Yamaha FZS 600 1998 stottert en defecte snelheidsmeter.

22 apr 2019
43
6
Hallo!

Na 2 jaar goed gereden te hebben op mijn Yamaha fazer uit 1998 begon hij laatst met stotteren. Dit gebeurde af en toe en vaak rond de 4000 touren.

Ik heb toen het luchtfilter en de bougies vervangen maar dit hielp helaas niet.

Omdat het voelde als vermogen verlies ben ik mijn uitlaat na gaan kijken en zag dat er een gat rond het spruitstuk zat.
Na het vervangen van de complete uitlaatset zetten ik mijn motor vol goede moed aan, maar deed mijn snelheidsmeter het niet en kom ik nog steeds niet boven de 4000 touren uit.

Kan iemand alsjeblieft helpen? Want ik heb geen idee waar ik het nu moet zoeken.

Met vriendelijke groet,

Dennis
 

Bijlagen

  • IMG_20190421_142343.jpg
    IMG_20190421_142343.jpg
    135,3 KB · Weergaven: 11
Snelheidsmeter en uitlaat staan los van elkaar, je kan iets (onbewust) los hebben getrokken waardoor de meter niet meer werkt.
Een gat in de uitlaat resulteert niet in dat je maar tot 4000 rpm komt, geeft wel een hoop herrie en de motor gaat armer lopen.

Sowieso brandstoftoevoer nakijken, a.d.h.v. je antwoord op de vraag van daddyphilipsen afhankelijk van wat dat kan zijn (injectie eerder dan carb).

Wat is "staat is goed"? Ziet 'ie er mooi uit of...?
Wat is er onlangs vervangen / uitgevoerd qua onderhoud?
 
Snelheidsmeter en uitlaat staan los van elkaar, je kan iets (onbewust) los hebben getrokken waardoor de meter niet meer werkt.
Een gat in de uitlaat resulteert niet in dat je maar tot 4000 rpm komt, geeft wel een hoop herrie en de motor gaat armer lopen.

Sowieso brandstoftoevoer nakijken, a.d.h.v. je antwoord op de vraag van daddyphilipsen afhankelijk van wat dat kan zijn (injectie eerder dan carb).

Wat is "staat is goed"? Ziet 'ie er mooi uit of...?
Wat is er onlangs vervangen / uitgevoerd qua onderhoud?
Bedankt voor je reactie, ik zal de kabels van de snelheidsmeter eens checken. Hij heeft anderhalf jaar geleden een grote beurd gehad en is helemaal nagekeken. Verder totaal geen problemen of iets dergelijks mee gehad. Ik zal de toevoer van de brandstof eens nakijken, zou het ook kunnen zijn dat er prut in de tank zit waardoor hij minder goed loopt?
 
Dan schoon (laten) maken.

Anderhalf jaar zegt trouwens weinig over kleppen stellen. Km's zijn belangrijker.

In principe zit er een filter op de toevoer, maar het kan altijd gebeuren dat er een vuiltje in komt of dat de brandstof vergomt. Dat gebeurd sneller met e5 of e10.
 
Dan schoon (laten) maken.

Anderhalf jaar zegt trouwens weinig over kleppen stellen. Km's zijn belangrijker.

In principe zit er een filter op de toevoer, maar het kan altijd gebeuren dat er een vuiltje in komt of dat de brandstof vergomt. Dat gebeurd sneller met e5 of e10.
Top, bedankt dat ga ik ze laten schoonmaken!
Wat bedoel je met e5 of e10?
 
Al eens eerder gedaan?
Zo niet ff goed inlezen. Is niet ingewikkeld maar er zijn enkele no-no's en aandachtspunten.

Mijn eerste blunder en tevens introductie op het MF was het te enthousiast aandraaien van de mengschroef waardoor het puntje af brak en mooi onbereikbaar in de carb achter bleef :)
 
Al eens eerder gedaan?
Zo niet ff goed inlezen. Is niet ingewikkeld maar er zijn enkele no-no's en aandachtspunten.

Mijn eerste blunder en tevens introductie op het MF was het te enthousiast aandraaien van de mengschroef waardoor het puntje af brak en mooi onbereikbaar in de carb achter bleef :)
Bedankt voor de tip! Nee nog niet eerder gedaan, eens even goed inlezen en kijken of ik het zelf kan of of ik het toch maar uitbesteed😜
 
Belangrijkste is geduldig en zorgvuldig werken. Goed passend gereedschap gebruiken. Met beleid los en vast.

Afhankelijk van slijtage kan het best zijn dat er een revisie setje tegenaan moet met deze km stand.

Alle onderdelen terugstoppen waar ze uit kwamen, carbs niet onderling van elkaar los halen, goede carb cleaner gebruiken en perslucht is in mijn ogen noodzakelijk. Alles wat los kan los halen en vooraf de instellingen van de mengschroef noteren door deze voorzichtig in te draaien en het aantal slagen te tellen.

Extra voorzichtig met het membraan en de mengschroef.

Schoon werken en eerst de buitenzijde grondig schoonmaken, waarbij je er voor zorgt dat de binnenkant niet nog smeriger wordt.

Omdat het de eerste keer is kan het overweldigend zijn, foto's maken en vooraf een schema opzoeken en afdrukken is alleen maar mooi meegenomen. Let goed op de oriëntatie van de onderdelen. Verbuig niets zonder dat je weet wat je doet (dan doel ik op de vlotter)
 
Belangrijkste is geduldig en zorgvuldig werken. Goed passend gereedschap gebruiken. Met beleid los en vast.

Afhankelijk van slijtage kan het best zijn dat er een revisie setje tegenaan moet met deze km stand.

Alle onderdelen terugstoppen waar ze uit kwamen, carbs niet onderling van elkaar los halen, goede carb cleaner gebruiken en perslucht is in mijn ogen noodzakelijk. Alles wat los kan los halen en vooraf de instellingen van de mengschroef noteren door deze voorzichtig in te draaien en het aantal slagen te tellen.

Extra voorzichtig met het membraan en de mengschroef.

Schoon werken en eerst de buitenzijde grondig schoonmaken, waarbij je er voor zorgt dat de binnenkant niet nog smeriger wordt.

Omdat het de eerste keer is kan het overweldigend zijn, foto's maken en vooraf een schema opzoeken en afdrukken is alleen maar mooi meegenomen. Let goed op de oriëntatie van de onderdelen. Verbuig niets zonder dat je weet wat je doet (dan doel ik op de vlotter)
Super bedankt voor alle info! 😁😉
 
Je kan ook eerst de vlotterbakjes van de carbs leeg laten lopen. Even het aftap schroefje er uit draaien en leeg laten lopen.
En als je in 1,5 jaar 40Kkm hebt gereden dan zijn de kleppen wel weer aan een stel beurt toe.
Om even aan te geven dat tijd niets met km's te maken heeft 8-):P
 
Probleem snelheidsmeter:
Die opnemertjes geven nogal eens de geest als je bij het terugmonteren van je voorwiel de palletjes net even verkeerd terugplaatst, ze breken dan geheid af.
Probleem beroerd lopen:
De Fazers van het eerste model hadden nogal eens last van haarscheurtjes bij de inlaatrubbers, heb je daar al naar gekeken?
 
Terug
Bovenaan Onderaan