Yamaha FZR600R 1994 houdt in na volgas

kenny77

Die hard MF'er
16 aug 2010
537
6
Zuid-Limburg
Ik heb sinds aankoop van mijn FZR (2jaar geleden) een probleem wat ik maar niet eruit krijg.
Misschien heeft iemand van hier nog een goede tip! :P

Probleem; -------------------------------------
De motor rijdt perfect, trekt goed door, pakt goed op, etc.
Alleen als je volgas geeft en flink in de toeren jaagt, het gas dicht doet en daarna weer gas geeft houdt hij in eerste instantie in waarna hij een sec later weer perfect door trekt.

Als je het gas dicht doet, hem een per sec gewoon door laat rollen met gas dicht en dan pas gas geeft is er niks aan de hand.

Als je gewoon aan het toeren bent is er totaal niks aan de hand en heb je er geen last van, alleen pas als je sportief gaat rijden is het duidelijk merkbaar.
Wat vooral irritant is als je in een bocht gas geeft en de motor in eerste instantie “duikt” net alsof je de voorrem aantikt en daarna pas volgas geeft.

Geeft niet echt veel vertrouwen onder het rijden...

----------------------------------------------------------

Wat ik zelf al geprobeerd heb:

-Bij de aankoop vond ik hem traag aanvoelen, nu bleek een membraan op de gasschuif kapot te zijn, deze vervangen, motor trekt goed door, maar nu merkte ik het bovenstaande probleem op.

-Bougies vervangen

-Luchtfilter vervangen

-Kleppen gecontroleerd

-Carburateurs gereinigd en afgesteld.
(Ook de gasnaalden en buizen goed bekeken, maar deze leken niet beschadigd of ovaal.)

-Benzinekraan gereviseerd.
(Deze bleek ook gemonteerd met vloeibare pakking, die in de doorlaat van de benzinekraan zat waardoor de doorlaat gehalveerd werd. Helaas was dit ook niet de oplossing)
(De benzinekraan bleek van een 1993 FZR600 af te komen, maar lijkt mij dat als deze met een gehalveerde doorlaat nog voldoende benzine levert dit ook niet het probleem kan zijn?)

- Tankontluchting nagelopen

-Benzine filter vernieuwd

Het gekke is dat je de motor wel gewoon een hele tijd voluit hoog in de toeren kan laten gaan in elke versnelling, hier heeft hij geen problemen mee en houdt ook niet in.
Maar als je dan weer het gas heel even dicht doet en dan weer het gas erop doet, dan houdt die wel weer in.

Ik heb 2 carburateur blokken liggen, allebei met de zelfde 4JH code echter zijn ze verschillend, 1 blok heeft dunnere naalden en kleinere doorlaten in alle sproeiers zitten.
Zou het kunnen zijn dat deze van een fabrieks begrensde FZR600 af komt?

Ik wilde deze carburateurs allebei in orden maken en ook nog een keer uitproberen.

Ook heeft het carburateur blok onderaan de gasschuiven 1 extra gaatje zitten.
Hierdoor gaat de gasschuif sneller naar beneden.
Kan het zo zijn dat de gasschuif in het huidige blok niet snel genoeg zakt, en hierdoor de motor zich verslikt??

Dit was nog mijn laatste gedachten gang, maar lijkt mij ook sterk dat er dan een hele hoop FZR’s zijn die het zelfde probleem als mij hebben.

Zomaar het extra gaatje erbij boren zou mijn laatste optie zijn, mocht het verkeerd uit pakken ben ik mijn gasschuiven kwijt (ik heb maar 4 goede) en een vervangende carburateur blok blijkt toch wat lastig te vinden heb ik gemerkt.

Ik zou het nu toch graag opgelost willen hebben, want het begint nu wel echt irritant te worden. :P

Misschien herkend iemand het probleem?
Alvast bedankt voor de moeite!

Foto's:
De kleinere doorlaten:

full
 
Laatst bewerkt:
Een update:

Vandaag een andere carburateur set geprobeerd, lekte als een zeef.
Nu wilde ik van de carburateur set die op de motor zat de vlotter naalden eruit halen en wisselen, nu mij iets opviel.
2 vlotters stonden hoger, na onderzoek bleken er 2 niet originele vlotter naalden in te zitten.
 
En de foto van de gasschuiven.[afbeelding]
Zijn die gasschuiven onderling niet uitwisselbaar?

Zo te horen verslikt je motor zich idd.

Tijdelijk teveel benzine of zo.

Iig lijkt het er sterk op, dat je in de carb moet zijn. En dan wel het deel dat gaat over de hogere toeren. Gasschuif, naald, mengbuis.

Benzinetoeveoer is ok, want je kunt langer op hoge snelheid en hoge toeren rijden. Die moeite had je je kunnen besparen :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De gas schuiven zijn uitwisselbaar, maar ik heb alleen 4 goede gasschuiven met elk 1 gaatje erin.
Die met 2 gaatjes erin zijn het membraan ook allemaal van gescheurd.

Klopt ja, al had ik gehoopt dat het op een of andere manier zou werken. :P
Wel de hele carb nog eens nagekeken, er zitten nu in ieder geval allemaal de zelfde onderdelen in.

Ga nog een paar dingen proberen:

1.luchtfilter eruit halen, om zo een andere afstelling te proberen.
(denk niet dat het daar aan ligt, maar is wel het snelste te proberen)

2. andere set gasnaalden.
In een reserve carburateur blok zaten niet de originele naalden, lijkt op dynojet, ze zijn in ieder geval een stuk dunner.

3. daarna een ander carburateur blok in orden maken, missen wat onderdelen, dus van twee 1 goede maken.

4 als laatste optie dan toch maar een extra gaatje boren in de gasschuif, want dan weet ik het ook niet meer. :+
 
De gas schuiven zijn uitwisselbaar, maar ik heb alleen 4 goede gasschuiven met elk 1 gaatje erin.
Die met 2 gaatjes erin zijn het membraan ook allemaal van gescheurd.

Klopt ja, al had ik gehoopt dat het op een of andere manier zou werken. :P
Wel de hele carb nog eens nagekeken, er zitten nu in ieder geval allemaal de zelfde onderdelen in.

Ga nog een paar dingen proberen:

1.luchtfilter eruit halen, om zo een andere afstelling te proberen.
(denk niet dat het daar aan ligt, maar is wel het snelste te proberen)

2. andere set gasnaalden.
In een reserve carburateur blok zaten niet de originele naalden, lijkt op dynojet, ze zijn in ieder geval een stuk dunner.

3. daarna een ander carburateur blok in orden maken, missen wat onderdelen, dus van twee 1 goede maken.

4 als laatste optie dan toch maar een extra gaatje boren in de gasschuif, want dan weet ik het ook niet meer. :+
Bij een dynajetkitje zit vaak een boortje en instructie, om onderin de gasschuif een gaatje groter te maken (of bij te boren).
 
Ik zie bij een foto van google ook hele kleine buisjes liggen, die lijken op de buisjes die ook in het carb blok zitten waardoor er een kleine doorlaat zichtbaar is, zoals eerder op mijn foto.

Dan ga ik toch dat carburateur blok lek vrij maken en ook nog eens testen.
full
 
Aha kijk eens aan!
Die dunnere naalden komen inderdaad uit het carburateur blok met de gasschuiven met de 2 gaatjes erin!

Wat is de gedachten achter het bijboren van het gaatje?
Andere reactie op vacuüm door gasschuif.
De mate waarin de schuif omhoog gaat, is afgestemd met de vorm van de naald.

Resultaat zou een beter mengsel moeten zijn, en betere respons.
 
Ik zie bij een foto van google ook hele kleine buisjes liggen, die lijken op de buisjes die ook in het carb blok zitten waardoor er een kleine doorlaat zichtbaar is, zoals eerder op mijn foto.

Dan ga ik toch dat carburateur blok lek vrij maken en ook nog eens testen.
[afbeelding]
Doe dat dan maar.
En houdt de bijbehorende veren er ook bij.
 
Even een terug koppeling; vandaag eindelijk tijd gehad om de andere carb set te proberen.

Na een kort test rondje lijkt het weg te zijn!!
Daar ben ik wel super blij mee, bedankt voor de informatie!
 
Begin net dit topic te lezen, nodig is het niet meer maar het lijkt of de gasschuiven niet tijdig opgetrokken worden door vacuumverlies... nouja als je het nog een keer gaat bekijken...
 
Terug
Bovenaan Onderaan