Yamaha FZ6 S 2004 Heet motorblok

Trigger84

Rookie
8 jun 2013
17
0
Venlo
Ik heb vorige week een Yamaha FZ6 S uit 2004 gekocht met 39.100 KM op de teller. Ik heb er 60km op gereden zonder merkwaardigheden, nu heb ik de motor schoongemaakt en de ketting gesmeerd.

Na een kort test ritje viel mij op dat de motor zeer heet werd in kort tijdsbestek, zonder overdreven gas te geven. Mijn laars begon een beetje te smelten en er kwam een vreemde geur uit de motor. (verbrand rubber denk ik van de laars).

Ik heb de motor 24 uur laten afkoelen buiten en de onderstaande test met notities gemaakt.

Klimaat
Buiten temp. 23 graden celcius
Luchtvochtigheid 42%
Wind 3km/h

Opmerking:
Motor staat buiten en is 24 uur niet aan geweest, blok is koud en max 10 graden.

tabel.JPG


Opmerking
- Radiateur ventilator draait gewoon. (vanaf moment dat ik start)
- Er viel een druppeltje water op de grond uit het achterste gedeelte van de motor.
- Het olie pijl zit tussen min en max in.
- Koelvloeistof zit precies tussen min en max in. (Ik heb geen idee wanneer deze voor het laatst bijgevuld is.)
1_koelvloeistof_pijl.JPG


Het deel van de motor wat al gelijk vanaf de start gloeiend heet word en niet meer aan te raken is, zie het rood geaceerde deel hieronder in het plaatje.
1_motorblok_hittebron.jpg



Ik heb een filmpje gemaakt zodat je kunt horen hoe de motor klinkt.


Foto's
Koelvloeistofpijl:
http://orangegorilla.nl/motor/1_koelvloeistof_pijl.JPG
http://orangegorilla.nl/motor/1_koelvloeistof_pijl2.JPG
http://orangegorilla.nl/motor/1_motorblok.JPG
http://orangegorilla.nl/motor/1_motorblok2.JPG
http://orangegorilla.nl/motor/1_motorblok_hittebron.jpg

Handboek
http://orangegorilla.nl/motor/Handboek Yamaha FZ6.PDF

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? '(
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vorige week een Yamaha FZ6 S uit 2004 gekocht met 39.100 KM op de teller. Ik heb er 60km op gereden zonder merkwaardigheden, nu heb ik de motor schoongemaakt en de ketting gesmeerd.

Na een kort test ritje viel mij op dat de motor zeer heet werd in kort tijdsbestek, zonder overdreven gas te geven. Mijn laars begon een beetje te smelten en er kwam een vreemde geur uit de motor. (verbrand rubber denk ik van de laars).

Ik heb de motor 24 uur laten afkoelen buiten en de onderstaande test met notities gemaakt.

Klimaat
Buiten temp. 23 graden celcius
Luchtvochtigheid 42%
Wind 3km/h

Opmerking:
Motor staat buiten en is 24 uur niet aan geweest, blok is koud en max 10 graden.

[afbeelding]

Opmerking
- Radiateur ventilator draait gewoon. (vanaf moment dat ik start)
- Er viel een druppeltje water op de grond uit het achterste gedeelte van de motor.
- Het olie pijl zit tussen min en max in.
- Koelvloeistof zit precies tussen min en max in. (Ik heb geen idee wanneer deze voor het laatst bijgevuld is.) [afbeelding]

Het deel van de motor wat al gelijk vanaf de start gloeiend heet word en niet meer aan te raken is, zie het rood geaceerde deel hieronder in het plaatje.
[afbeelding]


Ik heb een filmpje gemaakt zodat je kunt horen hoe de motor klinkt.


Foto's
Koelvloeistofpijl:
http://orangegorilla.nl/motor/1_koelvloeistof_pijl.JPG
http://orangegorilla.nl/motor/1_koelvloeistof_pijl2.JPG
http://orangegorilla.nl/motor/1_motorblok.JPG
http://orangegorilla.nl/motor/1_motorblok2.JPG
http://orangegorilla.nl/motor/1_motorblok_hittebron.jpg

Handboek
http://orangegorilla.nl/motor/Handboek Yamaha FZ6.PDF

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? '(

Vreemd dat de ventilator meteen gaat draaien terwijl het koelwater nog koud is.
 
Dat de motor zo snel warm wordt bij stationair draaien zonder te rijden is niet bijzonder, de motor krijgt immers geen rijwind om te koelen. Wat wel raar is, is dat de fan al bij het stsrten van de motor begint te draaien, dat hoort niet.
 
Ik heb vorige week een Yamaha FZ6 S uit 2004 gekocht met 39.100 KM op de teller. Ik heb er 60km op gereden zonder merkwaardigheden, nu heb ik de motor schoongemaakt en de ketting gesmeerd.

Na een kort test ritje viel mij op dat de motor zeer heet werd in kort tijdsbestek, zonder overdreven gas te geven. Mijn laars begon een beetje te smelten en er kwam een vreemde geur uit de motor. (verbrand rubber denk ik van de laars).

Ik heb de motor 24 uur laten afkoelen buiten en de onderstaande test met notities gemaakt.

Klimaat
Buiten temp. 23 graden celcius
Luchtvochtigheid 42%
Wind 3km/h

Opmerking:
Motor staat buiten en is 24 uur niet aan geweest, blok is koud en max 10 graden.

[afbeelding]

Opmerking
- Radiateur ventilator draait gewoon. (vanaf moment dat ik start)
- Er viel een druppeltje water op de grond uit het achterste gedeelte van de motor.
- Het olie pijl zit tussen min en max in.
- Koelvloeistof zit precies tussen min en max in. (Ik heb geen idee wanneer deze voor het laatst bijgevuld is.) [afbeelding]

Het deel van de motor wat al gelijk vanaf de start gloeiend heet word en niet meer aan te raken is, zie het rood geaceerde deel hieronder in het plaatje.
[afbeelding]


Ik heb een filmpje gemaakt zodat je kunt horen hoe de motor klinkt.


Foto's
Koelvloeistofpijl:
http://orangegorilla.nl/motor/1_koelvloeistof_pijl.JPG
http://orangegorilla.nl/motor/1_koelvloeistof_pijl2.JPG
http://orangegorilla.nl/motor/1_motorblok.JPG
http://orangegorilla.nl/motor/1_motorblok2.JPG
http://orangegorilla.nl/motor/1_motorblok_hittebron.jpg

Handboek
http://orangegorilla.nl/motor/Handboek Yamaha FZ6.PDF

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? '(


Kijk eens naar de thermostaat, denk dat dat de dader is en dat die dicht blijft zitten, zeker omdat de ventilator meteen gaat draaien.
 
hoe zorgt een thermostaat ervoor dat de fan blijft of gaat draaien?
voel eens aan de radiateur of deze net zo snel heet word.
zoja, dan zit de thermostaat niet dicht.
en gaat de fan ook weer uit?
 
Laatst bewerkt:
Ga eens kijken of de ventilator nog wordt aangestuurd door de koelwatersensor? Als er mee is gerommeld (ventilator wordt aangestuurd door de oliesensor ofzo) dan heb je de shit van de vorige eigenaar gekocht!
 
Ik heb net de motor weer gestart en zie dat de ventilator dit maal niet draait. Ik heb hem in de 1e versnelling gezet en toen weer gas gegeven tot het 2e temp streepje kwam (5min) en steeds gekeken, maar dit maal sloeg de ventilator NIET aan.
 
Kan volgens mij drie redenen hebben:
- Niet goed ontlucht, luchtbellen kunnen hitteproblemen veroorzaken
- Waterpomp pompt niet goed
- Thermostaat zit vast en gaat niet open (zoals hier boven al gezegd de grootste verdachte)
 
hoe zorgt een thermostaat ervoor dat de fan blijft of gaat draaien?
voel eens aan de radiateur of deze net zo snel heet word.
zoja, dan zit de thermostaat niet dicht.
en gaat de fan ook weer uit?


Als de temperatuur opnemer tussen de koelvloeistof afkomstig van de cilinders en de thermostaat zit welke niet open gaat. denk ik zo Bananeman en ..............misschien is er wel niets aan de hand dan behalve de ventilator sensor defect is.
 
Laatst bewerkt:
Als de temperatuur opnemer tussen de koelvloeistof en de thermostaat zit welke niet open gaat. denk ik zo Bananeman


die zit op de radiateur.
als de schakelaar in het circuit voor de thermostaat zou zitten, dan slaat de fan altijd veel te vroeg aan.
de sensor op de thermostaat is meestal voor de temperatuurmeter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan