DucBMW
MF veteraan
Ik weet er het fijne niet van, maar ik zou verwachten dat een FJR een toerentalsensor en een nokkenassensor heeft, die beide signalen sturen naar de ECU, zodat die haar ding kan doen. Een toerentalsensor zit ergens op de krukas en meet de omwentelingen, en o.b.v. dat signaal weet het motormanagement waar het bovenste dode punt van meestal de eerste cilinder zich bevind. Van daaruit wordt per signaal de stand van alle zuigers berekent.zit net ff in het kader van weten wat we terug gaan zetten te kijken, en nu heb ik een vraagje
In de deksel zit een zender, bij het ene model (2013/14) heet het de Cam Position Sensor, en bij het andere model (2006/2012) ineens Speed Sensor.
Die positon sensor snap ik, maar die speed.... 4000 in zijn 1 geeft andere waardes dan 4000 in zijn 5.
Zou die speed sensor samenwerken met de versnellingsindicator? en hoe bepaald dan die 2013/14 zijn snelheid? met de wielsensoren (ook voor de traction controll of heeft die dat niet)?
Nu is er een probleem, want cilinder 1 komt twee keer per arbeidscyclus in zijn bovenste dode punt en daar kan de krukassensor geen onderscheid in maken. Dus is er de nokkenassensor, die uitsluitsel geeft m.b.t. of we nu in het bovenste dode punt zitten aan het begin van de arbeidsslag van de eerste of vierde cylinder. M.a.w. door beide sensoren met elkaar te combineren, weet het motormanagement exact elk punt in de cyclus van elke cilinder.
Nu naar je vraag: een Cam Position Sensor is een nokkenas(positie)sensor. Speed Sensor is gewoon een algemene aanduiding voor Position Sensor, en de plaats waar deze gemonteerd is zal bepalend zijn voor wat deze zal (kunnen) meten. Heb je onderdelennummers vergeleken?