Yamaha fzr 600 1991 3he stottert en heb van alles geprobeert!

Theodt

Die hard MF'er
15 apr 2018
364
112
Beste luitjes
Ik had de motor gekocht met de gedachte even carbs schoon maken en rijden maar!
Zo gezegd zo gedaan maar toch bleef de fzr niet netjes rijden veel hikken en stoten! Daarna nog een keer de carburateurs gereinigd en forte motor power 1 in de tank gegooid en toen liep de motor een stuk beter. Alleen in de lage toeren tot 7000 was het nog steeds niet goed!
Ik maar de bougies eruit draaien en wat blijkt! Bougie cilinder 3 helemaal zwart! Ik schoon gemaakt en omgewisseld met cylinder 4. Toen liep de motor weer beter en had ik onderin ook power! toen alle bougies verwisselt en nu zit ik met dit probleem:

Bougie cylinder 4 blijft wit. Na warm rijden en 3-4x hard optrekken gaat de motor stotteren en blijft de power weg.
Gegevens yamaha fzr 600 3he
Bj 1991
Km stand 16800 miles.

Wat ik tot nu toe allemaal geprobeerd heb!

4 nieuwe bougies.
Voor de 3rde keer carburateurs gereinigd.
Compressie test met een slechte meter. Maar de resultaten zitten allemaal bij elkaar in de buurt.
Bobines en het elektrische systeem doorgemeten. spoelen beide 2.5k ohm.
Inlaat rubbers natgespoten met rem reiniger geen verandering van toerental.
Vlotterhoogte gecontroleerd
Bougiedoppen en kabels gecontroleerd en doorgemeten.

Verder heb ik niet echt een idee wat ik nog kan doen.
Ik vermoed niet dat de klepspeling van cilinder 4 opeens helemaal weg is En daardoor geen benzine in de cilinder.

Er zit op cilinder 1 wel een andere bougie dop dan cilinder 4 maar beide vonken goed...
Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!

Fotos van bougies:





 
Ja ja ,het maakt geen bal uit,als je al iets van het sproeiermateriaal zou weghalen is dat zo minimaal dat je
daar echt niks van merkt.Ik heb honderden sproeiers schoongemaakt en er is er niet 1 geweest waardoor een motor slechter ging lopen
want dat deed hij om mee te beginnen al daarom maak je de sproeiers schoon. :Y
En Rob als je motor al te rijk loopt moet je gewoon een kleinere sproeier monteren 😱
 
WTF ???
dus hij rijdt hééél even goed en daarna niet meer want "dat laagje" blijft maar dikker worden en dus te arm ???
goed lezen, Jan, goed lezen...

Die toleranties zijn er wel, het is zelfs zo dat een standaard te rijk staande RD na intensief reinigen van de carbs slecht loopt totdat er weer een laagje in de sproeiers gevorm is...
Dat impliceert dat schone carbs op een RD met regelmatig terugkerend viertakten gepaard gaat, met het gas open heb je er nauwelijks last van. Nadat zich een laagje op de sproeiers vormt wordt het mengsel armer en gaat het 4-takten weg. Het is zelfs zo dat op het moment dat de tank leeg of op reserve gaat het mengsel zo arm staat dat-ie nog een stuk lekkerder loopt, dat is maar enkele seconden. Het moge bekend zijn dat die tweetakten met een winterafstelling geleverd worden terwijl we er overwegend zomers mee rijden, dus altijd te rijk. Ze lopen ook het best als ze te arm staan, maar dat is desastreus... maar dat weten de tweetakters onder ons wel
 
En Rob als je motor al te rijk loopt moet je gewoon een kleinere sproeier monteren 😱
Dat zou ik doen als ik er mee ging racen, maar zoals ik al zei: de sproeiers zijn optimaal voor de slechtste omstandigheid want Yamaha wil helemaal geen motoren met gaten in zuigers terug zien die in de zomer perfect liepen en in de winter ineens de geest geven.
Maar ruim 50.000 met een paar zuigers in een tweeeneenhalf betekent natuurlijk niet dat je weet hoe je een tweetakt aan moet voelen en behandelen...
Toch? Jan?
 
Nadat @Rob RD met de carburateurs aan de gang geweest is en ik wat vervangen heb loopt de motor weer als een kogel! Ik wil Rob nogmaals bedanken voor alle hulp en informatie die ik van hem gekregen heb!

En dan te bedenken dat ie uit 070 komt, hebben ze er daar tenminste eentje met verstand rondlopen.

Maar alle gekheid op een stokje, hulde @Rob RD topperrrrrrrrr 👍👍
 
Terug
Bovenaan Onderaan