Yamaha MT-07 topic, deel 4

Vraagie: bij de achtervering kun je de veervoorspanning instellen door aan de stelschroef te draaien met de haaksleutel. Die begrijp ik. Maar je kan ook de uitgaande demping instellen door aan een stelschroef te draaien met een schroevendraaier. Naar links is zacht en naar rechts is harder. Maar is de uitgaande demping de demping omhoog? Zet je die op hard, gaatie dan harder omhoog? Of juist langzaam omhoog. Ik krijg nu zeg maar een klap van t zadel omhoog.
Volgens mij is het, als hij zacht staat afgesteld, dan vangt de veer meer op en heb je dus een comfortabelere rit, staat hij harder afgesteld, dan voel je juist de hobbeltjes enzo beter (en heb je minder last dat je nog na aan het veren bent van een drempel?). Dat is hoe ik het lees in ieder geval, maar ik geef geen garanties dat ik het goede antwoord geef 😅
 
Bedankt. Ja je kan met een haaksleutel de veren afstellen maar ook de uitgaande demping met een schroevendraaier. Maar bl8jft voor mij lastig te begrijpen wat wat doet.
 
Bedankt. Ja je kan met een haaksleutel de veren afstellen maar ook de uitgaande demping met een schroevendraaier. Maar bl8jft voor mij lastig te begrijpen wat wat doet.

Kijk anders dit filmpje. Hier word je echt een stuk wijzer van.

De veervoorspanning is enkel hoever je schokbreker inzakt als je erop gaat zitten. Dit heeft niks te maken met de hardheid van de veer. De rebound is de uitgaande demping en bepaalt hoe snel de demper weer terug gaat naar zijn oorspronkelijke positie.
 
Nice! Thanks

Dus hoe hoger de achtervering, hoe meer hij inzakt.
En met de stelschroef met schroevendraaier voor de uitgaande demping stel je dus in hoe snel hij weer terug komt.

Zo zie je maar...als ik een duo passagier meenam maakte ik de veer langer...terwijl hij dus korter moest. Ik dacht langer dan kan hij meer inzakken.maar dat dacht ik dus altijd verkeerd.

Toch?
 
Laatst bewerkt:
Nice! Thanks

Dus hoe hoger de achtervering, hoe meer hij inzakt.
En met de stelschroef met schroevendraaier voor de uitgaande demping stel je dus in hoe snel hij weer terug komt.

Zo zie je maar...als ik een duo passagier meenam maakte ik de veer langer...terwijl hij dus korter moest. Ik dacht langer dan kan hij meer inzakken.maar dat dacht ik dus altijd verkeerd.

Toch?
Je zet de veer strakker als je met meer gewicht achterop rijdt. Hoe lager de veervoorspanning, hoe meer de achtervering inzakt. Dus met een hoge veervoorspanning staat je achtervering dus ook een stukje hoger. Met een passagier zou ik dit op maximale veervoorspanning zetten aangezien de demper niet echt capabel is.

Je uitgaande demping stel je in hoe snel hij dus weer terugveert zonder als een pogostick nog neer te deinen na een drempel. Ideaal is dus 1x inveren en dan direct netjes terug naar de beginstand.
 
Tijdje terug van weg geweest. Ik heb mijn Yamaha Tracer 900 GT verkocht en weer een MT-07 gekocht. Nou, min of meer dan. Het blok van de MT-07 heeft ie wel, het is alleen een XSR 700 geworden.

Blij mee!

1661365905646.png
 
Ha. Welke bandenspanning gebruiken jullie met de road 5 van michelin? Boekje geeft aan 2.25 voor en 2.5 achter. Maar de garage zet 'm op 2.5 voor en 2.9 achter.
 
Ik had ze op 2,3 en 2,5, zowat als het boekje dus en dat is niet aan bandenmerk gebonden.

Het is wat je zelf prettig vind rijden, als je met die hogere bandenspanning lekker sturen vind, dan lekker houden zo... :]
 
Hallo,
Heeft iemand een idee of er op ali of ergens anders al goedkope seatcovers voor model vanaf 2021 te krijgen zijn?
 

Bijlagen

  • Capture.PNG
    Capture.PNG
    7,8 KB · Weergaven: 7
Ha. Welke bandenspanning gebruiken jullie met de road 5 van michelin? Boekje geeft aan 2.25 voor en 2.5 achter. Maar de garage zet 'm op 2.5 voor en 2.9 achter.
Mijn garage heeft ze ook op 2.5 voor en 2.9 achter gezet. Ik houd dat nu maar aan, vind het wel fijn rijden zo.
 
In boekje staat voor de Road 5: 2.25 voor en 2.5 achter. Ik ben er nu tussen in gaan zitten 2.4 en 2.75

Check. Zo staat het ook in mijn boekje/achterbrug van de XSR700. 2,25 bar voor en 2,5 bar acher. Ik rijd echter ook wat hoger. 2,4 bar voor en 2,8 bar achter. Heeft m`n dealer zo gedaan zag ik bij het checken van de bandenspanning laatst.
 
Oké ik weet t, niet ideaal maar een akra is mij op dit moment te duur nog.
Op YouTube zie je de 6 gaten mod om meer geluid te halen uit de standaard uitlaat. De uitlaat van de 22 model past best goed qua uiterlijk alleen zit er geen geluid in nu wil ik er meer geluid uit halen door 6 gaten te boren na de katalysator. Dan zou het zo zijn dat je gewoon tegendruk houd en dat het niet slecht zou zijn voor de motor. Heeft iemand dit van jullie gedaan en wat zijn de bevindingen. En kan het kwaad ja of te nee.
 
Oké ik weet t, niet ideaal maar een akra is mij op dit moment te duur nog.
Op YouTube zie je de 6 gaten mod om meer geluid te halen uit de standaard uitlaat. De uitlaat van de 22 model past best goed qua uiterlijk alleen zit er geen geluid in nu wil ik er meer geluid uit halen door 6 gaten te boren na de katalysator. Dan zou het zo zijn dat je gewoon tegendruk houd en dat het niet slecht zou zijn voor de motor. Heeft iemand dit van jullie gedaan en wat zijn de bevindingen. En kan het kwaad ja of te nee.
Ik ben nooit voor gaten boren. Je kunt het niet meer terugdraaien. Ik zou dat daarom nooit doen. Vooral omdat je nu steeds vaker hoort dat er op geluid wordt gecontroleerd. Overigens denk ik dat er op je display het motormanaganentlampje gaat branden. Gebeurde bij mij na het monteren van mijn mivv uitlaat. Er zat 1 onderdeel niet goed waardoor er een kleine opening was ontstaan. Toen ik dat had verholpen was de melding weg.
 
@iefie Een originele uitlaat is overal wel te vinden voor 50-100 euro dus dat experiment hoeft niet duur te zijn.
Persoonlijk vind ik de originele uitlaat perfect qua geluid zoals ie is. Ik ben niemand tot last en ik kan er zelfs sportief mee rijden zonder de rest van motorrijdend Nederland in een kwaad daglicht te zetten. "Luid = uit" :)
 
Op zich als de gaatjes achter bij de laatste stukje pijp zitten zou het niet uitmaken voor de ecu of motor. Maar 100% weet ik dat niet.

Inderdaad zat ik ook te denken om een 2e hands uitlaat te kopen om dit experiment te gaan doen. Goeie tip.

Het geluid door de 6 gaten is alleen bij lage toeren en tot zijn 3e versnelling te horen, op snelweg lijkt hij dan stock.
 

Ik heb dezelfde uitlaat als in bovenstaand filmpje. Voor de prijs krijg je echt een dikke uitlaat. Er zitten 2 dB killers bij. Als je beide er in laat klinkt hij mooier en iets harder dan orgineel. Ik heb alleen de killer laten zitten die je achteraan kunt zien. Nu klinkt hij dieper en voller dan orgineel. Popt en bangt ook regelmatig ik vind het vet. Vooral bij versnellen en schakelen van 1 naar 2 en 2 naar 3 popt hij altijd.
 
Het geluid door de 6 gaten is alleen bij lage toeren en tot zijn 3e versnelling te horen, op snelweg lijkt hij dan stock.
Poeh, gelukkig maar dat het op de snelweg dan klinkt als stock. In de stad waar mensjes wonen is het een pokkenherrie maar op de snelweg aangenaam zacht :+;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan