Casie
Rookie
Beste mensen, de Yamaha FZS600 uit het jaar 2000 (kilometerstand 58.000) van mijn dochter loopt op 3 cilinders.
Omdat zij weinig rijdt, neem ik 'm regelmatig even mee voor een uurtje als ikzelf op mijn Honda VFR800fi weg ben geweest.
De Yamaha is tot nu toe probleemloos geweest tot ik 'm gisteren startte.
Klonk gelijk al niet lekker en liep onrustig. Na een paar kilometer rijden aan de kant gezet. Ja hoor, uitlaatbocht cilinder 2 koud.
Het volgende ter informatie en als achtergrond:
1) bij 49.000km zijn de kleppen gesteld.
2) in april dit jaar heb ik motorolie en oliefilter vervangen, luchtfilter gereinigd (nauwelijks vies), bougies vernieuwd, benzinefilter vernieuwd (oude was eigenlijk schoon) en de brandstofslang vernieuwd tussen de kraan en de pomp. De oude slang was helemaal hard en brak ook af bij de kraan. Slangen na de pomp en verder laten zitten, want die waren nog netjes soepel en lekvrij. Benzinefilter is origineel onderdeel Yamaha. Ook een nieuwe accu geplaatst.
3) de tank is inwendig helemaal schoon en geen spikkeltje roest.
4) we tanken alleen Euro98 (5%). Sinds Euro95 10% toevoeging heeft komt dat er niet meer in.
5) na het onderhoud in april dit jaar heeft de Yamaha probleemloos ongeveer 700km gereden tot gisteren dan.
6) motor heeft sinds de laatste rit 4 weken stilgestaan. Droog binnen in de garage waar die altijd staat.
7) afzonderlijk de bougies en bougiekappen (losgedraaid van de kabel en omgezet naar de andere kabel) gewisseld van cilinder 1 en 2. Maakt niets uit, cilinder 2 doet niet mee en cilinder 1 werkt ongeacht de wisselingen netjes.
8) bougie cilinder 2 vonkt gewoon. Op het oog niet anders of minder dan die van cilinder 1.
9) beide bobines en alle bougiekappen gedemonteerd en nagemeten. Beide bobines zijn volgens specs: 2,4 ohm primair en 17,5 ohm secundair. Bougiekappen allemaal net geen 10 ohm en volgens specs. Bougiekappen met kabels nagemeten komt ook netjes uit volgens specs. Geen scheuren of beschadigingen te zien.
10) de "beruchte" rubbers tussen de carburateurs en de cilinders zijn bij deze Yamaha nauwelijks gescheurd/ingedroogd. Ik heb ze weleens veel erger gezien en die waren inwendig nog dicht. Het lijkt me dat dit geen invloed kan hebben op het uitvallen van cilinder 2.
Zie ik iets over het hoofd of kan ik concluderen, dat het wel een brandstofprobleem moet zijn? Dus een klusje carburateurs reinigen?
Graag jullie advies/ervaring.
Omdat zij weinig rijdt, neem ik 'm regelmatig even mee voor een uurtje als ikzelf op mijn Honda VFR800fi weg ben geweest.
De Yamaha is tot nu toe probleemloos geweest tot ik 'm gisteren startte.
Klonk gelijk al niet lekker en liep onrustig. Na een paar kilometer rijden aan de kant gezet. Ja hoor, uitlaatbocht cilinder 2 koud.
Het volgende ter informatie en als achtergrond:
1) bij 49.000km zijn de kleppen gesteld.
2) in april dit jaar heb ik motorolie en oliefilter vervangen, luchtfilter gereinigd (nauwelijks vies), bougies vernieuwd, benzinefilter vernieuwd (oude was eigenlijk schoon) en de brandstofslang vernieuwd tussen de kraan en de pomp. De oude slang was helemaal hard en brak ook af bij de kraan. Slangen na de pomp en verder laten zitten, want die waren nog netjes soepel en lekvrij. Benzinefilter is origineel onderdeel Yamaha. Ook een nieuwe accu geplaatst.
3) de tank is inwendig helemaal schoon en geen spikkeltje roest.
4) we tanken alleen Euro98 (5%). Sinds Euro95 10% toevoeging heeft komt dat er niet meer in.
5) na het onderhoud in april dit jaar heeft de Yamaha probleemloos ongeveer 700km gereden tot gisteren dan.
6) motor heeft sinds de laatste rit 4 weken stilgestaan. Droog binnen in de garage waar die altijd staat.
7) afzonderlijk de bougies en bougiekappen (losgedraaid van de kabel en omgezet naar de andere kabel) gewisseld van cilinder 1 en 2. Maakt niets uit, cilinder 2 doet niet mee en cilinder 1 werkt ongeacht de wisselingen netjes.
8) bougie cilinder 2 vonkt gewoon. Op het oog niet anders of minder dan die van cilinder 1.
9) beide bobines en alle bougiekappen gedemonteerd en nagemeten. Beide bobines zijn volgens specs: 2,4 ohm primair en 17,5 ohm secundair. Bougiekappen allemaal net geen 10 ohm en volgens specs. Bougiekappen met kabels nagemeten komt ook netjes uit volgens specs. Geen scheuren of beschadigingen te zien.
10) de "beruchte" rubbers tussen de carburateurs en de cilinders zijn bij deze Yamaha nauwelijks gescheurd/ingedroogd. Ik heb ze weleens veel erger gezien en die waren inwendig nog dicht. Het lijkt me dat dit geen invloed kan hebben op het uitvallen van cilinder 2.
Zie ik iets over het hoofd of kan ik concluderen, dat het wel een brandstofprobleem moet zijn? Dus een klusje carburateurs reinigen?
Graag jullie advies/ervaring.