Yamaha MT-07 of Kawasaki Z800E

Azmi20

Rookie
12 mei 2020
5
0
Er bestaat al een post over dit onderwerp, maar dan is dit wat recenter :D

Daar ga ik dan...
Na 2 jaar op mijn Yamaha R125 gereden te hebben is het eindelijk tijd om op te stappen naar een grotere motor, nou kwam ik al snel op de keuze van een Z800E, omdat ik de Z800 persoonlijk qua geluid en uiterlijk mooi vond.

Toen ik de 2 motoren begon te vergelijken kwam ik al snel achter dat de Z800E toch net wat anders is, hoe langer je wacht hoe meer keuzes er komen, dus kwam ik de MT-07 tegen, ik wist al van het bestaan, maar keek er nooit naar om, omdat ik al vrijwel zeker was over de Z800E, tot ik wat meer begon te onderzoeken over de MT-07 ben ik in een groot twijfelgeval gekomen. Nou heb ik 3 vragen voor jullie:

- welke motor vinden jullie qua geluid mooier?
- Heeft de kawasaki Z800E hetzelfde geluid met bijvoorbeeld een sc project, als een z800 met een sc project of zit daar wel een verschil in omdat de kleiner is?
- welke motor raden jullie aan en waarom?

de dingen dat ik wel belangrijk vind in mijn keuze is het geluid en uitstraling van de motor :)

Ik weet dat er “probeer te testrijden” gezegd gaat worden, maar ik zou graag jullie

“bijlage een foto van de motor die ik nu heb”
 

Bijlagen

  • D097C680-25C4-4AAE-B70B-E0951F5BD205.jpeg
    D097C680-25C4-4AAE-B70B-E0951F5BD205.jpeg
    1,9 MB · Weergaven: 15
Ik weet dat je dit niet wilt horen, maar de zaken die jij noemt zijn wel het laatst waarop ik een motor zou selecteren.
 
Ik weet dat je dit niet wilt horen, maar de zaken die jij noemt zijn wel het laatst waarop ik een motor zou selecteren.
Ik heb op basis van recensies vernomen dat beide motoren qua bouwkwaliteit overeenkomen en dat ze beide hun “flaws” hebben en heb al die flaws overwogen, dus wat overbleef waren die punten😅
 
MT07 vind ik gruwelijk klinken. (2 cilinder) 270° krukas
Z800E, sja 't is een 4 cilinder, klinkt altijd hetzelfde (welja, de 4-in-lijn toch)

Ik neem aan dat je A2 doet, en op het moment denk ik dat een MT07 toch wel beter bij je zal passen.
 
Laatst bewerkt:
MT07 vind ik gruwelijk klinken. (2 cilinder)
Z800E, sja 't is een 4 cilinder, klinkt altijd hetzelfde

Ik neem aan dat je A2 doet, en op het moment denk ik dat een MT07 toch wel beter bij je zal passen.
Yes, A2, bedankt voor je mening!
 
Alsof alle 2 cilinders niet allemaal hetzelfde klinken...

@TS het heeft geen zin hier te vragen welke motor wij beter vinden klinken en daar je eigen mening op te baseren. Lijkt nou net of je de motor wil kiezen waarvan je weet dat de meerderheid hem mooi vindt? :? :? Daar is het influencer- en hashtag- forum voor..

Bovendien krijg je hier nu gewoon een battle: 4 cilinders versus 2 cilinders.

En tis wachten op de eerste, en velen die volgen, die iets anders gaan adviseren dan jouw 2 voorstellen _O- _O- _O-

"Ik zou een street triple nemen, 3 cilinder. Dan heb je het beste van 2 werelden....." _O--O-
 
Speciaal voor @Kawa_Fan : ik adviseer een Street Triple. :+

TLDR: eerst proefrijden, dan kijken welke vragen je nog over hebt.

Proefrijden is inderdaad het sleutelwoord, want de kans is zeer groot dat je andere vragen dan in het niet vallen. Als je de MT07 te smal, sloom en lelijk vindt, dan boeit het niks dat-ie beter klinkt; als de Z800 je te zwaar, te duur of te fel is, boeit het niks dat-ie er toffer uitziet voor de mensen die er niet op zitten. Immers, de rijder kijkt er zelf niet naar tijdens het rijden...

Oh, deze nog: het boeit ons he-le-maal niks wat jij lekker vindt qua geluid, rijgedrag, looks of whatever. Elke motor is tof, in tegenstelling tot auto's waarbij hele volksstammen gerust hele series aan automerken het liefst van de aardbodem zien verdwijnen. Welke keus je ook maakt, iedereen gaat voor je juichen als je je portemonnee opgeofferd hebt voor een motor. Da's het mooie van motoren: de enige vergissing die je maken kunt, is een motor kopen die je zelf niet wil hebben. Wij vinden elke motor tof.

TLDR: eerst rijden, dan vragen.
 
Speciaal voor @Kawa_Fan : ik adviseer een Street Triple. :+

TLDR: eerst proefrijden, dan kijken welke vragen je nog over hebt.

Proefrijden is inderdaad het sleutelwoord, want de kans is zeer groot dat je andere vragen dan in het niet vallen. Als je de MT07 te smal, sloom en lelijk vindt, dan boeit het niks dat-ie beter klinkt; als de Z800 je te zwaar, te duur of te fel is, boeit het niks dat-ie er toffer uitziet voor de mensen die er niet op zitten. Immers, de rijder kijkt er zelf niet naar tijdens het rijden...

Oh, deze nog: het boeit ons he-le-maal niks wat jij lekker vindt qua geluid, rijgedrag, looks of whatever. Elke motor is tof, in tegenstelling tot auto's waarbij hele volksstammen gerust hele series aan automerken het liefst van de aardbodem zien verdwijnen. Welke keus je ook maakt, iedereen gaat voor je juichen als je je portemonnee opgeofferd hebt voor een motor. Da's het mooie van motoren: de enige vergissing die je maken kunt, is een motor kopen die je zelf niet wil hebben. Wij vinden elke motor tof.

TLDR: eerst rijden, dan vragen.

Neem aan dat je al een ander uitlaatje binnen hebt O-)
 
Ik zal ook even reageren.
Ik heb sinds maart m'n rijbewijs voor volledig A, dus kan me niet helemaal in jouw situatie inleven.
Maar ik heb altijd gelest op een MT-07.
Erg fijne motor, redelijk licht om mee te manouvreren en je kan er leuk mee sturen.
1 heel groot nadeel van deze motor is de tankcapaciteit. Uit m'n hoofd een kleine 12 liter.
Na ongeveer 170km kan je weer tanken. Het lijkt mij dat dit gaat tegenstaan.
Dan de Z800e.
Ik heb zelf sinds maart de "grote" broer de Z800.
Verschillen tussen de gewone en de E zijn het vermogen en wat vering opties.
Zelf rij ik gewoon nog met de standaard vering setup en nog niet het idee dat ik daar iets aan zou moeten veranderen.
De Z800 is niet voor A2 te krijgen, de E wel.

Dan de verschillen tussen de Yamaha en de Kawa.
Ja hier ook weer 2 of 4 cilinder.
Zelf vind ik de 4 cilinder mooier klinken. En V twin van een Duc vind ik een speciaal geluid, maar een parallel twin vind ik zelf niet zo bijzonder.
Met een leuke uitlaat eronder klinkt de 4 cilinder beschaafd wanneer het moet, en een jank geluid als je echt eens vol doorhaalt.
Dit is een persoonlijke smaak.

Voordeel van de Z800e is dat je toch wat meer motor hebt vind ik. En een flink grotere tank.
Met de Z800 rij ik 250 km op een tank. Daarmee kan ik een week mee naar werk op en neer.
Anders moest ik elke 3 dagen tanken.
Nadeel is het gewicht. Zo'n 50 kilo zwaarder. Dit merk je bij langzame manoeuvres. Met gewoon rijden vind ik de Z800 beter sturen en wat zekerder.

Het is vooral een keus die je zelf moet maken.
Ik zou het alleen niet doen op basis van het geluid, maar kijk vooral naar wat je er mee wilt.
En ja, je moet toch een warm gevoel krijgen als ie straks in de schuur staat elke keer dat je er naar kijkt.
Stukje emotie speelt ook mee.
 
Ik zal ook even reageren.
Ik heb sinds maart m'n rijbewijs voor volledig A, dus kan me niet helemaal in jouw situatie inleven.
Maar ik heb altijd gelest op een MT-07.
Erg fijne motor, redelijk licht om mee te manouvreren en je kan er leuk mee sturen.
1 heel groot nadeel van deze motor is de tankcapaciteit. Uit m'n hoofd een kleine 12 liter.
Na ongeveer 170km kan je weer tanken. Het lijkt mij dat dit gaat tegenstaan.
Dan de Z800e.
Ik heb zelf sinds maart de "grote" broer de Z800.
Verschillen tussen de gewone en de E zijn het vermogen en wat vering opties.
Zelf rij ik gewoon nog met de standaard vering setup en nog niet het idee dat ik daar iets aan zou moeten veranderen.
De Z800 is niet voor A2 te krijgen, de E wel.

Dan de verschillen tussen de Yamaha en de Kawa.
Ja hier ook weer 2 of 4 cilinder.
Zelf vind ik de 4 cilinder mooier klinken. En V twin van een Duc vind ik een speciaal geluid, maar een parallel twin vind ik zelf niet zo bijzonder.
Met een leuke uitlaat eronder klinkt de 4 cilinder beschaafd wanneer het moet, en een jank geluid als je echt eens vol doorhaalt.
Dit is een persoonlijke smaak.

Voordeel van de Z800e is dat je toch wat meer motor hebt vind ik. En een flink grotere tank.
Met de Z800 rij ik 250 km op een tank. Daarmee kan ik een week mee naar werk op en neer.
Anders moest ik elke 3 dagen tanken.
Nadeel is het gewicht. Zo'n 50 kilo zwaarder. Dit merk je bij langzame manoeuvres. Met gewoon rijden vind ik de Z800 beter sturen en wat zekerder.

Het is vooral een keus die je zelf moet maken.
Ik zou het alleen niet doen op basis van het geluid, maar kijk vooral naar wat je er mee wilt.
En ja, je moet toch een warm gevoel krijgen als ie straks in de schuur staat elke keer dat je er naar kijkt.
Stukje emotie speelt ook mee.
Uitgebreid en duidelijk antwoord! Bedankt :D
 
Ik denk dat het vooral voor TS belangrijk is dat ie kijkt naar waarvoor hij de motor wilt gebruiken.
Ik heb zelf een lichte voorkeur naar de Kawa, maar dat is voor een ieder anders.
Uiteindelijk kies je een motor ook met het hart en niet alleen met het verstand.
Dus van welk model gaat jouw hart harder kloppen?
Met beide motoren kan je veel lol hebben en kan je geen slechte keuze maken.
 
Waarom geen SV650? Die is ook voor A2 en klinkt we iets beter dan een parallel twin.

Met 270 graden gedraaide krukas. Dus dat rijdt net zo als een SV650. Ik vind die SV650 meer een "vrouwenmotor" als ik het zo mag zeggen. Ik denk dat je het geluid van een MT-07 met goede uitlaat nog niet gehoord hebt.

@AzmiR125 Ik vond zelf de Z800E vrij saai op 35 kW. Weet niet of je dat moet willen. Verder is de keuze gewoon persoonlijk en zou ik dat niet af laten hangen van de meningen hier en vooral niet op de punten die jij noemt.
 
Met 270 graden gedraaide krukas. Dus dat rijdt net zo als een SV650. Ik vind die SV650 meer een "vrouwenmotor" als ik het zo mag zeggen. Ik denk dat je het geluid van een MT-07 met goede uitlaat nog niet gehoord hebt.
Dat hoor ik wel vaker, maar toch vind ik de beleving van de motoren iets anders. Dat merk je vooral stationair, dan trilt het SV blokje net wat meer. Het is dan net wat meer een 'karaktervol beestje'. De tracer heeft eigenlijk wel een sportuitlaat nodig om hem wat te ontbraven.

Als ik héél eerlijk ben, dan vond ik de tracer bij de eerste rit een beetje saaier dan de SV. Niet qua rijden zelf , want het is een topmotor, maar net dat kleine stukje beleving miste ik wel even in het begin.
 
YouTube met oordopjes afstruinen, kijken en luisteren.....geluid is te persoonlijk.

Mooiste geluid vind ik de VFR of R1 crossplane....
 
Ik denk dat het vooral voor TS belangrijk is dat ie kijkt naar waarvoor hij de motor wilt gebruiken.
Ik heb zelf een lichte voorkeur naar de Kawa, maar dat is voor een ieder anders.
Uiteindelijk kies je een motor ook met het hart en niet alleen met het verstand.
Dus van welk model gaat jouw hart harder kloppen?

Met beide motoren kan je veel lol hebben en kan je geen slechte keuze maken.

Voila! Daarom heb ik me,terug, een B-King gekocht.
Heb al bijna alles gehad, en "het plaatje" moet compleet zijn, maar voor mij staat eughhh "beleving, gevoel na een rit(je), bovenaan. Bij andere motoren dat ik heb gehad was dit hoger dan m'n huidige...MAAR vind hem ZO GRRRR en mooi!

Dus, ze beide een deftige testrit geven en dan kiezen waar je van vind, dit wordt hem!
 
Terug
Bovenaan Onderaan