Yamaha FZS600 2002 draait niet soepel

Andy S

Rookie
16 aug 2019
15
0
Hallo allen,

hierbij mijn eerste bericht op Motor-Forum *O*

Ik ben sinds een 5-tal jaar bezitter van een Yamaha Fazer FZS600 van 2002.
Hij heeft ondertussen ocharme 16.000km op de teller.

Om een lange voorgeschiedenis kort te schetsen:

Als het buiten aan het vriezen was en ik vertrok met de moto begon deze na 1km te sputteren, zo erg dat ik meer dan 3000 toeren moest doen om hem draaiende te houden en dan viel hij soms nog stil. Enkel als het vroor.

Moto daarvoor binnen gedaan, er werd niets gevonden. Echter bij de volgende vriesdag terug hetzelfde.
Gelukkig waren er weinig vriesdagen waar ik met de moto door moest.
Van de winkel waar ik toen ging was ik niet zo tevreden meer.

Begin dit jaar bij iemand anders geweest en mijn klachten doorgegeven (o.a. dus dat probleem bij vriesweer) en een vreemde tik/gesleep.

Wat heeft die persoon allemaal gedaan:

- de carburateurs ultrasoon gereinigd
- de ontsteking goed gezet want stond niet goed
- afgeregeld op de testbank (meer koppel en meer pk volgens de grafieken die hij laten zien heeft)

Toen ik daar startte sputterde de moto even maar na veel gas geven (tegen mijn idee van nooit een koude motor zo hoog in toeren laten gaan) was dat in orde.
Naar huis gereden en de moto reed veel beter dan voorheen!

2 weken later wou ik een toerke gaan rijden: motor startte goed maar bij gas geven hield hij in en maakte een raar lawaai. Een soort van brom/gesputter.
Ik geraakte ook bijna niet weg, moest 3000 toeren doen en zeer traag koppeling lossen.
Naar de winkel gereden, kwam opgereden en de beste man hoorde sebiet dat hij op 3 cilinders draaide.
Andere bougies gestoken: niet opgelost
temperatuur gecontroleerd: 2 uitlaten waren 15 graden kouder dan de andere

Moto daar gebleven, conclusie: andere benzinepomp gestoken

Moto gaan halen: bij aanzetten effe ingehouden maar nadien redelijk.

2 weken later gestart: blijkt dus nog altijd hetzelfde probleem te zijn ;(

Nu zijn we er:

ben zelf beginnen kijken en testen:

Als ik bougiedop 4 los doe verandert er niets aan het toerental. Als ik de eerste losdoe draait hij nog slechter.
Mijn conclusie: geen ontsteking op bougie 4.

Echter: via het werkplaatshandboek vandaag de 2 bobines uitgemeten: Primaire en secundaire spoel zijn identiek aan elkaar en binnen de waardes
De weerstand van de bougiedoppen zijn alle 4 rond de opgegeven waarde
Wat ik wel gemerkt heb: de batterij lekt (witte afzetting rond de "plus") maar de gemeten spanningen zijn volgens mij goed. Moto start ook perfect.
Volgens het schema is er per bobine een stuurdraad uit de stuurdoos en een draad die naar de "plus"klem gaat. Echter als ik met de ohmmeter tussen de "plusdraad" en de massa meet zou er verbinding zijn??? op dat moment staat het contact wel af.

Mijn conclusie: ik weet niet meer waar zoeken :?'(

Iemand die suggesties heeft of voor wie dit een bekend fenomeen is?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Sportieve groeten,

Andy
 
Als ik het zo leest.
Hij liep goed als de temperatuur maar ruim boven het vriespunt was.
Ze hebben de carburateurs na gekeken en nog wat kleine dingen en sindsdien loopt hij niet goed meer.
Ik denk dat ze nogmaals de carburateurs na moeten kijken en schoonmaken.
Ik geloof er helemaal niet in dat het de bobines of ontsteking zou zijn.
Mijn zoon heeft dezelfde fazer, en daar heb ik reeds al 2 maal de carburateurs uit elkaar gehad.
1 maal voor een schoonmaak en 1 maal voor lekkage tussen de carburateurs in
De benzine toevoer zit op een T stuk tussen cil 2 en 3.
De andere carburateurs zitten met een pijpje verbonden met de naastliggende carburateur.

