kenny77
Die hard MF'er
Ik heb sinds aankoop van mijn FZR (2jaar geleden) een probleem wat ik maar niet eruit krijg.
Misschien heeft iemand van hier nog een goede tip!
Probleem; -------------------------------------
De motor rijdt perfect, trekt goed door, pakt goed op, etc.
Alleen als je volgas geeft en flink in de toeren jaagt, het gas dicht doet en daarna weer gas geeft houdt hij in eerste instantie in waarna hij een sec later weer perfect door trekt.
Als je het gas dicht doet, hem een per sec gewoon door laat rollen met gas dicht en dan pas gas geeft is er niks aan de hand.
Als je gewoon aan het toeren bent is er totaal niks aan de hand en heb je er geen last van, alleen pas als je sportief gaat rijden is het duidelijk merkbaar.
Wat vooral irritant is als je in een bocht gas geeft en de motor in eerste instantie “duikt” net alsof je de voorrem aantikt en daarna pas volgas geeft.
Geeft niet echt veel vertrouwen onder het rijden...
----------------------------------------------------------
Wat ik zelf al geprobeerd heb:
-Bij de aankoop vond ik hem traag aanvoelen, nu bleek een membraan op de gasschuif kapot te zijn, deze vervangen, motor trekt goed door, maar nu merkte ik het bovenstaande probleem op.
-Bougies vervangen
-Luchtfilter vervangen
-Kleppen gecontroleerd
-Carburateurs gereinigd en afgesteld.
(Ook de gasnaalden en buizen goed bekeken, maar deze leken niet beschadigd of ovaal.)
-Benzinekraan gereviseerd.
(Deze bleek ook gemonteerd met vloeibare pakking, die in de doorlaat van de benzinekraan zat waardoor de doorlaat gehalveerd werd. Helaas was dit ook niet de oplossing)
(De benzinekraan bleek van een 1993 FZR600 af te komen, maar lijkt mij dat als deze met een gehalveerde doorlaat nog voldoende benzine levert dit ook niet het probleem kan zijn?)
- Tankontluchting nagelopen
-Benzine filter vernieuwd
Het gekke is dat je de motor wel gewoon een hele tijd voluit hoog in de toeren kan laten gaan in elke versnelling, hier heeft hij geen problemen mee en houdt ook niet in.
Maar als je dan weer het gas heel even dicht doet en dan weer het gas erop doet, dan houdt die wel weer in.
Ik heb 2 carburateur blokken liggen, allebei met de zelfde 4JH code echter zijn ze verschillend, 1 blok heeft dunnere naalden en kleinere doorlaten in alle sproeiers zitten.
Zou het kunnen zijn dat deze van een fabrieks begrensde FZR600 af komt?
Ik wilde deze carburateurs allebei in orden maken en ook nog een keer uitproberen.
Ook heeft het carburateur blok onderaan de gasschuiven 1 extra gaatje zitten.
Hierdoor gaat de gasschuif sneller naar beneden.
Kan het zo zijn dat de gasschuif in het huidige blok niet snel genoeg zakt, en hierdoor de motor zich verslikt??
Dit was nog mijn laatste gedachten gang, maar lijkt mij ook sterk dat er dan een hele hoop FZR’s zijn die het zelfde probleem als mij hebben.
Zomaar het extra gaatje erbij boren zou mijn laatste optie zijn, mocht het verkeerd uit pakken ben ik mijn gasschuiven kwijt (ik heb maar 4 goede) en een vervangende carburateur blok blijkt toch wat lastig te vinden heb ik gemerkt.
Ik zou het nu toch graag opgelost willen hebben, want het begint nu wel echt irritant te worden.
Misschien herkend iemand het probleem?
Alvast bedankt voor de moeite!
Foto's:
De kleinere doorlaten:
Misschien heeft iemand van hier nog een goede tip!
Probleem; -------------------------------------
De motor rijdt perfect, trekt goed door, pakt goed op, etc.
Alleen als je volgas geeft en flink in de toeren jaagt, het gas dicht doet en daarna weer gas geeft houdt hij in eerste instantie in waarna hij een sec later weer perfect door trekt.
Als je het gas dicht doet, hem een per sec gewoon door laat rollen met gas dicht en dan pas gas geeft is er niks aan de hand.
Als je gewoon aan het toeren bent is er totaal niks aan de hand en heb je er geen last van, alleen pas als je sportief gaat rijden is het duidelijk merkbaar.
Wat vooral irritant is als je in een bocht gas geeft en de motor in eerste instantie “duikt” net alsof je de voorrem aantikt en daarna pas volgas geeft.
Geeft niet echt veel vertrouwen onder het rijden...
----------------------------------------------------------
Wat ik zelf al geprobeerd heb:
-Bij de aankoop vond ik hem traag aanvoelen, nu bleek een membraan op de gasschuif kapot te zijn, deze vervangen, motor trekt goed door, maar nu merkte ik het bovenstaande probleem op.
-Bougies vervangen
-Luchtfilter vervangen
-Kleppen gecontroleerd
-Carburateurs gereinigd en afgesteld.
(Ook de gasnaalden en buizen goed bekeken, maar deze leken niet beschadigd of ovaal.)
-Benzinekraan gereviseerd.
(Deze bleek ook gemonteerd met vloeibare pakking, die in de doorlaat van de benzinekraan zat waardoor de doorlaat gehalveerd werd. Helaas was dit ook niet de oplossing)
(De benzinekraan bleek van een 1993 FZR600 af te komen, maar lijkt mij dat als deze met een gehalveerde doorlaat nog voldoende benzine levert dit ook niet het probleem kan zijn?)
- Tankontluchting nagelopen
-Benzine filter vernieuwd
Het gekke is dat je de motor wel gewoon een hele tijd voluit hoog in de toeren kan laten gaan in elke versnelling, hier heeft hij geen problemen mee en houdt ook niet in.
Maar als je dan weer het gas heel even dicht doet en dan weer het gas erop doet, dan houdt die wel weer in.
Ik heb 2 carburateur blokken liggen, allebei met de zelfde 4JH code echter zijn ze verschillend, 1 blok heeft dunnere naalden en kleinere doorlaten in alle sproeiers zitten.
Zou het kunnen zijn dat deze van een fabrieks begrensde FZR600 af komt?
Ik wilde deze carburateurs allebei in orden maken en ook nog een keer uitproberen.
Ook heeft het carburateur blok onderaan de gasschuiven 1 extra gaatje zitten.
Hierdoor gaat de gasschuif sneller naar beneden.
Kan het zo zijn dat de gasschuif in het huidige blok niet snel genoeg zakt, en hierdoor de motor zich verslikt??
Dit was nog mijn laatste gedachten gang, maar lijkt mij ook sterk dat er dan een hele hoop FZR’s zijn die het zelfde probleem als mij hebben.
Zomaar het extra gaatje erbij boren zou mijn laatste optie zijn, mocht het verkeerd uit pakken ben ik mijn gasschuiven kwijt (ik heb maar 4 goede) en een vervangende carburateur blok blijkt toch wat lastig te vinden heb ik gemerkt.
Ik zou het nu toch graag opgelost willen hebben, want het begint nu wel echt irritant te worden.
Misschien herkend iemand het probleem?
Alvast bedankt voor de moeite!
Foto's:
De kleinere doorlaten:
Laatst bewerkt: