yamaha fzr 1000 exup bj89

ronny depauw

Rookie
31 jul 2019
14
2
ik heb een vraag . ik ben een fzr 1000 exup van bj 89 aan het restaureren. de carburatoren zijn reeds ultrasoon gereinigd en hebben een nieuw setje dichtingen. de exupklep staat dicht bij stationaer draaien en gaat open bij gas geven. ik heb dit reeds gecontroleerd. de motor is afgeregeld. de moto draait van de eerste slag. maar als ik de motor als hij warm heeft eens doortrek , dan krijg ik de motor niet boven de 9000 toeren. ik heb nieuwe bougies gestoken die ik bestelde bij een motorzaak. ik kreeg 4 bougies met de nummers= ngk dr8es-l. vroeger zaten erook ngk in,maar ander type. nummer= ngk dr8evx. is het mogelijk dat die nieuwe bougies niet tegen hoge toerentallen kunnen. heeft er hier iemand ervaring mee. groeten , ronny
 
EVX bougies zijn bougies met platina elektrode,is dus een duurdere versie van de es-l bougies,ze gaan dan ook langer mee.
Je kan ze dus beide gebruiken voor de FZR.
 
Nee, die bougies zijn goed. Zijn de kleppen recent gesteld? Is het luchtfilter in orde
als ik de moto koud start dan slaat die meteen aan , zelfs zonder choke te gebruiken . het is mijn derde fzr 1000. ik heb me altijd laten vertellen wanneer de fzr goed start, zijn de kleppen zeker goed. de moto mag een week stil staan. dan nog slaat de motor direct goed aan , zelfs zonder choke. de luchtfilter is en k&n en ziet er goed uit.op stationaer draait hij perfect en bij gas geven pakt goed aan.
 
Okee, daar sluit je behoorlijk wat mee uit. Kan je een keer proberen om de kabels van de Exup er af te halen en de exup volledig open te zetten, nauwkeurig.
Wat voor uitlaat zit er op?
Pas op met volledig open zetten, er zit vlgs mij geen directe eindstand in en als je te ver doordaait kan het zijn dat die weer dichtgaat.Het kan ook zijn dat de exup wel open dicht gaat maar dat de stand niet goed is.. Mijn 1000 gaat pas echt trekken bij 8000
 
Okee, daar sluit je behoorlijk wat mee uit. Kan je een keer proberen om de kabels van de Exup er af te halen en de exup volledig open te zetten, nauwkeurig.
Wat voor uitlaat zit er op?
Pas op met volledig open zetten, er zit vlgs mij geen directe eindstand in en als je te ver doordaait kan het zijn dat die weer dichtgaat.Het kan ook zijn dat de exup wel open dicht gaat maar dat de stand niet goed is.. Mijn 1000 gaat pas echt trekken bij 8000
er zit een volledige orginele uitlaat op. ik ga nog eens proberen met de exup kabels en de klep handmatig open te zetten. wat betreft goed optrekken moet je toch power onderin voelen onder de 8000 toeren ? ik laat je nog wat weten . het zal wel morgen of vrijdag pas zijn.
 
als ik de moto koud start dan slaat die meteen aan , zelfs zonder choke te gebruiken . het is mijn derde fzr 1000. ik heb me altijd laten vertellen wanneer de fzr goed start, zijn de kleppen zeker goed. de moto mag een week stil staan. dan nog slaat de motor direct goed aan , zelfs zonder choke. de luchtfilter is en k&n en ziet er goed uit.op stationaer draait hij perfect en bij gas geven pakt goed aan.
Dat de kleppen goed staan omdat de motor goed start zegt niks,mijn FZR startte ook prima,liep wel door naar 268 echte km,s,
maar bij een lektest had de motor 40% lekkage.
 
Laatst bewerkt:
Dat hoeft nog niet eens,1 met veel km,s kan door koolafzetting op de kleppen ook lekkage hebben.
FZR,s gebruiken vaak nogal een aardige slok olie,dat veroorzaakt ook interne vervuiling met het boven
genoemde gevolg.Die van mij lustte wel een borrel met 1 op1600.
Die van mij had ook een K&N filter maar heb er wel een Dynojet kitje in moeten zetten om hem goed lopend de krijgen,daarna
is hij bij Frederiks op de bank geweest,136pk was de uitkomst.
 
Laatst bewerkt:
er zit een volledige orginele uitlaat op. ik ga nog eens proberen met de exup kabels en de klep handmatig open te zetten. wat betreft goed optrekken moet je toch power onderin voelen onder de 8000 toeren ? ik laat je nog wat weten . het zal wel morgen of vrijdag pas zijn.
ik heb het toch nog eens geprobeerd.ik heb de kabels afgelegd van de exup , de demper afgenomen en de stand de klep open gezet , demper er op en terug doen draaien. was hetzelfde, heb de klep zowel dan bij draaiende motor handmatig eens geheel links en dan rechts open gezet.was allemaal hetzelfde. ik heb dan de exupkabels terug aangesloten en eens de luchtfilter uitgehaald. ik kreeg hem dan wel een beetje hoger in toeren. ik ga nog eens goed de stand van de exupklep controleren en misschien de oude bougies eens terug plaatsen. ik weet het anders niet direct. groeten ,ronny
 
Heb je ook gekeken of de gasschuiven wel helemaal open gaan,tevens nog controleren of je niet toevallig een geknepen Engelse versie heb(mijlen teller),
die hadden gasschuifdeksels die er voor zorgde dat de gasschuiven niet volledig open konden.
 
Ik denk dat de gaskabels dan misschien verkeerd liggen. Heb ik zelf ook gehad, stadsverkeer gaat goed, volgas haal je nooit.

Uiteindelijk is de tank er af geweest, bobineplaat, om bij de bougies te komen...

Misschien, misschien zitten de bougiekappen niet ver genoeg door, maar ik denk dat de gaskabels niet goed in de houders zitten, onder de tank, of helemaal niet in de houder en dan rijdt-ie gewoon :Y maar niet hard
 
Een FZR 1000 die meteen start zonder choke heeft meestal last van versleten carburateurs. Door de verticale positie slijten de gasbuizen uit en gaat hij benzine zuipen. Voordeel is wel dat hij lekker vlot start zonder choke.

Stinkt hij naar benzine?
 
ik bekijk het wel even morgen of vrijdag ik laat je wel wat weten
ik heb vandaag de oude bougies terug geplaatst. alles eens goed nagezien. ik heb de exupklep bekeken .die staat dicht bij stationaer draaien. ik heb de kabeltjes aan het exupmotortje wat bij geregeld. ik heb een testritje gedaan. ik heb al het gevoel dat de exup vanaf rond de 3 duizend toeren zijn werk doet. maar stopt terug bij 7 a 8 toeren. trekt dan niet meer door. ik denk toch nog eens kijken als de klep niet verkeerd zit of meer bij regelen. de motor heeft wel een hele tijd stil gestaan , denk ik. ik ga eens naar een motordealer om te vragen als er product bestaat om de kleppen eens te reinigen ( mengen bij benzine) en als dit nut kan hebben. groeten,ronny
 
Ja maar dat is niet je probleem,zoals ik al melde liep mijn FZR gewoon voluit ondanks de 40%lek.
Kijk eerst eens of de gasschuiven wel vol open gaan als je gas geeft,is dat goed probeer dan wat Rob RD suggereerde
om de exup klep volledig open te zetten en kijk of hij dan wel door wil in toeren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan