Yamaha FZS600 bouwjaar 2000 loopt op 3 cilinders (cilinder 2 doet niet mee)

Casie

Rookie
2 aug 2016
13
14
omgeving Eindhoven
Beste mensen, de Yamaha FZS600 uit het jaar 2000 (kilometerstand 58.000) van mijn dochter loopt op 3 cilinders.
Omdat zij weinig rijdt, neem ik 'm regelmatig even mee voor een uurtje als ikzelf op mijn Honda VFR800fi weg ben geweest.
De Yamaha is tot nu toe probleemloos geweest tot ik 'm gisteren startte.
Klonk gelijk al niet lekker en liep onrustig. Na een paar kilometer rijden aan de kant gezet. Ja hoor, uitlaatbocht cilinder 2 koud.
Het volgende ter informatie en als achtergrond:
1) bij 49.000km zijn de kleppen gesteld.
2) in april dit jaar heb ik motorolie en oliefilter vervangen, luchtfilter gereinigd (nauwelijks vies), bougies vernieuwd, benzinefilter vernieuwd (oude was eigenlijk schoon) en de brandstofslang vernieuwd tussen de kraan en de pomp. De oude slang was helemaal hard en brak ook af bij de kraan. Slangen na de pomp en verder laten zitten, want die waren nog netjes soepel en lekvrij. Benzinefilter is origineel onderdeel Yamaha. Ook een nieuwe accu geplaatst.
3) de tank is inwendig helemaal schoon en geen spikkeltje roest.
4) we tanken alleen Euro98 (5%). Sinds Euro95 10% toevoeging heeft komt dat er niet meer in.
5) na het onderhoud in april dit jaar heeft de Yamaha probleemloos ongeveer 700km gereden tot gisteren dan.
6) motor heeft sinds de laatste rit 4 weken stilgestaan. Droog binnen in de garage waar die altijd staat.
7) afzonderlijk de bougies en bougiekappen (losgedraaid van de kabel en omgezet naar de andere kabel) gewisseld van cilinder 1 en 2. Maakt niets uit, cilinder 2 doet niet mee en cilinder 1 werkt ongeacht de wisselingen netjes.
8) bougie cilinder 2 vonkt gewoon. Op het oog niet anders of minder dan die van cilinder 1.
9) beide bobines en alle bougiekappen gedemonteerd en nagemeten. Beide bobines zijn volgens specs: 2,4 ohm primair en 17,5 ohm secundair. Bougiekappen allemaal net geen 10 ohm en volgens specs. Bougiekappen met kabels nagemeten komt ook netjes uit volgens specs. Geen scheuren of beschadigingen te zien.
10) de "beruchte" rubbers tussen de carburateurs en de cilinders zijn bij deze Yamaha nauwelijks gescheurd/ingedroogd. Ik heb ze weleens veel erger gezien en die waren inwendig nog dicht. Het lijkt me dat dit geen invloed kan hebben op het uitvallen van cilinder 2.

Zie ik iets over het hoofd of kan ik concluderen, dat het wel een brandstofprobleem moet zijn? Dus een klusje carburateurs reinigen?
Graag jullie advies/ervaring.
 
maar je weet dan wel dat je blok goed is, met een okkazie blok weet je nooit wat ermee gedaan is en hoeveel km het echt gelopen heeft.
en ook al krijg je garantie, je kan hem er wel weer onderuit sleuren.
Dat het dan goed is weet je ook niet helemaal zeker. Vooral niet als je niet precies weet waarop het is misgegaan. Je hebt in beide situaties een onzekere uitkomst, alleen is een ander blok eronder hangen veel minder werk.
 
Laatste update van dit projectje dan maar.
Tweedehands (of derde - vierde - .....) krukas gekocht met 4 zuigerstangen eraan voor € 50,=. Zuigerstang overgezet met de lagerschalen van de oude (schalen zijn een setje met de kruktap) met nieuwe lagerschaalbouten en moeren (zijn voor eenmalig gebruik).
Beide afdrukken in de cilinderwand (gelukkig onder het werkgebied van de zuiger) met de Drempel gepolijst. Zuiger er weer op met nieuwe borgclips. Nieuwe pakkingset gekocht en dat was eigenlijk het duurste van alles met € 125,=.
Alles schoongemaakt, weer teruggebouwd en gelijk ook maar de uitlaat opnieuw gespoten.
Nieuwe koelvloeistof erin, ontluchten, alles nagelopen. Starten maar dan. En na 3x starten (carburateurs moesten eerst vol) lopen.
Als een zonnetje. Eerste 100 kilometers zitten er op. Loopt weer probleemloos.
Al met al heeft deze reparatie € 200,= gekost aan materialen. Uren tellen we maar niet, want als dit door een betaalde monteur gedaan was dan was het een verhaaltje economisch total loss geweest.
Ik heb wel een ruilblok overwogen, maar toch niet gedaan. Toch een stukkie duurder dan de materiaalkosten nu en je weet ook niet wat je in huis haalt. Niemand die een kilometerstand aangeeft en als je die hebt hoe betrouwbaar is dat dan? En die blokken zien er vaak niet uit aan de buitenkant. Het eigen blok is netjes aan de buitenkant en intern ziet het er picobello uit.
Allemaal bedankt voor het meelezen, meedenken en de reacties.
 
Laatste update van dit projectje dan maar.
Tweedehands (of derde - vierde - .....) krukas gekocht met 4 zuigerstangen eraan voor € 50,=. Zuigerstang overgezet met de lagerschalen van de oude (schalen zijn een setje met de kruktap)
:N
In het wphb staat een berekening welke kleur schalen je moet gebruiken.
Je hebt nu een kans van 1 op 4 dat je de juiste hebt gebruikt.
 
:N
In het wphb staat een berekening welke kleur schalen je moet gebruiken.
Je hebt nu een kans van 1 op 4 dat je de juiste hebt gebruikt.
Het WPHB ken ik en ik weet van de 4 kleuren lagerschalen. Dan heb ik het blijkbaar niet duidelijk genoeg opgeschreven denk ik. Ik heb de juiste kleur lagerschalen gebruikt die overeenkomen met die van de kruktap. De originele lagerschalen van de gebroken zuigerstang heb ik overgezet naar de "nieuwe" zuigerstang. De originele fabriekset kruktap en lagerschalen is intact gebleven. Kans van 100% dat het goed is :).
 
Terug
Bovenaan Onderaan