Yamaha FZS600 bouwjaar 2000 loopt op 3 cilinders (cilinder 2 doet niet mee)

Casie

Rookie
2 aug 2016
13
14
omgeving Eindhoven
Beste mensen, de Yamaha FZS600 uit het jaar 2000 (kilometerstand 58.000) van mijn dochter loopt op 3 cilinders.
Omdat zij weinig rijdt, neem ik 'm regelmatig even mee voor een uurtje als ikzelf op mijn Honda VFR800fi weg ben geweest.
De Yamaha is tot nu toe probleemloos geweest tot ik 'm gisteren startte.
Klonk gelijk al niet lekker en liep onrustig. Na een paar kilometer rijden aan de kant gezet. Ja hoor, uitlaatbocht cilinder 2 koud.
Het volgende ter informatie en als achtergrond:
1) bij 49.000km zijn de kleppen gesteld.
2) in april dit jaar heb ik motorolie en oliefilter vervangen, luchtfilter gereinigd (nauwelijks vies), bougies vernieuwd, benzinefilter vernieuwd (oude was eigenlijk schoon) en de brandstofslang vernieuwd tussen de kraan en de pomp. De oude slang was helemaal hard en brak ook af bij de kraan. Slangen na de pomp en verder laten zitten, want die waren nog netjes soepel en lekvrij. Benzinefilter is origineel onderdeel Yamaha. Ook een nieuwe accu geplaatst.
3) de tank is inwendig helemaal schoon en geen spikkeltje roest.
4) we tanken alleen Euro98 (5%). Sinds Euro95 10% toevoeging heeft komt dat er niet meer in.
5) na het onderhoud in april dit jaar heeft de Yamaha probleemloos ongeveer 700km gereden tot gisteren dan.
6) motor heeft sinds de laatste rit 4 weken stilgestaan. Droog binnen in de garage waar die altijd staat.
7) afzonderlijk de bougies en bougiekappen (losgedraaid van de kabel en omgezet naar de andere kabel) gewisseld van cilinder 1 en 2. Maakt niets uit, cilinder 2 doet niet mee en cilinder 1 werkt ongeacht de wisselingen netjes.
8) bougie cilinder 2 vonkt gewoon. Op het oog niet anders of minder dan die van cilinder 1.
9) beide bobines en alle bougiekappen gedemonteerd en nagemeten. Beide bobines zijn volgens specs: 2,4 ohm primair en 17,5 ohm secundair. Bougiekappen allemaal net geen 10 ohm en volgens specs. Bougiekappen met kabels nagemeten komt ook netjes uit volgens specs. Geen scheuren of beschadigingen te zien.
10) de "beruchte" rubbers tussen de carburateurs en de cilinders zijn bij deze Yamaha nauwelijks gescheurd/ingedroogd. Ik heb ze weleens veel erger gezien en die waren inwendig nog dicht. Het lijkt me dat dit geen invloed kan hebben op het uitvallen van cilinder 2.

Zie ik iets over het hoofd of kan ik concluderen, dat het wel een brandstofprobleem moet zijn? Dus een klusje carburateurs reinigen?
Graag jullie advies/ervaring.
 
Dank voor jullie reacties. Het is gelukt het restant zuigerstang van de krukas te krijgen zoals het hoort. De carterpan eraf en zie daar: 2 delen zuigerstang in de olie. Mooie 3D puzzel zo. Omdat het goed gelukt is dit te demonteren ga ik op zoek naar een andere drijfstang en wordt het geen donorblok. Ik heb al iets kunnen vinden. Wel is het even puzzelen met de lagerschalen en de juiste vinden. Er zijn namelijk 4 typen lagerschaal (4 "kleuren") die net een andere tolerantie hebben en gecombineerd worden met de krukastap. Op de krukas en de zuigerstang staan codes die moeten matchen. Als het goed is kunnen de lagerschalen los van het bigend en kan ik ze overzetten. Gaat lukken denk ik. Als het allemaal lukt dan ben ik gered met een krukas+4 zuigerstangen van de sloop en een complete pakkingset. En de nodige uren dan (maar die kosten niks).

Dan de oorzaak. Ik heb werkelijk geen idee. Motor startte goed maar liep gelijk niet lekker en rommelig. Nog geen versnelling aan te pas gekomen.
Achteraf meen ik heel even een kort snerpend geluidje gehoord te hebben.
Zuiger mankeert niets, zuigerveren zijn prima en de zuiger kan op en neer in de cilinder zoals het hoort.
Zuigerpen gaat er zonder problemen met de hand eruit en erin, geen loopsporen en niet krom.
Cilinderwand ziet er net zo uit als de andere 3, niks mis mee. Geen krassen, geen stootrand en visueel is mooi te zien wat de werkgebied van de zuiger is.
Het enige wat aan de cilinderwand te zien is zijn 2 afdrukken in (gelukkig) het onderste deel waar de zuigerveren nooit komen. Die afdrukken heb ik met de Dremel glad kunnen krijgen. Dat moeten dan afdrukken zijn van de eerst boven bij de zuiger gebroken zuigerstang. Die 1-2 keer omlaag en omhoog gegaan is, schuin tegen de cilinderwand "klem" is gekomen en toen op 2 plaatsen gebroken is. Het middelste breukvlak is ook zijdelings krom getrokken.
Op wonderbaarlijke wijze zijn beide delen zonder schade aan te richten onder in het carter terecht gekomen.
Alles is netjes nat van de olie. Ook de kruktap en het bigend zijn smetteloos. Geen tekenen van te weinig olie of warmlopen.
In de olie zelf is niets te vinden aan slijpsel of andere metaaldeeltjes die er niet in horen.
Het zal wel een raadsel blijven wat nu de reden is geweest. Meest waarschijnlijke lijkt een breuk door materiaalmoeheid en/of productiefoutje. Na 20 jaar en 58.000 kilometer.
Spullen bestellen en weer opbouwen maar.

IMG_1663.JPG
 
Ik ga toch aan een waterslag effect denken. Benzine op de zuiger waardoor tijdens het starten deze cilinder door de andere drie door de compressie geslagen is. De zuiger ziet er wel een beetje aangeknaagd uit, maar niet aan de voor en achterkant. Ik zou hem hergebruiken, hij past mooi bij de cilinder. Dan heb je alleen een pakkingset en een drijfstang nodig. De big end schalen zou ik ook overzetten. Eventueel nameten met plastigauge.
 
Kan je me van een hele drijfstang de exacte maten geven? Ik heb 4 drijfstangen van een Cat, die zijn waarschijnlijk 10000 procent hetzelfde qua afmeting alleen iets sterker omdat de cat nou eenmaal wat meer porrie had. Als dat zo is mag je ze allevier voor niks hebben.
 
Nou die zuiger moet ook vervangen worden.
Die is rondom afgeknabbeld.
En die heeft ongetwijfeld ook een harde klap gehad.
Dat is inderdaad het eerste wat je denkt e zien, maar als je gaat vergelijken is het op allevier de symmetries exact gelijk "afgebrokkeld" en dat gaat nooit gebeuren denk ik..
 
Van onderaf lijkt het minder heftig.
Hou er eens een andere naast.
Maar hij heeft sowieso een klap te verwerken gehad.
Een drijfstang breekt nou ook niet zomaar door midden.
En het zou zonde zijn als de hele boel weer gemonteerd zit , dat de zuiger dan doormidden breekt.
En of je dan weer zoveel geluk hebt dat de rest nog bruikbaar is.
En wat kost een zuiger nu tegenwoordig ?
Moet wel de cilinder nog wel gehoond worden gok ik zo.
 
Ik ga toch aan een waterslag effect denken. Benzine op de zuiger waardoor tijdens het starten deze cilinder door de andere drie door de compressie geslagen is. De zuiger ziet er wel een beetje aangeknaagd uit, maar niet aan de voor en achterkant. Ik zou hem hergebruiken, hij past mooi bij de cilinder. Dan heb je alleen een pakkingset en een drijfstang nodig. De big end schalen zou ik ook overzetten. Eventueel nameten met plastigauge.
:^

De middelste breuk op de drijfstang is verdikt wat op een breuk bij duwende belasting duidt.

Lekt de vlotter van desbetreffende carb door?
 
Van onderaf lijkt het minder heftig.
Hou er eens een andere naast.
Maar hij heeft sowieso een klap te verwerken gehad.
Een drijfstang breekt nou ook niet zomaar door midden.
En het zou zonde zijn als de hele boel weer gemonteerd zit , dat de zuiger dan doormidden breekt.
En of je dan weer zoveel geluk hebt dat de rest nog bruikbaar is.
En wat kost een zuiger nu tegenwoordig ?
Moet wel de cilinder nog wel gehoond worden gok ik zo.
Nieuw zijn deze zuigers iig niet origineel meer te koop
 
Ik ga toch aan een waterslag effect denken. Benzine op de zuiger waardoor tijdens het starten deze cilinder door de andere drie door de compressie geslagen is. De zuiger ziet er wel een beetje aangeknaagd uit, maar niet aan de voor en achterkant. Ik zou hem hergebruiken, hij past mooi bij de cilinder. Dan heb je alleen een pakkingset en een drijfstang nodig. De big end schalen zou ik ook overzetten. Eventueel nameten met plastigauge.
bij dat soort problemen denk ik toch eerst dat je schade krijgt aan de glijlagers van je bigend...
De 1.5 diesels van renault sneuvelde een voor een door lekkende injectoren, en die gingen allemaal op de bigendlagers rammelen, nog nooit hierdoor een gebroken drijfstang gezien, idem bij lekkende koppakkingen, maar kan het natuurlijk niet uitsluiten
 
Deze zuiger mankeert echt niets wat mij betreft. Toch nog maar een keertje nagekeken. Aan de onderkant zien ze er allemaal hetzelfde min of meer ruw en onafgewerkt uit. Hoort dus gewoon zo. Op de foto lijkt het inderdaad uitvergroot en alsof er stukjes uitgebroken zijn, maar dat is niet het geval. Het zijn symmetrische vlakjes. De buitenzijde van de zuiger is zo glad als wat, net zoals de cilinderwand (op de 2 afdrukken in het onbelopen deel dan). Die zuiger gaat er straks gewoon weer in.
Zoals al eerder gezegd lijkt er helemaal niets mis met het bigend en de lagerschalen. Voor het demonteren draaide het restant soepeltjes om de kruktap zonder voelbare speling. Bij het demonteren bleven het onder- en bovendeel ook fijn "plakken" wat veelal een goed teken is wat betreft de passing. Ik durf het wel aan de boel her te gebruiken en over te zetten naar een andere zuigerstang.
De "waterslag" door een met benzine volgelopen cilinder? Kan me het effect wel voorstellen, maar er was bij de carburateur revisie werkelijk niets te vinden dat duidde op enige lekkage, verstopping of ander onregelmatigheid. Als "waterslag" gebeurt zou zijn dan snap ik niet zo goed waarom de zuiger precies in het bovenste dode punt gestopt is en daar ook is gebleven. In al het geweld en brekende stukken zuigerstang lijkt me de kans dat de zuiger ergens anders blijft staan groter.
De middelste breuk van de zuigerstang is inderdaad verdikt, maar aan een kant. En dat komt omdat die naar een kant verbogen is. Ik heb de stukken min of meer in elkaar gepast. Zie de foto's. En blijkt de zuigerstang naar een kant gebogen te zijn. De breukvlakken onder bij de kruktap en boven bij het oog zijn eigenlijk nog mooi vlak en passen nog best goed, maar het middelste breukvlak is helemaal vervormd. Moeilijk te bepalen wat nu oorzaak is en wat de gevolgschade is van de reis van het gebroken deel naar onderin het carter.
Blijft interessant, maar ik denk dat de oorzaak erg moeilijk te achterhalen valt.

IMG_1694.JPG
IMG_1698.JPG
IMG_1696.JPG
IMG_1700.JPG
IMG_1699.JPG
IMG_1704.JPG
 
Als er iets op deze manier stuk is gegaan heeft dat een oorzaak, zolang die niet gevonden is kan die oorzaak nog aanwezig zijn... Kan... oorzaak kan ook weg zijn zonder verholpen te zijn...

