Yamaha FZR 1000 (20 jaar oud)

G

GTR

Guest
Ik heb een vraagje. Over niet al te lange tijd ben ik in het bezit van een rbw A >25 kW.
Motorpak (lederen alphinestars) met schoeisel komt er als het goed is zeer binnenkort aan. Nu ben ik stiekem al het kijken voor een (oude) motor om op te beginnen. (maximaal 2000 euro) Mijn voorkeur gaat uit naar een supersport 600/750 of 1000cc. Nu is de aanschaf hiervan vanuit financieel oogpunt (arme student :P ) gezien helaas pas op zijn vroegst begin volgend jaar mogelijk. Toch heb ik al eens op markplaats gekeken.

Deze 2 kwam ik tegen en spraken mij aan:
FZR 1000 '87 en FZR 1000 '88

De één met 56.840 en de ander met 61.000 op de teller. Mijn vraag is dan ook vooral wat is nog 'verstandig' om te kopen? Ik kan mij voorstellen dat een goed onderhouden motor met 50.000 op de teller waar netjes mee is omgegaan (warmgereden is e.d.) in prima staat kan zijn terwijl eenzelfde motor met 20.000 op de teller waarmee ruw is omgegaan en die niet goed onderhouden is totaal 'afgetrapt' kan zijn.

Uiteraard zou ik ook voordat ik bij een dergelijke motor over zou gaan tot kopen een fatsoendelijke proefrit maken. Hebben jullie tips (wat dan ook) en/of opmerkingen m.b.t. zulke oude fietsen met dergelijk hoge kilometerstanden?

Ik ben van plan volgende zomer een 'tour de europa' te maken dus hij krijgt hoe dan ook een grote beurt. (én de fiets hoeft ook echt geen 10 jaar mee te gaan, hij is puur bedoeld om 2 of 3 jaar op te rijden en ondertussen sparen voor een nieuwere/mooiere motor)
 
De FZR1000 staat bekend als een beresterke motor, zowel kwa betrouwbaarheid als vermogend.
Vanaf 1989 kregen ze 1002cc ipv 989cc en 5 kleppen per cil, deze versie heeft zelfs 145pk ipv de 130 van de 989cc. Ik weet wel dat een FZR zeer veel olie kan zuipen, je kan er een slechte bij hebben. Controleer uiteinde uitlaat, is deze vochtig of erg zwart dan kan je er vergif op in nemen dat ie olie zuipt.
Die kmstanden zijn normaal voor die leeftijd en wanneer goed onderhoud is uitgevoerd moet dat geen probleem zijn.
Let bij proefrijden op rare trillingen vanuit het blok en kijk of de schokdemper en voorvork niet lek zijn.
Verder zeer snelle motor en ook nog steeds mooi!

Veel succes!

Groetjes,
Ronald
 
Terug
Bovenaan Onderaan