Yamaha FJR 1300 Part 5

Serieus een FJR aan het overwegen voor erbij.
Nu kan ik ene kopen van 2001 voor niet teveel geld.
86dkm en zou afgelopen 4 jaar zeker goed zijn onderhouden.
Kan ook doorsparen voor ene van 2005 of jonger maar vind het eigenlijk zonde geld aangezien het voor erbij is.
Dingen waar de kenners van zeggen moet je niet doen of juist wel ?
 
geen 4750 voor ene van 2004 🙈
Niet naar bedoeld hoor maar winter begint en heb er zat van 2006 gezien voor die prijs.
Wel in Duitsland maar invoeren kost geen drol en ik weet de weg.
Daarbij staan die dichterbij dan dat Apeldoorn voor mij is.
Is niet dat het perse moet en die 2001 heb ik afgezegd.
Prijs was niet verkeerd met 2850eur maar wil toch op zn minst ABS hebben.
Moest laatst noodstop maken met de Suzuki en was wel blij dat ik ABS had , de diversion heeft dat niet en had dus laatst ook een blokkerend achterwiel O-)

Komt wel een FJR aangezien dat onder de toermotoren 1 van de leukere is vind ik zelf maar heb zeker geen haast en nu met de winter in aantocht zie ik wel wat me voorbij komt
 
Ik heb mijn zoektocht naar een FJR vorige maand afgerond, maar zoals bij iedere motor zegt bouwjaar en kilometerstand niet alles. Soms leek de prijs gunstig, maar was de onderhoudshistorie totaal onduidelijk, zaten bv de remschijven onder het minimum en was er nooit onderhoud aan het kwetsbare linksysteem geweest. Dan koop je de motor misschien voor een leuke prijs, maar als je er vervolgens nog 1500 euro of meer tegenaan moet gooien om hem in fatsoenlijke staat te krijgen dan betaal je misschien beter iets meer maar heb je wel een goeie.

Ik was eigenlijk ook op zoek naar een 2006 model, maar ik heb uiteindelijk voor 4500 euro een 2003 model gekocht. Lijkt in de eerste instantie duur, maar 55.000km, aantoonbaar dealer onderhouden, uiterlijk in nieuwstaat, 2 nieuwe banden, linksysteem gemodificeerd en gesmeerd, kon weinig mis mee zijn.
 
Kijk zelf inderdaad ook naar motoren waar het onderhoud goed van is.
En zoals gezegd met de winter in aantocht is het aantal motoren wat verkocht word een heel pak lager en kan ik er wellicht wat leuks kopen wat me bevalt.
Vind het zonde om veel geld op kapot te slaan aangezien ik een 2 maanden oude Suzuki GSX s1000 heb en het dus eigenlijk maar voor erbij is .
Maar het vermogen van de FJR is een stuk prettiger voor naast de Suzuki dan een tamme 90pk Diversion
 
geen 4750 voor ene van 2004 🙈

"of doe een goed bod" staat er achter.
Maar het is wat @Frazer zegt: bij mij kun je alle rekeningen inzien en hij is nog helemaal compleet. Dus weet je wat je koopt. Ik had 'm gewoon elke dag nodig dus werd er goed voor gezorgd. Die 4750 is gebaseerd op wat er op MP als gemiddelde prijs voorbij kwam. Bij motorzaken zijn ze duurder, sommigen zijn particulier goedkoper idd maar daar viel dan ook genoeg op aan te merken.
 
Laatst bewerkt:
Adapterplaat €60 adapterplaat.JPG
 
Laatst bewerkt:
Beste allemaal,

Heb een technisch vraagje voor jullie, als ik die hier mag stellen.

Mijn vader heeft een FJR 1300. Hij heeft aangegeven dat de motor, achter, begint te trillen boven 120km/h als hij op de snelweg rijd. Dit wordt wat ergers als hij het windscherm naar boven doet.

Ik heb zelf al de achterbrug en achterwiel op speling gecontroleerd. De vorige eigenaar had dit allemaal al vervangen bij 50.000km aangezien dit een zwakke plek was zei die. Achterbrug leek beetje speling te hebben, maar ik heb het alleen gecontroleerd en de motor beweegde mee, dus kan perceptie zijn geweest. Vanavond even met 2 man testen!

Mijn vader had van een andere FJR lover gehoord dat er bepaalde bouten zaten op of bij de cardan as, die op een specifieke manier aangedraaid moeten worden. Als dit niet werd gedaan zorgde dit voor disbalans en trillingen achterin de motor. Kan dit het misschien zijn?

