Yamaha fzs600 model 2002 lastig laagtoerig

marcel_str

Die hard MF'er
6 sep 2009
510
1
Haarlem
Ik heb gisteren een proefritje gemaakt op een fazer fzs600 bj 2003 (model 2002) en vond hem erg tegensputteren bij het stationair lopen in in ieder geval versnelling 1 en 2. Da's een beetje irritant bij bijvoorbeeld bochtjes direct na optrekken en 30km/u filerijden. Boven 3000 toeren geen problemen in geen enkele versnelling.

Nou heb ik gezocht en kan niet 100% vinden of dit een fazerkwaal is en of dit te verhelpen is door bijvoorbeeld het stellen van de carbs? Enige topic dat ik hier vond laat niet echt een conclusie zien: http://www.motor-forum.nl/forum/lis...0-hortend-en-stotend-bij-lage-snelheid-1.html.

Motor is netjes onderhouden, rond 30.000km op de teller, prima ketting en heeft ook geen lange tijd stilgestaan.

Hebben jullie een idee?
 
Laatst bewerkt:
Die motor kan je afschrijven! Nooit kopen!! Een bodemloze put. Vooral de rood/zwart/witte modellen uit 2001 zijn erg goed en betrouwbaar. Die zou ik zo blindelings kopen. Na '01 is het allemaal prut. })


Maar even serieus: het is geen fazer kwaal. Opnieuw astellen van de carb's (synchroniseren) zou dit probleem wel eens kunnen verhelpen.
Vraag aan de verkoper of hij dat nog voor zijn rekening wil nemen.
 
Laatst bewerkt:
;)
Joe de man Jonne, joe de man!

We zijn hierover inderdaad nog aan het babbelen qua prijs. Ik vind jouw motor ook eigenlijk veel mooier, maar geef gewoon graag veel geld uit, en jij hebt wel een heel erg scherpe prijs neergelegd. Lastig, lastig, keuzes, keuzes.
 
Laatst bewerkt:
Ok, dank voor de tip. Echter, google vind niet direct iets dat de deodorantproef uitlegt en de metasearch heb ik ook deels doorzocht. De volleybalvereniging kan me helaas niet verder helpen.

Zonder gekheid, heb je wellicht een directe link naar een uitleg van de deo-proef?
 
Laatst bewerkt:
Wanneer de een vluchtige, brandbare stof spuit bij de carb's / inlaatrubbers en er zou een lek zitten ergens, dan gaat de motor kortstondig harder lopen (de deo wordt via de kieren naar binnen gezogen). Wanneer het goed zit zou dat dus niet de bedoeling zijn en zou je geen verschil moeten merken.
 
Prima keus, die Fazer. Vrijwel kogelvrij blok, dat ook bij de lagere toerentallen nog heel goed trekt, zeker voor een 600. Goeie remmen (de bekende blauwe). Zadel is wat te zacht voor langere ritten, maar dat is voor een paar tientjes te verhelpen.

En nee, dit is geen kwaaltje van de Fazer. Mogelijk heeft de fiets wat langer stilgestaan. Carbs schoonmaken en de rubbers controleren, zoals al aangegeven.
Die 2002 Fazer was een uitgerijpt model, zonder echte problemen. De kleine irritaties waren al weggewerkt, zoals bv. de roestende stalen uitlaatbochten (rvs op dit model, al is de kwaliteit niet geweldig), de te hoog aangebrachte duosteps, instelbaarheid vering voor en de zwakke verlichting. De onderhoudsinterval was ook al omhoog gebracht van 6000 naar 10.000 km.
Het enige waar je een beetje op moet letten is roestgevoeligheid, vooral van de boutjes en moertjes.
 
Dank JanB. Nuttige info!

Ik ga even kijken of ik met de verkoper langs power-point kan gaan. Heb erg veel vertrouwen dat dit het "kwaaltje" gaat verhelpen.

http://www.power-point.nl/home.php?cat=4195 (http<img src="/styles/motor-forum/smilies/nosmile.gif" class="smilie" loading="lazy" alt=":/" title="Nosmile :/" data-shortname=":/" />/www.power-point.nl/home.php?cat=4195)

Wat zou dat kosten, zo'n dynojet? 200-250 euro??
 
Dynojetten op die Fazer heeft helemaal geen zin. Het blok staat af-fabriek al nét ff te rijk afgesteld, waardoor een open pijp met een K&N al een paar pk winst geeft. Je hoeft er dan niets aan te veranderen. Voor de Euro2 kwam kon een fabrikant een fiets nog knap afstellen.....
Er is zelfs geen kitje voor de Fazer, juist om die reden.
 
Ok, dank voor de tip. Echter, google vind niet direct iets dat de deodorantproef uitlegt en de metasearch heb ik ook deels doorzocht. De volleybalvereniging kan me helaas niet verder helpen.

Zonder gekheid, heb je wellicht een directe link naar een uitleg van de deo-proef?

Ja, er is (ik heb) er te vaak naar verwezen; hier een tamelijk oude beschrijving, samen met andere routine-dingetjes voor alles wat maar motor-achtig is (ook bromfiets) en dat is trouwens bijna alles wat ik aan "verstand" heb van die dingen
:) :
Routine-dingen allemaal helder?
- vuil in tank op kraan(zeefjes)
- tankventilatie (proef bij droog weer en niet te volle tank: rijden zonder dop)
- bougieKAPJE(s); soms onzichtbaar/onmeetbaar ziek, dankzij moderne ontstorings-techniek
- knieken/beklemmingen/verstoppingen van slangen
- brandstoffilter en eventueel extra zeefje op vlotterkamerinvoer schoon?
- vlotterkamer(s) schoon (met kraan dicht aftappen indien daar een speciaal schroefje voor onderaan aanwezig is; schroefje dicht, kraan open en na een paar seconden nog eens kraan dicht en aftappen).

Indien carbs:
- rubber spruitstukken tussen carb en blok (on)dicht; lekkage ter grootte van 1 speldeprik reeds heel erg; proef, niet zo kwistig dat luchtfilter mee-snuift: bij stationair draaiende motor deodorant op rubber nevelen (veranderend toerental duidt op lekkage). Remmenreiniger werkt ook maar is minder vriendelijk tegen rubber.

- vlotterkamerventilatie ("overloop") moet absoluut open ademen tussen inwendige van vlotterkamer en vrije uiteinde(n)
- vlotternaaldje en sluitopening checken onder vergrootglas, vooral als daar kleine kunststof/rubber dingseltjes zitten, puntje en opvang daarvan goed bekijken
 
Laatst bewerkt:
Dynojetten op die Fazer heeft helemaal geen zin. Het blok staat af-fabriek al nét ff te rijk afgesteld, waardoor een open pijp met een K&N al een paar pk winst geeft. Je hoeft er dan niets aan te veranderen. Voor de Euro2 kwam kon een fabrikant een fiets nog knap afstellen.....
Er is zelfs geen kitje voor de Fazer, juist om die reden.

Ik heb wel begrepen dat dat bij een R1 zo is. Of dat ook voor de Fazer is, moet ik van je aannemen.

Kan sowieso geen kwaad om hem ernaar te laten kijken. Of dan de oplossing in de richting van alleen schoonmaken of dynojet zit maakt mij uiteraard niet uit. Als ie maar lekker rijdt over het normale toerengebied (vanaf +/- 1200 rpm). Ben iig benieuwd wat zijn oordeel zal zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb wel begrepen dat dat bij een R1 zo is. Of dat ook voor de Fazer is, moet ik van je aannemen.
Kan sowieso geen kwaad om hem ernaar te laten kijken. Of dan de oplossing in de richting van alleen schoonmaken of dynojet zit maakt mij uiteraard niet uit. Als ie maar lekker rijdt over het normale toerengebied (vanaf +/- 1200 rpm). Ben iig benieuwd wat zijn oordeel zal zijn.

Een R1 is géén Fazer.....

Als deze man je een Dynokit aanraadt weet ik wel hoe laat het is........ Een dynokit is overigens iets anders als een run op de testbank, maar dat moge duidelijk zijn.
 
Mijn vriendin heeft ook een FZS600 Fazer model 2003 en die(de motor haha) schokte afgelopen voorjaar ook verschrikkelijk bij lage snelheden. De laatste 2 jaar heeft de motor bijna niet gereden. Aangezien we in de zomer met onze motoren naar de Alpen wilden gaan, moest dit wel opgelost worden.
Op advies van onze dealer heb ik een flesje Forte reiniger bij een ongeveer half gevulde benzinetank gedaan maar dit gaf niet echt verbetering, ook niet na synchronisatie van de carbs. De dealer vreesde dat de carburateurs helemaal uit elkaar gehaald moesten worden om te reinigen. Hij stelde voor om de motor 1 nacht bij hem te laten, dan zou hij de motor op 1 flesje Forte en een zelfde hoeveelheid benzine stationair laten draaien en dan met dat mengsel in de leidingen en carburateurs een nacht laten staan. Als het niet zou werken dan kon hij altijd de carburateurs nog uit elkaar halen om te reinigen.
Maar :) , na die nacht inweken met het sterk geconcentreerde mengsel loopt de motor prima zonder schokken. Stationair blijft hij wel iets minder mooi draaien dan mijn Hornet 600 met injectie maar rijden in de bergen met krappe haarspeldbochten ging prima.
O ja, de zwarte uitlaatbochten kun je mooi zwart houden met zwarte kachelpoets, deze en meer tips vind je hier: All Fazer – MT Club Nederland – Welkom op de website van de All Fazer Club Nederland .

Succes met de aankoop, het is een heerlijke motor om te rijden.
 
Een R1 is géén Fazer.....

Als deze man je een Dynokit aanraadt weet ik wel hoe laat het is........ Een dynokit is overigens iets anders als een run op de testbank, maar dat moge duidelijk zijn.

Een R1 is inderdaad geen fazer, zover kwam Marcel nog net. :X :+
de man uit de winkel waar ik een motor heb gehuurd liet mij weten dat power-point in Tiel vaker met dat bijltje hakt en ook ooit geprobeert heeft een R1 op verschillende manieren beter af te stellen. Dit bleek de enige machine waarbij hij de afstelling niet beter kreeg dan de fabrieksinstelling. Vandaar mijn link naar de R1.

Van de dynokit wist ik niet dat dit geen effect zou hebben op de fazer, maar dat is bij deze dus rechtgezet. (hoor net trouwens hetzelfde van een vriend met wat meer technische motorkennis) Ik had zelf even op de power-point site gezocht en vond daar de dynojet en problemen welke vaak met deze kit worden voorkomen. Een daarvan is: Niet goed stationaire lopen, stotteren bij wegrijden
Geld dus blijkbaar niet voor alle motoren. Da's dan meteen een mooie test voor de dealer. Heb zelf nog geen ervaring met hem en als hij echt zo eerlijk en goed is als ik heb gehoord, zal hij dus geen dynojet aanraden.

Wel relaxed om dit soort dingen even te weten. Thanx!

Ik zal laten weten wat eruit is gekomen. Mocht ik het vergeten, you may kick my pm! ;)
 
Laatst bewerkt:
Bij aankomst bij de garagist, was eigenlijk de eerste conclusie van de man dat een dynojet uitkomst zou bieden. Uiteraard had ik direct een bang voorgevoel dat de man gewoon iets aan wilde smeren. Toch, na de testrun kwam hij op zijn vermoeden terug en vertelde dat de carburateur alleen wat afgesteld moest worden. Dynojet run was niks mis mee. De originele uitlaat bleek vervangen zonder carburateur daarop af te stellen. Da's tot dusver het grootste vermoeden. Heb de fazer dus gekocht en ga hem eerdaags eens een beurt (laten) geven.
 
Als je alle vier de mengselschroeven een halve slag linksom draait is het waarschijnlijk al weg.
Zo niet, dan kun je altijd nog de werkplaats inschakelen, die gebruiken een CO-meter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan