Yamaha FS1

Ik wil graag reageren..:-) Mijn carriere begon in 1982 ook met een Yamaha Fs1..en wel de FS1 DX..Was een 75 er met de hoge smalle tank..Framenummer serie was nog steeds 378...Want na deze DX had ik een 79 er bordeaux rode FS1 DX met kunstof zijdeksel..Beide heb ik met membraam blok, originele FS1 cilinder en dito uitlaat met schuine achterkant.16 mm Mikuni met chokeknop op de carburateur..Ooit vanaf de FS1 / 378 had je nog choke hendel aan het stuur en dus op de carburateur een kabelverbinding...

Onder de groene FS1 DZ uit 1975 heb ik ooit nog een FS blok met roterende inlaat gehad...Die was aardig snel..Toendertijd had je al aluminium 60 CC cilinders met een racezuiger voorzien van een enkele L zuigerveer..Met een bewerkte schijf van de roterende inlaat en een tandwielverhouding van 14 voor en 41 achter ( in plaats van 42 ) waren de snelheden redelijk onverantwoord..Ondanks schijfrem voor, DX

Ik heb zelf een 5 bak FS1 gehad ook 60cc maar dat waren gietijzer cilinders.
 
Leuke topic van de Fs1..Mijn eerste ervaring met de Fs1's van mijn oudere buurjongens waren 1 met hoge stalen tank uit 1975 met een 378 frame, gewoon met membraam..16 milimeter en originele Fs1 cilinder met gewone zuiger..Tandwielverhouding 14-41 in plaats van de 1 op 3 verhouding welke 14-42 zou zijn, of 13-39..Originele uitlaten met schuin achterkantje..Chromen ronde luchtfilterhuis zoals bijna alle Fs1's die hadden....Later deze brommer overgenomen in 1982 en heb daaronder een keer een Fs1 blok met roterende inlaat eronder gezet...SChijfje iets bewerkt om langer het mengsel aan te kunnen zuigen..Naast deze kwam ik ook nog de 2F2 serie tegen, met de eerste plastic zijkappen die in een punt richting bezinekraan uitliepen...Ik meende dat die al bij de 1J5 begonnen...Daarna kreeg je de 3E9 met wel forse bolle tank en weer andere soort plastic kappen...Die kreeg voor het eerst ook een kunstof luchtfilterhuis...

Het aantal setjes wat ik aan zuigers en cilinders gehad heb, is divers....Van originele Fs1 cilinders met gepoorte zuiger en 1 enkele L zuigerveer tot, 60CC F5B cilinders die ik zelf gepoort heb om aan een redelijk vermogen te komen..Toendertijd had je ook de eerst aluminium 60 CC cilinders die al redelijke spoelpoorten en uitlaatpoort op maat hadden..Daarbovenop had ik altijd een watergekoelde kop met de beugels van de radiateur daarop uitkomend...De imitatie set daarvan, was dat de radiateur met beugels onderaan het blok gemonteerd werd.Overigens veel beter vanwege overdracht van trilling die toch gunstiger bleek..
 
Wat leuk dat ik dit topic tegen kom.
Ik heb zelf ook een FS1 (2f2) uit 77
Met Athena 60CC cilinder en gewoon membraanblok. Loopt als een speer.
Vroeger heel wat meiden mee opgehaald.


80.jpg
 

Bijlagen

  • klaar.jpg
    klaar.jpg
    310,5 KB · Weergaven: 54
  • kop.jpg
    kop.jpg
    103,3 KB · Weergaven: 44
Ik heb vroeger ook een FS1 gehad,maar dat was een 5bak met roterende inlaat ,ook met 60cc cilinder,dingetje liep tegen de 100,
blijven leuke fietsjes.Jammer dat ze tegenwoordig zo duur zijn,zeker de 5bak.
 
Als ik ooit nog eens geld nodig heb ;)
Ik heb hem helemaal uit elkaar gehad en de motor zat er los bij. Uit elkaar. Maar wel het originele blok.
Er zat een 2RU roterende schijfblok onder, maar die heb ik verkocht. Op Marktplaats werd er om gevochten.
Hij is leuk zo, maar wat een prutkoppelingen hebben die dingen. Ik heb er een drieplaats van gemaakt en nu slipt hij alleen nog een beetje als het heel koud is. Na vijf minuten rijden gaat hij als de brandweer. Ik heb met de Athena 93 op de GPS gehaald.
 
Als ik ooit nog eens geld nodig heb ;)
Ik heb hem helemaal uit elkaar gehad en de motor zat er los bij. Uit elkaar. Maar wel het originele blok.
Er zat een 2RU roterende schijfblok onder, maar die heb ik verkocht. Op Marktplaats werd er om gevochten.
Hij is leuk zo, maar wat een prutkoppelingen hebben die dingen. Ik heb er een drieplaats van gemaakt en nu slipt hij alleen nog een beetje als het heel koud is. Na vijf minuten rijden gaat hij als de brandweer. Ik heb met de Athena 93 op de GPS gehaald.
Ja die koppeling is een zwak punt,daar had ik vroeger ook last van,wat voor olie heb je in de bak zitten?
 
Dat weet ik niet meer precies. Maar wel een 10W40 speciaal voor natte koppelingen.
Het is de eerste paar minuten als hij koud is een probleem. En eigenlijk ook weer niet, want ik tuf eerst rustig de buurt uit en draai hem netjes warm. Dan het gas er op! ik heb in Haarlem al heel wat nekken doen verdraaien
 
Dat weet ik niet meer precies. Maar wel een 10W40 speciaal voor natte koppelingen.
Het is de eerste paar minuten als hij koud is een probleem. En eigenlijk ook weer niet, want ik tuf eerst rustig de buurt uit en draai hem netjes warm. Dan het gas er op! ik heb in Haarlem al heel wat nekken doen verdraaien
Beste is om er Motul transoil in te doen,dat is speciaal voor 2 takt bakken,heb je ook de koppeling goed afgesteld bij het
stelmechaniek links op het motordeksel,deze moet een bepaalde speling hebben zodat hij niet constant tegen de drukstift zit.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal er eens naar kijken, voorlopig is hij een beetje uit de vaart. Maar dat komt door de CBR,
Koppeling is uiteraard goed afgesteld,
 
Die zitten er ook in. Een aanslag voor het wormwiel, maar het werkt. Vergis je niet in een Athena 60cc :]
Ja dat zal best,maar sommige koppelingen zijn erg gevoelig voor de soort olie die er in zit,dus dat zou je dan nog kunnen proberen,het zijn de kosten en werk niet.
 
Het kan ook heel goed de olie zijn. Dat denk ik haast wel zeker. Als de brommer de hele dag binnen op het werk heeft gestaan bij 17 graden, is de koude start perfect. Daarmee bedoel ik dat ik meteen zonder te slippen volgas weg kan.
Staat hij thuis in de schuur rond het vriespunt, dan is het vragen om narigheid. Ik kan er mee leven, maar het hoort niet.
Eerst de CBR aanpassen, want die koppeling heeft ook een gebbetje :X
 
Ik zal die van mij ook nog even posten, vorig jaar aangeschaft naast de Zundapp GTS 50. Zit nog wel wat werk aan ( heb wel nieuw zadel inmiddels) maar kan er lekker mee toeren!
 

Bijlagen

  • d45a2f3c-da69-4e01-ab7c-5f54fdb36753.jpg
    d45a2f3c-da69-4e01-ab7c-5f54fdb36753.jpg
    387,3 KB · Weergaven: 20
Mooi plaatjes hier, er zitten echt pareltjes tussen!
Kan iemand mij vertellen hoe de originele spanningsregelaar van een FS1 van '81 in elkaar hoort te zitten?
 
Nee, die van ons zit een boutje doorheen met wat (plastic)ringetjes. Maar hoe dit ooit heeft gezeten weten we niet...
 
Terug
Bovenaan Onderaan