Yamaha FZS600 voortandwiel schoongemaakt en 2 onplaatsbare o-ringetjes gevonden

jazzper23

Die hard MF'er
11 aug 2019
263
51
  • Merk: Yamaha
  • Type: FZS600
  • Bouwjaar: 1998
  • Kmstand: 34.000 km
  • Probleem: twee o-ringetjes waarvan ik niet weet waar ze vandaan komen.
  • Wanneer is het probleem ontstaan: na het schoonmaken gebied rondom voortandwiel.
  • Wat is er al aan gedaan: Gezocht in de onderdelen catalogus en in mijn Haynes manual.

Ik heb het gebied rond het voortandwiel van mijn Yamaha FZS 600 schoongemaakt. Tijdens het weghalen van alle smeerboel kwam ik 2 o-ringetjes tegen met een binnendiameter van ongeveer 8mm. Helaas kan ik niet terugvinden waar deze o-ringen vandaan komen. Ik heb in mijn Haynes manual gezocht en op de onderdelencatalogus van Yamaha. Verder heb ik dit artikel gevonden. Ik kan de o-ringetjes niet vinden en weet dus niet of en waar ik deze moet terugplaatsen. De o-ring lijkt te passen op in figuur omringde staaf (ik weet niet de naam van dit onderdeel).

IMG_20200409_151310 circel.jpg
IMG_20200410_105920.jpg

Verder viel mij op dat er van de schroeven waarmee de afdekking van het tandwiel vastgezet is langer is en bedekt met een soort van vet (?). Weet iemand wat dit is, welke functie dit heeft en of dit noodzakelijk is.
IMG_20200409_135501.jpg

Verder vroeg ik mij af of het kwaad kan om het gedeelte wat met blauw omringt is met WD40 schoen te maken. Heeft het zin om de rood omringde gedeeltes te smeren en zo ja met wat (siliconenspray?).

IMG_20200409_150441 circles.jpg


Bedankt voor de hulp!

Overige wellicht nuttige afbeeldingen:

IMG_20200409_134108.jpg
IMG_20200409_135733.jpg
IMG_20200409_135737.jpg
IMG_20200409_150456.jpg
 
Ik kan me geen voorstelling maken welke moer dat moet zijn en wat de meerwaarde daarvan is :? Bedoel je misschien een borgmoer? Mocht je die in de juiste maat kunnen vinden is dat wel een dubbele veiligheid

Ik heb ook aan de hand gehad dat de moer eraf gelopen was, ondanks dat ik zeker weet dat de borgplaat goed zat. Je moet maar eens googlen naar fzs 600 of fzr 600 front sprocket, is een bekend probleem.

Bij mij was alle draad uit de moer verdwenen, maar de draad op de as was nog 100% goed. Ik heb zoals aanbevolen word op diverse forums, toen ook de bredere moer geplaatst. Ik denk dat de originele gewoon te smal is om alle krachten op te kunnen vangen ofzo, zou het anders ook niet kunnen verklaren.

Hier word de dikkere moer verkocht. (let niet op de tekst bij de artikel omschrijving, want daar worden de maten door elkaar gehaald.) kettingset Yamaha FZS600 FAZER 1998-2003IMG-20200120-WA0010.jpgIMG-20200120-WA0013.jpg
 
Ja klopt. Ook oo het FZR forum nog steeds. Maar het lijkt er dus op dat niet de moer losloopt maar dat de draad er uit getrokken wordt. Dan heeft die borgring ool geen nut meer
 
je ketting met wd40 schoonmaken kun je beter niet doen. dan is gelijk alle vet verdwenen

Dit is mijn eerste motor. Ik had op basis van een YouTube filmpje mijn ketting verkeerd gesmeerd. De ketting en mijn achtertandwiel zat daardoor vol met (wit kleurig) kettingspray. Ik heb het met WD40 weggehaald, zodat er niet overal zand en andere troep aan blijft plakken. Vanaf nu maak ik mijn ketting schoon met een doek voordat ik kettingspray op mijn ketting spuit.
 
Je mag je ketting zelfs met thinner schoonmaken (niet doen hoor, voor de O ringen), als je er maar voor zorgt dat daarna de boel weer baggervet is...
 
Alle draaipunten vanaf schakelas tot je voetpedaal smeren (met vet) en misschien je voetpedaal een beetje lager afstellen.
Siliconenspray alleen gebruiken op rubber en plastics.
Nog een nadeel van siliconenspray is als je dat op iets spuit dat normaal gesmeerd moet worden door vet, het vet niet goed zal hechten op het materiaal dat siliconenspray gezien heeft.
Siliconen verwijderen is moeilijk.

Ik ga denk ik binnenkort bij een kennis langs die meer verstand van sleutelen heeft als ik. Hopelijk kan hij mij vertellen of hij goed schakelt en wat ik er eventueel aan kan doen als ie niet goed schakelt.
 
Je mag je ketting zelfs met thinner schoonmaken (niet doen hoor, voor de O ringen), als je er maar voor zorgt dat daarna de boel weer baggervet is...

Ja weet ik. Ik heb de afgelopen 5 maanden zo'n 8000 km gereden op een andere motor en de ketting schoonwrijven met een doek alvorens deze met kettingspray te smeren werkte goed. Volgens mij is het niet nodig om de ketting eerst met een reiniger schoon te maken.
 
Ik heb ook aan de hand gehad dat de moer eraf gelopen was, ondanks dat ik zeker weet dat de borgplaat goed zat. Je moet maar eens googlen naar fzs 600 of fzr 600 front sprocket, is een bekend probleem.

Bij mij was alle draad uit de moer verdwenen, maar de draad op de as was nog 100% goed. Ik heb zoals aanbevolen word op diverse forums, toen ook de bredere moer geplaatst. Ik denk dat de originele gewoon te smal is om alle krachten op te kunnen vangen ofzo, zou het anders ook niet kunnen verklaren.

Hier word de dikkere moer verkocht. (let niet op de tekst bij de artikel omschrijving, want daar worden de maten door elkaar gehaald.) kettingset Yamaha FZS600 FAZER 1998-2003Bekijk bijlage 1484958Bekijk bijlage 1484959

Bedankt voor de link ik ga de moer binnenkort vervangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan