Yamaha FJR 1300 Part 5

Even gewoon brainstormen; de FJR gaat eruit. Te duur om er een Euro 5 van te maken en een sterk krimpende markt.
De Super Teneré 1200 gaat er ook uit. Een MT10 Tracer verbruikt teveel, dus komt er ook niet. Mijn voorzichtige conclusie is dan: Een grotere uitvoering van het CP3 blok in een Tracer jas. Een mooi nieuw topmodel boven de huidige Tracer 900GT.
Ik zeg; meteen doen!
Denk dat die in 2021 echt komt😉
 
Laatst bewerkt:
Even gewoon brainstormen; de FJR gaat eruit. Te duur om er een Euro 5 van te maken en een sterk krimpende markt.
De Teneré gaat er ook uit. Een MT10 Tracer verbruikt teveel, dus komt er ook niet. Mijn voorzichtige conclusie is dan: Een grotere uitvoering van het CP3 blok in een Tracer jas. Een mooi nieuw topmodel boven de huidige Tracer 900GT.
Ik zeg; meteen doen!
Denk dat die in 2021 echt komt😉

Tenere eruit? Die is er net
 
Uiteraard bedoel ik de Super Teneré 1200 en die is er al héél lang zonder substantiële wijzigingen. De Teneré 700 is er nu net en is gebaseerd op het nieuwere blok van de MT07. Die zijn ook al Euro5 proof.
edit: ik heb de tekst aangepast😉
 
Laatst bewerkt:
Denk nu zeker dat ik gelijk krijg Bij het zien van deze Ultimate Edition en dat 2020 het laatste produktiejaar zal zijn.
 
OK, dus de allerlaatste FJR is gewoon een FJR Explorer, die we al kenden, zonder noemenswaardige nieuwigheid, behoudens een - vind ik - niet zo heel erg geslaagd kleurenschema. Persoonlijk had ik meer gehoopt op een Sunset Silver variant, want dan had ik er onmiddellijk eentje besteld. Deze kleurstelling vind ik teleurstellend, en heeft imho ook niets met Yamaha te maken: als ik ding zie kan ik alleen maar denken "John Player", en dat was een Ford :+. Als het werkelijk zo is dat er een heel "designteam van Yamaha alles aan gedaan heeft", zoals het persbericht blij roept, dan is het imho de hoogste tijd om niet de FJR maar dat designteam naar huis te sturen, want die hebben dan toch wel een boel gemist v.w.b. het "pedigree" van zowel de FJR als Yamaha in het algemeen |( :+

Denk nu zeker dat ik gelijk krijg Bij het zien van deze Ultimate Edition en dat 2020 het laatste produktiejaar zal zijn.
Lijkt erop. En toch is er iets wat ik niet zo goed begrijp: kennelijk heeft Yamaha het ding Euro-5(a) compliant gemaakt, of (aannemelijker) was-ie dat dus eigenlijk al. Maar aangezien Euro-6 voor motoren nog niet is gedefinieerd, en Euro-5(b) is uitgesteld tot 2024, kan de FJR in huidige gedaante dus nog minimaal een jaar of 3 à 4 nieuw verkocht worden. Ontwikkelingskosten zijn er niet (althans, die waren al gedaan voorafgaand aan 2016) dus ... waarom dan nu al besluiten dat dit de laatste FJR is? Ik vind dat moeilijk te geloven, want het ding heeft, buiten (duurdere, en - toegeven - betere) BMW's, tenslotte geen enkele concurrent meer. Het marktaandeel van zware toermoto's kan dan wel krimpen (twijfel of dat overal in de wereld zo is), maar er is in dat segment bijna niets meer om uit te kiezen, dus de afzetmarkt voor de FJR was nog nooit zo groot als nu ... tenzij we allemaal RT's willen gaan rijden, en volgens mij willen we dat niet.

Even gewoon brainstormen; de FJR gaat eruit. Te duur om er een Euro 5 van te maken en een sterk krimpende markt.
De Super Teneré 1200 gaat er ook uit. Een MT10 Tracer verbruikt teveel, dus komt er ook niet. Mijn voorzichtige conclusie is dan: Een grotere uitvoering van het CP3 blok in een Tracer jas. Een mooi nieuw topmodel boven de huidige Tracer 900GT.
Ik zeg; meteen doen!
Denk dat die in 2021 echt komt😉
Een soort super-Tracer zie ik niet echt de toegevoegde waarde van in: zo'n MT-09 Tracer is nu al niet aan de grond te houden als je een beetje aan het gas gaat zitten schroeven, en heeft met de filosofie achter de FJR sowieso niet heel erg veel te maken. Maar ik denk dat je gelijk hebt dat de werkelijke opvolger van de FJR zich pas in 2021 - of waarschijnlijk later - gaat aandienen.

Maar goed, als ik de Yamaha website goed begrijp, dan blijft vooralsnog de A leverbaar in Tech Graphite, en de AE en AS in Phantom Blue, dus de huidige FJR is aan het uitfaseren. Misschien dan maar een AE overwegen, afhankelijk van de prijs, want de 2020 prijzen zijn nog niet bekend.
 
De FJR voor 2020 is EURO-4. De K1600GT overigens ook.
Per 1 Januari 2020 is EURO-5 van toepassing op nieuwe model/type toelatingen.
Bestaande modellen mogen nog 1 jaar verkocht worden. Exit dus 31 December 2020...of tegen die tijd wel aangepast maar dat lijkt er dus niet op.
 
Maar ik denk dat je gelijk hebt dat de werkelijke opvolger van de FJR zich pas in 2021 - of waarschijnlijk later - gaat aandienen.
Yamaha is nooit bang geweest om in dit segment gaten te laten vallen.
Toen ik in 1999 een opvolger voor mijn FJ1200 zocht had Yamaha niets. De FJ was gestopt, net als de GTS1000 en de XJ900F.
Over de FJR was nog niets bekend, zelfs geen geruchten. Ik heb toen een Honda aangeschaft (mijn eerste Blackbird, waarvoor ik Yamaha achteraf nog steeds bedank).
En in die periode was de Sport/Tourmarkt nog groot. Nu maakt het ze helemaal niet uit dat ze een of meerdere jaren voor dat marktsegment geen motor hebben.
 
Een soort super-Tracer zie ik niet echt de toegevoegde waarde van in: zo'n MT-09 Tracer is nu al niet aan de grond te houden als je een beetje aan het gas gaat zitten schroeven, en heeft met de filosofie achter de FJR sowieso niet heel erg veel te maken.
Ik zou een “dikkere” Tracer niet willen voor wheelies, maar voor meer koppel bij duo gebruik. Dat mis ik met m’n huidige Tracer 900GT t.o.v. mijn vorige FJR1300AE.
 
Hoi allemaal!
Op dit Moment rijd ik een TDM. Naar volle tevredenheid. De TDM heeft al bijna 120.000km gereden en draait er nog wel een tonnetje bij denk ik.

Mijn werk is verplaatst en nu rijd ik sinds Juni 76km enkele reis waarvan 80% snelweg. En daar is de tdm niet heel fijn. Na een uur naar huis na een werkdag voelt mn lijf moe. Filerijden in een koekblik is geen optie. Brrrrrr

Windbescherming gaat me nu wel helpen denk ik. Ik denk daarom aan een fjr. Heb eens heel fijn gereden op een 2019 model.

Budget tussen 4k en 5k denk ik. Maar is het beter naar een 2004 te kijken met weinig kms (minder dan 60.000) of een 2006 met veel kms (150.000)?

Uiteraard is onderhoud belangrijk. Ik lees hier van alles over het linksysteem en nokkenasketting, maar waar moet ik op letten?

Andere tips zijn ook welkom!
Proefrijden ga ik natuurlijk zeker doen!
 
Tja, ik herken je verhaal. Ik reed op een Cagiva Gran Canyon (in dubbeltesten zelfs tegenover de TDM gezet), alleen toen ik Apeldoorn-Utrecht vv moest gaan rijden, heb ik de CGC ingeruild op een '04 FJR. Later werd dat Apeldoorn-Zwolle v.v.
Als ik niet elektrisch was gaan rijden, had ik nu nog op de FJR gereden. Die heeft er nu 67k op staan en kan nog heel wat kilometers mee, maar mag nu weg. Ben er onlangs nog "ff" mee op en neer naar Brussel en van de week nog naar Woerden geweest. Doet-ie makkelijk, zo'n FJR.

Ik weet niet of een nieuwere nou echt zo veel beter rijdt; daar heb ik geen vergelijkingservaring mee.
FJR-en hebben vooral zomers last van warmte-afgifte en ik begrijp dat je dan juist beter een ouder model kunt hebben. Voor mij zou bekendheid met de onderhoudshistorie vooral doorslaggevend zijn. O.m. vanwege dat linksysteem.
Maar ook een '04 model is al een hele fijne motor voor dagelijks gebruik.
 
Tja, ik herken je verhaal. Ik reed op een Cagiva Gran Canyon (in dubbeltesten zelfs tegenover de TDM gezet), alleen toen ik Apeldoorn-Utrecht vv moest gaan rijden, heb ik de CGC ingeruild op een '04 FJR. Later werd dat Apeldoorn-Zwolle v.v.
Als ik niet elektrisch was gaan rijden, had ik nu nog op de FJR gereden. Die heeft er nu 67k op staan en kan nog heel wat kilometers mee, maar mag nu weg. Ben er onlangs nog "ff" mee op en neer naar Brussel en van de week nog naar Woerden geweest. Doet-ie makkelijk, zo'n FJR.

Ik weet niet of een nieuwere nou echt zo veel beter rijdt; daar heb ik geen vergelijkingservaring mee.
FJR-en hebben vooral zomers last van warmte-afgifte en ik begrijp dat je dan juist beter een ouder model kunt hebben. Voor mij zou bekendheid met de onderhoudshistorie vooral doorslaggevend zijn. O.m. vanwege dat linksysteem.
Maar ook een '04 model is al een hele fijne motor voor dagelijks gebruik.
Nee, juist de oudere modellen hebben moeite met warmte-afgifte, de nieuwere modellen (m.i.v. RP13, dus 2006 en later) hebben er geen/minder last van, niet in de laatste plaats door de uitstelbare zijpanelen ("lowers").
Aan de FJR veranderde door de jaren heen verder betrekkelijk weinig substantieels, dus rijden doen ze - mits in goede staat van onderhoud - allemaal zo'n beetje hetzelfde, maar m.i.v. 2006 (RP13) was er een iets langere eindoverbrenging (minder toeren op kruissnelheid). Vering/demping werden beter m.i.v. 2013 (RP23), en opnieuw ietsjes beter m.i.v. 2016 (RP28). M.i.v. 2016 was er tevens een 6-versnellingsbak (nog minder toeren op kruissnelheid, iets meer bereik in de lage versnellingen, en een lager verbruik) en modieuze led-verlichting. Sowieso verbeterde uitrusting en ergonomie doorheen de jaren vanaf 2006, en de brandstofhuishouding m.i.v. 2013.

Maar dat gezegd hebbende, @jpreesink , met een budget van 4-5k€ heb je weinig andere keus dan uitkijken naar een knappe 2003-2005 denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb deze zomer als opvolger voor mijn Diversion 900 een FJR uit 2003 gekocht. Toevallig reed ik gisteren als leenmotor even een 2019 FJR AS met automaat. Met name in vering en wegligging merk je veel verschil, maar verder vond ik de verschillen inhoudelijk niet eens zo heel groot. Het gaat allemaal wat soepeler en natuurlijk merk je 16 jaar verschil duidelijk, maar het is naar mijn idee geen totaal andere motor.

Als ik naar mijn zoektocht van afgelopen zomer kijk dan zal je wat je budget betreft inderdaad al snel uitkomen op een 2003-2005 model. Dan heb je nog wat ruimte om te zoeken naar een respectabele kilometerstand. Wil je een nieuwer model dan zal je in die prijsklasse al snel uitkomen op kilometerstanden van ruim boven de ton. Ik had mezelf eigenlijk een budget van maximaal 4000 gegeven, maar uiteindelijk kwam ik voor 4500 een uitzonderlijk mooi 2003 model tegen. Gekocht bij een door mij goed bekende dealer die ook het grootste deel van de onderhoudshistorie had, 55000km, linksysteem gemodificeerd, duidelijk van een poetser geweest dus in erg nette staat. Die kon ik eigenlijk niet laten lopen en was de meerprijs zeker waard. Kort daarvoor heb ik een aantal motoren van particulieren bekeken die echt om te huilen waren. Geen onderhoudshistorie, altijd buiten gestaan en in de pekel gebruikt, eentje waar bij warme motor een duidelijk gebonk uit het blok kwam, kmstand van 75k waar ik gezien de staat van de motor toch mijn ernstige vraagtekens bij had. Kortom, je zit wat budget betreft een beetje in de onderste regionen en dan kom je helaas ook een hoop troep tegen. Dus kijk vooral kritisch en beslis niet te snel. Betaal dan liever iets meer voor een goeie dan een goedkope waar je naderhand nog een hoop extra kosten aan hebt. Let op dat elke 40.000 ook de kleppen gesteld moeten worden, en dat is (tenzij je het zelf kan) een echt serieus grote en dure onderhoudsbeurt.

Enige nadeel van mijn FJR is dat hij er zo netjes uitziet dat het bijna pijn doet om er van de winter de pekel mee in te gaan. Maar ik heb hem nou eenmaal gekocht als werkpaard voor het hele jaar door, dus hij zal er met wat pekelbescherming toch aan moeten geloven.
 
Bedankt allemaal! Omdat ik toch geld moet lenen vraag ik me af of ik niet beter wat langer kan betalen en dan een iets nieuwer model. Moeilijk! Eerst maar eens rondkijken en staat van onderhoud en rij ervaring vergelijken.

Olie en filters enzo kan ik zelf wel, maar kleppen stellen nog nooit gedaan. Laat ik liever doen.

Ik heb ooit eens eerder voor een motor geld geleend en dat beviel prima. Maar goed het blijft toch koffiedik kijken.....
 
Bedankt allemaal! Omdat ik toch geld moet lenen vraag ik me af of ik niet beter wat langer kan betalen en dan een iets nieuwer model. Moeilijk! Eerst maar eens rondkijken en staat van onderhoud en rij ervaring vergelijken.

Olie en filters enzo kan ik zelf wel, maar kleppen stellen nog nooit gedaan. Laat ik liever doen.

Ik heb ooit eens eerder voor een motor geld geleend en dat beviel prima. Maar goed het blijft toch koffiedik kijken.....
Scheelt alweer dat zoiets bij de FJR slechts eens per 40k km hoeft te gebeuren, dus als je er eentje koopt waarbij dat (aantoonbaar) net is gebeurd dan duurt het een poosje voordat je aan de beurt bent. Succes met de zoektocht + plezier met proefrijden.
 
Bedankt allemaal! Omdat ik toch geld moet lenen vraag ik me af of ik niet beter wat langer kan betalen en dan een iets nieuwer model. Moeilijk! Eerst maar eens rondkijken en staat van onderhoud en rij ervaring vergelijken.

Olie en filters enzo kan ik zelf wel, maar kleppen stellen nog nooit gedaan. Laat ik liever doen.

Ik heb ooit eens eerder voor een motor geld geleend en dat beviel prima. Maar goed het blijft toch koffiedik kijken.....

Moet je niet eens in gesprek met Gran Candy, die heeft een '04 met 67.000 op de klok die weg mag/moet...
 
Omdat het scherm van mijn vorige FJR als brandglas heeft gewerkt, (zie rechterkant, over het display) heb ik eens een complete tellerset van iemand overgenomen. De behuizing heb ik gebruikt, de tellers niet omdat deze veel minder kilometers aangaf dan mijn 2004 had gelopen op dat moment.
Ik heb ze niet meer nodig, heb een FJR 2008 aangeschaft.
Kilometerstand ergens rond de 45.000km, vraagprijs €50,-
Stuur het liever niet op gezien de kwetsbaarheid, dus je zal hem moeten ophalen in Den Helder....
teller2.jpg
 
Hoi allemaal!
Op dit Moment rijd ik een TDM. Naar volle tevredenheid. De TDM heeft al bijna 120.000km gereden en draait er nog wel een tonnetje bij denk ik.

Mijn werk is verplaatst en nu rijd ik sinds Juni 76km enkele reis waarvan 80% snelweg. En daar is de tdm niet heel fijn. Na een uur naar huis na een werkdag voelt mn lijf moe. Filerijden in een koekblik is geen optie. Brrrrrr

Windbescherming gaat me nu wel helpen denk ik. Ik denk daarom aan een fjr. Heb eens heel fijn gereden op een 2019 model.

Budget tussen 4k en 5k denk ik. Maar is het beter naar een 2004 te kijken met weinig kms (minder dan 60.000) of een 2006 met veel kms (150.000)?

Uiteraard is onderhoud belangrijk. Ik lees hier van alles over het linksysteem en nokkenasketting, maar waar moet ik op letten?

Andere tips zijn ook welkom!
Proefrijden ga ik natuurlijk zeker doen!

Ik overweeg om de omgekeerde reden mijn FJR te verkopen. Ik reed dagelijks Cuijk-Arnhem en zo'n 90 km per dag + nog mijn fun kilometers.
Nu sinds een jaar een baan op 8 km. van mijn huis. Dus ik fiets. Vanmiddag de FJR een sopje gegeven en geconstateerd dat ik net 3000 km. gereden heb dit jaar. En dat is toch erg weinig voor zo'n toerbuffel. Misschien toch eens kijken naar een wat lichter fun en speel fietsje.
Maar......hij rijdt zo lekker.....
 
Ik heb proefgereden op verschillende modellen fjr en daarnaast ook op de gtr. De fjr was fijn! Toen op de bmw rt1200. Die is wel trager dan de anderen, maar lichter en stuurt vele malen beter. Vond ik dan. Daarnaast beste wind bescherming voor mij.

Uiteindelijk dus een bmw geworden against all odds. Les die ik heb geleerd is: ga echt veel proefrijden. Ook op modellen waarvan je het niet verwacht.

Nogmaals bedankt allen en goede feest dagen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan