Yamaha Majesty YP 250 1997

maarten1973

MF veteraan
5 apr 2007
1.310
647
Hallo,

Gisteren heb ik mijzelf getrakteerd op een Yamaha Majesty 250 uit 1997.
Naast de Honda PCX 150i voor woon-werkverkeer en een Honda Innova 125i voor een rondje om de kerk, nu dus ook een meer relaxed vervoermiddel voor de middel-lange afstanden.

Wat een mooi machientje is die Majesty zeg. 29.800 km op de teller en in tiptop conditie.
Uiterlijk en innerlijk in concoursstaat. Bedankt Roger :t

Hoewel de staat van onderhoud uitstekend is wil ik toch olie, koelvloeistof, remvloeistof etc. direct wisselen.
Olie specificatie is API SE / SF 10w40 Heeft iemand suggesties voor olie?
Ik zie geen noodzaak tot het gebruik van motorfiets-olie m.b.t. natte platen koppeling dus gewoon auto-motor-olie?
 
Hallo,

Gisteren heb ik mijzelf getrakteerd op een Yamaha Majesty 250 uit 1997.
Naast de Honda PCX 150i voor woon-werkverkeer en een Honda Innova 125i voor een rondje om de kerk, nu dus ook een meer relaxed vervoermiddel voor de middel-lange afstanden.

Wat een mooi machientje is die Majesty zeg. 29.800 km op de teller en in tiptop conditie.
Uiterlijk en innerlijk in concoursstaat. Bedankt Roger :t

Hoewel de staat van onderhoud uitstekend is wil ik toch olie, koelvloeistof, remvloeistof etc. direct wisselen.
Olie specificatie is API SE / SF 10w40 Heeft iemand suggesties voor olie?
Ik zie geen noodzaak tot het gebruik van motorfiets-olie m.b.t. natte platen koppeling dus gewoon auto-motor-olie?
Ik weet dat dit een hele pude post is, maar weet je misschien wat het verbruik ia van je motor?
 
Het verbruik ligt zo rond de 1 op 27 gemiddeld. Het is ook afhankelijk van het gebruik. Op binnenwegen rond de 1 op 30. In de stad 1 op 23
 
Het verbruik ligt zo rond de 1 op 27 gemiddeld. Het is ook afhankelijk van het gebruik. Op binnenwegen rond de 1 op 30. In de stad 1 op 23
Ik heb een Majesty 150 gekocht. Ben verbaasd hoe snel die optrekt, 250 moet helemaal hard gaan. Bedankt voor je antwoord.
 
Beetje late reactie, maar toch even een antwoord op je vraag:

Mijn Majesty 250 uit 1996 heeft inmiddels méér dan 130.000 km op de teller staan. Gekocht in 2008 met 34.000 op de teller.
Ik gooi altijd elke 10.000 km nieuwe 10w40 full-synthetisch van de Action in het motorblok.

Het versnellingsbakje aan de achterzijde is gevuld met 80W90 versnellingsbak olie. Dit ververs ik om de ca. 40.000 km. Met gewone motorolie in het versnellingsbakje ging de lager van de ingaande as na 20.000 weer rauw lopen. Met 80w90 nergens last van.

Marcel
 
Laatst bewerkt:
ligt aan de specs van de olie
maar wat denk je wat een literje castrol kost dan inkoop je betaald ook voor een merk
merkloze smeermiddellen zijn vaak net zo goed en in sommige gevallen beter het huismerk van Easyparts heeft een hogere spec dan de castrol maar kost de helft
het zelfde geneuzel over benzine sommige tanken alleen " merk " benzine terwijl dezelfde tankwagen 300meter verder op ook aflevert bij een wittepomp
 
Ik koop bij oliewereld mijn olie tegenwoordig en bevalt goed 5 liter castrol magnatec start en stop 5w 30 voor 35 euro.
Castrol magnatec 10 w 40 7,50 euro per liter
Castrol gtx 10 w 40 kost 5 euro voor een liter.
Speciale scooter olie castrol power RS 5 w 40 8,50 per liter.
Nu heb ik nog valvoline 5 w 40 in mijn scooter ook bij de action en loopt ook heel erg mooi op deze olie,
Goedkopere olie van de action vond ik na 7000km in mijn auto toch minder goedlopen.
Pas sprak ik een verkoper van motorolie die vroeger jaren voor castrol had gewerkt, en hij zei die goedkopere olie voldoet wel aan alle specificatie aan het begin maar na 10.000 km zeker niet meer.
En castrol edge nog wel na 10.000km.
Ook mijn ervaring met olie in mijn piaggio blok dat ververst moet worden na 10.000km is beter na 6000km te verversen, Zeker met goedkope olie, dan loopt tie na 9000km echt niet lekker meer.
En als je zelf ververst ben je met 10 euro klaar.
Ooit kocht ik bij de action shell ultra 5w 30 voor 6 euro per liter de zelfde fles bij shell benzine station koste 22 euro per liter.
 
Beetje late reactie, maar toch even een antwoord op je vraag:

Mijn Majesty 250 uit 1996 heeft inmiddels méér dan 130.000 km op de teller staan. Gekocht in 2008 met 34.000 op de teller.
Ik gooi altijd elke 10.000 km nieuwe 10w40 full-synthetisch van de Action in het motorblok.

Het versnellingsbakje aan de achterzijde is gevuld met 80W90 versnellingsbak olie. Dit ververs ik om de ca. 40.000 km. Met gewone motorolie in het versnellingsbakje ging de lager van de ingaande as na 20.000 weer rauw lopen. Met 80w90 nergens last van.

Marcel
Bedankt voor je antwoord, 130.000 km netjes. Ik moet nog even opzoek naar alle vulpunten. Zit er ook een olie filter op wat ik moet vervangen om de 10.000?
 
Terug
Bovenaan Onderaan