Yamaha fzr 600 1991 3he stottert en heb van alles geprobeert!

Theodt

Die hard MF'er
15 apr 2018
364
112
Beste luitjes
Ik had de motor gekocht met de gedachte even carbs schoon maken en rijden maar!
Zo gezegd zo gedaan maar toch bleef de fzr niet netjes rijden veel hikken en stoten! Daarna nog een keer de carburateurs gereinigd en forte motor power 1 in de tank gegooid en toen liep de motor een stuk beter. Alleen in de lage toeren tot 7000 was het nog steeds niet goed!
Ik maar de bougies eruit draaien en wat blijkt! Bougie cilinder 3 helemaal zwart! Ik schoon gemaakt en omgewisseld met cylinder 4. Toen liep de motor weer beter en had ik onderin ook power! toen alle bougies verwisselt en nu zit ik met dit probleem:

Bougie cylinder 4 blijft wit. Na warm rijden en 3-4x hard optrekken gaat de motor stotteren en blijft de power weg.
Gegevens yamaha fzr 600 3he
Bj 1991
Km stand 16800 miles.

Wat ik tot nu toe allemaal geprobeerd heb!

4 nieuwe bougies.
Voor de 3rde keer carburateurs gereinigd.
Compressie test met een slechte meter. Maar de resultaten zitten allemaal bij elkaar in de buurt.
Bobines en het elektrische systeem doorgemeten. spoelen beide 2.5k ohm.
Inlaat rubbers natgespoten met rem reiniger geen verandering van toerental.
Vlotterhoogte gecontroleerd
Bougiedoppen en kabels gecontroleerd en doorgemeten.

Verder heb ik niet echt een idee wat ik nog kan doen.
Ik vermoed niet dat de klepspeling van cilinder 4 opeens helemaal weg is En daardoor geen benzine in de cilinder.

Er zit op cilinder 1 wel een andere bougie dop dan cilinder 4 maar beide vonken goed...
Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!

Fotos van bougies:





 
Luister, nou gaat het erom dat het ding met kouwe motor met gelijke compressie niet op 4 pitten loopt, dan hoef je je toch niet het schompes te gaan lopen te prakkezeren waarom eventueel bij werktemperatuur misschien wel es een cilinder niet mee zou kunnen gaan doen???? Eerst koud op 4 pitten lopen!
 
Stel nou dat ik het echt niet begrijp, vind je dit dan een normale reactie of normaal antwoord om iemand van zijn ongelijk te overtuigen?


Soowh hee -O- dacht dat (bijna) hagenezen wel over wat humor en relativeringsvermogen beschikten. Tenminste die ik ken wel.
Had zelfs voor de zekerheid nog wat smileys toegevoegd.
Zal toch het verschil tussen een ras Amsterdammer en een boer zijn zoals wij alles wat buiten Amsterdam geboren en getogen is noemen8-)_O-:t

Tuurlijk zijn bij deze fzr de carbs nog smerig zoals op te maken uit de klachten en beschrijving van hoe de carbs schoon gemaakt zijn.
 
Soowh hee -O- dacht dat (bijna) hagenezen wel over wat humor en relativeringsvermogen beschikten. Tenminste die ik ken wel.
Had zelfs voor de zekerheid nog wat smileys toegevoegd.
Zal toch het verschil tussen een ras Amsterdammer en een boer zijn zoals wij alles wat buiten Amsterdam geboren en getogen is noemen8-)_O-:t

Tuurlijk zijn bij deze fzr de carbs nog smerig zoals op te maken uit de klachten en beschrijving van hoe de carbs schoon gemaakt zijn.

Hey hey ik heb keihard mn best gedaan op die carburateurs! Alle sproeiers netjes doorgeprikt en doorgeblazen overal carb cleaner door gespoten en geblazen. De vorige eigenaar had wel met een soort transparante kit de vlotterbakken dicht gemaakt... grote kans dat ergens kanalen verstopt zitten. Maar het is niet dat ik dachte forte erin en klaar is kees...
 
Soowh hee -O- dacht dat (bijna) hagenezen wel over wat humor en relativeringsvermogen beschikten. Tenminste die ik ken wel.
Had zelfs voor de zekerheid nog wat smileys toegevoegd.
Zal toch het verschil tussen een ras Amsterdammer en een boer zijn zoals wij alles wat buiten Amsterdam Almere geboren en getogen is noemen8-)_O-:t

Tuurlijk zijn bij deze fzr de carbs nog smerig zoals op te maken uit de klachten en beschrijving van hoe de carbs schoon gemaakt zijn.
Fixed O-)


En meer on topic: een 3HE is een knaak en 3 Bounties-motor. Onderdelen koop je voor een appel en een ei*. Extra bankje carbs erbij kopen, kun je blijven rijden.

*Boerenprijzen, niet die biologisch-organisch-genderneutrale-deli-prijzen uit Amsterdam-Zuid
 
Fixed O-)


En meer on topic: een 3HE is een knaak en 3 Bounties-motor. Onderdelen koop je voor een appel en een ei*. Extra bankje carbs erbij kopen, kun je blijven rijden.

*Boerenprijzen, niet die biologisch-organisch-genderneutrale-deli-prijzen uit Amsterdam-Zuid

nou vragen ze toch nog beste prijzen voor zo rond 80 euro. En dan weet je nog niet wat je hebt...
 
Hey hey ik heb keihard mn best gedaan op die carburateurs! Alle sproeiers netjes doorgeprikt en doorgeblazen overal carb cleaner door gespoten en geblazen. De vorige eigenaar had wel met een soort transparante kit de vlotterbakken dicht gemaakt... grote kans dat ergens kanalen verstopt zitten. Maar het is niet dat ik dachte forte erin en klaar is kees...

Ik dacht altijd begrepen te hebben dat je dat nu juist niet moet doen... ?
Omdat je dan het gaatje minimaal kunt opruimen.

Maar misschien is dat klok/klepel van mij?
 
Ook sproeiers hebben een tolorantieveld waarin ze gefabriceerd zijn. Ik geloof niet dat wanneer je met een "naaldje" een sproeier voorzichtig - lees zonder gebruik van een hamer - de opening zal vergroten. Dit in tegenstelling tot cold working maar daar heb je speciale gereedschappen voor nodig. Beschadigingen kunnen natuurlijk wel optreden
 
Ik prik de sproeiers altijd door met "1 haar" van de staalborstel.
Als je dat omzichtig doet kan je de sproeier eigenlijk niet beschadigen.

Staalborstel-haar is nooit 100% recht dus met een paar keer op-en-neer kan je precies vuil en aanslag verwijderen.
Bedenk wel: Deze actie uit te voeren met 'beleid'!
 
Ik wil Rob nogmaals bedanken dat hij dit voor me wilt doen. Echt top! Ik had de sproeiers met beleid opengeprikt en met gevlochten vislijn rond gedraaid en zo hopelijk vuil en aanslag verwijdert.
Zonder het gat te ruimen.
 
Die toleranties zijn er wel, het is zelfs zo dat een standaard te rijk staande RD na intensief reinigen van de carbs slecht loopt totdat er weer een laagje in de sproeiers gevorm is...
 
Terug
Bovenaan Onderaan