Voegt niets toe, hè... is ook maar een gedachtengang van mij -O- B|
 
Mwah, geen laswerk aan zuigerstangen. Voor € 65,= heb ik een "nieuwe" krukas met 4 zuigerstangen compleet. Zal vast een goeie bij zitten om te gebruiken. Lagerschalen zijn er zonder problemen uit en kan ik overzetten. Dan blijft het setje lagerschalen en kruktap (dat al 58.000 km samen is) mooi bij elkaar.
Oorzaak blijft een raadsel, maar ik durf het wel aan om de boel weer samen te bouwen. We zien wel wat het doet.
 
Zit er misschien een vacuüm gestuurde benzinekraan op deze motor en is die op de betreffende cilinder aangesloten?

Zo te zien is de zuiger voor bdp vast gekomen en heeft de drijfstang zijn weg naar de zijkant vervolgt waar hij is geknapt.

Ik zou zeker geen risico nemen voor die paar tientjes en nieuwe big end lagers plaatsen.
Sowieso moet je met de kleuren van de lagers uitkomen met de nieuwe drijfstang in de oude krukas.

Zuiger zou ik ook vervangen maar dat is jouw keuze.
 
Geen vacuümgestuurde benzinekraan. Handbediende kraan onder de tank waar je alleen bij kunt als de tank omhoog staat en die je dus ook alleen gebruikt bij onderhoud. Een elektrisch benzinepompje zorgt voor de benzine naar de carburateurs.
 
Bijzonder topic dit, dit hoor je echt bijna nooit.

Tav de reparatie; behalve als je het leuk vindt om het blok te repareren, zou ik het niet doen.
Je koopt een dergelijke Fazer voor een appel en een ei, dus als je gaat tellen wat je nodig hebt om te repareren is het economisch denk ik niet interessant.
Even 3 minuten googlen levert al diverse losse blokken op; Motorblok Yamaha FAZER 600 | Motorparts-online.com
Dus voor onder de 500 heb je een blok.
Losse onderdelen; krukas, lagers, drijfstang, zuiger(?), pakkingset etc wellicht de keerringen, andere dingen die je tegenkomt, het is immers toch allemaal al wat ouder..

Dan te bedenken wat het eventuele risico is als je bijv de zuiger hergebruikt of wat het carter misschien geleden heeft van zo'n klap (vergis je niet - actie is reactie, het carter kan makkelijk ook wat vervormd zijn), met andere woorden het risico dat na reparatie het blok toch niet goed is..

Note, ik zeg dit als iemand die zelf ook blokken opnieuw opbouwt voor mijn 'klassiekers'; maar een gezond doch wat versleten blok reviseren/opnieuw netjes opbouwen is toch wat anders dan een schadeblok opnieuw opbouwen. Dan moet je eigenlijk alles na gaan meten en moet je wel echt weten waar je mee bezig bent anders is het zonde van het geld/risico.
 
Bijzonder topic dit, dit hoor je echt bijna nooit.

Tav de reparatie; behalve als je het leuk vindt om het blok te repareren, zou ik het niet doen.
Je koopt een dergelijke Fazer voor een appel en een ei, dus als je gaat tellen wat je nodig hebt om te repareren is het economisch denk ik niet interessant.
Even 3 minuten googlen levert al diverse losse blokken op; Motorblok Yamaha FAZER 600 | Motorparts-online.com
Dus voor onder de 500 heb je een blok.
Losse onderdelen; krukas, lagers, drijfstang, zuiger(?), pakkingset etc wellicht de keerringen, andere dingen die je tegenkomt, het is immers toch allemaal al wat ouder..

Dan te bedenken wat het eventuele risico is als je bijv de zuiger hergebruikt of wat het carter misschien geleden heeft van zo'n klap (vergis je niet - actie is reactie, het carter kan makkelijk ook wat vervormd zijn), met andere woorden het risico dat na reparatie het blok toch niet goed is..

Note, ik zeg dit als iemand die zelf ook blokken opnieuw opbouwt voor mijn 'klassiekers'; maar een gezond doch wat versleten blok reviseren/opnieuw netjes opbouwen is toch wat anders dan een schadeblok opnieuw opbouwen. Dan moet je eigenlijk alles na gaan meten en moet je wel echt weten waar je mee bezig bent anders is het zonde van het geld/risico.
100%

Maar stel dat van één van mijn topfietsen het blok in de soep loopt ga ik er toch alles aan doen om de "Matching Numbers" matchend te houden. Dat is bij Casie denk ik nog helemaal niet in zijn gedachten opgekomen.
Mocht er een RD of Top-FZR in de soep lopen gaat er dus een blok uit de voorraad onder en wordt het origineel een project, tot het weer optimaal is.
 
