Yamaha FZX 750 ervaringen?

13 jun 2016
14
0
Utrecht
Hoi,

Ik ben op zoek naar mijn eerste motor. Nu heb ik een CB750 op het oog, maar ook een yamaha FZX 750. Ik kan alleen niet echt reviews vinden over hoe deze motor rijdt. Heeft iemand hier ervaring mee? Voor mij is het belangrijk dat die een beetje vriendelijk is qua sturen, remmen, bochtjes maken etc aangezien ik dus een beginnende rijder ben plus een madammetje van 25 jaar, 177 lang :-).

Iemand tips?
 
Beide zullen prima voldoen.

Ik vind de FZX leuker. CB is toch altijd een beetje Ópel Astra gevoel / XJ gevoel.

:)
 
CB750 (CB seven fifty ) is een alleman vriend fijne toerfiets, de FZX 750 is een snelle 5 klepper vloeistof gekoelde shopper achtige fiets. Allebei erg betrouwbaar.
Let op onderhoud van de motoren.
Misschien ff een proefritje maken op allebei en dan kiezen waar je het prettigst bij voelt ?

Heb zelf jaren FZ750 gereden (zelfde blok als de FZX ) die ging als de brandweer lekker rap.



HONDA CB750 (1992-2001) Review

succes met je keuze
 
Laatst bewerkt:
fzx stuurt en remt veel minder dan een sevenfifty, maar voor de zekerheid, welke cb750 hebben we het over?

'69 tot 78
'79 tot 84
cb(x)750
750 nighthawk
sevenfifty

nogal een groot verschil
 
verder voor de aanschaf even ermee langs rijden om een kat in de zak te voorkomen
 
Nog niet één specifiek, maar ik kijk vanaf 1991.
Dat zijn 750 nighthawk en sevenfifty's toch? Wat is het verschil? (ik heb niet eens blond haar :-) )

fzx stuurt en remt veel minder dan een sevenfifty, maar voor de zekerheid, welke cb750 hebben we het over?

'69 tot 78
'79 tot 84
cb(x)750
750 nighthawk
sevenfifty

nogal een groot verschil
 
Nog niet één specifiek, maar ik kijk vanaf 1991.
Dat zijn 750 nighthawk en sevenfifty's toch? Wat is het verschil? (ik heb niet eens blond haar :-) )

Als het maar kaal is, verder doe ik niet moeilijk, maar een sevenfifty is veeeeeel beter dan een nighthawk. Betere voorvork, remmen, banden (vooral de maten (nh is diagonaaltjes, sf heeft radiaal))

Mijn zus heeft een fzx en dat is geen motor die vertrouwen geeft, terwijl de SF dat wel doet. Je bent welkom om te komen proefrijden op een SF. Hij staat hier als leenmotor.
 
Ik heb al jaren een FZX
Ze zijn er in 2 uitvoering.
De 700 voor de Canadese en Noord Amerikaanse markt en de 750 voor de Europese markt.
De 750 heeft FZX op de kapjes staan en de 700 heeft er Fazer opstaan
Onderdelenvoorziening wordt minder.
Kijk of hij mooi compleet is
Rijdt super. Zeer snel maar ook heerlijk om rustig mee te toeren.
Motor is zuinig in gebruik.
Vraag ook eventueel wanneer de kleppen voor het laatst gecontroleerd zijn. Want dat is nogal veel werk.
Verder kan ik geen minpunten bedenken.
Het enige minpunt zou kunnen zijn dat de bandenkeuze minder is, maar dat is dan wel weer makkelijk.
Ik heb er nooit wat mee.
Ik zal nooit iemand iets aanbevelen maar wel mijn eigen ervaringen vertellen.
 
Laatst bewerkt:
Qua uitstraling kom je met zo'n seven fifty natuurlijk wel even iets interessanter over...bij mij tenminste wel. Een seven fifty is al een beetje liefhebbers ding aan het worden.
Denk dat zo'n Honda meer opbrengt als je hem weer van de hand wil doen.
Ga met allebei rijden en je weet het!
 
Als het maar kaal is, verder doe ik niet moeilijk, maar een sevenfifty is veeeeeel beter dan een nighthawk. Betere voorvork, remmen, banden (vooral de maten (nh is diagonaaltjes, sf heeft radiaal))

Mijn zus heeft een fzx en dat is geen motor die vertrouwen geeft, terwijl de SF dat wel doet. Je bent welkom om te komen proefrijden op een SF. Hij staat hier als leenmotor.

Net ging het nog over de kleur van het haar, niet de afwezigheid ervan..
giphy.gif


Maar een goed idee, ga er eens op proefrijden :Y

Hahaha, heb jij toevallig ervaring met één van deze motoren?


vriendin van me heeft een sevenfifty waarmee ik een keer naar Oostenrijk geweest ben , heerlijke motor om op te rijden.

Maar als je zegt dat je leuk vind om sportief te rijden is een honda vtr1000f firestorm een nieuwere motor die alles een stuk beter doet , lichter aan voelt en leuker klinkt.
Doe op die 2 nou proefrijden.

Overigens maakt martell de vergelijking met een auto terwijl hij zelf een tractor rijd.
 
Laatst bewerkt:
CB750 (CB seven fifty ) is een alleman vriend fijne toerfiets, de FZX 750 is een snelle 5 klepper vloeistof gekoelde shopper achtige fiets. Allebei erg betrouwbaar.
Let op onderhoud van de motoren.
Misschien ff een proefritje maken op allebei en dan kiezen waar je het prettigst bij voelt ?

Heb zelf jaren FZ750 gereden die ging als de brandweer lekker rap.(zelfde blok als de FZX )



HONDA CB750 (1992-2001) Review

succes met je keuze

Ik maak nog heel veel km's door heel W.Europa met mijn oude FZ750 1985. Prima toerfiets!
Het is een oud beessie, dus handig iets van techniek te weten. Beetje kunnen sleutelen, weten te improviseren en nooit in paniek raken. Voor die oude FZ heb ik de komende jaren dan ook nog veel plannen.
 
Laatst bewerkt:
Als het maar kaal is, verder doe ik niet moeilijk, maar een sevenfifty is veeeeeel beter dan een nighthawk. Betere voorvork, remmen, banden (vooral de maten (nh is diagonaaltjes, sf heeft radiaal))

Mijn zus heeft een fzx en dat is geen motor die vertrouwen geeft, terwijl de SF dat wel doet. Je bent welkom om te komen proefrijden op een SF. Hij staat hier als leenmotor.

Kan me hier bij aansluiten. Heb vanwege weinig poen een aantal jaar op een '91 CB750 NH rondgereden. Is echt de labrador onder de motorfietsen :Y

Minpunten:
  • Lage zit
  • Klonkende achtervering bij snel over verkeersdrempels gaan
  • Venturi effect bij ineens volgas geven boven de 120km/h, komt door het ontbreken van een acceleratiepomp



Yamaha ziet er leuker uit, maar vermoed dat je met de Honda meer probleemloze kilometers kan maken. Besef wel dat beide machines 25 jaar oud zijn en dan kan zelfs de meest betrouwbare motorfiets bij slecht uitgevoerd onderhoud een rampenbak zijn.

Kortom, ga eens praten met Zot en voel die CB750 SF aan de tand.
Mag volgens mij ook als je niet kaal bent :+
 
Bedankt voor alle berichtjes :-). Lijkt er dus op dat ik beter richting de CB kan gaan ;-). Dinsdag eerst ook maar eens even examen doen (AVD) :-D. Morgen ochtend nog ff lessen.
Wat betreft de vtr1000f; ik vind die voorkant van die motoren niet mooi... Een fazer is me ook al wel aangeraden door wat mensen ivm de vriendelijkheid, maar ook daar val ik over de kap op de voorkant....
 
Bedankt voor alle reacties. Het rijbewijs is inmiddels binnen en ik denk dat ik toch voor een honda cbf600 ga het komende half jaar. Daarna mag ik van mezelf weer kijken naar een iets minder beginnersvriendelijke motor ;-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan