Yamaha fzr 600 1991 3he stottert en heb van alles geprobeert!

Theodt

Die hard MF'er
15 apr 2018
364
112
Beste luitjes
Ik had de motor gekocht met de gedachte even carbs schoon maken en rijden maar!
Zo gezegd zo gedaan maar toch bleef de fzr niet netjes rijden veel hikken en stoten! Daarna nog een keer de carburateurs gereinigd en forte motor power 1 in de tank gegooid en toen liep de motor een stuk beter. Alleen in de lage toeren tot 7000 was het nog steeds niet goed!
Ik maar de bougies eruit draaien en wat blijkt! Bougie cilinder 3 helemaal zwart! Ik schoon gemaakt en omgewisseld met cylinder 4. Toen liep de motor weer beter en had ik onderin ook power! toen alle bougies verwisselt en nu zit ik met dit probleem:

Bougie cylinder 4 blijft wit. Na warm rijden en 3-4x hard optrekken gaat de motor stotteren en blijft de power weg.
Gegevens yamaha fzr 600 3he
Bj 1991
Km stand 16800 miles.

Wat ik tot nu toe allemaal geprobeerd heb!

4 nieuwe bougies.
Voor de 3rde keer carburateurs gereinigd.
Compressie test met een slechte meter. Maar de resultaten zitten allemaal bij elkaar in de buurt.
Bobines en het elektrische systeem doorgemeten. spoelen beide 2.5k ohm.
Inlaat rubbers natgespoten met rem reiniger geen verandering van toerental.
Vlotterhoogte gecontroleerd
Bougiedoppen en kabels gecontroleerd en doorgemeten.

Verder heb ik niet echt een idee wat ik nog kan doen.
Ik vermoed niet dat de klepspeling van cilinder 4 opeens helemaal weg is En daardoor geen benzine in de cilinder.

Er zit op cilinder 1 wel een andere bougie dop dan cilinder 4 maar beide vonken goed...
Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!

Fotos van bougies:





 
Vandaag mijn temparatuur meter gevonden en dacht maar even te checken of mn vermoeden klopt! Bougie van cylinder 4 in cylinder 1 gedraait en toen warm laten lopen. Cylinder 4 wordt warm cylinder 1 niet!
Maar nu valt me op dat cylinder 4 warmer wordt dan de rest? Weet wel dat de cilinders in het midden rijker afgesteld worden omdat die warmer worden... Kan hem niet vergelijken met cylinder 1 want ja die doet bijna niets dus... verschillende bougies geprobeerd. Denk dat het tijd wordt om bobines te gaan vervangen?

Filmpje meting uitlaten
 
Nee, want dan looptie op de bijbehorende cilinder ook niet, als de compressie gelijk is, met een slechte meter, moet je het echt in de carburateurs zoeken... Je mag ze eraf schroeven en er mee naar den haag komen, dan doe ik het voor je. Ook ik heb weleens mijn carbs 3 keer uitelkaar moeten halen... Je kan ze eventueel opsturen ook :) Krijg je ze ultrasoon gereinigd en ernstig goed gecontroleerd terug...
 
Ik mag het eigenlijk niet zeggen, het is een beetje erg vloeken in de kerk, maar schoonmaken van het koperwerk met caustic soda werkt bij mij altijd erg goed
 
😳 nou dat valt wel mee hoor...
Mijn ervaring is dat je éérst moet zorgen dat de omgeving in orde is, het hart moet kloppen in een gezond lichaam... en de carbs zijn een graag geziene gast in de storings-top-10
 
Een gelijke compressie zegt helemaal niets over de compressie. dit is een aanname waar veel mensen dus mank mee gaan.
Een uitlaat klep zet uit bij opwarmen dus hij kan heel goed compressie hebben en bij opwarmen gelijk open blijven staan.
Dus altijd meten is weten aanname is verkeerde diagnose stellen.
 
Aangezien ik maar een heel goedkoop setje van vidaxl had heb ik dus niet goed kunnen meten.
Ik constateer ook alleen dat ze met een koude motor allemaal rond dezelfde waarde hebben.
 
Die desbetreffende cilinder wordt altijd warm. Misschien minder heet maar warmt wel door of de temperatuur van het kvs of door de olie en omliggend metaal bij een olie of luchtgekoeld blok.
Maar als een cilinder koud geen/nauwelijks compressie heeft dan heeft die dat warm ook niet.

Maar @Rob RD dom lullen om het dom lullen is ook een vak :P _O- _O-
 
En als je een blok hebt dat op een cilinder niet warm wordt omdat die niet meeloopt???? De boel naar de cholera trekken door hem volgas naar een kookpunt te jagen?
Check je toch eerst de ontsteking, mengsel, klepspeling. Dan een compressietest koud, eerst droog, dan met een scheutje olie erin. Kun je hem daarna altijd nog warm draaien en 2e meting doen als je nog geen duidelijkheid hebt. Of een lektest.
 
Terug
Bovenaan Onderaan