Bijzonder topic dit, dit hoor je echt bijna nooit.

Tav de reparatie; behalve als je het leuk vindt om het blok te repareren, zou ik het niet doen.
Je koopt een dergelijke Fazer voor een appel en een ei, dus als je gaat tellen wat je nodig hebt om te repareren is het economisch denk ik niet interessant.
Even 3 minuten googlen levert al diverse losse blokken op; Motorblok Yamaha FAZER 600 | Motorparts-online.com
Dus voor onder de 500 heb je een blok.
Losse onderdelen; krukas, lagers, drijfstang, zuiger(?), pakkingset etc wellicht de keerringen, andere dingen die je tegenkomt, het is immers toch allemaal al wat ouder..

Dan te bedenken wat het eventuele risico is als je bijv de zuiger hergebruikt of wat het carter misschien geleden heeft van zo'n klap (vergis je niet - actie is reactie, het carter kan makkelijk ook wat vervormd zijn), met andere woorden het risico dat na reparatie het blok toch niet goed is..

Note, ik zeg dit als iemand die zelf ook blokken opnieuw opbouwt voor mijn 'klassiekers'; maar een gezond doch wat versleten blok reviseren/opnieuw netjes opbouwen is toch wat anders dan een schadeblok opnieuw opbouwen. Dan moet je eigenlijk alles na gaan meten en moet je wel echt weten waar je mee bezig bent anders is het zonde van het geld/risico.
Dit is wel een hele goede tip. Nieuw blok heb je er zo onder, blok terug in elkaar gaat meer in de papieren lopen dan je zou willen.
 
maar je weet dan wel dat je blok goed is, met een okkazie blok weet je nooit wat ermee gedaan is en hoeveel km het echt gelopen heeft.
en ook al krijg je garantie, je kan hem er wel weer onderuit sleuren.
 
maar je weet dan wel dat je blok goed is, met een okkazie blok weet je nooit wat ermee gedaan is en hoeveel km het echt gelopen heeft.
en ook al krijg je garantie, je kan hem er wel weer onderuit sleuren.
"risicoloos" is het inderdaad ook niet maar datzelfde geldt ook als je een 2e hands motor koopt natuurlijk. Tellerstanden is zowieso een probleem in de 2e hands handel, zeker bij ouder spul.
Je kan wel kijken waar je het blok koopt en hoe zo'n zaak werkt en bekend staat.
De meeste motoren zijn gewoon gecrashed en meestal is het blok gewoon oke.
Zelfs als zo'n blok meer gelopen heeft, wat dan nog? Een Fazer blok kan normaal wel 2 ton lopen. Denk dat je het verschil tussen 30k en 90k amper merkt.

Jij zegt "maar dan weet je wel dat je blok goed is". Dat is nu net mijn punt, dat ik zeg dat dat niet altijd zo is. Als jij het doet, vast wel ;)
Tenzij je het inderdaad super goed doet; lagerboringen en uitlijning nameten, goede spullen erin, etc. Dan moet je wel al wat beter zijn in "het vak", spullen hebben etc
Want ook een 2de hands krukas kan krom zijn, nieuwe spullen kosten een godsvermogen (wat kost een drijfstang??) en gebruikt weet je het ook gewoon niet, en zou ik liefst een blok hebben wat niet open is geweest..

Ieder zijn visie, overal is wel wat voor te zeggen. Het hoeft ook niet altijd op de makkelijkste of goedkoopste manier.. maar denk er goed over na ;)

Edit; je zou ook nog de fazer als sloper/schademotor kunnen verkopen als de rest netjes is, (lakdelen, tank etc) en het geld bijleggen op een andere.
Voor een verzekering of motorzaak zou deze al "total loss" zijn.
Zo'n Fazer vind je zo nu en dan al voor 1000 tot 1500 euro dus afhankelijk voor hoeveel je hem kwijt kan...
Wellicht niet de allergoedkoopste optie maar als je er makkelijk van af wil zijn wel een mogelijkheid.

 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan