Mijn achterband was aan vervanging toe, van de voorband schreef ik dat ie nog wel 10.000 mee zou kunnen en dat leek op sommige plaatsen ook zo alleen was die slijtage heel erg onregelmatig, ernstige cupping. Dat zag ik pas goed toen ie er af was...
Daar ben ik nu van af want er zitten nieuwe banden op, tweemaal Bridgestone Hoop. De eerste honderd kilometer is altijd eng en vanmiddag was het niet echt weer om kneedown te gaan maar toch reed het al merkbaar beter.
Verder heb ik de andere vario geïnstalleerd, noodgedwongen met de oude riem omdat de nieuwe er net als de filters nog steeds niet is.
Er moet een boel los maar het is eenvoudig te doen. De constructie van de transmissie is degelijk, zowel de krukas als de koppelingsas hebben een extra (derde) lager dat afsteunt in het aluminium transmissie deksel. Dezelfde constructie als bij de SH300i, ook met "O" ringetjes om de lagerbus.
De primaire vario is op zich droog, anders dan bij de YP250 -die van een vetpot is voorzien- maar gelijk aan mijn eigen FES250; dus gewoon droge rollen en die gleden slecht de laatste tijd... Nu zit daar een mooie J.Costa...
Heel mooi gemaakt maar toch jammer is dat de secundaire vario ook van lichtmetaal is gegoten; die gaat op den duur dus groeven en zal net als de voorste vario een keer vervangen moeten worden. Met staal heb je daar geen last van....
Vandaag voor het eerst met de J.Costa gereden en ondanks dat ie nog moet inlopen is het een enorme verbetering. Zat ik me voorheen te ergeren omdat ie niet weg kon komen en enorm ging trillen, nu spint het toerental lekker op en je ziet de snelheidsmeter direct volgen.
Nu past de karakteristiek van de motor bij die van de vario en die van de koppeling.
De toerentallen zijn niet eens veel anders dan voorheen maar de vario past zich veel beter aan.
Gold eerst de typering "niet vooruit te branden", nu is het gewoon een vlotte scooter. Niet dat ie ineens licht is, hij voelt wel lichtvoetiger en dat maakt hem veel wendbaarder. Je kunt nu fatsoenlijk een bocht nemen op het gas, hij is veel beter de doseren.
De vario's; boven de originele, onder de J.Costa.
Merk op dat de originele splines heeft in de rugplaat zodat ook de verstelbare schijf actief wordt aangedreven.
De J.Costa helft van de vario heeft geen enkele aandrijving, hij draait vrij om de glijbus. De riem wordt dus maar aan één zijde aangedreven... Is dat niet vreemd ?