Ik heb ook vernomen dat het de achterband kan zijn met een te zwakke zijwand (vernomen van deze forums). Er zit nu een bridgestone tourer band op. Specifieke band moet ik vanavond even opzoeken. Met harde compound in het midden en zachtre compound aan de zijkanten.

Hopelijk herkennen jullie dit probleem en hebben jullie een oplossing.
 
Beste allemaal,

Heb een technisch vraagje voor jullie, als ik die hier mag stellen.

Mijn vader heeft een FJR 1300. Hij heeft aangegeven dat de motor, achter, begint te trillen boven 120km/h als hij op de snelweg rijd. Dit wordt wat ergers als hij het windscherm naar boven doet.

Ik heb zelf al de achterbrug en achterwiel op speling gecontroleerd. De vorige eigenaar had dit allemaal al vervangen bij 50.000km aangezien dit een zwakke plek was zei die. Achterbrug leek beetje speling te hebben, maar ik heb het alleen gecontroleerd en de motor beweegde mee, dus kan perceptie zijn geweest. Vanavond even met 2 man testen!

Mijn vader had van een andere FJR lover gehoord dat er bepaalde bouten zaten op of bij de cardan as, die op een specifieke manier aangedraaid moeten worden. Als dit niet werd gedaan zorgde dit voor disbalans en trillingen achterin de motor. Kan dit het misschien zijn?

Ik heb ook vernomen dat het de achterband kan zijn met een te zwakke zijwand (vernomen van deze forums). Er zit nu een bridgestone tourer band op. Specifieke band moet ik vanavond even opzoeken. Met harde compound in het midden en zachtre compound aan de zijkanten.

Hopelijk herkennen jullie dit probleem en hebben jullie een oplossing.
Wat is het bouwjaar van de FJR, en zit er toevallig een topkoffer op?
 
Bouwjaar is 2002, 1ste generatie, geen ABS. Ja met topkoffer, goed punt!
Even los van allerlei mechanische mankementen die het gedrag in de hand kunnen werken - het is een oude motor tenslotte - maar je zou voor de grap de topkoffer er eens af kunnen halen, en kijken of-ie dan nog slingert/trilt. Van de 2001-2002 exemplaren (RP04) is namelijk bekend dat ze vreselijk instabiel kunnen worden als je solo en met topkoffer sneller dan 120 km/u gaat rijden. Ik heb er zelf eentje gehad, en in die configuratie kon het - afhankelijk van windkracht en -richting - heel erg spannend worden. Stand van de kuipruit maakte idd enig verschil, maar sneller dan 150-170 km/u heb ik er nooit mee durven rijden. Zet er een passagier achterop, en het probleem is wss over.
E.e.a. wordt veroorzaakt door aerodynamica en de kortere wielbasis van die eerste serie FJR-en: de rijwind wordt afgebogen door de kuipruit, en slaat achter de berijder tegen de voorzijde van de topkoffer neer. Daardoor wordt het voorwiel ontlast, hetgeen ten koste gaat van de stabiliteit. Met een passagier achterop, of zonder topkoffer, heb je dat probleem niet. M.i.v. 2003 2006 kreeg de FJR een grotere wielbasis.

Dat gezegd hebbende ... wat wordt er eigenlijk precies bedoelt met trillingen, van achter?
 
Laatst bewerkt:
Bij motoport is er een inruil actie gaande bij aanschaf van een nieuwe FJR:

Tijdelijk € 1.300,- extra inruilvoordeel op Yamaha FJR1300 - MotoPort.nl

Zou er misschien een model update aan zitten te komen? ;)
Ik hoop erop, maar ik vraag het me af. Misschien is de uitverkoop begonnen. Immers, m.i.v. 1 januari 2020 mogen nieuwe motoren alleen nog verkocht worden als ze aan Euro-5 normen voldoen (in 2017 werd Euro-4 ingevoerd, vandaar dat Yamaha in 2016 met de RP28 kwam). Ik vraag me af of de FJR dat doet, en of Yamaha bij machte of van zins is om in de doorontwikkeling van dit model te investeren, want dan had ik eigenlijk de Euro-5 opvolger al dit jaar verwacht. Maar hoop doet leven, even EICMA en Frankfurt afwachten ...

Die inruilactie is er trouwens eentje van Yamaha uit, geldt niet specifiek voor MotoPort.
 