Op het Fazer forum staat een kleine how to Inlaatrubbers vervangen - Fazer forum
De carburateur verwarming zit met slangetjes op de carburateur ter voorkoming van het bevriezen.
 
Als ik het zo leest.
Hij liep goed als de temperatuur maar ruim boven het vriespunt was.
Ze hebben de carburateurs na gekeken en nog wat kleine dingen en sindsdien loopt hij niet goed meer.
Ik denk dat ze nogmaals de carburateurs na moeten kijken en schoonmaken.
Ik geloof er helemaal niet in dat het de bobines of ontsteking zou zijn.
Mijn zoon heeft dezelfde fazer, en daar heb ik reeds al 2 maal de carburateurs uit elkaar gehad.
1 maal voor een schoonmaak en 1 maal voor lekkage tussen de carburateurs in
De benzine toevoer zit op een T stuk tussen cil 2 en 3.
De andere carburateurs zitten met een pijpje verbonden met de naastliggende carburateur.

Op het Fazer forum staat een kleine how to Inlaatrubbers vervangen - Fazer forum
De carburateur verwarming zit met slangetjes op de carburateur ter voorkoming van het bevriezen.

Klinkt als een serieus werk om daar helemaal te geraken en te controleren.
Volgens de persoon die er aan gewerkt heeft kan er niets mis zijn met de carburateurs aangezien ze deze eerst ultrasoon gereinigd hebben en gemonteerd hebben en dan pas op de testbank gezet. Het is echter nadien wel begonnen.
Misschien is er ergens wat lekkage of valse lucht door het zo hoog in toeren brengen van de motor :?
Ik ga dit weekend wat dieper op zoek naar de leidingen en carburateurs en ondertussen de manual nog eens doornemen, daar staan afbeeldingen en wat uitleg bij.
Ook de how-to bekijk ik zeker!
 
Update:

gisteren gestopt bij de persoon die er aan gewerkt heeft en hij tast redelijk in het duister.
Mij lijkt het nu toch richting carburateurs te gaan maar hij wil eerst een compressietest doen om te kijken of het geen klep is die niet mooi sluiten (of erger :X)
Vrijdag en zaterdag is hij wel uitzonderlijk gesloten dus moet minstens een week wachten.

Het materiaal om een compressietest te doen bij een moto, is dat hetzelfde materiaal als bij een auto? Ik vermoed van wel en in dat geval probeer ik te kijken of ik geen materiaal kan lenen van een bevriend garagist. Dan weet ik toch al iets meer...

Wat is er gebeurd op de testbank, zijn er andere sproeiers in gegaan?

Daar heb ik helaas geen info over, ik vermoed niet dat er ander materiaal geplaatst is
 
update:

gisteren van iemand een facom toestel mogen lenen om de compressie te meten, bleek de kop te dik voor het bougiegat :X

Proberen een andere te scoren en anders proberen volgende week zaterdag naar de hersteller te gaan.

Gisteren de aansluitingen van carburateur nagelopen en er zaten 3 klemmen niet (goed) vast, 2 van luchtfilterhuis naar carburateur en 1 van carburateur naar motorblok. Helaas niet de oplossing voor mijn problemen alhoewel ik vind dat hij IETS beter loopt maar de ronk is nog niet dat en de temperaturen van cilinder 4 op relantie zeker niet!

wordt vervolgd...
 
Dat verhaal over een bougie tegen het blok aanhouden en als hij vonkt is de ontsteking goed is niet helemaal waar.

Het klopt dat als hij niet vonkt er iets niet in orde is, maar ook als hij wel vonkt wil dat niet zeggen dat je bobines ok zijn.

De weerstand voor electriciteit om een vonk over te laten slaan neemt evenredig toe met de luchtdruk. Dus dat een bougie vonkt in de buitenlucht tegen je blok aan zegt niet dat hij dat dan ook doet onder compressiedruk.

Hou je bougie zo'n 7 mm van je blok vandaan, vonkt hij dan nog met een mooie blauwe vonk dan doet hij dat ook over een 0.7 mm afstand bij een 10 bar compressie.

Dat doe je met zo'n vonkentester ook, daar stel je ook een gap in van 6-8 mm.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: MSW
UPDATE:

zaterdag bij de hersteller geweest om de compressie te meten... In het handboek staat gas volledig open en laten demarreren, hij zegt gas moet niet open, soit, ik ga er van uit dat hij weet wat hij doet.
waardes: cilinder 1, 2 en 4: 8 bar (of kweet niet wat), cilinder 3: 4 bar!, een klep die niet goed zou sluiten volgens hem.
Hij heeft in "da gaatje aan de bovenkant van de carburateurs naar het motorblok om te synchroniseren" een product gespoten (Forté valve cleaner) en de motor tot 12.000 toeren getrokken (opbouwend en af en toe product inspuiten). Roken, stinken, ronken en nadien nog eens compressie gemeten van cilinder 3: 6 bar
verbetering dus maar nog niet goed (8 bar zou trouwens de minimum waarde zijn).
Heeft dan nog een product in de benzinetank gedaan en moet deze nu bijna leegrijden vooral in hoge toeren.
Gisteren dus een toerke gedaan langs de autostrade, continue 7.000 à 8.000 toeren, af en toe vertragen en kot open trekken tot 9.000 à 10.000 toeren.

Conclusie op dit moment: motor sputtert, schokt en schudt onder de 3.800 à 4.000 toeren, nadien weinig problemen op te merken.

Mijn temperatuurtesten tonen dat de uitlaat van cilinder 4 een heel stuk koeler is dan de rest (en 3 zit tussen de 2).
Zou het nuttig zijn van een bus Forté valve cleaner te kopen en dit zelf te doen voor cilinder 4 door de temperaturen? Compressie zit wel op 8 bar zoals 1 en 2 :?
Of zou er echt mechanisch iets kapot zijn? -O-
 
Bij mijn weten doe je een compressie test met gas open.

Maar je probleem klinkt meer als een slechte brandstof toevoer, stationair sproeier verstopt bijvoorbeeld.
 
Compressie test is altijd met gasklep open
Na de compressie test mocht je een cylinder hebben die minder aan geeft olie in de cylinder en nog een keer testen.
Is de compressie het zelfde betekent dat je zuigerveren in orden zijn en je het verder in de kop kan zoeken.

Heb je inderdaad vervuiling op je kleppen kan deze niet goed afdchten mocht de vervuiling zo erg zijn dat de klep dat inderdaad doet , is het nodig dat je hierna de klepspeling controleerd.
 
Bij mijn weten doe je een compressie test met gas open.

Maar je probleem klinkt meer als een slechte brandstof toevoer, stationair sproeier verstopt bijvoorbeeld.

Maakt een carburateur gebruik van verschillende sproeiers misschien? Omdat je zegt stationait sproeier?
Er is wel een verschil in meetwaarden temperatuur met choke of op stationair toerental...

Compressie test is altijd met gasklep open
Na de compressie test mocht je een cylinder hebben die minder aan geeft olie in de cylinder en nog een keer testen.
Is de compressie het zelfde betekent dat je zuigerveren in orden zijn en je het verder in de kop kan zoeken.

Heb je inderdaad vervuiling op je kleppen kan deze niet goed afdchten mocht de vervuiling zo erg zijn dat de klep dat inderdaad doet , is het nodig dat je hierna de klepspeling controleerd.

Kan ik die olie dan in dat "gat voor carburateurs te synchroniseren" doen? En hoeveel moet dat zijn? Voldoende om wat extra af te dichten uiteraard maar waarschijnlijk ook niet te veel B|

Denk dat ik maar eerst die benzinetank leegrij met dat product in en eventueel zelf eens met valve cleaner de andere cilinders/kleppen kuisen en doorblazen :X
 
De olie kan je door de bougie gatspuiten en dan kan je nog een keer compressie meten bij een gelijk blijvende compressie is het oke word de compressie toch een stuk hoger betekent dit dat je slijtage hebt bij je zuigers/veren /zuigerwand.
 
Maakt een carburateur gebruik van verschillende sproeiers misschien? Omdat je zegt stationait sproeier?
Er is wel een verschil in meetwaarden temperatuur met choke of op stationair toerental...


Ja, een stationair sproeier en de hoofdsproeier.
Tot ongeveer 3000tpm word de stationair sproeier gebruikt.
Bij hogere toerentallen de hoofdsproeier.

Sommige carburateurs hebben ook nog een choke sproeier.
 
De olie kan je door de bougie gatspuiten en dan kan je nog een keer compressie meten bij een gelijk blijvende compressie is het oke word de compressie toch een stuk hoger betekent dit dat je slijtage hebt bij je zuigers/veren /zuigerwand.

TUURLIJK! Dat moest ik geweten hebben |(

Ja, een stationair sproeier en de hoofdsproeier.
Tot ongeveer 3000tpm word de stationair sproeier gebruikt.
Bij hogere toerentallen de hoofdsproeier.

Sommige carburateurs hebben ook nog een choke sproeier.

Dat kan verklaren waarom de moto schokt tot +/-3800 toeren en daarboven niet meer!?

Interessant! Maar... om de carburateurs los te halen moet de koelvloeistof en zo er uit en dat zie ik minder zitten -O-
In het beste geval lost de toevoeging aan de benzine het mogelijke vuil in de sproeier op en komt het zo goed?
 
Ik denk inderdaad dat het probleem in de stationair sproeier(s) zit.

Als je heel veel geluk hebt lukt dat... Maar ik geloof niet zo in toevoegmiddeltjes.

Kan je de vlotterbak er niet onderuit krijgen met de carburateur op de motor?
 
Ik denk inderdaad dat het probleem in de stationair sproeier(s) zit.

Als je heel veel geluk hebt lukt dat... Maar ik geloof niet zo in toevoegmiddeltjes.

Kan je de vlotterbak er niet onderuit krijgen met de carburateur op de motor?

UPDATE:

Ik heb gisteren de vlotterbak van de 4de carburateur met héél veel moeite kunnen verwijderen.
Met evenveel moeite de 2 sproeiers eruit gekregen: waren zo mooi als iets + alle openingen open.

Toch eens gekruist met carburator cleaner en in de openingen gespoten waar de sproeiers inzitten.
Alles gemonteerd en getest met als resultaat dat de motor al veel beter draait!!
Kleine proefrit gemaakt en kan aanzetten zonder schokken *O*
Onderweg wel nog een kleine hapering ondervonden (het schokken dat ik anders had tot aan 4000 toeren) rond de 3500 toeren en bleef nu wel aanhouden tot 5000 toeren. Slechts 1 maal voorgehad.

Eenmaal thuisgekomen de temperaturen gecontroleerd maar die zijn nog steeds niet ok.

Na 5 minuten stationair draaien met af en toe gas geven kan ik op de 4de uitlaat mijn hand leggen (45 graden) terwijl de rest op 80 graden zit...
Toch iets in de ontsteking?

Ik probeer zo snel mogelijk nog eens een compressie test te doen met gas OPEN en kijken wat voor resultaat ik krijg.

Ik denk toch dat de carburateurs er eens af moeten om alle sproeiers te kuisen maar daarvoor moet ik de koelvloeistof aflaten en zo en daar heb ik geen verstand van hoor :?

Ik hou jullie op de hoogte!
 
Ik ben ook met zo'n fiets bezig, zie mijn topic hier. Carburateurs zijn eraf en daarvoor hoeft niet het koelwater eruit.

Gewoon de beide slangetjes van de carbverwarming eraf trekken en zorgen dat je iets klaar hebt liggen wat je erin kunt steken als afdichtplug. In mijn geval was dat een tweetal grote popnagels.

De pilot sproeier zit gauw verstopt, dat is een heel klein gaatje. Die sproeier regelt stationair tot onderste toerengebied.
 
Terug
Bovenaan Onderaan