Yamaha FJR deel 3

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dag allen,

Ook ik ben op zoek naar een sportieve tourmotor waar goed en comfortabel met 2 personen op te rijden is, en genoeg power heeft om met de VZR 800/CBRF 600 mee te kunnen racen, dat moet hier wel snor zitten gok ik.

Momenteel bezit ik een GSX-R 600, maar sinds ik een relatie heb is dit alles behalve fijn rijden, snel last van alles bij ritjes van meer dan 50km. Alleen is het nog wel te doen, maar het racen is me na 5 jaar gaan vervelen - ik zoek iets comfortabelers :')

Momenteel ligt mijn interesse bij de FJR 1300, en natuurlijk ga ik hier alleen maar positieve reacties erover horen. Ik ben echter nog student en mijn budget is niet al te breed, momenteel een 2004 op het oog.

* belangrijke punten waar ik op moet letten bij aankoop tweedehands?
* Vergelijkbare motoren die toch meer richting de sportkant zitten? (Geen pan-european please!)

Verder nog op-of aanmerkingen waarop ik moet letten?
Ik heb vernomen dat vanaf 2003 ABS standaard op de bike zit? Ook ben ik nogal van de verlichting, en vraag me af of de standaard wel genoeg is? Anders laat ik er meteen Xenon in bouwen.

Bij voorbaat dank,

(soon-to-be FJR rijder?) Bigglet
Belangrijkste aandachtspunten zijn al wel genoemd, en verder natuurlijk goed letten op onderhoudshistorie en eventueel schadeverleden (aantoonbaar), compleetheid (koffers) en algehele staat van slijtage delen: zeker als je een beperkt budget hebt is dat waar je voordeeltjes kunt halen.

Echte alternatieven voor de FJR zijn er in de veronderstelde prijsklasse eigenlijk niet: zal of sportiever zijn, of juist niet.

Maar euh... ga eerst eens proefrijden om te zien of je er vriendjes mee kunt worden, want als ik van mijn RR overstap op de FJR (en dat is inmiddels mijn vierde), dan heb ik in eerste instantie het gevoel om op een chopper te stappen. Daarnaast is een FJR pakweg 80 tot 100 kg zwaarder dan jouw sportfiets, en hoewel er super scherp mee te rijden is, is de balans en de vereiste input volstrekt anders.

Mocht je tot de conclusie komen dat een iets sportievere zit gewenst is, dan zou je ook kunnen kijken naar b.v. een Honda Blackbird, of een BMW K1200 RS of GT.
 
Budget is rond de 6000-6500 euries. TPS heb ik al het een en ander over gevonden, linksysteem zal ik ook eens zoeken, bedankt voor de heads-up alvast :)
 
Flink budget voor een student :)

edit: hou er tevens rekening mee dat je met een FJR niet zo scherp door de bocht kan als je wil. De stepjes even bijschuren hoef ik geen enkele moeite voor te doen.
 
Laatst bewerkt:
Budget is rond de 6000-6500 euries. TPS heb ik al het een en ander over gevonden, linksysteem zal ik ook eens zoeken, bedankt voor de heads-up alvast :)

Om het linksysteem van je FJR te laten onderhouden kun je contact met me opnemen wanneer het je uit komt.

Groet Vlegel
 
Geen idee wat jij zoal op een motor gedaan hebt, maar als je voortdurend met de voetsteunen aan de grond zit: circuittraining doen ;)

In essentie komt het erop neer dat je de motor in de bocht "rechtop" zet door je eigen gewicht naar de binnenbocht te verplaatsen i.c.m. druk uit oefenen op de buitenste voetsteun. Voorwaarde is een goede basiszitihouding: bal van de voeten op de steps, hakken tegen de schetsplaten. Steun haal je uit been-, rug- en buikspieren; armen altijd ontspannen, die hangen er losjes bij.
Het naar de binnenbocht brengen van je eigen gewicht compenseert voor de geringere hellingshoek dan die je bij een gegeven snelheid nodig hebt als je gewoon recht in het zadel blijft zitten; de (t.o.v. snelheid, relatief) geringere hellingshoek houdt voetsteunen van de grond, en staat potentieel hogere bochtensnelheden toe.