Laatst bewerkt:
Even los van allerlei mechanische mankementen die het gedrag in de hand kunnen werken - het is een oude motor tenslotte - maar je zou voor de grap de topkoffer er eens af kunnen halen, en kijken of-ie dan nog slingert/trilt. Van de 2001-2002 exemplaren (RP04) is namelijk bekend dat ze vreselijk instabiel kunnen worden als je solo en met topkoffer sneller dan 120 km/u gaat rijden. Ik heb er zelf eentje gehad, en in die configuratie kon het - afhankelijk van windkracht en -richting - heel erg spannend worden. Stand van de kuipruit maakte idd enig verschil, maar sneller dan 150-170 km/u heb ik er nooit mee durven rijden. Zet er een passagier achterop, en het probleem is wss over.
E.e.a. wordt veroorzaakt door aerodynamica en de kortere wielbasis van die eerste serie FJR-en: de rijwind wordt afgebogen door de kuipruit, en slaat achter de berijder tegen de voorzijde van de topkoffer neer. Daardoor wordt het voorwiel ontlast, hetgeen ten koste gaat van de stabiliteit. Met een passagier achterop, of zonder topkoffer, heb je dat probleem niet. M.i.v. 2003 kreeg de FJR een grotere wielbasis.

Dat gezegd hebbende ... wat wordt er eigenlijk precies bedoelt met trillingen, van achter?

Kunnen wij zelf dan geen grotere wielbasis op de FJR monteren? Ik weet niet of 2003 onderdelen en 2002 onderdelen met elkaar samen te gebruiken zijn. Bijv een langere achterbrug. Als het frame verlengt is of het balhoofd net iets schuiner staat, gaat dat hem niet worden.
 
Kunnen wij zelf dan geen grotere wielbasis op de FJR monteren? Ik weet niet of 2003 onderdelen en 2002 onderdelen met elkaar samen te gebruiken zijn. Bijv een langere achterbrug. Als het frame verlengt is of het balhoofd net iets schuiner staat, gaat dat hem niet worden.
Kleine correctie op eerder bericht: wielbasis werd pas in 2006 (Gen-3, RP13) groter, met 3 à 3.5 cm, afhankelijk van de bron. In 2003 werd wel het stelbereik van vering/demping vergroot.

Voordat je aan een dergelijke conversie begint zou ik eerst even kijken of dit idd het probleem is; zie voorgestelde testje hierboven, en de vraag onderaan deze post. Verder zou ik verwachten dat die conversie op zich mogelijk moet zijn, idd d.m.v. het vervangen van de achterbrug (cardan), maar ik heb zoiets zelf nooit gedaan (ik kocht destijds gewoon een Gen-3 uit 2006). De eindreductie van de 2006 is langer (meer snelheidsbereik, lager toerental), maar motorisch (mechanisch) veranderde de FJR toen niet echt. Plastic van de 2006 is wel anders dan bij de 2002, of het subframe langer is durf ik niet te zeggen. Of je uit gaat komen met de remleiding weet ik niet.

Wat ik me wel afvraag: is het probleem zich plotseling voor gaan doen (m.a.w. het was er eerder niet), of heeft je vader de FJR en/of topkoffer pas sinds kort, of reed-ie er eerder geen 120 km/u mee?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: HKF
Kleine correctie op eerder bericht: wielbasis werd pas in 2006 (Gen-3, RP13) groter, met 3 à 3.5 cm, afhankelijk van de bron. In 2003 werd wel het stelbereik van vering/demping vergroot.

Voordat je aan een dergelijke conversie begint zou ik eerst even kijken of dit idd het probleem is; zie voorgestelde testje hierboven, en de vraag onderaan deze post. Verder zou ik verwachten dat die conversie op zich mogelijk moet zijn, idd d.m.v. het vervangen van de achterbrug (cardan), maar ik heb zoiets zelf nooit gedaan (ik kocht destijds gewoon een Gen-3 uit 2006). De eindreductie van de 2006 is langer (meer snelheidsbereik, lager toerental), maar motorisch (mechanisch) veranderde de FJR toen niet echt. Plastic van de 2006 is wel anders dan bij de 2002, of het subframe langer is durf ik niet te zeggen. Of je uit gaat komen met de remleiding weet ik niet.

Wat ik me wel afvraag: is het probleem zich plotseling voor gaan doen (m.a.w. het was er eerder niet), of heeft je vader de FJR en/of topkoffer pas sinds kort, of reed-ie er eerder geen 120 km/u mee?

Bedankt voor uw uitvoerige bericht en hulp!

Qua vering, kunnen we altijd mee spelen of laten tunen. Weet ik een bedrijf voor. De vering staat nu op hard omdat mijn vader redelijk snel over de grond schraapt als hij drempels over gaat (niet dat de schokbreker kapot is, die is nog goed).

Wat ik vandaag even met hem ga testen:

Topkoffer verwijderen
Achterbrug speling bekijken
Achteveer op stand soft zetten.
Achterband inspecteren en even doorgeven aan jullie.

Wielagers
Baloofdlagers
Balanceren wielen

Natuurlijk wel per onderdeel. Dus als het dan weg is de topkoffer weer eens erop of de vering op hard en dan kijken wat er gebeurd.
 
Laatst bewerkt:
Ik mis in dat lijstje de evt. speling op wiellagers, en de afstelling/toestand van het balhoofdlager. En hou er ook rekening mee dat zelfs zoiets stoms als het verlies van een balanceerloodje van voor- of achterwiel een boel getril kan veroorzaken. Ik spreek uit ervaring ... Succes!
 
  • Geweldig
Waarderingen: HKF
Ik mis in dat lijstje de evt. speling op wiellagers, en de afstelling/toestand van het balhoofdlager. En hou er ook rekening mee dat zelfs zoiets stoms als het verlies van een balanceerloodje van voor- of achterwiel een boel getril kan veroorzaken. Ik spreek uit ervaring ... Succes!

Bedankt! Ja wiellagers was voor mij inc., heb het er even bij gezet! Balhoofdlagers ook een goedde maar daar voelde ik niks aan, toch nog een 2de keer proberen met 2 man!

Balanceerloodjes is een hele slimme! Aan zoiets had ik nog niet gedacht, ik denk vaak te groot hahaha. Bedankt! :}
 
Ik mis in dat lijstje de evt. speling op wiellagers, en de afstelling/toestand van het balhoofdlager. En hou er ook rekening mee dat zelfs zoiets stoms als het verlies van een balanceerloodje van voor- of achterwiel een boel getril kan veroorzaken. Ik spreek uit ervaring ... Succes!

Hey DucBMW!

Ik heb bovenstaande allemaal gedaan en zodoende het volgende:

Balhoofdlagers, muurvast, dus nergens speling, top dus.
Band is een: Bridgestone BATTLAX SPORT TOURING T31.
De loodjes zaten nog op de velg, maar misschien eens nieuw laten balanceren.
Voelde geen speling in de wiellager (marginaal)
De achterbrug had geen horizontale (zijwaardse) speling
De achterbug het wel een beetje speling op de verticale weg.

Dit zou dus betekenen dat de lagers in het 'Prolink' systeem misschien aan vervanging toe zijn. De speling voelde niet extreem groot maar we laanwezig (visueel waar te nemen en ook beetje te horen, klik, klak.)

Ik weet niet of dat beetje speling de trillingen en vloeiend voelend bochtenwerk achterin de motor kunnen veroorzaken. Dit lijkt mij eerder het geval als er zijwaardse speling is, die niet aanwezig is. Maar ik sluit het zeker niet uit.

FJR gaat vandaag of morgen even goed rijden op de snelweg met de koffer eraf en de vering op soft. Dan horen jullie weer van mij!
 
Hey DucBMW!

Ik heb bovenstaande allemaal gedaan

[...]

FJR gaat vandaag of morgen even goed rijden op de snelweg met de koffer eraf en de vering op soft. Dan horen jullie weer van mij!
Goed nieuws, dat alles zo'n beetje in orde is. Goed dat je dat allemaal even nagelopen bent, je kunt het maar gecontroleerd hebben :t

De "prolink" zou je mettertijd nog eens nauwkeuriger kunnen inspecteren, want bij matig of geen onderhoud wil die weleens vast gaan zitten, en dat kan-ie breken (wil je niet meemaken). Maar als-ie nu los is (kan bewegen), dan zou ik er idd niet de oorzaak voor het trillen/slingeren in zoeken. Verkeerde bandenmontage, "onrondheid" van een band, of een slag in de een velg zou ook nog kunnen, maar dat ontdek je vanzelf als je mettertijd de banden opnieuw laat balanceren. Maar persoonlijk verwacht ik dat het zonder topkoffer een stuk beter zal zijn, nu blijkt dat het rijwielgedeelte in orde is.

Veervoorspanning achter op hard of soft zou op zichzelf v.w.b. getril/geslinger in rechte lijn geen verschil moeten maken. Misschien een goed idee om - behalve dat je die hendel omzet - ook even de demping (in- en uitgaande demping alsook veervoorspanning voorzijde, uitgaande demping achter) conform het boekje af te stellen. Tenslotte weet je - of ik iig - niet of daar in het verleden te enthousiast aan geschroefd is.
 
  • Leuk
Waarderingen: HKF
Goed nieuws, dat alles zo'n beetje in orde is. Goed dat je dat allemaal even nagelopen bent, je kunt het maar gecontroleerd hebben :t

De "prolink" zou je mettertijd nog eens nauwkeuriger kunnen inspecteren, want bij matig of geen onderhoud wil die weleens vast gaan zitten, en dat kan-ie breken (wil je niet meemaken). Maar als-ie nu los is (kan bewegen), dan zou ik er idd niet de oorzaak voor het trillen/slingeren in zoeken. Verkeerde bandenmontage, "onrondheid" van een band, of een slag in de een velg zou ook nog kunnen, maar dat ontdek je vanzelf als je mettertijd de banden opnieuw laat balanceren. Maar persoonlijk verwacht ik dat het zonder topkoffer een stuk beter zal zijn, nu blijkt dat het rijwielgedeelte in orde is.

Veervoorspanning achter op hard of soft zou op zichzelf v.w.b. getril/geslinger in rechte lijn geen verschil moeten maken. Misschien een goed idee om - behalve dat je die hendel omzet - ook even de demping (in- en uitgaande demping alsook veervoorspanning voorzijde, uitgaande demping achter) conform het boekje af te stellen. Tenslotte weet je - of ik iig - niet of daar in het verleden te enthousiast aan geschroefd is.

Zal daar eens naar gaan kijken.

Ik heb inderdaad al speciaal vet gehaald (Bahrdahl Premium lithium complex grease) om de 'prolink' ophanging te gaan smeren. Ik heb inderdaad foto's gezien van die afgebroken ophanging, geen mooi gezicht!

De band zag er goed uit, nergens vlakke stukken, bobbels, vreemd slijt patroon of iets anders.

Ik heb zojuist de service manual gedownload, eens kijken of ik hier de veerafstelling kan vinden.

Mochten wij wat merken laat ik het hier weten!

Bedankt!
 
Als er al speling op zit heeft smeren niet veel zin meer. Je moet dan echt de versleten delen gaan vervangen. En zet dan wel de "lastige" bout andersom in het linksysteem zodat hij later wel op tijd gesmeerd kan worden.
Ik heb vaker klanten gehad met jouw probleem op een FJR. Ze zijn er enigszins gevoelig voor, en kleine onvolkomenheden komen dan direct aan het licht in het stuurgedrag. Ik denk dat je na revisie van het linksysteem van je probleem af bent.
Bij de FJR-club kan je meer informatie krijgen over deze klus.
 
  • Leuk
Waarderingen: HKF
Als er al speling op zit heeft smeren niet veel zin meer. Je moet dan echt de versleten delen gaan vervangen. En zet dan wel de "lastige" bout andersom in het linksysteem zodat hij later wel op tijd gesmeerd kan worden.
Ik heb vaker klanten gehad met jouw probleem op een FJR. Ze zijn er enigszins gevoelig voor, en kleine onvolkomenheden komen dan direct aan het licht in het stuurgedrag. Ik denk dat je na revisie van het linksysteem van je probleem af bent.
Bij de FJR-club kan je meer informatie krijgen over deze klus.

Bedankt!

Ik heb mij aangemeld op de FJR Club!

:t
 
Ik hoop erop, maar ik vraag het me af. Misschien is de uitverkoop begonnen. Immers, m.i.v. 1 januari 2020 mogen nieuwe motoren alleen nog verkocht worden als ze aan Euro-5 normen voldoen (in 2017 werd Euro-4 ingevoerd, vandaar dat Yamaha in 2016 met de RP28 kwam). Ik vraag me af of de FJR dat doet, en of Yamaha bij machte of van zins is om in de doorontwikkeling van dit model te investeren, want dan had ik eigenlijk de Euro-5 opvolger al dit jaar verwacht. Maar hoop doet leven, even EICMA en Frankfurt afwachten ...
Ivm de Euro-5 norm had ik inderdaad ook al dit jaar een update verwacht. De huidige FJR begint ook wat gedateerd te worden (zonder TFT scherm) vind ik. En ze hebben inmiddels de Niken die ze ook als sport touring in de markt zetten. Maar of die de huidige FJR rijders aanspreekt, en voldoet voor de professionele rijders betwijfel ik.
En of ze heden ten dagen nog een vernieuwde benzine aangedreven tourbuffel in de markt durven zetten? Het "moet" tenslotte allemaal elektrisch worden...
Die inruilactie is er trouwens eentje van Yamaha uit, geldt niet specifiek voor MotoPort.
Ik had nog wat gezocht voordat ik het schreef. Bij Yamaha kwam ik er niets meer over tegen. Op motor.nl werd de actie wel genoemd, maar tot 31 augustus, en de link daar naar de Yamaha site werkte niet meer...
 
Terug
Bovenaan Onderaan