Yamaha fzr1000 circuit

30 jun 2013
38
0
nieuwe-tonge
Hallo allemaal,

Ik wilde eigenlijk een R1 kopen maar aangezien deze redelijk duur zijn is dit niet mogelijk.

Mijn collega zei dat een fzr1000 ook wel rap is. Nu is mijn vraag of deze motor ook wendbaar is en of je de kappen redelijk makkelijk over kan bouwen van een r1?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Nick Visseren
 
Veel hangt af van de man/vrouw die er mee rijdt, niet met wat je rijdt.

Zo ben ik bezig met een gsx-r 1100 om te bouwen naar circuit.

Mits wat aanpassingen kan je een fzr1000 (of elke andere sportmotor) wel ombouwen voor circuit.

Hier zijn misschien mensen die met hun fzr op circuit komen:

Yamaha FZR (van 150 tot 1000cc) "The Fizzers"

Nadeel van een fzr1000 of mijn 1100 is het zware gewicht maar dat kan je ook wat wijzigen door alle onnodige onderdelen te verwijderen.

Volgende stap is lichtere wielen zoeken, moet niet duur zijn.

Zo kan je wel nieuwere wielen van een 750 pasmaken als je handig bent.
 
Laatst bewerkt:
Veel hangt af van de man/vrouw die er mee rijdt, niet met wat je rijdt.

Zo ben ik bezig met een gsx-r 1100 om te bouwen naar circuit.

Mits wat aanpassingen kan je een fzr1000 (of elke andere sportmotor) wel ombouwen voor circuit.

Hier zijn misschien mensen die met hun fzr op circuit komen:

Yamaha FZR (van 150 tot 1000cc) "The Fizzers"

Nadeel van een fzr1000 of mijn 1100 is het zware gewicht maar dat kan je ook wat wijzigen door alle onnodige onderdelen te verwijderen.

Volgende stap is lichtere wielen zoeken, moet niet duur zijn.

Zo kan je wel nieuwere wielen van een 750 pasmaken als je handig bent.

Klopt, maar ik denk dat je van de euro's die je in je gsxr hebt gestoken ook een leuke circuit R1 had kunnen halen. Ik weet niet wat een fzr1000 kost, maar een oude R1 is nu ook weer niet zo duur, waarschijnlijk goedkoper om die te kopen dan je fzr om te bouwen totdat ie lijkt op een R1, zeker als je je eigen uren gaat tellen....
 
Laatst bewerkt:
Misschien gaat het niet altijd om het geld maar ook om het plezier van het ombouwen om te kunnen zeggen dat het mijn motor is.

In mijn geval voor goedkoper en het plezier van het zelf bouwen, vooral dat laaste.
 
Om een fzr wendbaar te krijgen zal je de achterkant moeten verhogen door de lengte van de dogbones te veranderen en zal je de voorvork moeten doorsteken door de bovenste kroonplaat of een andere/kortere voorvork te monteren. Liefst 1tje met veel afstelmogelijkheden want die heeft de fzr vork niet echt.
Ook zal je de veren aan moeten passen op circuit gebruik.
Andere remblokken heb je ook nodig
En het grootste probleem is dat de fzr zijn oliepickup voor de oliepomp voor in de oliepan heeft en daardoor zuigt hij tydens vol acceleren lucht aan ipv olie en loopt je blok in de soep. Om dit te voorkomen moet je dus de oliepickup verplaatsen naar achteren en hiervoor zal je waarschijnlijk de oliepan aan moeten passen.
Verder is het met zijn 146pk een ook nu nog rappe fiets waarmee je als je zelf een leuk potje kan sturen menig moderne supersport het nog echt wel moeilijk kan maken.
Succes met de opbouw
Oja nog 1 klein maar niet onbelangrijk voordeel. Onderdelen zijn makkelijk en relatief goedkoop te krijgen/kopen. en dat is ook niet onbelangrijk want een valpartijtje of dat er eens wat stuk gaat is natuurlijk onoverkomelijk tydens het racen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan