Yamaha FJR deeltje 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
zit net ff in het kader van weten wat we terug gaan zetten te kijken, en nu heb ik een vraagje

In de deksel zit een zender, bij het ene model (2013/14) heet het de Cam Position Sensor, en bij het andere model (2006/2012) ineens Speed Sensor.
Die positon sensor snap ik, maar die speed.... 4000 in zijn 1 geeft andere waardes dan 4000 in zijn 5.
Zou die speed sensor samenwerken met de versnellingsindicator? en hoe bepaald dan die 2013/14 zijn snelheid? met de wielsensoren (ook voor de traction controll of heeft die dat niet)?
Ik weet er het fijne niet van, maar ik zou verwachten dat een FJR een toerentalsensor en een nokkenassensor heeft, die beide signalen sturen naar de ECU, zodat die haar ding kan doen. Een toerentalsensor zit ergens op de krukas en meet de omwentelingen, en o.b.v. dat signaal weet het motormanagement waar het bovenste dode punt van meestal de eerste cilinder zich bevind. Van daaruit wordt per signaal de stand van alle zuigers berekent.

Nu is er een probleem, want cilinder 1 komt twee keer per arbeidscyclus in zijn bovenste dode punt en daar kan de krukassensor geen onderscheid in maken. Dus is er de nokkenassensor, die uitsluitsel geeft m.b.t. of we nu in het bovenste dode punt zitten aan het begin van de arbeidsslag van de eerste of vierde cylinder. M.a.w. door beide sensoren met elkaar te combineren, weet het motormanagement exact elk punt in de cyclus van elke cilinder.

Nu naar je vraag: een Cam Position Sensor is een nokkenas(positie)sensor. Speed Sensor is gewoon een algemene aanduiding voor Position Sensor, en de plaats waar deze gemonteerd is zal bepalend zijn voor wat deze zal (kunnen) meten. Heb je onderdelennummers vergeleken?
 
Ik weet er het fijne niet van, maar ik zou verwachten dat een FJR een toerentalsensor en een nokkenassensor heeft, die beide signalen sturen naar de ECU, zodat die haar ding kan doen. Een toerentalsensor zit ergens op de krukas en meet de omwentelingen, en o.b.v. dat signaal weet het motormanagement waar het bovenste dode punt van meestal de eerste cilinder zich bevind. Van daaruit wordt per signaal de stand van alle zuigers berekent.

Nu is er een probleem, want cilinder 1 komt twee keer per arbeidscyclus in zijn bovenste dode punt en daar kan de krukassensor geen onderscheid in maken. Dus is er de nokkenassensor, die uitsluitsel geeft m.b.t. of we nu in het bovenste dode punt zitten aan het begin van de arbeidsslag van de eerste of vierde cylinder. M.a.w. door beide sensoren met elkaar te combineren, weet het motormanagement exact elk punt in de cyclus van elke cilinder.

Nu naar je vraag: een Cam Position Sensor is een nokkenas(positie)sensor. Speed Sensor is gewoon een algemene aanduiding voor Position Sensor, en de plaats waar deze gemonteerd is zal bepalend zijn voor wat deze zal (kunnen) meten. Heb je onderdelennummers vergeleken?

Zijn verschillend en er is geen krukas sensor bij mijn weten in de FJR (hoewel je het signaal van de ontstekingsvlinder ook zo zou kunnen beschouwen), te minste ik heb hem nog niet gevonden.

Trouwens mijn nokkenasketting heeft geruime tijd een tand verkeerd gestaan op de krukas, liep met name als hij koud was slecht stationair. Maar geen foutmelding of zo en dat zou je dan verwachten als zo'n beveiliging er in zat.
 
Die sensoren controleren niets, zijn dus geen beveiliging, geven slechts signalen af op basis waarvan de ECU kan besluiten wat een leuk inspuit- en ontstekingsmoment is. Verklaard ook waarom jouw motor liep, ondanks een versprongen nokkenasketting.

Mijn punt was meer dat als de sensoren die je noemde beide ter hoogte van de nokkenassen zitten, ze een overeenkomstige functie zullen hebben, en het dus nokkenassensoren moet betreffen. Iets anders valt er immers niet te meten door een position sensor op die plek. Maar als de onderdelen verschillend zijn... dan ben ik bang dat de 2013 versie i.c.m. een oudere ECU en inspuiting niet gaat werken. Als het signaal dat ze oppakken hetzelfde is, dan is de vraag wat ze precies aansturen. Heeft de technische dienst van Yamaha (evt. via dealer) daar geen antwoord op?

Kunnen die sensoren niet uitgewisseld worden, of past dat niet? (de extra's die de 2013 heeft t.o.v. oudere modellen hebben - voor zover die op de ECU ingrijpen - zijn op jouw motor immers niet aanwezig: TCS, cruise control, drive-by-wire).
 
Laatst bewerkt:
Bij modellen t-m 2005 zit de snelheidssensor achter op het blok en leest een tandwiel van de uitgaande as dus altijd 1op1 met de tpm van die as. Op modellen vanaf 2006 wordt de snelheid afgelezen van de abs sensor in het achterwiel en is het gat in het motorblok waar voorheen de snelheidssensor in zat afgedopt. In beide gevallen zit de nokkenassensor op het kleppendeksel die de omwentelingen van de uitgaande as meet en de stand van de 4e cilinder in de gaten houdt voor de ontsteking.

Groet Vlegel



zit net ff in het kader van weten wat we terug gaan zetten te kijken, en nu heb ik een vraagje

In de deksel zit een zender, bij het ene model (2013/14) heet het de Cam Position Sensor, en bij het andere model (2006/2012) ineens Speed Sensor.
Die positon sensor snap ik, maar die speed.... 4000 in zijn 1 geeft andere waardes dan 4000 in zijn 5.
Zou die speed sensor samenwerken met de versnellingsindicator? en hoe bepaald dan die 2013/14 zijn snelheid? met de wielsensoren (ook voor de traction controll of heeft die dat niet)?
 
De sensor op het nieuwe model wordt aangestuurd door een extra schijf op de inlaatnokkenas. Het oude model door de uitlaatnok zelf. Ik heb nu dus de oude deksel met de oude sensor op het nieuwe blok gezet. Als ik juist heb gemeten, is die nok even hoog en staat onder de zelfde hoek en heeft zelfde vorm.

In eerste instantie kwamen we op afwijkende waardes, waardoor ik/wij dachten dat dit niet ging werken. Er zat een afwijking in van 1,8 mm (20,70 mm naar 22,50 mm) tussen bovenkant nok en bovenkant deksel waarde sensor opzit. Die afwijking zat in de hoogte van de mijn nokkenas nokken. Hierdoor zou de sensor dus bijna zeker niet goed werken.

Omdat ik geen goed oud model blok kon vinden had ik bedacht een nieuwe kop te zoeken en die op het nieuwe onderblok te monteren. Een nieuwe kop omdat mijn blok behoorlijk lang (pakweg 200 km) met weinig tot veel te weinig olie heeft gereden immers hij gooide het er uit via het luchtfilter.
Bij de aanschaf van de vervangende kop kwamen we er achter dat de nokken van die nokkenas afweken van mijn nokkenas en wel erg leken op de nieuwe nokkenassen. Bij demontage was de afwijking gezien maar de monteur Bolman motoren zag daar geen bijzonderheid in.
Dus met vervangende kop terug naar het nieuwe blok en gaan meten, en wonder o wonder ineens kwamen de waardes wel overeen. Conclusie nu is dat het complete blok gebruikt kan worden en alleen de deksel overgezet wordt. De rest van het blok heeft zelfde onderdeelnummers etc etc. Alleen de kleur uitwendig is anders en de versnellingsindicator is anders (canbus zeggen ze, en heeft ander onderdeelnummer) maar omdat inwendig de bak assen weer hetzelfde zijn nemen we aan dat die dus omgeruild kan worden voor de oudere versie..

De TCS, Cruise Controll en drive by wire sturen het gasklephuis en die gebruik ik van mijn oude motor.

Yamaha geeft als reactie dat het niet past en motorcentrum west denk niet dat het werkt omdat er andere onderdeelnummers zijn voor sommige delen, overzetten weten ze niet.

Maar ik heb er goed gevoel over en anders tja.... dan heb ik een mooi blok te koop met slechts 2000 km op de teller voor het nieuwe model

64qpvm.png
 
Laatst bewerkt:
Bij modellen t-m 2005 zit de snelheidssensor achter op het blok en leest een tandwiel van de uitgaande as dus altijd 1op1 met de tpm van die as. Op modellen vanaf 2006 wordt de snelheid afgelezen van de abs sensor in het achterwiel en is het gat in het motorblok waar voorheen de snelheidssensor in zat afgedopt. In beide gevallen zit de nokkenassensor op het kleppendeksel die de omwentelingen van de uitgaande as meet en de stand van de 4e cilinder in de gaten houdt voor de ontsteking.

Groet Vlegel

Aha kijk dat van die ABS sensor in combinatie met de snelheid wist ff niemand mij te vertellen
 
Slecht starten van zondag is vermoedelijk gekomen doordat de motor 6 dagen daarvoor in Frankrijk, na twee dagen in de zeikende regen te hebben gestaan, kort gestart is geweest, daarna voorzichtig (keienpad) naar de aanhanger is gereden en toen uitgezet.
Daarna is de FJR op de aanhanger een 700 km verder thuis weer neergezet en afgeladen en zo weer in de garage gezet zonder te hebben gedraaid. Schijnt ie toch wat door van slag te raken...
 
Slecht starten van zondag is vermoedelijk gekomen doordat de motor 6 dagen daarvoor in Frankrijk, na twee dagen in de zeikende regen te hebben gestaan, kort gestart is geweest, daarna voorzichtig (keienpad) naar de aanhanger is gereden en toen uitgezet.
Daarna is de FJR op de aanhanger een 700 km verder thuis weer neergezet en afgeladen en zo weer in de garage gezet zonder te hebben gedraaid. Schijnt ie toch wat door van slag te raken...
Soortgelijke ervaringen heb ik op het FJR forum ook al eens gelezen ja.
 
Gewoon lekker in dit topic blijven hangen.. Het is beetje jammer dat er zo weinig FJR rijders op internet actief zijn. Als ik bij de motorzaken zo hoor wat 'goed' loopt in de verkoop zeggen ze dat het grootste deel van hum omzet bestaat uit sport/toer motoren. Dit zie je echter niet helemaal terug in de gemiddelde MF bezoeker. :/
 
Laatst bewerkt:
Eens afspreken en ergens samen komen en elkaar leren kennen en een gezellige babbeltje kunnen doen.... zou toch gezellig zijn of niet? .....
 
Gewoon lekker in dit topic blijven hangen.. Het is beetje jammer dat er zo weinig FJR rijders op internet actief zijn. Als ik bij de motorzaken zo hoor wat 'goed' loopt in de verkoop zeggen ze dat het grootste deel van hum omzet bestaat uit sport/toer motoren. Dit zie je echter niet helemaal terug in de gemiddelde MF bezoeker. :/

Ik rij nu ook sinds februari met een FJR. Ben A-technisch dus kan hier weinig toevoegen, waardoor het blijft bij meelezen.
 
Aan een FJR gaat zelden wat kapot. Er zijn maar een paar aandachtspuntjes bij deze fiets wat ik heb kunnen traceren na enkele maanden internet uitpluizen.

*Nokkenaskettingspanner + ketting bij +/- 75 a 80.000km
*Lagers van het linksysteem (worden niet gesmeerd bij grote beurt, wel noodzakelijk!!)
*Achtershock geeft de geest na +/- 50.000km

Dat "dontwalk" toevallig een probleemgeval te pakken heeft is volgens mij een redelijk op zichzelf staand iets. :/

........

We kunnen het ook gewoon hebben over alle verbeteringen die je aan je FJR hebt toegevoegd, scherm, buddyseat, stuurverhogers... Of je mooie trip naar het buitenland met de FJR??
 
Aan een FJR gaat zelden wat kapot. Er zijn maar een paar aandachtspuntjes bij deze fiets wat ik heb kunnen traceren na enkele maanden internet uitpluizen.

*Nokkenaskettingspanner + ketting bij +/- 75 a 80.000km
*Lagers van het linksysteem (worden niet gesmeerd bij grote beurt, wel noodzakelijk!!)
*Achtershock geeft de geest na +/- 50.000km

Dat "dontwalk" toevallig een probleemgeval te pakken heeft is volgens mij een redelijk op zichzelf staand iets. :/

........

We kunnen het ook gewoon hebben over alle verbeteringen die je aan je FJR hebt toegevoegd, scherm, buddyseat, stuurverhogers... Of je mooie trip naar het buitenland met de FJR??

Hum ik hoorde juist (van bv een FJR sloper in Reppel) dat samen met de R6 de FJR er wel vaker last van heeft. Maar zal ook wel met de hogere km stand te maken hebben (Vergroot de kans op).

Maar dat is denk ook een beetje zoals het met alles gaat, als je het hebt hebben meerdere het ineens ook...
 
Laatst bewerkt:
Wat ik tot nu toe van FJR-club forum heb gemerkt is het niet echt een gezellig forum. Een paar personen bepalen de sfeer en kan nou niet zeggen dat ik die zou prettig vind.

Nou doel ik niet direct op jouw hoor nop (of vlerk)..
Dat is dan (helaas) jouw ervaring, ik ben er al sinds 2003 dagelijks te vinden (en ook lid van de club uiteraard) en vind het er altijd erg gezellig. Zou ik dan toch één van die sfeerbepalende personen zijn ? _O-
 
Laatst bewerkt:
Wat ik tot nu toe van FJR-club forum heb gemerkt is het niet echt een gezellig forum. Een paar personen bepalen de sfeer en kan nou niet zeggen dat ik die zou prettig vind.

Nou doel ik niet direct op jouw hoor nop (of vlerk)..

Ik heb er helaas ook eens wat meegemaakt en kom er dus niet meer. Hier daarin tegen is het een stuk relaxter en laat men elkaar in zijn waarde.
 
Ik heb er helaas ook eens wat meegemaakt en kom er dus niet meer. Hier daarin tegen is het een stuk relaxter en laat men elkaar in zijn waarde.
Op dit topic gelukkig wel, en een aantal andere topics ook, maar ik lees op Motorforum toch ook weleens topics waar het doel lijkt te zijn de topicstarter/vraagsteller zo veel mogelijk af te zeiken. Daar wordt ik niet vrolijk van.
 
Wat ik tot nu toe van FJR-club forum heb gemerkt is het niet echt een gezellig forum. Een paar personen bepalen de sfeer en kan nou niet zeggen dat ik die zou prettig vind.

Nou doel ik niet direct op jouw hoor nop (of vlerk)..
Herkenbaar :Y

Dat is dan (helaas) jouw ervaring, ik ben er al sinds 2003 dagelijks te vinden (en ook lid van de club uiteraard) en vind het er altijd erg gezellig. Zou ik dan toch één van die sfeerbepalende personen zijn ? _O-
Kan :+ ;)

Ik heb er helaas ook eens wat meegemaakt en kom er dus niet meer. Hier daarin tegen is het een stuk relaxter en laat men elkaar in zijn waarde.
en:

Op dit topic gelukkig wel, en een aantal andere topics ook, maar ik lees op Motorforum toch ook weleens topics waar het doel lijkt te zijn de topicstarter/vraagsteller zo veel mogelijk af te zeiken. Daar wordt ik niet vrolijk van.
Is beide waar, maar er is een verschil: op MF weet je welk soort topics je niet op hoeft te zoeken, of juist wel, afhankelijk van waar je trek in hebt. Die diversiteit volgt uit de omvang van het forum, en MF is daarin niet eens uniek.

FJR forum is imo teveel een besloten clubje, maar is daarin ook niet uniek. De beperkte scope (FJR immers) maakt dat het een vreindenclubje is. Als je qua leeftijd of anderszins niet in dat clubje past, nieuwkomer bent, dan ben je gewoon buitenstaander en zult dat altijd blijven. Striktgenomen lijk je dan gewoon je mond te moeten houden, ongeacht in welk topic je je snuit laat zien.

Ik heb er regelmatig getracht positief bij te dragen, ervaringen delen, mensen helpen etc., en dat valt m.n. bij oudgedienden niet in de smaak: als je niet tot de ingewijden bent toegelaten dan heb je gewoon altijd ongelijk, en de reacties die je dan krijgt vind ik ook niet bepaald respectvol. Dat de almachtige ingewijden uiteindelijk op hetzelfde antwoord uitkomen is een detail. Dat is mijn ervaring, maar die laat onverlet dat juist die ingewijden er een hele leuke tijd kunnen hebben, en dat vind ik ook goed: ieder z'n ding.

Terug ontopic: Dontwalk, loopt dat hok van jou nou al?! :o :+ ;) :W
 
Laatst bewerkt:
Herkenbaar :YKan :+ ;)en:Is beide waar, maar er is een verschil: op MF weet je welk soort topics je niet op hoeft te zoeken, of juist wel, afhankelijk van waar je trek in hebt. Die diversiteit volgt uit de omvang van het forum, en MF is daarin niet eens uniek.

FJR forum is imo teveel een besloten clubje, maar is daarin ook niet uniek. De beperkte scope (FJR immers) maakt dat het een vreindenclubje is. Als je qua leeftijd of anderszins niet in dat clubje past, nieuwkomer bent, dan ben je gewoon buitenstaander en zult dat altijd blijven. Striktgenomen lijk je dan gewoon je mond te moeten houden, ongeacht in welk topic je je snuit laat zien.

Ik heb er regelmatig getracht positief bij te dragen, ervaringen delen, mensen helpen etc., en dat valt m.n. bij oudgedienden niet in de smaak: als je niet tot de ingewijden bent toegelaten dan heb je gewoon altijd ongelijk, en de reacties die je dan krijgt vind ik ook niet bepaald respectvol. Dat de almachtige ingewijden uiteindelijk op hetzelfde antwoord uitkomen is een detail. Dat is mijn ervaring, maar die laat onverlet dat juist die ingewijden er een hele leuke tijd kunnen hebben, en dat vind ik ook goed: ieder z'n ding.

Terug ontopic: Dontwalk, loopt dat hok van jou nou al?! :o :+ ;) :W

Er zit vordering in. Helaas is werk ook nodig om de kosten aan het "Hok" (zelf noem ik het de pokemon bike) te kunnen betalen en heb in de afgelopen tijd aardig wat kilometers gemaakt om alles helder te krijgen.
Gister eindelijk tijd gevonden de resterende afwijkende zaken zoals onstekingsvlinder en versnellingsindicator uit het oude blok te halen, dus die kunnen nu over naar het nieuwe blok. Verder wil ik voor het blok er in gaat nog even alles goed schoonmaken en het linksysteem onderhanden nemen nu ik er toch goed bij kan. Dit zal echter ook wel weer pas van het weekend zijn. Dus de twijfel qua klaar krijgen is aanwezig omdat ik volgende week op vakantie ga.....
 
Laatst bewerkt:
Valt me wel op dat juist de mensen die het op de een of andere manier niet leuk vonden op het FJR forum hier te vinden zijn. Dat je als nieuwkomer nooit geaccepteerd zult worden is pertinent niet waar. Hoe kan het anders dat er steeds nieuwe forumgebruikers bijkomen en menigeen na verloop van tijd ook besluit clublid te worden ?
 
Valt me wel op dat juist de mensen die het op de een of andere manier niet leuk vonden op het FJR forum hier te vinden zijn. Dat je als nieuwkomer nooit geaccepteerd zult worden is pertinent niet waar. Hoe kan het anders dat er steeds nieuwe forumgebruikers bijkomen en menigeen na verloop van tijd ook besluit clublid te worden ?

Ik was via hier bij het FJR forum gekomen dus dat klopt niet helemaal. Verder ging het niet over niet geaccepteerd worden voor mijn gevoel, maar hoe men op elkaar reageerde.

Maar is dit de plek om dit te bespreken?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan