Yamaha FZ 750

Stefan79

Rookie
13 okt 2009
1
0
lochem
Ik ben van plan om mijn yamaha FZ 750 om te gaan bouwen.
Nou vraag ik mij af of hier al iemand ervaring heeft met het ombouwen van deze motor en of dat allemaal een beetje low budget te doen is?
 
Ik rij al 18 jaar met een verbouwde FZ750 rond uit 1985. Inmiddels is hij 911 cc en loopt als een kogel.

Heb het volgende veranderd:

Voorvork FZR 1000 1993 UPS
Voorwiel Marchesini 3,5 X 17" van een OW01
Remschijven Brembo 320 mm
Remklauwen R1
Tellerset ect. Home made
Koplamp Honda Hawk
Clipons Harris racing
Achterbrug Bakker Netherlands model YZF
Achterwiel YZF 5.5X17"
Uitlaat Bos titanium
Voor de rest zitten er erg veel met de hand gemaakte onderdelen op.

Dus als je vragen hebt.

full
 
Ik rij al 18 jaar met een verbouwde FZ750 rond uit 1985. Inmiddels is hij 911 cc en loopt als een kogel.

Heb het volgende veranderd:

Voorvork FZR 1000 1993 UPS
Voorwiel Marchesini 3,5 X 17" van een OW01
Remschijven Brembo 320 mm
Remklauwen R1
Tellerset ect. Home made
Koplamp Honda Hawk
Clipons Harris racing
Achterbrug Bakker Netherlands model YZF
Achterwiel YZF 5.5X17"
Uitlaat Bos titanium
Voor de rest zitten er erg veel met de hand gemaakte onderdelen op.

Dus als je vragen hebt.

[afbeelding]

Misschien een erg offtopic vraag, maar dit is toch helemaal niet low-budget?
(vraagje uit pure interesse!)
 
Allemaal tweedehands spul. En heel veel zelf doen. Heb er twee winters over gedaan. Motorblok bijvoorbeeld. Allemaal van marktplaats af en geen dure delen. Gewoon een 1000 blok en een 750 mixen. Dit idee heb ik van Engelse sites af. Normaal 97 achterwiel pk's en met 911 cc zijn het er 112 pk geworden. Kosten ongeveer 3 a 4 honderd euro als je al een 750 blok hebt.

Het gaat hier inderdaad om ervaring en wat allemaal uitwisselbaar is van de verschillende Yamaha onderdelen. En ik kan je vertellen dat het heel veel is. O ja, en een beetje geduld. Je moet wel eens tegen dingen aanlopen.

full
 
Laatst bewerkt:
kijk kijk een fz bouwer...

je hebt er al een hoop aangedaan.

Ik ben niet verder gekomen dan strippen, matzwart spuiten en een fzr 1000 18 inch achtervelg....

wat nog op het programma staat is in ieder geval een 135 pk fzr blok....

heb je misschien meer fotoos van de voorkant.. ik wil er eigenlijk een kuip van een andere motor op, maar dit lijkt moeijlijk. heb al een rgv250 geprobeerd maar dat past niet echt. nu bezig met cbr600, maar dat lijkt niet echt mooi (te breed). dus misschien is een klein stuurkuipje een alternatief. Heb je daar wat fotoos van. ook naar e zelfgemaakte tellerunit en de clip ons en bevestiging van usd ben ik zeer nieuwsgierig

Groeten

P
 
hier wat piicies uit mijn eigen fz inspiratieboek dat ik van het web verzameld heb. niet alles is goed gelukt, maar het geeft wel een goede indruk van de mogelijkheden
full
 
~
Allemaal tweedehands spul. En heel veel zelf doen. Heb er twee winters over gedaan. Motorblok bijvoorbeeld. Allemaal van marktplaats af en geen dure delen. Gewoon een 1000 blok en een 750 mixen. Dit idee heb ik van Engelse sites af. Normaal 97 achterwiel pk's en met 911 cc zijn het er 112 pk geworden. Kosten ongeveer 3 a 4 honderd euro als je al een 750 blok hebt.

Het gaat hier inderdaad om ervaring en wat allemaal uitwisselbaar is van de verschillende Yamaha onderdelen. En ik kan je vertellen dat het heel veel is. O ja, en een beetje geduld. Je moet wel eens tegen dingen aanlopen.

Waarom de mix van 750 / 1000 ?….om het uiterlijke van het blok en toch iets meer vermogen !
 
In Engeland hebben ze geraced met deze blokken. Het is een raceklasse waar ze met motoren van voor 1990 rijden. GSX r en FZR 1000 en zo. Maar als je met een FZ deel neemt dan mag je de conversie doen zoals ik die ook heb gedaan. Ja, en waarom doe je het. Deels als experiment en omdat het blok totaal anders aanvoelt als een 1000 omdat de boring en slag verhouding heel erg overvierkant is. Lichtere krukas van de 750 en een hele korte slag.
 
H’mmm interessant, hoeveel toeren draai je dan !….en hoe zit het met je compressie ?
De duizend zuigers passen zo op de zeveneneenhalf drijfstangen !
Linkje van de Engelse sites
 
compressie zou ik niet weten maar zal ongeveer origineel zijn, zuigers hebben de zelfde vorm en komen net zo hoog.

De pistonpennen zijn even dik, dus dat is ook geen probleem. Ik draai het maximaal aantal toeren van een 750, 11.000 geloof ik.
 
:W Dag oma, hoe is het met u ?

op bikepics.com zijn nog wel meer foto's te vinden :)

Persoonlijk vindt ik een '86 (topkuip en taartscheppie) rood-wit-blauwe in originele staat (zoals Billy paar jaar geleden) ook wel erg mooi. Tot je hem naast wat moderner spul zet, dan is het ontwerp toch wel weer wat .. eh.. eighties ;)

ach ja, 911 is een mooie conversie, of hele 1000 in het carter van een 750 lepelen. 89> voorvork erin met voor en achter de velgen van de eerste 1000 (2LA). Of hele vork van een 2LA, is wel beter maar die 320 schijven zijn imho zo groot. Nieuwe schokdemper er onder, stalen remleidingen, dan heb je toch een motor die op straat uitstekend rijdt terwijl geen enkel jonkie in de gaten heeft dat een FZ met een goede piloot in het zadel het jongere spul nog aardig partij kan geven.

We hebben trouwens ook een eigen site: www.fz750.nl *O*

Cheers, Dutch
 
Mijn FZ wordt volgend jaar 25 en daarmee belastingvrij, dus ik dacht ze verdient wel een motorische opknapbeurt.

Ben dus begonnen met een nieuw blok. YZF 750 carters en bak. Krukas en de rest van een fzr 1000. Door schade aan de cilinderwand moest ik nieuwe zuigers hebben dus het volgende gekocht. Een 1040 cc setje van Wiseco met hogere compressie. Het blok wordt weer netjes zijdeglans zwart gespoten zodat het niet te veel opvalt. Kijken of ze daar van opknapt. Tevens plaats ik een exup, want ik ga voor koppel onderin. Moet er wel fatsoenlijk mee op vakantie kunnen.
full
 
Hier nog een (beginnend) FZ knutselaar.Ik heb een FZ uit 1988 welke ik om wil gaan bouwen tot streetfighter en ook ik zat/zit vooral met de banden>Daarom heb ik besloten om er een complete frz1000 3le voor en achterpartij in te zetten,met waarschijnlijk r1 goldspot remmen.Uit alle info die ik heb kunnen vinden schijnt dit vrij eenvoudig overzetbaar te zijn.vandaar uit ga ik dan rustig verder bouwen aan de rest van de fiets
Nog ff een fotootje van mijn slachtoffer O-)
full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan