Yamaha GTS1000 krijgt een opknapbeurt

dick m

Die hard MF'er
24 aug 2010
746
0
noord-holland
Ik kon het weer niet laten...een winterprojectje (gelukkig) aangeschaft.
Al lange tijd werd ik geprikkeld door het uiterlijk van een Yamaha GTS1000:Hoe zou dat nou precies werken en rijden, die voorwielconstructie? Erg benieuwd...
Het kopen van een hele mooie en duurdere fiets was uit den boze, dus ik was hevig op zoek
naar een GTS die een lekkere opfrisbeurt kon gebruiken. Ik vermaak mij namelijk uitstekend ook in de garage, muziekje erbij, beetje kletsen met de buurtjes tussendoor en vooral
goed werk doen:waar verwaarlozing heeft toegeslagen de zaak omdraaien.
Geef de GTS een nieuwe kans, erg leuk om te doen!

Het viel toch niet mee om zo'n projectje te vinden. Na het plaatsen van een advertentie op speurders kreeg ik een mail van een motorliefhebber die er eentje in de tuin had staan.
Hij wilde hem ook opknappen, maar wegens tijdgebrek zag hij er van af.
Dat was mazzel..... na de GTS te hebben gezien, kon hij later rijdend (ca 89km) richting
Noord-Holland Noord en kon het werk beginnen.

Ik heb ervoor gekozen om hem in het naseizoen rijdend te houden en het grotere werk
in de winter, zoals misschien het blok eruit halen. Hij loopt nog redelijk, dus ik kan nog even toeren.

Inmiddels is er veel gebeurd, bijna teveel om op te noemen: veel en hardnekkig vuil verwijderd van de wielen, de ketting, achterkant blok, enz... Nieuwe remschoenen,
nieuwe inhoud koppelingscilinder, achterbrug eruit, de achterremzuigers opnieuw ingevet.
Bij de achterrem zat een zuiger muurvast, met perslucht er gelukkig toch uitgekregen.
Ook heb ik een ander stuur gemonteerd. Ik ben al niet zo piep, en voor de lange afstand is dit voor mij wat comfortabeler.
tevens via Ebay een achterspatbord gescoord in Zuid-Duitsland, het zat er nl niet op.
Bij regen wel een must, schat ik zo in. Ook zijn er wat onderdelen onderweg vanuit Engeland een nieuwe linker spiegel en een linker "turning light".

Nou, voorlopig dus wat te doen in de vrije tijd. Alvast veel zeep ingeslagen voor de handjes
weer schoon te maken..
Op dit forum zijn er vast wel GTS collega's met waardevolle tips, mogelijk onderdelen te koop. Ik hou mij ook heel erg aanbevolen voor goede raad en bij voorbaat dank hiervoor.
Vriendelijke motorgroet,
Dick
full
 
Laatst bewerkt:
1L op de 100km is op de revisiegrens van het blok..

ik weet dat een andere gts-er er één of ander goedje in de brandstof heeft gegooid wat de ruimte tussen de zuiger en de cylinder 'opvult' maar ik weet zo 1-2-3 niet meer hoe het heet.

maar als je op het gts forum (http://www.gtsclub.org) een berichtje plaatst of een pm stuurt naar Rooyenan. Dan kan hij je er veeeeeeel meer over vertellen :Y :Y


WHAT!? om de ruimte tussen de zuiger en de cilinder op te vullen?!
:')
 
1 op de 100??
1 op de 1000 zul je bedoelen.
en middeltjes om het olieverbruik te stoppen zijn vrijwel allemaal rotzoooi.
vaak zijn de nadelen of risico's erger dan minder olieverbruik.

|( |( |( your right.. :Y 1L op de 1000KM.

voor de gts bestaat er één overmaat zuiger.. ik heb nog een blok liggen met daar deze overmaatse zuiger, maar daar is het schroefdraad van de uitgaande as versleten/zwaar beschadigd.

@iLDC wat is je kilometerstand ? Het blok wat ik heb liggen is bij 80.000 kilometer gereviseerd. Er is een probleem geweest met de zuigerveren van de eerdere gts blokken waardoor deze relatief snel veel olie gaan verbruiken.

@tmoons okee, de ruimte verkleind tussen de zuigerveren en de cilinderwand :+

mijn excuus.. ben ict-er hè..geen motortechnicus maar kan wel redelijk sleutelen *D

@bman I know, maar ik weet toevallig dat het middeltje wat hij heeft gebruikt goed werkt, aangezien ie z'n gts al over de 2ton heeft gereden :+
 
Laatst bewerkt:
Hoi,
Kleine aanpassing en typo in mijn vorige post.. 1L op 1000km en niet op 100km. Anders zou ik met een vaatje olie rondrijden :-)
Motormuis, bedankt voor de info. 'k smijt eens een post op gtsclub. Jammer dat jouw nederlandstalige maar weinig meer gebruikt wordt (ben nochtans regelmatige bezoeker :-) ).
grtz,
iLDC
 
Terug
Bovenaan Onderaan