Yamaha FZS600 bouwjaar 2000 loopt op 3 cilinders (cilinder 2 doet niet mee)

Casie

Rookie
2 aug 2016
13
14
omgeving Eindhoven
Beste mensen, de Yamaha FZS600 uit het jaar 2000 (kilometerstand 58.000) van mijn dochter loopt op 3 cilinders.
Omdat zij weinig rijdt, neem ik 'm regelmatig even mee voor een uurtje als ikzelf op mijn Honda VFR800fi weg ben geweest.
De Yamaha is tot nu toe probleemloos geweest tot ik 'm gisteren startte.
Klonk gelijk al niet lekker en liep onrustig. Na een paar kilometer rijden aan de kant gezet. Ja hoor, uitlaatbocht cilinder 2 koud.
Het volgende ter informatie en als achtergrond:
1) bij 49.000km zijn de kleppen gesteld.
2) in april dit jaar heb ik motorolie en oliefilter vervangen, luchtfilter gereinigd (nauwelijks vies), bougies vernieuwd, benzinefilter vernieuwd (oude was eigenlijk schoon) en de brandstofslang vernieuwd tussen de kraan en de pomp. De oude slang was helemaal hard en brak ook af bij de kraan. Slangen na de pomp en verder laten zitten, want die waren nog netjes soepel en lekvrij. Benzinefilter is origineel onderdeel Yamaha. Ook een nieuwe accu geplaatst.
3) de tank is inwendig helemaal schoon en geen spikkeltje roest.
4) we tanken alleen Euro98 (5%). Sinds Euro95 10% toevoeging heeft komt dat er niet meer in.
5) na het onderhoud in april dit jaar heeft de Yamaha probleemloos ongeveer 700km gereden tot gisteren dan.
6) motor heeft sinds de laatste rit 4 weken stilgestaan. Droog binnen in de garage waar die altijd staat.
7) afzonderlijk de bougies en bougiekappen (losgedraaid van de kabel en omgezet naar de andere kabel) gewisseld van cilinder 1 en 2. Maakt niets uit, cilinder 2 doet niet mee en cilinder 1 werkt ongeacht de wisselingen netjes.
8) bougie cilinder 2 vonkt gewoon. Op het oog niet anders of minder dan die van cilinder 1.
9) beide bobines en alle bougiekappen gedemonteerd en nagemeten. Beide bobines zijn volgens specs: 2,4 ohm primair en 17,5 ohm secundair. Bougiekappen allemaal net geen 10 ohm en volgens specs. Bougiekappen met kabels nagemeten komt ook netjes uit volgens specs. Geen scheuren of beschadigingen te zien.
10) de "beruchte" rubbers tussen de carburateurs en de cilinders zijn bij deze Yamaha nauwelijks gescheurd/ingedroogd. Ik heb ze weleens veel erger gezien en die waren inwendig nog dicht. Het lijkt me dat dit geen invloed kan hebben op het uitvallen van cilinder 2.

Zie ik iets over het hoofd of kan ik concluderen, dat het wel een brandstofprobleem moet zijn? Dus een klusje carburateurs reinigen?
Graag jullie advies/ervaring.
 
Ik zie toch wel iets in de electrische waardes, wat op zich geen invloed kan hebben op de werking: 17,5 ohm zal 17,5 kOhm zijn, niet? en gemeten tussen de bougiekappen, niet bnaar massa. En als de bougiekappen geen 5 kOhm zijn zouden er erl bougietjes met een R in de naam in horen te zitten.

Je kan even met een spuitbus remmenreiniger of starthulp bepalen of de niet lopende cilinder mee gaat doen als je dat in de inlaat kan spuiten. Dan heb je een brandstofdingetje.

Een antwoord op eventuele kapotte rubbers: Dat merk je het meest bij stationair!

Het Cliche van Carbs Reinigen wil ik ook nog niet opperen, ligt vaak wel voor de hand maar er gaat geen 95 / E10 in dus is de kans wel kleiner, niet afwezig...
 
Laatst bewerkt:
Yep, kilo ohmen bij de secundaire kant van de bobines inderdaad. Typefoutje mijnerzijds, stom. En inderdaad gemeten tussen de bougiekappen onderling.
Ik zal de truc met de remmenreiniger bij cilinder 2 nog even proberen inderdaad. Goede tip!
 
De truc met de remmenreiniger was geen succes. Luchtfilter eruit en toegankelijk gemaakt. Motor gestart, loopt op 3 cilinders dus (nummer 2 doet niet mee) en stationair. Beetje remmenreiniger ingespoten alleen bij het aanzuigkanaal carburateur cilinder 2 en de motor slaat gelijk af.
Daarna starten, geen probleem en op 3 cilinders weer. Nog een keertje geprobeerd en weer gelijk een afslaande motor. ????
 
Remmenreiniger is tegenwoordig niet meer zo brandbaar. Ja jet fikt wel maar de boel slaat eerder af.

Start pilot proberen om uit te sluiten.

Wel even meelopen is brandstof probleem, niet meelopen waarschijnlijk ontsteking.
 
Het is alweer even geleden, maar toch een update. Voor mensen die mogelijk iets vergelijkbaars meemaken: het is namelijk niet altijd een verstopte carburateur of slechte/kapotte bougie of matige bobine.
De hele riedel aan "standaard" voor de hand liggende en logische zaken gedaan (naast alle checks zoals genoemd in de opening):
(1) carburateurs eraf, gecontroleerd en schoongemaakt. Waren niet vies trouwens en bijna brandschoon. Toch bij alle 4 een revisiesetje gemonteerd aangezien alles open lag.
(2) toch ook maar de ingedroogde "gescheurde" rubberen inlaatstukken vervangen. Was tenslotte makkelijk bereikbaar nu.
(3) alles gemonteerd en nog steeds op 3 cilinders lopen waarbij cilinder 2 ijskoud blijft.
(4) bobines uitgewisseld met een bevriende Fazer 600 van hetzelfde type/bouwjaar. Die van hem draaide probleemloos op mijn bobines en mijn motor hield hetzelfde probleem. Ook nog de CDI uitgewisseld: precies hetzelfde. Shit.

Tja, wat dan? Bougie eruit gedraaid en de endoscoop van de buurman geleend. Toen viel op dat de zuiger van cilinder 2 de hele tijd op dezelfde hoogte bleef terwijl ik de krukas draaide. Zuiger stond op het bovenste dode punt. Ai, is niet goed dus. Hoe verder.
Weinig keus en alles gedemonteerd. Cilinderkop eraf en toen het cilinderblok. Afijn, zie de foto's. Zuigerstang op 2 punten gebroken: bij de krukas en bij de zuiger. Beide net onder het "oog" zeg maar. De zuigerstang zelf zwemt ergens in de olie onder in het carter.
Aan de zuiger is niets te zien. Geen veren weg, niks gebroken en alles op z'n plek en lekker in de olie. Cilinderkop en kleppen in prima conditie, klepspeling toch nog even nagemeten en alles keurig op de middenwaarde van de bandbreedte. Cilinderwand is keurig netjes, geen krassen of vegen of andere tekenen van een vastloper. Omdat de zuiger in het BDP stond vermoed ik dat eerst de zuigerstang boven gebroken is en even later beneden bij de krukas vanwege het ontbreken van de geleidende werking van de zuiger. En zonder verder ergens klem te komen is de zuigerstang tussen de krukwangen door in het carter gekomen. Waarom de zuigerstang gebroken is? Wie het weet mag het zeggen. Die zat bovenin "vast" vanwege de klemming van de zuigerveren en met een klein duwtje kwam de zuiger mooi en recht los.

Op zoek naar een donorblok denk ik. Want dit kan ikzelf op zich wel weer goed krijgen, maar dan moet ik een andere krukas vinden. Met die kosten en al het bijkomende materiaal aan complete pakkingsets ben ik net zoveel of meer kwijt dan een donorblok. Afgezien van alle uren (al is mijn eigen werkplaatstarief uiterst schappelijk voor mezelf).

Maar goed, misschien heeft iemand later nog iets aan deze informatie.

image1.jpeg
image2.jpeg
 
Wrm andere krukas?
Als het lager op de krukas niet is vast gelopen dan is het alleen een kwestie van een andere drijfstang en weer door.

Dit is trouwens wel de reden wrm ik bij elke niet op alle cilinders lopende motorblokken als allereerste compressie meet.
Dat scheelt zo veel werk
 
Tja, het is iets met achteraf en een koe, maar idd; als je de bougies verwijderd had en even met de startmotor de boel rondgedraaid had...................................... Langdurig leermoment zullen we maar zeggen. Dat die zuigerstang gebroken is zonder dat dat is opgemerkt is is wel raar trouwens.......
 
Tja, het is iets met achteraf en een koe, maar idd; als je de bougies verwijderd had en even met de startmotor de boel rondgedraaid had...................................... Langdurig leermoment zullen we maar zeggen. Dat die zuigerstang gebroken is zonder dat dat is opgemerkt is is wel raar trouwens.......
Heel raar.
 
Dit is zo'n Murphy kans, 1 op miljoenen. Je iet vaker een gebroken zuigerstang, maar die heeft dan ook een gat in het carter geslagen
och..
Wij kwamen thuis van Le Mans, en de fzs 1000 de garage ingereden, volgende dag de bepakking er af, en wil de motor starten om naar het centrum te gaan, een knal , en verder helemaal niets meer....zoeken , zoeken , zoeken....uiteindelijk op 4 cilinders geen compressie meer....(2-3 bar)
alles gecontroleerd, NIETS KUNNEN VINDEN, kop er af, alles in orde..daarna gestopt met zoeken en donorblok er onder....blok ligt al vier jaar zonder kop in de garage, als ik me een keer echt verveel trek ik de boel wel een keer open, ( zeg ik al vier jaar)
 
och..
Wij kwamen thuis van Le Mans, en de fzs 1000 de garage ingereden, volgende dag de bepakking er af, en wil de motor starten om naar het centrum te gaan, een knal , en verder helemaal niets meer....zoeken , zoeken , zoeken....uiteindelijk op 4 cilinders geen compressie meer....(2-3 bar)
alles gecontroleerd, NIETS KUNNEN VINDEN, kop er af, alles in orde..daarna gestopt met zoeken en donorblok er onder....blok ligt al vier jaar zonder kop in de garage, als ik me een keer echt verveel trek ik de boel wel een keer open, ( zeg ik al vier jaar)
Zoiets snap ik niet.

Dan wil ik ook weten wat het was.
 
Weet je zeker dat de zuigerstang op 2 plaatsen is gebroken? Vlgs mij is het 1 en dezelfde breuk?
Dat de zuigerstang ergens breekt, dat kan. Maar als ie dan een 2e keer breekt, dan kan dat alleen als het stangeind ergens heel best tegenaan knalt.
Kan bijna niet anders dan dat je dat gehoord zou moeten hebben. Als je pech hebt komt de stang dan aan de zijkant van het blok naar buiten?
 
Terug
Bovenaan Onderaan