Yamaha FJR1300, Honda STX1300 of BMW K1200GT??

Huren die fietsen....iedereen kan wel wat zeggen en dat zal allemaal wel kloppen.....voor zichzelf, hoeft dus niet voor jou ook waarheid te zijn. Probeer 't en je weet 't.
 
Huren die fietsen....iedereen kan wel wat zeggen en dat zal allemaal wel kloppen.....voor zichzelf, hoeft dus niet voor jou ook waarheid te zijn. Probeer 't en je weet 't.

[off topic]Hmmm baksteen, was dat niet de man met dezelfde tak van werk?[/off topic]
 
Met zo'n grote uitgave voor ogen lijkt me het handig om eerst te gaan huren, of iig een flinke proefrit te maken.

Overigens is de FJR de beste keuze :P (als je ook van wat sportiever toeren houdt).
 
Ga alsjeblieft er proef op rijden.. geen uurtje, maar probeer zeker een halve dag te rijden!
En verder is het een persoonlijke smaak..
Voor mij persoonlijk zou de Honda afvallen. Te veel kinderziektes.
De Yamaha is erg mooi.. zou dus een kans hebben.
De BMW heb ik nog niet in het echt gezien.. maar zou bij mij de grootste kans maken.

Maar zoals ik al zei, ga er proef op rijden !!! ERRUG BELANGRIJK !!!
 
Zoals de anderen al zeiden: ga proefrijden.

De Yamaha is door de Nederlandse politie afgetest vanwege het feit dat de kuip te weinig bescherming biedt in vergelijking tot de concurrentie.
Ik weet niet of dit belangrijk voor je is.

De kinderziekten van de Honda zouden inmiddels opgelost zijn ????????????

BMW: persoonlijk vind ik de extra kuipdelen niet echt fraai. De extra kuipdelen schijnen overigens wel funcioneel te zijn (ontworpen na overleg met.......... juist de politierijders). Het ziet er allemaal een beetje uit alsof ze er aan geplakt zijn. Het consistente geheel als bij mijn Beemer ontbreekt daardoor.

Sucksex met de keuze.
 
Dacht dat de Yam afgekeurd was vanwege het ontbreken van ABS destijds?

Dat heb ik ook eens ergens gelezen. Maar ik heb ook met een motoragent staan kletsen en die hield eerdervermeld betoog.
 
Wil je een toerfiets of een sportieve toerfiets? Het zijn allemaal goede fietsen, die bij mij ook de revue zijn gepasseerd. Ik heb gekozen voor de 1150RT vanwege diversen aspecten (na ta lezen op mijn homepage). Ga je er ook mee op vakantie? Dan valt de STX af, de koffers zien er leuk futuristisch uit, maar probeer je rommel maar eens te pakken in en koffer die bijna in een punt uitloopt.

De FJR en de GT hebben een wat sportievere zithouding. De STX en de RT zijn wat meer op touren gebouwd, met de nodige verschillen. Het blijft een persoonlijke keuze.
 
Wil je een toerfiets of een sportieve toerfiets? Het zijn allemaal goede fietsen, die bij mij ook de revue zijn gepasseerd. Ik heb gekozen voor de 1150RT vanwege diversen aspecten (na ta lezen op mijn homepage). Ga je er ook mee op vakantie? Dan valt de STX af, de koffers zien er leuk futuristisch uit, maar probeer je rommel maar eens te pakken in en koffer die bijna in een punt uitloopt.

De FJR en de GT hebben een wat sportievere zithouding. De STX en de RT zijn wat meer op touren gebouwd, met de nodige verschillen. Het blijft een persoonlijke keuze.

Ik wil een comfortabele sportieve toerfiets die zowel voor vakantie als woon-werk als toerritten geschikt is.
Had voor mijn huidige motor (Fazer600) een CBR1000F maar de zithouding was voor mij(n armen en schouders) een ramp.
1150RT heb ik eens op gereden maar die beviel niet. Ik miste echt wel vermogen.
 
Dacht dat de Yam afgekeurd was vanwege het ontbreken van ABS destijds?

Dat klopt. Nu zijn ze te laat vanwege Europese aanbestedingsprocedures e.d. Dus voorlopig blijft de politie maximaal 220 rijden op motoren. Heb met een aantal agenten gesproken en ze vonden het wel jammer...

Wat betreft zithouding: Als je op een Fazer goed zit en het motorkarakter (4 in lijn) bevalt zou ik zeker eens de FJR proberen. Maar zoals ik al vermeld had is een proefritje met de rest ook wel handig.
 
Heb onlangs mijn FJR1300 (2001/04) ingeruild tegen een nieuwe (2003/03).
Ik wil niets anders meer rijden.... :] :] :]
 
Hoe beoordeel jij de regen en wind bescherming? (nieuwe model)
Ik heb mijn nieuwe vanmiddag opgehaald en er nog maar 40 km mee gereden.
Één ding is zeker; het nieuwe windscherm is beter dan dat van het 2001
(en 2002) model.
Voor mij is de wind- en regenbescherming van de FJR ruim voldoende.
Als ik het optimaal zou willen hebben zou ik in een auto gaan zitten. ;)
 
De FJR heeft maar vijf versnellingen en dat mis je echt. Om die reden hen ik vorig jaar na uitgebreid testrijden op beide motoren voor een bmw k1200rs gekozen. Geen moment spijt van gehad. Heb er 30 mm barbacks (120,- euro) op gezet om de voor mij perfecte zithouding (lengte 1.81) te krijgen. Van de winter heb ik die handkappen van de GT (25,- euro per stuk) gemonteerd. Werkt perfect. In de zomer heb ik ze niet nodig en gaan ze er weer af.

Zou ik nu moeten kiezen ging ik voor de GT. Dan zou ik de donkere kleur nemen zodat de naden van de exra kuipdelen onzichtbaar zijn. Zo in blauw vind ik hem dan echt mooi. De FJR heeft nu ook ABS maar nog steeds geen 6e verzet en dat werkt tegen hem. Mochten ze er binnenkort wel een extra versnelling opzetten dan is de FJR objectief gezien de betere keuze. Alhoewel de kwaliteit van afwerking in geen enkele verhouding staat tot de BMW, en ook Honda is beter op dat punt. Overigens hebben zowel de Pan als de FJR hitteproblemen die echt problemen kunnen opleveren bij warm weer. De Pan is overigens een dijk van een tourmotor, met de nadruk op toer. Heb je eens geen koffers nodig moet je ze er bij de Pan toch meeslepen anders ziet het ding er gewoon niet uit.

succes!
 
oh ja, mocht je voor de GT gaan bestel dan de optionele cruise control erbij. Zelf heb ik het er niet op zitten maar de motor van een vriend van me heeft die optie wel en het werkt echt geweldig. Doen dus.
 
oh ja, mocht je voor de GT gaan bestel dan de optionele cruise control erbij. Zelf heb ik het er niet op zitten maar de motor van een vriend van me heeft die optie wel en het werkt echt geweldig. Doen dus.


Bedankt!

Ga deze week proefrijden en zou inderdaad zeker voor de cruisecontrol gaan.
Ben heel benieuwd!
 
Als je eenmaal met cruise control gereden hebt - en dan bedoel ik een vakantie- of toerrit en geen woon-werkverkeer - dan wil je niet meer zonder. Werkelijk een fantastische vinding voor toeren!
 
en wat is het geworden?

ik heb uitgebreide tests gedaan met de fjr1300 en een dag gereden op de bmw toerbuffel...en ik moet zeggen...bmw rijdt fijn en soepel...fjr is sportiever en heeft weinig bodemspeling...

ik kan wel hele verhalen gaan neerzetten maar ik zou er gewoon op gaan rijden...en dan diegene kopen die jij het lekkerst vindt...

mijn favo zijn uit deze 3:
1: fjr1300
2: biemer
3: de pan.
 
...fjr is sportiever en heeft weinig bodemspeling...

Overigens is er voor de FJR een verhogingssetje (via het FJR-forum...45 euro :) ). Wat hem achter 28 mm hoger zet. En dat is goed te merken. Niet alleen de zithoogte is opvallend vermeerderd, maar grondspeling is er flink op vooruit gegaan (rij alleen nog maar de step en niet meer de jiffy aan de grond) en het stuurgedrag (met veeraanpassingen) is flink verbeterd. Laatst voor het eerst echt lekker ermee aan het rijden geweest (Eiffel) en bevalt prima.

Nadeel: Bok niet niet echt meer bruikbaar omdat achterwiel strak op de grond staat. Misschien dat ik die ga ophogen (stukjes onder lassen) of verwijderen (scheelt weer gewicht :P )
 
Jeetje.. wat een aanpassingen aan een FJR... zou voor mij een reden zijn om die dus niet te kopen !

FJR rijdt standaard prima (overigens heb ik nog wel de originele veren), maar rijstijlen van mensen verschillen dus is het altijd leuk hem aan mijn rijstijl aan te passen... motoren zijn toch vaak een compromis tenslotte. Lang niet iedereen rijdt het ding met de steppen aan de grond. Ik toevallig wel, dus vergroten van de grondspeling en sportiever maken stuurkarakter was nuttig en leuk (en goedkoop).

En voor de totale ombouwkosten van 40-45 euro hoef je het niet te laten :)
 
Daar heb je ook weer gelijk in... sorrie..

Trouwens ik zou er wel een keer op willen rijden zo'n FJR.. vind ze wel mooi !
En zeker mooier dan de Honda !!
 
Daar heb je ook weer gelijk in... sorrie..

Trouwens ik zou er wel een keer op willen rijden zo'n FJR.. vind ze wel mooi !
En zeker mooier dan de Honda !!

Excuses geaccepteerd :)

Vind de FJR zelf zeker mooier dan de STX, daarnaast vind ik de insteek van Yamaha aantrekkelijker: Geen toermonster die ook sportief moet kunnen rijden , maar een sportmotor die uitermate geschikt is om te toeren (althans mijn opinie). De (al dan niet gedwongen :P ) keuze om van een Pan naar een FJR over te stappen is na 23000 km voor mij wel de juiste gebleken. En de ombouw naar een nog "sportievere" versie idem dito (al moet ik daar nog meer km's mee rijden).
 
Terug
Bovenaan Onderaan