Ik kan hier een heel epistel gaan typen in een poging uiteen te zetten wat je precies wanneer moet doen. Maar als je dit niet eigen is, is oefenen op een circuit zowiezo het verstandigste, want dan heb je tenminste de ruimte om je fiets echt te leren kennen. Er zijn diverse clubs die dergelijke trainingen aanbieden, Motosport Lifestyle of TrackTraining bijvoorbeeld: leuk om te doen, en om meerdere redenen nuttig. Even googelen zou ik zeggen.
 
Zo, vanmiddag maar eens de motor gepoetst... Moest onderhand wel weer gebeuren, achterkant was zwarter dan het kunststof-zwart...

image.jpg
 
Vandaag gespot op de A28 van Assen naar Groningen om een uur of 17:20
een FJR kleur sunset silver.

Iemand van hier???
 
Laatst bewerkt:
Hum vandaag de FJR weereens gestart en naar buiten gerold. Stumper heeft 5 maanden stil gestaan wegens omstandigheden hier. Zondag gaat het naar het laat aanzien mooi weer worden dus.....
Buiten het contact aangezet, even de benzinepomp laten pompen en hop met een druk op de knop snorde hij weer. Waarom weet ik niet maar iets dwong mij er toe om de spanningsmeter er op te houden en met alles aan en op pakweg 2500 toeren zit ik op 13.5 volt (aan de accu).. stationair op 12.6 volt. Dat lijkt mij aan de weinige kant dat moet toch meer de 14.2 volt gaan of vergis ik mij nu.
Vorig jaar (mei 2013) is de dynamo voor een heleboel centjes vervangen dus die zou na net geen 7.000 km nog in orde moeten zijn.

met alles aan bedoel ik licht (xenon), dagrijlampjes, led verstralers, autocom. GPS en Porto.
 
Laatst bewerkt:
@dontwalk: ik zou na een rit nog een keer meten. Bij 5000rpm zou je tussen 14.2 en 14.7 moeten zitten.
 
@dontwalk: ik zou na een rit nog een keer meten. Bij 5000rpm zou je tussen 14.2 en 14.7 moeten zitten.

Hangt nu aan de druppellader (was ingebruik op een andere motor) morgen nog eens kijken na een stuk rijden inderdaad.
Rij ik wel even langs motorcentrum west waar die dynamo vervangen is, kunnen ze het eventueel meteen even uitleggen mocht hij stuk zijn....
 
Ik zeg ook even :W .
Vanmiddag een FJR 1300A gekocht uit '03

Moet nog even wennen aan het invallen van de (langzame) bochten karakter. Totaal tegenovergestelde van mijn Super Tenere.

Voorbandje is niet zo best meer dus zal daar mede aan kunnen liggen. Zag al wel dat er een Ohlins achterschock op zat. Lijkt me niet origineel op een Yammie van die leeftijd.
 
Ohlins shock is inderdaad niet de stock :P Bridgestone claimt met de t30 nog beter stuurgedrag te realiseren dan met de 023GT. Heb zelf helaas net voor de t30 release nieuwe 023'ers laten steken...
 
Metzeler is (was?) de fabrieksaf gemonteerde band, hoor er altijd hele wisselende verhalen over maar er zelf nog nooit mee gereden. Toen ik de mijne kocht zat er voor een bt021 en achter een pilot road, geloof de 2. Begonnen op de 023 en daar bij gebleven...
 
Ik zeg ook even :W .
Vanmiddag een FJR 1300A gekocht uit '03

Moet nog even wennen aan het invallen van de (langzame) bochten karakter. Totaal tegenovergestelde van mijn Super Tenere.

Voorbandje is niet zo best meer dus zal daar mede aan kunnen liggen. Zag al wel dat er een Ohlins achterschock op zat. Lijkt me niet origineel op een Yammie van die leeftijd.

Met 2.7 ipv 2 bar in de voorband is een wereld van verschil.
Hij stuurt beter dan ik had verwacht :}
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan