Yamaha FJR 1300 Part 5

Hij heeft 2 particulieren en waarvan 4 bedrijven gehad, en is Nederlands model.
 
Motor Breda: zie laatste foto. Plaatje met schroeven is niet origineel en reden om even door te vragen naar de achtergrond hiervan. Kan iets zijn voor bevestiging navi, is niet echt duidelijk op foto te zien.
 
Ik zou wel even doorvragen op hoe dat zit met die ene eigenaar die de motor volgens RDW heeft gehad, want afgifte kenteken in 2006 snap ik, maar laatste tenaamstelling in 2010…?

Bekijk bijlage 1734597
Dat zou betekenen dat de motor ofwel van 2006 tot 2010 in de winkel heeft gestaan (maar waarom is er dan al in 2006 een kenteken op aangevraagd?), ofwel staat het ding al 12 jaar waar-ie nu staat. Of zie ik iets over het hoofd?
Nee. Je ziet niks over het hoofd. Wat is het toch maar lastig om een fatsoenlijke fjr te vinden zonder daar vraagtekens bij te hebben. Bovenstaande roept mij ook al vragen op....
 
Nee. Je ziet niks over het hoofd. Wat is het toch maar lastig om een fatsoenlijke fjr te vinden zonder daar vraagtekens bij te hebben. Bovenstaande roept mij ook al vragen op....
Nouja, daar kan best een logische verklaring voor zijn, ik zou het gewoon vragen. Sowieso denk ik dat er met iedere motor van 10+ jaar oud wel wat na te vragen is, dus om nou aan elk exemplaar om die reden voorbij te gaan… zou ik niet doen, want dan hou je geen aanbod meer over.

Overzichtje op de website van @Klikoo. geeft wel een logischer beeld:

A09405EB-503B-446D-A488-ED205ED3F83B.png

Kennelijk klopt rdw.ovi niet meer…
 
Apart dat dat bij RDW niet is geregistreerd, want daar staat particulier/zakelijk = 1/0
Inderdaad apart, ik heb het vaker gezien. Je zou verwachten dat het hier ook zichtbaar was.
Wat is het toch maar lastig om een fatsoenlijke fjr te vinden zonder daar vraagtekens bij te hebben.
Geduld hebben en zoals ik al schreef, niet meteen verliefd worden. Je komt op bepaalt moment een leuke tegen. :)
 
Idd onderhoud kan een klap kosten, je moet zoveel demonteren om ergens bij te kunnen.
Hier een dagje met bezig geweest om dit hoekje te fixen.🥴
IMG_20220305_155535.jpg
 
Thermostaat had ik nog los gehad, er zit n rubberen ring om die dus eigenlijk overleden is.
Ik zag nergens wat staan in de webshops dus zal wel alleen ori te krijgen zijn. Dus nieuwe afdichting halen, zal de thermostaat wel bijzitten 😐
 
Die rubber ring om de thermostaat zelf is waarschijnlijk niet de afdichting naar buiten. Meestal is het de inwendige afdichting voor de zitting van thermostaatklep zelf. Deze klep staat dicht bij koude motor. Thermostaatklep opent langzaam bij 70 graden en is bij 85 graden volledig open, zie servicemanual. Dit werkt met veerdruk. Normaal zit er een pakking op het thermostaathuis zelf, meestal van soort papier. Zit er helemaal niks tussen? Het kan mogelijk een andere constructie zijn? Trouwens, nu je het toch open hebt liggen zou ik er een nieuwe thermostaat in doen. Het is een slijtage onderdeel waarbij op bepaalt moment de klep inwendig blijft doorlekken. Hierdoor duurt het lang voordat motor op temperatuur komt of hij komt helemaal niet meer goed op temperatuur.
 
Die rubber ring om de thermostaat zelf is waarschijnlijk niet de afdichting naar buiten. Meestal is het de inwendige afdichting voor de zitting van thermostaatklep zelf. Deze klep staat dicht bij koude motor. Thermostaatklep opent langzaam bij 70 graden en is bij 85 graden volledig open, zie servicemanual. Dit werkt met veerdruk. Normaal zit er een pakking op het thermostaathuis zelf, meestal van soort papier. Zit er helemaal niks tussen? Het kan mogelijk een andere constructie zijn? Trouwens, nu je het toch open hebt liggen zou ik er een nieuwe thermostaat in doen. Het is een slijtage onderdeel waarbij op bepaalt moment de klep inwendig blijft doorlekken. Hierdoor duurt het lang voordat motor op temperatuur komt of hij komt helemaal niet meer goed op temperatuur.
ter info, de uitzetting van de was opent m, de veerdruk sluit m weer.😉
 
Even een ander vraagje. Mijn deksel van een zijkoffer zit op de hoek een scheurtje in aan van de kant naar het midden van ongeveer 4 cm lang. Heeft iemand ervaring hoe dat te repareren, lijmen of zoiets ?
 
Je zou misschien kunnen proberen met Wavin hard PVC lijm? Ik weet niet wat voor soort kunststof de koffer is, maar misschien werkt het. Bij sommige kunststoffen werkt thinner of TRI (TriChloorEtheen). TRI is wel moeilijk verkrijgbaar tegenwoordig, is eng ziekmakend spul. Je kunt proberen voorzichtig in de scheurnaad. (Wel eventueel oppassen voor de lak, dit soort spul tast doorgaans ook lak aan).
 
Tri is zooi. Dat weet ik nog van vroeger. Was n hele goede ontvetter maar zoals later bleek kankerverwekkend. Ik weet eigenlijk niet wat voor materiaal het. Twijfel of het pvc is of ABS
 
Ja,ja het is zooi. Daarom schreef ik al dat het eng ziekmakend spul is. Trouwens goed mogelijk dat het ABS is, daar is ook lijm voor te krijgen. ABS kan je dacht ik ook lijmen met aceton. Als je stukjes afval ABS plastic hebt kun je hier lijm van maken door het op te laten lossen in aceton. Moet je natuurlijk wel de juiste kleur hebben.
 
Laatst bewerkt:
Nouja, daar kan best een logische verklaring voor zijn, ik zou het gewoon vragen. Sowieso denk ik dat er met iedere motor van 10+ jaar oud wel wat na te vragen is, dus om nou aan elk exemplaar om die reden voorbij te gaan… zou ik niet doen, want dan hou je geen aanbod meer over.

Overzichtje op de website van @Klikoo. geeft wel een logischer beeld:

Bekijk bijlage 1734614
Kennelijk klopt rdw.ovi niet meer…
Bij rdw even opletten dat het alleen het aantal eigenaren van de afgelopen 9 jaar wordt vermeld (klik eens op het vraagtekentje erbij).
 
Vandaag heeft t linksysteem een servicebeurt gehad, nagenoeg alle lagers, busjes en keerringen vervangen .
En de nieuwe thermostaat gemonteerd, lekkage is verleden tijd.😋
 
Morgen ga ik een FJR bouwjaar 2001 bekijken
Kilometerstand is volgens foto in de advertentie 59.000

Zijn er nog dingen waar ik specifiek op moet letten.

Bij voorbaat dank.
 
Trek eerst het kenteken na. Finnik.nl
Ben echt heel voorzichtig met import. Ik heb het niet gedurfd, trieste gevallen gezien.
Ga het verleden goed na, papieren, (Nederlandse) boekjes en 3 sleutels. 2 zwarte en 1 rode mastersleutel. Heb je die 3 sleutels niet, dan zou ik persoonlijk hem laten staan. Kijk of het link systeem onderhouden is. Zit de bout van de middenbok nog van buiten naar binnen, dan kan je doorgaans ervan uitgaan dat het niet onderhouden is. De middenbok moet eronder uit om het veersysteem helemaal goed te kunnen onderhouden. En goe d kijken naar schaafwonden. Kijk ook naar de kleur van de remolie en koppeling olie. Moet helder lichtgeel zijn en niet donkerbruin of zwart.
 
Trek eerst het kenteken na. Finnik.nl
Ben echt heel voorzichtig met import. Ik heb het niet gedurfd, trieste gevallen gezien.
Ga het verleden goed na, papieren, (Nederlandse) boekjes en 3 sleutels. 2 zwarte en 1 rode mastersleutel. Heb je die 3 sleutels niet, dan zou ik persoonlijk hem laten staan. Kijk of het link systeem onderhouden is. Zit de bout van de middenbok nog van buiten naar binnen, dan kan je doorgaans ervan uitgaan dat het niet onderhouden is. De middenbok moet eronder uit om het veersysteem helemaal goed te kunnen onderhouden. En goe d kijken naar schaafwonden. Kijk ook naar de kleur van de remolie en koppeling olie. Moet helder lichtgeel zijn en niet donkerbruin of zwart.

Finnik en rdw gekeken.
Is geen import.

Bedankt voor de tips 👍
 
Finnik en rdw gekeken.
Is geen import.

Bedankt voor de tips 👍
Luister even goed naar het motorblok, als dit circa 3000 t/min continue draait: als je dan tikkende geluiden (net iets luider als “geritsel”) vanuit de kop hoort, dan laten staan. Eerste modelreeks FJR (de RP04, waar je naar gaat kijken) had soms last van versnelde slijtage klepzetels, net als een bepaalde reeks R1 uit die periode. De kans dat je nog zo’n exemplaar treft is klein, maar als je er eentje treft dan zijn de herstelkosten (koprevisie) erg hoog.
 
Luister even goed naar het motorblok, als dit circa 3000 t/min continue draait: als je dan tikkende geluiden (net iets luider als “geritsel”) vanuit de kop hoort, dan laten staan. Eerste modelreeks FJR (de RP04, waar je naar gaat kijken) had soms last van versnelde slijtage klepzetels, net als een bepaalde reeks R1 uit die periode. De kans dat je nog zo’n exemplaar treft is klein, maar als je er eentje treft dan zijn de herstelkosten (koprevisie) erg hoog.
Dat geluid was vooral hoorbaar bij motor op bedrijfstemperatuur als ik me niet vergis. Het is al weer even geleden dat ik een dergelijk exemplaar in mijn bezit had.
 
Terug
Bovenaan Onderaan