Yamaha GTS1000 krijgt een opknapbeurt

dick m

Die hard MF'er
24 aug 2010
746
0
noord-holland
Ik kon het weer niet laten...een winterprojectje (gelukkig) aangeschaft.
Al lange tijd werd ik geprikkeld door het uiterlijk van een Yamaha GTS1000:Hoe zou dat nou precies werken en rijden, die voorwielconstructie? Erg benieuwd...
Het kopen van een hele mooie en duurdere fiets was uit den boze, dus ik was hevig op zoek
naar een GTS die een lekkere opfrisbeurt kon gebruiken. Ik vermaak mij namelijk uitstekend ook in de garage, muziekje erbij, beetje kletsen met de buurtjes tussendoor en vooral
goed werk doen:waar verwaarlozing heeft toegeslagen de zaak omdraaien.
Geef de GTS een nieuwe kans, erg leuk om te doen!

Het viel toch niet mee om zo'n projectje te vinden. Na het plaatsen van een advertentie op speurders kreeg ik een mail van een motorliefhebber die er eentje in de tuin had staan.
Hij wilde hem ook opknappen, maar wegens tijdgebrek zag hij er van af.
Dat was mazzel..... na de GTS te hebben gezien, kon hij later rijdend (ca 89km) richting
Noord-Holland Noord en kon het werk beginnen.

Ik heb ervoor gekozen om hem in het naseizoen rijdend te houden en het grotere werk
in de winter, zoals misschien het blok eruit halen. Hij loopt nog redelijk, dus ik kan nog even toeren.

Inmiddels is er veel gebeurd, bijna teveel om op te noemen: veel en hardnekkig vuil verwijderd van de wielen, de ketting, achterkant blok, enz... Nieuwe remschoenen,
nieuwe inhoud koppelingscilinder, achterbrug eruit, de achterremzuigers opnieuw ingevet.
Bij de achterrem zat een zuiger muurvast, met perslucht er gelukkig toch uitgekregen.
Ook heb ik een ander stuur gemonteerd. Ik ben al niet zo piep, en voor de lange afstand is dit voor mij wat comfortabeler.
tevens via Ebay een achterspatbord gescoord in Zuid-Duitsland, het zat er nl niet op.
Bij regen wel een must, schat ik zo in. Ook zijn er wat onderdelen onderweg vanuit Engeland een nieuwe linker spiegel en een linker "turning light".

Nou, voorlopig dus wat te doen in de vrije tijd. Alvast veel zeep ingeslagen voor de handjes
weer schoon te maken..
Op dit forum zijn er vast wel GTS collega's met waardevolle tips, mogelijk onderdelen te koop. Ik hou mij ook heel erg aanbevolen voor goede raad en bij voorbaat dank hiervoor.
Vriendelijke motorgroet,
Dick
full
 
Laatst bewerkt:
Het nieuwe stuurtje..
Toevallig had een GTS eigenaar dit in de verkoop via MPlaats.
Ik ben er heeeeel snel heengereden, want ik denk dat het zelden aangeboden wordt.
Gelukkig hoefden de kabels niet verlengd te worden...
Slechts de gaskabels wat omleggen, dan gaat het goed.
full
 
De achterbrug zag er verschrikkelijk uit..
Hier is hij weer lekker schoon en in de kleur gespoten.
Ook de naaldlagers konden een schoonmaakbeurt en nieuw vet gebruiken.
Er zat wat roest in, maar gelukkig niet teveel...
full
 
Op zich is hij al lekker opgeknapt.
Bij het rijden krijg ik de wind erg op de rand van mijn helm.
Hier moet ik iets aan doen, hoger scherm of een vario-schermpje..
Op de foto ziet hij er goed uit, maar er moet toch nog veel gebeuren.
Ik denk dat in de winterperiode ik ergens een lager ga vernieuwen, hij lijkt wel wat te "zingen"
bij de uitgaande as van het kettingwiel in de bak. Da's een heel werkje voordat ik het lager op de werkbank heb liggen...
full
 
Laatst bewerkt:
Ok thanks Smuiger...
Het is inderdaad een redelijk bijzondere fiets...vandaar mijn ontdekkingstocht.
Ik woon ook in de Zaanstreek net als jij. Veel plezier met de Interceptor.
Is trouwens ook een toppie motor,zeg..1000cc en veel vermogen denk ik...
We zijn net nog in de buurt geweest, op de gezellige markt en de Zaanse Schans.
 
Koffiedik met gele/groen/zachte zeep of desnoods vloeibaar afwasmiddel is de krachtigste garage-zeep die ik ken.

Zonder koffiedik, nagenoeg zo goed en zeer prettig aan huid/handen: ongeparfumeerde of hooguit citroen-toegevoegde Frans-Arabische puur plantaardige "kern"zeep, bij Marokkaanse winkelier. De bruinige op olijf-basis (onwijs grote brokken, zeldzaam de laatste 3 jaar) vind ik net even beter dan de lichter gekleurde (kleinere stukken) van palm-olie.

Ik gebruik zulk spul zelf altijd voor handenwassen en douchen want verdraag geen geurtjes aan mijn vel.
 
Ok Willem 1940, ik neem deze tips ter harte. Ik ben ook een regelmatig koffiedrinker, dus
grondstof genoeg denk ik. De Frans-Arabische kernzeep lijkt mij ook wel wat...maar eerst aan de koffie.
Ik heb trouwens altijd zeepbusjes (met rode deksel) van de action, dat gaat ook behoorlijk goed en het is niet duur.
Vandaag maar eens even de zuigers uit de voorrem halen en lekker opknappen.
Ik ben benieuwd of er nog een zuiger erg vast zit. Het zijn er tenslotte zes bij de voorste
remklauw. Foto's volgen...
 
Laatst bewerkt:
Koffiedik met gele/groen/zachte zeep of desnoods vloeibaar afwasmiddel is de krachtigste garage-zeep die ik ken.

Zonder koffiedik, nagenoeg zo goed en zeer prettig aan huid/handen: ongeparfumeerde of hooguit citroen-toegevoegde Frans-Arabische puur plantaardige "kern"zeep, bij Marokkaanse winkelier. De bruinige op olijf-basis (onwijs grote brokken, zeldzaam de laatste 3 jaar) vind ik net even beter dan de lichter gekleurde (kleinere stukken) van palm-olie.

Ik gebruik zulk spul zelf altijd voor handenwassen en douchen want verdraag geen geurtjes aan mijn vel.

Dreumex is ook topspul, voor de handjes.

En dit topic, blijf ik ook volgen, heb er ook eentje gehad (maar gehad is lelijk zeggen ze), leuk er weer eentje te zien.
 
Laatst bewerkt:
Geweldig Cyber, twee GTS-sen in de schuur, dat is voor mij luilekkerland!!
Heb je nog een rechter knipperlicht compleet? Hij is nl in ca 20 stukjes gelijmd erop geschroefd.
Dank in ieder geval al voor jouw bericht.
Twee GTS-sen uit elkaar, maar heb je ook nog een rijdend exemplaar?
 
Geweldig Cyber, twee GTS-sen in de schuur, dat is voor mij luilekkerland!!
Heb je nog een rechter knipperlicht compleet? Hij is nl in ca 20 stukjes gelijmd erop geschroefd.
Dank in ieder geval al voor jouw bericht.
Twee GTS-sen uit elkaar, maar heb je ook nog een rijdend exemplaar?

Rechterknipperlichten (evenals rechter spiegels) zijn schaars goed.. voor zover ik weet heb ik niets, maar we zijn druk bezig het spul uit te zoeken.

Ik heb zelf een rode, vader een zilveren en er staat nog een rode Amerikaanse onder een zeiltje voor de deur :+
 
Zo Cyber, da's niet gek...Echte passie begrijp ik, deze bijzondere machine...
Ik wou dat ik er drie had,ha,ha...
Vandaag met de voorremklauw bezig geweest. Ik vind het altijd lekker als ik kennis heb gemaakt
met de zuigertjes, die vaak erg vies zijn, geoxideerd aan de zijkant en vast zitten.
Dus flink bezig geweest om ze eruit te persen met luchtdruk. Eentje zat er behoorlijk vast, natuurlijk de laatste....
De machine is van 1995, dus sinds die tijd niet losgeweest en goed schoongemaakt denk ik.
Met WD40 lukte het, beetje inspuiten, in laten trekken en blijven persen. Heel langzaam gaf deze zuiger zich toen gewonnen en schoot hij opeens de garage in.
Behoorlijke knal trouwens, dus beetje oppassen..
Alles heel goed schoongemaakt, voorzichtig alle rubberen ringen (en stofringen) eruit gehaald.
Met een speciaal krabbertje vooral de gleuf van de stofring uitgekrabt. Het leek wel aluminium-oxide, wat ertussen zat, witachtig spul. Maar goed, met wat geduld werd alles weer spic en span.
De zuigers gepolijst met de lappenschijf.
full
 
Alle onderdelen goed schoongemaakt en licht ingevet met ATE remzuigervet.
De rubberen ringen uiteraard uitgelicht, goed nagekeken en schoongemaakt.
Alles leek nog goed in orde. Mijn ervaring is dat als ze onbeschadigd zijn,
zij nog wel gebruikt kunnen worden. Zo gezegd zo gedaan, alles weer op zijn plek en met redelijk lichte druk zijn de zuigertjes
weer in het plek gedrukt. Even gecontroleerd met luchtdruk, ze bewegen zoals het hoort...
full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan