Yamaha FZS600 voortandwiel schoongemaakt en 2 onplaatsbare o-ringetjes gevonden

jazzper23

Die hard MF'er
11 aug 2019
263
51
  • Merk: Yamaha
  • Type: FZS600
  • Bouwjaar: 1998
  • Kmstand: 34.000 km
  • Probleem: twee o-ringetjes waarvan ik niet weet waar ze vandaan komen.
  • Wanneer is het probleem ontstaan: na het schoonmaken gebied rondom voortandwiel.
  • Wat is er al aan gedaan: Gezocht in de onderdelen catalogus en in mijn Haynes manual.

Ik heb het gebied rond het voortandwiel van mijn Yamaha FZS 600 schoongemaakt. Tijdens het weghalen van alle smeerboel kwam ik 2 o-ringetjes tegen met een binnendiameter van ongeveer 8mm. Helaas kan ik niet terugvinden waar deze o-ringen vandaan komen. Ik heb in mijn Haynes manual gezocht en op de onderdelencatalogus van Yamaha. Verder heb ik dit artikel gevonden. Ik kan de o-ringetjes niet vinden en weet dus niet of en waar ik deze moet terugplaatsen. De o-ring lijkt te passen op in figuur omringde staaf (ik weet niet de naam van dit onderdeel).

IMG_20200409_151310 circel.jpg
IMG_20200410_105920.jpg

Verder viel mij op dat er van de schroeven waarmee de afdekking van het tandwiel vastgezet is langer is en bedekt met een soort van vet (?). Weet iemand wat dit is, welke functie dit heeft en of dit noodzakelijk is.
IMG_20200409_135501.jpg

Verder vroeg ik mij af of het kwaad kan om het gedeelte wat met blauw omringt is met WD40 schoen te maken. Heeft het zin om de rood omringde gedeeltes te smeren en zo ja met wat (siliconenspray?).

IMG_20200409_150441 circles.jpg


Bedankt voor de hulp!

Overige wellicht nuttige afbeeldingen:

IMG_20200409_134108.jpg
IMG_20200409_135733.jpg
IMG_20200409_135737.jpg
IMG_20200409_150456.jpg
 
Zo te zien is de kettingset vervangen?
Zijn O-ringen van je oude ketting.

Zie trouwens dat je de oude borgplaat gebruikt hebt.
Kan je beter vervangen door een nieuwe en borgmiddel op de moer gebruiken.

Heb bij een Fazer 1x een losgelopen voortandwielmoer gehad, en daar wordt je niet blij van.

De vette boel daar komt gewoon van het regelmatig smeren van je ketting. Persoonlijk steek ik het altijd weg met een plamuurmes en daarna oude lap erlangs.
Gaat een kap overheen en binnen de kortst mogelijke tijd zit het er toch weer.
Schoonmaken met WD40 kan geen kwaad.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie!

Zo te zien is de kettingset vervangen?
Zijn O-ringen van je oude ketting.

Ik heb de motor zo'n 9 maanden geleden gekocht en dit is voor het eerst dat ik dit onderdeel schoonmaak. Maar het zou kunnen dat het O-ringen van de oude ketting zijn. Ik begrijp dat deze iig niet ergens teruggeplaatst hoeven worden, klopt dat?

Zie trouwens dat je de oude borgplaat gebruikt hebt.
Kan je beter vervangen door een nieuwe en borgmiddel op de moer gebruiken.

Heb bij een Fazer 1x een losgelopen voortandwielmoer gehad, en daar wordt je niet blij van.
De borgplaat, is dat het (verbogen) schijfje wat onder de moer zit die het tandwiel vastzet (rood omcirkelde op onderstaande afbeelding)?

Borplaat.png


De vette boel daar komt gewoon van het regelmatig smeren van je ketting. Persoonlijk steek ik het altijd weg met een plamuurmes en daarna oude lap erlangs.
Gaat een kap overheen en binnen de kortst mogelijke tijd zit het er toch weer.
Schoonmaken met WD40 kan geen kwaad.

Deze onderdelen hoeven verder niet gesmeerd te worden? En vervang je de pakking dan ook altijd of laat je deze gewoon weg?
 
off-topic :

siliconenspray is enkel goed voor zeer specifieke toepassingen , waaronder GEEN ENKELE bij een motorfiets hoort. alles wat vroeg of laat mogelijks eens herverfd moet worden, houd je best mijlenver weg van die "rommel".
 
Zijn O-ringen van je oude ketting.
8mm binnendiameter ??? er zit een ketting op geen rupsband

En op één vande plaatjes zit die ring om de pushrod.

Borgplaat kan je 6 keer gebruiken, als die moer losloopt is dat niet omdat die borgplaat hergebruikt is...

Heb bij een Fazer 1x een losgelopen voortandwielmoer gehad, en daar wordt je niet blij van.
Brrr, het schijnt toch ook een beetje Yamaha dingetje te zijn...
 
@jazzper23 zat er om de schakelas (de onderste) geen nylon bus? Daar hadden die O-ringen wel eens aan beide kanten omheen kunnen moeten ziten, niet oem maar soms wordt dat wel gedaan, alleen zit ik dan met die 8mm, die schakelas is 12 dacht ik
 
TS lijkt een poetser te zijn, zo schoon is zijn motor. Niets mis mee in principe.

Wel vind ik de ketting er heel schoon uitzien, terwijl het voortandwiel al gebruikt lijkt (de blinkende shine van een nieuw tandwiel is er af).
Nieuwe ketting, oud tandwiel?

Die troep rond het tandwiel is te voorkomen door a) nooit te smeren (geen aanrader overigens) of b) een cardanfiets te kopen (neutrale keuze, moet je zelf weten). Kortom, die troep is heel normaal. Is daarom af en toe schoonmaken nodig? Nee, wel handig als je op die plek moet werken om bijvoorbeeld het voortandwiel te vervangen.

Die o-ringen zou ik me niet perse zorgen over maken als de motor gewoon goed rijdt ,en geen olie lekt.

De vettigheid (of wat het ook mag zijn) op de bouten van het afdekdeksel rond het voortandwiel? Niks van vinden, niks op uit doen, gewoon negeren en de bouten weer monteren als je zo ver bent.
 
@jazzper23 zat er om de schakelas (de onderste) geen nylon bus? Daar hadden die O-ringen wel eens aan beide kanten omheen kunnen moeten ziten, niet oem maar soms wordt dat wel gedaan, alleen zit ik dan met die 8mm, die schakelas is 12 dacht ik


Kijk,die nummer 4 is een bus die om de trapas (schakelas) heen zit. mis ik bij jou geloof ik


1586533815794.png
 
8mm binnendiameter ??? er zit een ketting op geen rupsband

En op één vande plaatjes zit die ring om de pushrod.

Bedankt voor je reactie. Op de pushrod op het plaatje heb ik hem zelf gedaan om aan te geven dat deze O-ring (voor zover ik kan zien) alleen hier op past.

Ik weet niet hoe groot de binnendiameter van een O-ring van de ketting is, kwa buitendiameter komt deze wel overeen met die op mijn ketting.

@jazzper23 zat er om de schakelas (de onderste) geen nylon bus? Daar hadden die O-ringen wel eens aan beide kanten omheen kunnen moeten ziten, niet oem maar soms wordt dat wel gedaan, alleen zit ik dan met die 8mm, die schakelas is 12 dacht ik

Op de onderste staaf (de schakelas?) zat inderdaad een buis. Ik had geprobeerd of ze daarop passen maar dat deden ze niet.
 
Ik weet niet hoe groot de binnendiameter van een O-ring van de ketting is, kwa buitendiameter komt deze wel overeen met die op mijn ketting.
Ga er maar vanuit dat je je geen zorgen hoeft te maken... Ik kan ook niet anders bedenken dan dat ze van je rupsbanden zijn. Ze zitten om de hulzen, dus het kan zomaar... Ik dacht even dat ze om de pennen zaten...





1586534332249.png
 
TS lijkt een poetser te zijn, zo schoon is zijn motor. Niets mis mee in principe.

Ik had hem goed schoongemaakt voor het op stalling zetten :) En ja als ik eenmaal aan het poetsen ben kan ik niet meer stoppen :(

Wel vind ik de ketting er heel schoon uitzien, terwijl het voortandwiel al gebruikt lijkt (de blinkende shine van een nieuw tandwiel is er af).
Nieuwe ketting, oud tandwiel?

Ik heb de ketting helemaal schoongemaakt met een borstel en WD40. Het tandwiel heb ik wat minder goed schoongemaakt.

Die troep rond het tandwiel is te voorkomen door a) nooit te smeren (geen aanrader overigens) of b) een cardanfiets te kopen (neutrale keuze, moet je zelf weten). Kortom, die troep is heel normaal. Is daarom af en toe schoonmaken nodig? Nee, wel handig als je op die plek moet werken om bijvoorbeeld het voortandwiel te vervangen.

De troep rondom het tandwiel maakt mij niet zoveel uit. Hij blijft alleen vrij regelmatig in zijn neutraal hangen als ik van 1 naar 2 schakel. Ik had gehoop dat het door die meuk kwam maar dit is helaas niet zo.

Die o-ringen zou ik me niet perse zorgen over maken als de motor gewoon goed rijdt ,en geen olie lekt.

De vettigheid (of wat het ook mag zijn) op de bouten van het afdekdeksel rond het voortandwiel? Niks van vinden, niks op uit doen, gewoon negeren en de bouten weer monteren als je zo ver bent.

Ik was nieuwsgierig waar het vet op die moer voor was.
 
Ja 3 en 5 zijn keerringen, zit er bij jou allemaal nog in, maar als je het allemaal open hebt best wel aan te bevelen om die preventief te vervangen, die dingen gaan bij mij(n 11) yamaha's eerder kapot dan het tandwielborgplaatje
 
De troep rondom het tandwiel maakt mij niet zoveel uit. Hij blijft alleen vrij regelmatig in zijn neutraal hangen als ik van 1 naar 2 schakel. Ik had gehoop dat het door die meuk kwam maar dit is helaas niet zo.
Alle draaipunten vanaf schakelas tot je voetpedaal smeren (met vet) en misschien je voetpedaal een beetje lager afstellen.
Siliconenspray alleen gebruiken op rubber en plastics.
Nog een nadeel van siliconenspray is als je dat op iets spuit dat normaal gesmeerd moet worden door vet, het vet niet goed zal hechten op het materiaal dat siliconenspray gezien heeft.
Siliconen verwijderen is moeilijk.
 
je ketting met wd40 schoonmaken kun je beter niet doen. dan is gelijk alle vet verdwenen
Ik ben ook zeker niet een voorstander van het gebruik van WD40.

En nee, ook niet voor het schoonmaken van een ketting.

Als je het al nodig vind om je ketting schoon te maken, doe dat dan gewoon enkel en alleen met een doek of zoiets.

En dan nog: cosmetisch resultaat, geen effect op de levensduur of de werking van de ketting.
 
Als ik 1 tip mag geven, vervang de huidige tandwielmoer door een dikkere. Mocht deze eraf lopen ben je met een beetje pech al je schroefdraad op de as kwijt. Voor een paar euro heb je er een die er niet af kan lopen.
Ik kan me geen voorstelling maken welke moer dat moet zijn en wat de meerwaarde daarvan is :? Bedoel je misschien een borgmoer? Mocht je die in de juiste maat kunnen vinden is dat wel een dubbele veiligheid
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan