Beste motorliefhebbers,
in oktober 2007 heb ik mij een yamaha fz 750 gekocht uit 1987. ik heb de motorfiets gekocht van iemand die mij vertelde dat de motor niet vonkte. toen ik eenmaal bezig was kwam ik achter veel problemen. zo zaten er veel draadbreuken in de kabelboom, waren er 3 draden vanaf de tank doorgebrand en was mijn linker pick up kapot (afgebroken) ik heb de motor toen zoveel mogelijk gestript en ben toen begonnen om de hele kabelboom goed te maken. dit is ook gelukt. ook heb ik een 2dehands pick up gekocht en geplaats. echter nog steeds geen vonk. toen kwam ik er in december achter dat ik een 2kt motor heb en een 1fn blok. een amerikaanse fiets dus met een europees blok. Alleen bleek de cdi unit dus ook van een amerikaanse te zijn, net zoals de kabelboom. ik heb toen vernomen dat ik een goede cdi bij mijn blok moest hebben en heb die toen gekocht. ik heb nu een 1fn blok met een 1fn cdi unit. ik heb de stekkers in de cdi opnieuw aangesloten zoals vermeld in het werkplaatshandboek. wat me opviel was dat de draden van de pick ups net andersom in de cdi moesten als bij de amerikaanse cdi, waardoor naar mijn mening de bobines ook net andersom aangesloten moet worden. de linker bobine stuurde eerst de 1ste en 4de cilinder aan en moet nu dus de 2de en 3de aansturen lijkt mij. Ik heb alles nu aangesloten en ik heb ook 4 vonken, maar de motor loopt niet. als ik de motor start komt er een hoop geplof en geknal uit de uitlaat en carburteurs. naar mijn mening krijgt hij dus zowel brandstof als een vonk, maar misschien niet op het goede moment?? ik heb de bougies, kabels en doppen ook al vervangen. ik test de motor overigens zonder luchtfilter.
heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn of wat ik eraan kan doen??
Groeten Robin
in oktober 2007 heb ik mij een yamaha fz 750 gekocht uit 1987. ik heb de motorfiets gekocht van iemand die mij vertelde dat de motor niet vonkte. toen ik eenmaal bezig was kwam ik achter veel problemen. zo zaten er veel draadbreuken in de kabelboom, waren er 3 draden vanaf de tank doorgebrand en was mijn linker pick up kapot (afgebroken) ik heb de motor toen zoveel mogelijk gestript en ben toen begonnen om de hele kabelboom goed te maken. dit is ook gelukt. ook heb ik een 2dehands pick up gekocht en geplaats. echter nog steeds geen vonk. toen kwam ik er in december achter dat ik een 2kt motor heb en een 1fn blok. een amerikaanse fiets dus met een europees blok. Alleen bleek de cdi unit dus ook van een amerikaanse te zijn, net zoals de kabelboom. ik heb toen vernomen dat ik een goede cdi bij mijn blok moest hebben en heb die toen gekocht. ik heb nu een 1fn blok met een 1fn cdi unit. ik heb de stekkers in de cdi opnieuw aangesloten zoals vermeld in het werkplaatshandboek. wat me opviel was dat de draden van de pick ups net andersom in de cdi moesten als bij de amerikaanse cdi, waardoor naar mijn mening de bobines ook net andersom aangesloten moet worden. de linker bobine stuurde eerst de 1ste en 4de cilinder aan en moet nu dus de 2de en 3de aansturen lijkt mij. Ik heb alles nu aangesloten en ik heb ook 4 vonken, maar de motor loopt niet. als ik de motor start komt er een hoop geplof en geknal uit de uitlaat en carburteurs. naar mijn mening krijgt hij dus zowel brandstof als een vonk, maar misschien niet op het goede moment?? ik heb de bougies, kabels en doppen ook al vervangen. ik test de motor overigens zonder luchtfilter.
heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn of wat ik eraan kan doen??
Groeten Robin