Yamaha fzs600

sircyv

Rookie
2 jul 2021
29
53
Hoogvliet
Hoi Allen,

Nu ik net mijn rijbewijs en eerste motor heb begint het echte werk, en dan hebben we het niet over het rijden zelf, maar het onderhoud...
Ik ben erg bereid om me handen uit de mouwen te steken, en ben heel handig met internet O-) al blijven er een paar vragen open staan.

Momenteel heb ik een aantal taakjes klaar staan waarvan ik vind dat ze moeten gebeuren namelijk:
- vrije slag gashendel afstellen
- Koppelingshendel afstellen
- Ketting spannen
- Koelvloeistof vervangen
- luchtfilter schoonmaken/vervangen
- motor olie verversen

Nu net die laatste loop ik vast. Vorige eigenaar zegt dat deze net vervangen is, het lampje brand ook niet maar toch geeft het me gewoon een beter gevoel dat ik zeker weet dat het goed is. Het grootste probleem is echter dat ik niets zie door het olie kijkglaasje.

Nu kan ik helaas in de handleiding en in Haynes niet veel hierover vinden, kan ik gewoon de motor op het zijstandaard zetten, de koppelingsplaat eraf halen en met een wattenstaafje even het glaasje schoonmaken en de plaat er weer op zetten ? Is het mogelijk op die manier? (glaasje zit er namelijk naast) Misschien eerst even alle olie leeg laten lopen om het helemaal makkelijk te maken :+

Heel verhaal voor een korte vraag maar ik zal als beginner in dit forum proberen af en toe een update/vraag posten over het onderhoud. *D
 
Eh, als je niets door het glaasje ziet, zit er dus (veel) te weinig olie in?
Of als ie egaal zwart is, juist een beetje teveel?
 
Dank voor de reactie Tarwetijger.

Zo zie je maar dat al doende men meer leert. Tot nu toe alleen gekeken naar de motor op het middenblok, denk zal even een foto maken maar staat nu net op zijn zei en dan lijkt het ineens leeg :+

toch maar even voor de goede orde de foto zoals het er uit ziet op middenblok, misschien dat er net wat meer in zit dan het kijkglaasje (maar even van zij standaard zelf rechtop getild om te kijken hoe het vol loopt) maar hoort het kijkglaasje geen min en max streep/puntje te hebben ?
 

Bijlagen

  • IMG_20210830_222434.jpg
    IMG_20210830_222434.jpg
    183 KB · Weergaven: 56
zou eerst het blok eens goed schoon maken , dan gewoon de olie aftappen in een schone opvangbak.
mocht het schone olie zijn met een maatbeker de juiste hoeveelheid terug erin... of gewoon meteen nieuwe.
voordeel is dan dat je meteen een goede basis hebt voor de rest van het onderhoud
 
Bedankt voor de reacties.

Laagste puntje is min, de hoogste is max olie niveau
Helder, dankje!


zou eerst het blok eens goed schoon maken , dan gewoon de olie aftappen in een schone opvangbak.
mocht het schone olie zijn met een maatbeker de juiste hoeveelheid terug erin... of gewoon meteen nieuwe.
voordeel is dan dat je meteen een goede basis hebt voor de rest van het onderhoud
Op de planning staat om morgen even de motor uitgebreid te wassen. Dan zie ik tenminste waar ik aan begin ;) Bedankt voor het advies.
 
Helaas heb je altijd minder tijd dan je in eerste instantie in je hoofd heb, gister de motor nog niet kunnen wassen, wel de koppeling en gas opnieuw gesteld en dat rijd dan toch gelijk weer heel anders. Om maar niet te spreken over het feit dat ik nu de neutraal tenminste vind als ik stil sta :+

Daarna afgeleid om een usb lader te installeren, iets met een toerrit en navigatie. Gelukkig is de fazer makkelijk van zijn tank te ontdoen tot je er achter komt dat de kabel van je usb lader net te kort is om bij de accu te komen... helaas was de bouwmarkt al weer dicht.

Vanavond de usb lader afmaken en de ketting stellen, en als het mee zit ook gelijk de motor wassen
 
Donderdag avond nog de tijd gehad om de motor te wassen en een paar foto's te maken, USB lader aangesloten (direct op de accu maar met schakelaar ertussen)
Gelukkig was de kettingspanning gewoon goed (met mijn timmermans ook leek die te slap) maar opgemeten en die was mooi 30mm
Verder nog even olie afgetapt om te kijken en dat was inderdaad schone olie dus er gelijk weer terug in gedaan.

Daarna met een gerust hart dit weekend gaan touren (700km verder) en helaas was de koppelingskabel nog niet zo goed als ik gehoopt had.
de stelschroef zat namelijk redelijk op zijn uiterste, maar het schroefdraaid aan de hendel is blijkt niet zo goed meer te pakken waardoor de schoef losser is gaan zitten tijdens het rijden en hij niet meer goed ontkoppelde...

Vanavond even kijken of ik aan de kant van de versnellingsbak de kabel strakker kan zetten en anders toch een nieuwe kabel + koppelingshendel :/
 

Bijlagen

  • IMG_20210902_215313.jpg
    IMG_20210902_215313.jpg
    246,2 KB · Weergaven: 32
  • IMG_20210902_215327.jpg
    IMG_20210902_215327.jpg
    238,5 KB · Weergaven: 34
  • IMG_20210902_215303.jpg
    IMG_20210902_215303.jpg
    260,2 KB · Weergaven: 32
Lang leven zelf beunen... :+

Gisteravond maar even een poging gedaan om toch de koppeling iets anders af te stellen maar dit keer dan via de stelschroef aan de kant van de koppelng. Was ook zo klaar, test ritje en prima, ik weer blij.

Rij ik vandaag naar me werk en zodra ik te veel toeren maak begint de koppeling te slippen :') Vanavond komt de nieuwe koppelingshendel binnen en kunnen we de volgende poging doen om de koppeling af te stellen
 
Koppeling is wederom opnieuw gesteld, ander koppelingshendel erop waarmee ik de kabel wel strak hou en we kunnen weer rijden.
Helaas pakt de koppeling alleen nog niet zoals het hoort. vandaag nog een keer even een slippende koppeling gehad (2e versnelling 9000 toeren) en daarnaast is het na de vrije slag bijna direct het aangrijppunt... van de week maar even de koppeling openen om de schijven op te meten... :?

Las van de week ook nog wat over de veren binnen de koppeling, dat ook maar even wat verder uitzoeken...

Als we er daarna nog niet uit komen toch maar eens naar een garage rijden :+
 
Gisteren weer even met de koppelingskabel lopen spelen en eindelijk schakeld de Fazer perfect! geen slippende koppeling meer en aangrijppunt zit mooi! Zit nu nog wel wat speling op de koppelingshendel maar minder erg dan het was.
 
En doe je er nu helemaal niets meer aan? Ik volg dit wel!
 
Terug
Bovenaan Onderaan