Yamaha Fzr600 verbouwing

Da_V_iD

Die hard MF'er
1 jun 2004
518
0
Eindhoven
Hoi :)
Velen zullen mij niet kennen, daarom maar even snel een kleine introductie van mezelf.
Mijn naam is David , ben 20 jaar oud en woon in het zuiden des landen. Ik studeer en in mijn vrije tijd klooi ik het liefste aan alles wat een motorblok heeft.

In Januari kocht ik mijn eerste motor, een Suzuki GS500. Die motor is mijn dagelijks vervoermiddel. Verder heb ik nog een Beta Tr32 trailmotortje en een Honda XL500 gehad. Maar ik moest toch een sportmotor ,dus je gaat eens rondkijken wat een beetje leuk uitziet voor niet teveel geld (je blijft een student :P). Tevens moet ik nog 25kw rijden, dus maximaal een 600cc'ertje. Na een ritje op een Fzr600 van een maatje was ik verkocht.

Na wat zoekwerk kwam ik er eentje tegen voor een prijs die me wel beviel. Op een regenachtige herfstdag met de auto naar Helmond en na het proefritje besloot ik de motor te kopen. Tevens heb ik voor weinig geld een Fzr erbij gekocht voor onderdelen.

Zo zag de motor er uit toen ik hem kocht:

7w8fp5v.jpg


8bz92e8.jpg


Aangezien ik toen nog niet echt van plan was de motor flink te verbouwen , knapte ik em zo goed mogelijk op. Onder andere door kuipwerk van de sloop motor te gebruiken. Zo zag de motor een weekend later uit:

85et5s5.jpg


6x9v3vd.jpg


Maar toch was ik niet helemaal tevreden, dus ben ik begonnen met een grote verbouwing :). Punten die me stoorde aan de motor :

- Voorkuip
- Kont
- Tank
- 150 brede achterband

Dus ik ben begonnen met spulletjes te verzamelen. Het begon met een andere voorkuip, ik wilde er zowiezo eentje van een 92/93 model aangezien die een mooiere lijn heeft. Ik vond een polyester kuip:

6k6x2dz.jpg


Vervolgens heb ik hem dichtgepolyesterd:

8au6byw.jpg


Ik wil nog een mooie luchtinlaat erin verwerken, met zwart racegaas en daarachter een Lenslamp. Zodat het de motor een mooie cleane racelook geeft :)

Vervolgens kocht ik een Polyester R6 achterkant (1999 model) met underseat van het KBD racingteam.

DSC_0069.jpg


Alleen de mijne is nieuw :)

6wol8wg.jpg


6ue9wlz.jpg


Ik heb hem even op de motor gelegd voor het idee. Hij komt uiteindelijk een 4 cm meer naar voren, en aan de achterkant een stukje lager. Maar dat ga ik pas aanpassen als de nieuwe benzinetank binnen is (van een nieuwer model Fzr). Die is een stukje hoger en is ook breder aan de voorkant.

6ns6dxf.jpg


8faxf0p.jpg


Zodra het kuipwerk in orde is ga ik beginnen aan onderhoud van het motorblok, er komen onder andere open K&N's op en een GP of High mount demper. Daarna ga ik zoeken naar een bredere achterbrug + velg en eventueel een Upside down vorkje.

Hopelijk is ie rond maart/april helemaal klaar :)
 
Waarom heb je trouwens geen FZR600R gekozen? Die heeft een dikker frame en dan heb je meteen die andere tank?
 
mijne was 500 , en de donor motor was 100 euri (beiden op kenteken :) )

Ook een heel goede deal, maar succes daar met je verbouwing.....ik kijk wel mee........ :W

Ps. Ik heb een probleem met de zesde versnelling (ratelen) dus mocht je de donor blok wegdoen dan heb ik belangstelling voor wat assen+tandwielen...
 
Laatst bewerkt:
Leuk project! Ben bieuwd hoe hij wordt.

Klik eens op mijn signature, als je op zoek bent naar een achterbrug / voorvork :)
 
@ Superkris

Ik ga eens rondneuzen in je advertenties, misschien dat ik de achterbrug swap dan sneller doe dan geplanned.
 
Zeker wel mooi hoor . ik zit er ook aan te denken om mijn fzr 600 te verbouwen .
Daarom hou ik het hier ff in de gaten kijken hoe anderen het aanpakken.
 
Ben aant wachten op mijn nieuwe tank, zodra die binnen is begin ik gelijk met aanpassen. Dit weekend verwacht ik weer een update :)
 
Kleine update:
Tank is binnen, heb em maar ff op de motor gelegd om te kijken hoe hij stond. Ik hoef maar een paar kleine dingen aan te passen om hem mooi erop te krijgen :).
De race zit moet ik aanpassen zodat hij nog 10cm ongeveer naar voren komt en mooi op de tank gaat aansluiten :) .

6yls4l0.jpg
 
Vandaag de tank 100% goed gemonteerd + begonnen aan het verzagen van de racezit, hij moet nog 1,5 cm naar voren komen en dan ben ik tevreden :)
8er2nnd.jpg
 
Aftaaien Oma :P

Projectje heeft een andere wending gekregen, zou iemand hem kunnen verplaatsen naar Streetfighters? Ik kwam er na een tijdje achter dat ik de Fzr toch geen mooie basis vond voor een SS motor. Als ik ooit SS ga rijden moet ie een stuk nieuwer zijn dan deze motor.

Zo staat de motor er @ the moment bij :

2ak0o48.jpg


dwcja0.jpg


Ik heb een nieuwe Bos demper gekocht, flink geflexed aan het subframe, schade zijkuipen verzaagd tot Bugspoiler en wat dingetjes ingekocht.

Het subframe wordt een dezer maanden afgelast, zodat de undertail erop kan en ik de elektronica een mooi nieuw plekje kan geven.

Verder krijg ik deze week nog een R6 achterbrug, ledjes voor het nieuwe dashboard + een stuurdemper van een Sv1000 binnen.

Er gaat nog een hoop gebeuren aan deze motor :), Maar de kleurencombi is al bekend: antraciet grijs metallic, met het goud :).
 
Terug
Bovenaan Onderaan