Yamaha FJR

Hrimgrimnir

MF veteraan
24 dec 2001
2.883
30
Iemand ervaring mee? Eigenschappen van de fiets?
stomme vraag: zijn deze ook verkrijgbaar onder de 1 liter????
 
Lekkere motor, ben er voor aan het sparen geloof ik...

Leer je erg snel mee rijden, zonder problemen stepjes aan de grond (misschien wel te snel voor velen). Lekker veel vermogen. Ruit is wat te laag voor langere mensen (hogere ruit leverbaar).
 
Iemand ervaring mee? Eigenschappen van de fiets?
stomme vraag: zijn deze ook verkrijgbaar onder de 1 liter????

Het is geen auto! Alleen bij een koekblik kun je kiezen tussen 1.4, 1,6, 1.8, etc. Bij een motor pakt men een blok en bouwt er een complete fiets omheen.
 
Ruit is wat te laag voor langere mensen (hogere ruit leverbaar).
Ben 1,78 mtr en ruit was tikje te laag.
Sinds vorige week hoge ruit van Yamaha geplaatst.
Die is 10 cm hoger en 5 cm breder.
Écht perfect nu in alle standen.
 
Lekkere motor, ben er voor aan het sparen geloof ik...
Leer je erg snel mee rijden, zonder problemen stepjes aan de grond. Lekker veel vermogen.
Kan het alleen maar beamen; ik rij met gemak in
één dag naar de Costa Brava.
 
Het is geen auto! Alleen bij een koekblik kun je kiezen tussen 1.4, 1,6, 1.8, etc. Bij een motor pakt men een blok en bouwt er een complete fiets omheen.

Het is dus niet bekend dat er bijv een 900cc versie (leverbaar) is?
Nog verdere rij eigenschappen!? :?
 
Het is dus niet bekend dat er bijv een 900cc versie (leverbaar) is?
Nog verdere rij eigenschappen!? :?

Bij motoren is het zover ik weet nooit het geval dat dezelfde motor met 2 verschillende cilinderinhouden geleverd wordt. o.a. De diversion 600 en 900 verschillen veel van elkaar. Net als de Fazer 600 en Fazer 1000. Het is simpelweg een compleet concept: blok, rijwielgedeelte, etc. Wat wel wordt gedaan is hetzelfde blok voor meerdere typen motoren gebruiken. Zo kom je het TL1000 blok en de 60° V-twin van Aprilia bij meerdere modellen tegen.

Edit: Ik heb zelf een paar honderd km ervaring met een FJR. Mijn vader heeft er een. Heb er een paar keer mee gereden. Wat erg opviel was hoe gebalanceerd de motor is. Zodra de motor rolt merk je bijna niets meer van de 237 droge kilo's. Rotonde's gaan met groot gemak. Ik meet 1.94 m, heb de ruit altijd in de laagste stand gehad. In andere standen altijd last van turbulentie. En de power natuurlijk...
Nu hangt er een zijspan aan dezelfde FJR en dat is nog steeds erg gaaf om te rijden.
 
Laatst bewerkt:
Het is dus niet bekend dat er bijv een 900cc versie (leverbaar) is?
Nog verdere rij eigenschappen!? :?

Ja hoor, het is wel bekend dat er géén 900cc versie is. FJR is volledig nieuw ontwikkeld als opvolger van de FJ1200 (ook leuk trouwens). Gewoon 1 type dus.

Rijeigenschappen? Hij rijdt reuzestrak maar heeft wat weinig grondspeling (al ben je dan al flink aan het dollen en niet meer aan het toeren), ook omdat hij zo strak rijdt. Geen beginnersmotor (145 pk). Accelereert als een bezetene. Remmen ook OK.
 
Op maandag 18 maart 2002 18:08 schreef Joris het volgende:Wat erg opviel was hoe gebalanceerd de motor is. Zodra de motor rolt merk je bijna niets meer van de 237 droge kilo's.

237 kilo is ook nog geen zware motor. Hmpf, jullie supersport watjes zijn ook niets gewend...

:)
 
Heb de FJR nu een middag gereden :P en bij velat prima, zelfs bij het inrijden hebben alle auto's het nakijken. Echt opentrekken doe ik uiteraard nog niet, maar dat komt wel.

Stuurt in ieder geval lekkerder (ook anders... dus iets persoonlijk wat mij betreft) dan een Pan. Rotondes e.d. zijn een waar feest, ook vanwege het lagere gewicht).
 
Ligt ook aan de rijeigenschappen. Sommige motoren sturen veel zwaarder dan andere, terwijl het gewicht niet verschilt.

Alleen bij stapvoets rijden ga je het echte gewicht merken (of bij lopen op een helling of zo...)
 
Op woensdag 08 mei 2002 12:18 schreef Fastcruiser het volgende:
...Alleen bij stapvoets rijden ga je het echte gewicht merken (of bij lopen op een helling of zo...)
:? Daar is 'ie niet voor bedoeld! :+
 
Gisteren een verhogingssetje om mijn FJR gemonteerd.
Achterkant is nu 28 mm hoger dan eerst.
Fabelachtig hoe het stuurgedrag hierdoor verandert maar dan in positieve zin.
Ik heb het gevoel nu op een Mega-R1 te rijden. *D
 
Gisteren een verhogingssetje om mijn FJR gemonteerd.
Achterkant is nu 28 mm hoger dan eerst.
Fabelachtig hoe het stuurgedrag hierdoor verandert maar dan in positieve zin.
Ik heb het gevoel nu op een Mega-R1 te rijden. *D

Loop je dan niet de zo zorgvuldig uitgekiende geometrie te veranderen/slopen? Anders had de fabrikant het wel zelf al gedaan als het zoveel beter wordt.
 
Die geometrie is altijd een zorgvuldig uitgekiend compromis. ;)
Door deze aanpassing krijgt de FJR het stuurkarakter van een supersport *D en door de verhoging vergroot je ook de grondspeling waardoor je niet zo snel meer met je voetstepjes aan de grond komt als je met een duo rijdt.
Ik kan dit iedere vlotte rijder sterk aanraden!
 
Bij de fazer gingen wel heel veel mensen weer terug naar de standaard afstelling.

Maarre... waar te koop en hoeveel kostet?
 
Terug
Bovenaan Onderaan