melden dat je een nieuwe motor hebt zonder daar een plaatje bij te doen ... :+

Hoedanook, veel plezier met de FJR, gaat vast lukken :t
 
Mooi, nou weet ik nog steeds niet wat voor fluittoon je precies bedoelt, hahaha, maar als de motor verder goed rijdt en schakelt zou ik me niet onmiddellijk zorgen maken. Persoonlijk zou ik wel beide lampjes vervangen, want je weet hoe het gaat: als er eentje stuk is volgt de andere meestal niet veel later. Kost ook niet de hele wereld.

Mss wel handig om - voor zover je dat niet al deed - even zien te achterhalen wat precies de onderhoudshistorie van de fiets is, en of-ie alle updates gehad heeft. De 80k beurt zal een kostbare zijn (tenzij die al aantoonbaar uitgevoerd werd), omdat dan (elke 40k km dus) de klepspeling gechecked en eventueel afgesteld dient te worden.
Als het spul dan toch open ligt kan het ook geen kwaad om even goed naar de nokkenasketting en -spanner te (laten) kijken. Eventueel die spanner preventief vervangen, omdat-ie tussen 70 en 90 duizend km weleens stuk gaat. Dat is niet onmiddellijk superschadelijk, want je kunt het aftakelen van die spanner horen: er is meer mechanisch geruis. Maar het is wel vervelend en onnodig duur, omdat het openhalen van het blok dan extra werk is dat normaliter pas bij 120k km had gehoeven (zie interval klepspeling).

En oja, het is natuurlijk waardeloos om te melden dat je een nieuwe motor hebt zonder daar een plaatje bij te doen ... :+

Hoedanook, veel plezier met de FJR, gaat vast lukken :t

Duidelijk verhaal zo! Ik zal het meteen meenemen. Ik weet dat deze grote beurt eraan komt inderdaad alleen heb ik nog niet kunnen informeren naar de kosten hiervan door de feestdagen..! Enig idee waar ik aan zou moeten denken? De meeste dingen doe ik doorgaans wel zelf alleen hoor ik in je berichten dingen voorbijkomen die ik niet kan :-(!!
 
Duidelijk verhaal zo! Ik zal het meteen meenemen. Ik weet dat deze grote beurt eraan komt inderdaad alleen heb ik nog niet kunnen informeren naar de kosten hiervan door de feestdagen..! Enig idee waar ik aan zou moeten denken? De meeste dingen doe ik doorgaans wel zelf alleen hoor ik in je berichten dingen voorbijkomen die ik niet kan :-(!!
Voor een 40k beurt werd mij destijds steevast tussen de 760 en 790 Euro in rekening gebracht.
 
Er is een voordeliger (en ook betere) oplossing, voor ongeveer de helft van dat bedrag heb je dan ook een nieuwe nokkenasketting erbij. Wat overigens ook aan te bevelen is rond deze kilometerstand. Laat het maar even weten als je interesse hebt, dan kan ik je in contact brengen met een zeer ervaren monteur op FJR gebied.
 
Er is een voordeliger (en ook betere) oplossing, voor ongeveer de helft van dat bedrag heb je dan ook een nieuwe nokkenasketting erbij. Wat overigens ook aan te bevelen is rond deze kilometerstand. Laat het maar even weten als je interesse hebt, dan kan ik je in contact brengen met een zeer ervaren monteur op FJR gebied.
Hey Nop, ik doe je even een PMmetje!
 
Bedankt! Hij rijdt erg goed! De lamp zal ik dan zsm vervangen.. de motor komt uit 2006 en heeft nu bijna 80k km op de klok staan.

Wat goed om te weten is dat er verder geen gekke trillingen, bijgeluiden of andere hinderingen te vinden zijn. Het is echt even in die 10km/h dat deze soort fluitachtige toon er is.

Verder heb ik hiervoor enkel op een 500cc gereden. Het is bijna eng om het gas open te draaien haha! Ik ben er echt heel erg blij mee in ieder geval!!

Vooropgesteld dat je het niet gelijk vanuit stilstand doet, kan er weinig gebeuren als je je goed vast houdt. Ik herinner me dat ik een fjr mee had om de wachttijd door te komen en ik in de 5e het gas open trok, toen vanaf dezelfde snelheid in de 4e en natuurlijk ook de 3e. Was heftig, maar erg leuk.
 
Ja het valt mij op dat het doseren lastiger is dan op mijn oude supermotards en cbf. De gashendel lijkt haast een soort schakelaar die een aan/uit functie heeft.. (overdreven gezegd..) maar zeker bij het terugschakelen in een lichtere versnelling en weer gas geven dan spuit hij vooruit.. het is wel leuk😋
 
Ik heb me laten informeren nop bij de persoon die je me aanraadde.. 1 ding weet ik wel; dit is hoe dan ook geen kleine (en goedkope) klus. Als ik alleen de onderdelen optel kom ik rond de +-€1400 ex arbeidsloon. Dit is dan grote beurt incl kleppenstellen, distributie, remschijven e.d.! Ik weet overigens niet zeker of dit met of zonder BTW is. Dat zal ik even moeten navragen.

Greets!
 
Mooi, nou weet ik nog steeds niet wat voor fluittoon je precies bedoelt, hahaha, maar als de motor verder goed rijdt en schakelt zou ik me niet onmiddellijk zorgen maken. Persoonlijk zou ik wel beide lampjes vervangen, want je weet hoe het gaat: als er eentje stuk is volgt de andere meestal niet veel later. Kost ook niet de hele wereld.

Mss wel handig om - voor zover je dat niet al deed - even zien te achterhalen wat precies de onderhoudshistorie van de fiets is, en of-ie alle updates gehad heeft. De 80k beurt zal een kostbare zijn (tenzij die al aantoonbaar uitgevoerd werd), omdat dan (elke 40k km dus) de klepspeling gechecked en eventueel afgesteld dient te worden.
Als het spul dan toch open ligt kan het ook geen kwaad om even goed naar de nokkenasketting en -spanner te (laten) kijken. Eventueel die spanner preventief vervangen, omdat-ie tussen 70 en 90 duizend km weleens stuk gaat. Dat is niet onmiddellijk superschadelijk, want je kunt het aftakelen van die spanner horen: er is meer mechanisch geruis. Maar het is wel vervelend en onnodig duur, omdat het openhalen van het blok dan extra werk is dat normaliter pas bij 120k km had gehoeven (zie interval klepspeling).

En oja, het is natuurlijk waardeloos om te melden dat je een nieuwe motor hebt zonder daar een plaatje bij te doen ... :+

Hoedanook, veel plezier met de FJR, gaat vast lukken :t

@LittleEvil , inderdaad klopt wat DucBMW neerschreef , trouwens al heel veel goeie en wijze raad verkregen door hem en nog anderen leden op dit Forum hier , ik liet verleden jaar uit voorzorg mijn nokkenasketting controleren , en heb mijn kettingspanner uit voorzorg ( kost rond de 50 euro dit stuk ) laten vernieuwen , zo kan ik weer rustig verder rijden , want iemand die ik ken met 75000 km stand op zijn FJR was die stukgesprongen , en heeft hem heel wat honderden euro’s gekost om dit volledig te herstellen , grtjs Panky
 
Terug
Bovenaan Onderaan