yamaha fjr 1300

het is geen antwoord op je vraag..maar een collega rijd erop....hij vindt het waanzinnig rijden....
 
Teveel vermogen... :P


Er zijn mensen die klagen over de warmteontwikkeling. Nu kan ik dat persoonlijk niet onderschrijven maar is dus blijkbaar een punt van aandacht.
 
De Fjr is een schitterende motorfiets met power.....

Ik als gelukkige bezitter kan er slechts kleine minpuntjes aan ontdekken.

In de eerste plaats is dashboard/ klokkenpartij niet echt schitterend, hoewel verbeterd bij de 2006 versie. (allemaal kwestie van smaak)
Het kijkglas om je olieniveau te checken is vrij onhandig, je moet echt met je neus op de grond om het te kunnen zien.
Het bijvullen van de radiator is nogal een klusje, je moet dan nm het stroomlijnpaneel verwijderen en nou is dát niet zo lastig maar bij het in je eentje weer terugplaatsen kom je een handje te kort...,
Verder, en dat is wat meer van belang, schijnt er bij de jaartallen 2001 en 2002 qua productie kans te bestaan op fouten in de klepzittingen, naar verluid zou 10 tot 20% kans lopen op een dure uit te voeren reparatie. Yamaha schijnt coulant te zijn... Ook is het geluid een beetje te bescheiden als je het in verhouding ziet met de geweldige prestaties.

Maar voor mij blijft het de geweldigste motor die ik ken, want ik kan wel 25 zeer sterke punten van deze knoeperd neertypen, maar ja dat was de vraag niet.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!!! :) :Y :W
 
De warmte ontwikkeling bij je benen/knieën (maar ja , de warmte van dat blok, moet ergens naar toe).

Het standaard ruitje is net aan de te korte kant.

De bagage ruimte onder het zadel is te krap voor een ketting slot (past net, maar er kan ook helemaal niks meer bij).

De kapjes waar onder de accu zit, is in 2 helften, maar je moet ze beide los schroeven om de accu los te kunnen maken. Had makkelijker gekund, lijkt mij.

Oftewel, kleinigheidjes.
 
Ik rijd zelf nu ruim 2 jaar op een FJR, bwjr aug 2004. Ik heb er kuipverbreders op laten zetten en een 5cm hoger orgineel yamaha scherm. Rijdt als een tierelier!! De windbescherming is nog niet 100% maar ik ben dan ook 201cm....
Het blok is geweldig, soepel en krechtig. Zoals bekend is de grondspeling wat minder, maar goed als je perse op 1 oor wilt, koop je beter een R1 of zo...

Hiervoor had ik een blackbird. Om toch wat comfortabeler maar krachtig genoeg voor de lange afstand beter uit de voeten te komen, heb ik de FJR genomen. Kun je ook meteen wat makkelijker bagage meenemen.!!

Topmotor !!
 
Inderdaad de ruithoogte luistert kritiek, Heb nooit de juiste hoogte kunnen vinden. Koplamphoogteverstelling bij de eerste bouwjaren. En met duo en volle bepakking in de Dolomieten, in een heel krappe haarspeldbocht, bergop, met tegenligger en in de regen, mijn Waterloo gevonden. Kon toen effe niet meer voor-of achteruit. Tis nu eenmaal een lange fiets en ik was bang dat ik om zou vallen.........(geen steun meer onder mijn voet in de binnenbocht) _O-

Maar voor de rest een geweldige motor, ga na 2 jaar Hayabusa binnenkort weer een proefrit maken op het 2006 model (zou nog langer zijn..).
 
De kapjes waar onder de accu zit, is in 2 helften, maar je moet ze beide los schroeven om de accu los te kunnen maken. Had makkelijker gekund, lijkt mij.
Da's idd erg stom gedaan... net zoals de kuip aan de andere kant (zekeringenkastje bekant onbereikbaar) moet er binnenkort weer aan gekloven omdat de motor gisteren niet wilde starten :(

Dat soort zaken moeten veel makkelijker te bereiken zijn gewoon...

Bereikbaarheid accu's en zekeringen...
 
Da's idd erg stom gedaan... net zoals de kuip aan de andere kant (zekeringenkastje bekant onbereikbaar) moet er binnenkort weer aan geloven omdat de motor gisteren niet wilde starten :(

Dat soort zaken moeten veel makkelijker te bereiken zijn gewoon...

Bereikbaarheid accu's en zekeringen...
Motor deed het gisteren weer prima (net boven 0 graden). Startte binnen een seconde. Dus weer ff lekker wat km's gemaakt :] (en afgespoten met koud water... moet ook wel eens een keer gebeuren :X )
 
zijn er mensen die ook negatieve ervaringen hebben met een fjr? :Y :N :Y :N :] :]
Heb een aantal klachten gehoord:
[*] Geen 6e versnelling
[*] Veel power maar niet echt voelbaar (tegen de tijd dat het voelbaar is moet je weer schakelen)
[*] Grondspeling
[*] De ruit was niet goed te krijgen
[*] Warmteontwikkeling bij de benen

Maar gewoon proefrijden en je weet of dat voor jou ook zo is ;)
 
Echt niet! De fjr is een sprinter van het zuiverste water en ook de hernemingen zijn indrukwekkend
:}
Toch wel, dat was iig de meinig van een vriend van me :P
Vermogen genoeg daar gaat het niet om maar het gaf hem niet echt een "trap in z'n rug" gevoel. En als dat eindelijk kwam dan moest hij schakelen.
 
[*] Geen 6e versnelling
Was in het begin ff wennen maar daarna geen last meer van. Al zal het misschien wel in brandstof schelen.
Voordeel is wel dat je overal snel kan accelereren :9
[*] Veel power maar niet echt voelbaar (tegen de tijd dat het voelbaar is moet je weer schakelen)
Scheelt onvoorziene wheelies maken. Al lukt dat prima met een FJR. En vermogen is absoluut voldoende.
[*] Grondspeling
Idd wat lastig. Moet wel redelijk "sportief" rijden om steps aan de grond te krijgen. Slijten vanzelf wat korter ;)
[*] De ruit was niet goed te krijgen
Klopt. Hogere Yamaha-ruit monteren lost het bij mij (1.85) op. Had overigens op de ST1300 (Pan) ook last bij elke stand. FJR met hoge ruit functioneert prima. Wel wat minder handbescherming wat 's winters tot koude vingers kan leiden. Motorwarmte zorgt er dan wel voor dat ik zonder binnenvoering kan doorrijden :P
 
Nou dat snap ik niet, van nul tot 100 km in 2.9 sec... Kan die van mij een schop in zijn rug krijgen, maar rap is het wel!!!!!
:P
Hiij rijdt zelf Fazer 1000, die is toch ook niet echt traag ;) maar die gaf hem tenminste een "snel gevoel". Het zal ongetwijfeld ook aan het toerental liggen.
 
Hiij rijdt zelf Fazer 1000, die is toch ook niet echt traag ;) maar die gaf hem tenminste een "snel gevoel". Het zal ongetwijfeld ook aan het toerental liggen.
Vergeet ook het effect van de rijwind niet... draagt veel bij aan snelheidsgevoel.

Maar het lagere gewicht van een Fazer1000 zal ook wel een rol spelen.
 
Vergeet ook het effect van de rijwind niet... draagt veel bij aan snelheidsgevoel.

Maar het lagere gewicht van een Fazer1000 zal ook wel een rol spelen.
Da's waar. Ik kan me nog een ritje op een Pan European herinneren waarbij ik alles en iedereen voor bejaarde uitmaakte B| Keek even later op de teller en toen zag uik dat ik "iets" O-) harder reed dan toegestaan was. Leuk zo'n volle kuip :P
 
Da's waar. Ik kan me nog een ritje op een Pan European herinneren waarbij ik alles en iedereen voor bejaarde uitmaakte B| Keek even later op de teller en toen zag uik dat ik "iets" O-) harder reed dan toegestaan was. Leuk zo'n volle kuip :P

De hoge ruit helpt uiteraard, het vlakke koppel ook. Je krijgt nergens die kick die je hebt bij een motor die een echte piek in het koppel heeft, maar dat wil niet zeggen dat hij niet zou trekken.
 
Ik rijd zelf nu ruim 2 jaar op een FJR, bwjr aug 2004. Ik heb er kuipverbreders op laten zetten en een 5cm hoger orgineel yamaha scherm. Rijdt als een tierelier!! De windbescherming is nog niet 100% maar ik ben dan ook 201cm....
Het blok is geweldig, soepel en krechtig. Zoals bekend is de grondspeling wat minder, maar goed als je perse op 1 oor wilt, koop je beter een R1 of zo...

Hiervoor had ik een blackbird. Om toch wat comfortabeler maar krachtig genoeg voor de lange afstand beter uit de voeten te komen, heb ik de FJR genomen. Kun je ook meteen wat makkelijker bagage meenemen.!!

Topmotor !!

picture van dat verhoogde scherm?
bvd
 
picture van dat verhoogde scherm?
bvd
5JWW07100000_HR.jpg


Van de yamaha-site :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan