Yamaha FZ750 met startproblemen

Leon1986

Die hard MF'er
2 nov 2007
420
0
Hoogezand
Beste motorliefhebbers,

in oktober 2007 heb ik mij een yamaha fz 750 gekocht uit 1987. ik heb de motorfiets gekocht van iemand die mij vertelde dat de motor niet vonkte. toen ik eenmaal bezig was kwam ik achter veel problemen. zo zaten er veel draadbreuken in de kabelboom, waren er 3 draden vanaf de tank doorgebrand en was mijn linker pick up kapot (afgebroken) ik heb de motor toen zoveel mogelijk gestript en ben toen begonnen om de hele kabelboom goed te maken. dit is ook gelukt. ook heb ik een 2dehands pick up gekocht en geplaats. echter nog steeds geen vonk. toen kwam ik er in december achter dat ik een 2kt motor heb en een 1fn blok. een amerikaanse fiets dus met een europees blok. Alleen bleek de cdi unit dus ook van een amerikaanse te zijn, net zoals de kabelboom. ik heb toen vernomen dat ik een goede cdi bij mijn blok moest hebben en heb die toen gekocht. ik heb nu een 1fn blok met een 1fn cdi unit. ik heb de stekkers in de cdi opnieuw aangesloten zoals vermeld in het werkplaatshandboek. wat me opviel was dat de draden van de pick ups net andersom in de cdi moesten als bij de amerikaanse cdi, waardoor naar mijn mening de bobines ook net andersom aangesloten moet worden. de linker bobine stuurde eerst de 1ste en 4de cilinder aan en moet nu dus de 2de en 3de aansturen lijkt mij. Ik heb alles nu aangesloten en ik heb ook 4 vonken, maar de motor loopt niet. als ik de motor start komt er een hoop geplof en geknal uit de uitlaat en carburteurs. naar mijn mening krijgt hij dus zowel brandstof als een vonk, maar misschien niet op het goede moment?? ik heb de bougies, kabels en doppen ook al vervangen. ik test de motor overigens zonder luchtfilter.

heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn of wat ik eraan kan doen??

Groeten Robin
full
 
Kabels van je bougies? Die zitten aan je bobine gegoten en kunnen niet los.
De 1FN motortype heeft 2 pickup spoelen, de latere types 1 .
Zonder luchtfilter is de FZ motor lastig te starten, dus beter met luchtfilter erop.
Bougies niet zwart geroet zodat deze slecht vonkt ? Misschien choke niet aanzetten maar de gashendel tot de stuit houden en dan proberen door te starten. (Aan de stuit houden en niet met je gas gaan spelen totdat de motor aanslaat). Bobines volgorde staan in je WPH . Aanduwen is ook een optie ! Heb zelf ook een 1FN lopen als een tierelier !

Als alles werkt optie ff je achtervelg vervangen voor een later type velg van de FZ kan je d`r een BT54r op zetten 150 ipv 130/140 past erzo in zonder aanpassingen , ook het eerste type achtervelg van de FZR1000 past er in(ietsjes aanpassen 170 breed) .


FZ club Microsoft OneDrive - Access files anywhere. Create docs with free Office Online.
 
Laatst bewerkt:
ik heb nog een CDI liggen van een XJ700X (in de basis hetzelfde blok), de code is meen ik 15-35, maar dat weet ik niet zeker.

Als het daaraan zou liggen, kan ik je dus misschien verder helpen.

Probeer eens een tijdje door te starten en draai er dan een bougie uit.
Is hij nat, dan krijgt hij genoeg benzine, is hij droog dan niet.
Is de vacuumleiding van de benzinekraan aangesloten?

Veel succes met deze kruisraket.
 
Hallo heren,

bedant voor al jullie reacties.

ik heb vandaag het hele electronische onstekinscircuit opnieuw aangesloten volgens het werkplaatshandboek, maar nog steeds zonder resultaat. Ook heb ik mijn beide pickups gemeten, zaten rond de 155Ohm en schieten op en neer qua waardes op het moment dat ik de startknop indruk. dit lijkt me dus goed. ook heb ik de bobines aangesloten volgens schema. gekeken en ze geven alle 4 een vonk. Ik heb er vandaag een kennis naar laten kijken, en volgens hem zijn de vonken wel degelijk goed, ik dacht dat ze misschien toch te zwak waren of zoiets. Op het moment dat ik de startknop indruk hoor je af en toe geplof , maar ook hele harde knallen. kan dit misschien aan het ontstekingstijdstip liggen? en kan ik dit afstellen? ik vind het wel raar, want alles is volgens tekening aangesloten.

iemand nog een idee??

Mvg Robin
 
hallo marlboroman,

om heel eerlijk te zijn gaat mijn kennis niet zo ver en heb ik er de apparatuur niet voor. Ik wil het even testen met andere bobines, kijken of dat wat uitmaakt.

mvg
 
ik heb de bobines goed aangesloten en ook al omgedraaid, maar dan reageert de motor helemaal niet. ik denk dus dat ze nu wel goed aangesloten zijn. Alleen heb ik wel mijn vermoeden bij de bobines zelf, aangezien de bougiedoppen en kabels vervangen zijn, en omdat ik inmiddels vernomen heb dat de bobines normaal in elkaar geklonken zitten.

mvg
 
om alles goed aan te sluiten kun je het best op de kleuren letten in de schema's .
Links en rechts van de bobines zijn zo goed te onderscheiden.

Heb je de de stekkers van de pickupcoils al eens van plaats gewisseld ?

F.
 
Hallo Heren,

ik heb na weer een heel weekend ploeteren besloten om mijn FZ te verkopen (in z'n geheel of in onderdelen) ik had de motor graag aan de loop gekregen, maar heb er nu al aardig wat tijd en energie in zitten, dus ga ik nu op zoek naar een lopende motor (fz). In ieder geval bedankt voor al jullie reacties en tips, en mocht iemand nog onderdelen nodig zijn hoor ik het wel.

Mvg Robin Geersing
06-28786049
 
Hallo,

toch nog even terugkomend op mijn FZ. Toen ik destijds mijn linker pickup kapot had, is deze vervangen voor een rechter pickup. Ik heb hier verder nooit meer over nagedacht, maar er vroeg me vandaag iemand of het probleem daar niet kan liggen, en dat ik misschien dan wel veel te moeilijk zoek. Weet iemand of een linker en een rechter pickup identiek zijn, of toch niet??

Alvast bedankt,

Mvg Robin
 
om alles goed aan te sluiten kun je het best op de kleuren letten in de schema's .
Links en rechts van de bobines zijn zo goed te onderscheiden.

Heb je de de stekkers van de pickupcoils al eens van plaats gewisseld ?

F.


Frans een pickupspoel is een pickupspoel toch ? bosje koperdraad gewikkeld met een bepaalde dikte en ohmse waarde !
 
Terug
Bovenaan Onderaan